Zwembad

Vandaag eerste keer warmtepomp w'eau full inverter 2.0 7.6kw laten werken.
Temperatuur was 28 graden en heb het ingesteld op 31 graden.
De filterpomp staat nu op 10u draaien. Zaterdag verander ik het naar 8u. (Is dit genoeg)?

Chloorgehalte is ok.
Enkel mijn ph is wat te laag. Heb al 3 dosissen gegeven maar t blijft wat te laag.

De alkaliniteit is wat te hoog.

Komt het daardoor?
K las dat als je ph en chloor goed zijn dan zou de alkaniteit dan zou volgen.

Wat is juiste volgorde en hoelang moet je wachten eer je mag zwemmen. (Moest ik ph en chloor moeten verhogen). Eerst de ph en dan de chloor? Of omgekeerd? Hoelang wachten eer je het 2 produkt mag gebruiken. Als je chloor onderhoud toevoegt (om de hoeveel dagen normaal?, mag men direct zwemmen of wat wachten)
Ik meng beide producten met een half emmer koud water. Is dit ok?
Te hoge alkaliniteit en te lage PH is eigenlijk heel raar. Hoge alkaliniteit betekent een grote buffer van ionen die met uw H+ ionen binden. Uw PH kan daardoor moeilijk dalen want de vrije H+ ionen (zuur) worden gebonden en uw PH zou automatisch weer moeten stijgen. (en het is ook moeilijk die te doen dalen want alle PH- die je doseert gaat in eerste instantie binden met die bufferionen en neutraliseren).

Uw meting van alkaliniteit kan echter ook reageren op aanwezig cyaanzuur, als je dus al te lang chloortabletten in hetzelfde water aan het gebruiken bent. (en blokkeert de werking van uw chloor)
Wat zegt uw teststrip voor cyaanzuur?

Omgekeerd toch? Regenwater is meestal licht zuur wat de ph verlaagt.

Ik doseer alleen af en toe ph+.
Ik heb mijn emmer ph- nog nooit moeten gebruiken.

Nee chloorproducten, zwemmen/bewegen,.. allemaal ph omhoog.

Bij installaties wordt er eigenlijk nooit ph+ product gebruikt. Heb dat zelf ook bij geen enkel bad al moeten doen. Altijd ph-

Ik gebruik ook zelden ph+. Na regenbui is het soms wat hoger en moet ik ph- gebruiken.
Moet wel zeggen dat ik nog nooit naar Alkaliniteit gekeken heb 🫤. Zwembad (40 m³) staat hier intussen toch al 13 jaar en altijd mooi helder water. Valt mij wel op dat het de laatste jaren precies wat meer "gepushed" wordt ofzo, in het begin sprak sowieso iedereen enkel over ph en chloor.

Ik lig al weken lang ph+ in men zwembad te kappen...
Zegt al weken lang dat ik 0.2 ph te laag zit, heb er ondertussen denk ik al 3l ph+ product in gekapt...

Zwembadje is ochot 3m diameter op 65cm diep...

Wat zegt uw teststrip voor cyaanzuur?
Eerste keer dat ik iets lees over cyaanzuur.

K hoorde vandaag dat als je je ster test met teststrips dat je eigenlijk een bokaal moet nemen om water dieper te kunnen testen. Nu testte ik die op ongeveer 5 a 10 cm diepte

Eerste keer dat ik iets lees over cyaanzuur.

K hoorde vandaag dat als je je ster test met teststrips dat je eigenlijk een bokaal moet nemen om water dieper te kunnen testen. Nu testte ik die op ongeveer 5 a 10 cm diepte
dat is relevant als je chloortabletten gebruikt. Dat zit er in als stabilisator maar na een tijd rijkt de concentratie in uw water aan en verhindert dat de werking van uw chloor. Als je tabletten gebruikt is dat één parameter om in het oog te houden (hoewel in één seizoen ik daar geen problemen mee zag in mijn bad)

Maar het kan ook de uitslag van uw teststrip beïnvloeden waarbij het dus lijkt alsof uw alkaliniteit hoger is dan hij in werkelijkheid is.

Iemand ervaring met goedkopere merken van robots?
Mijn grasrobot heeft over kabel van zwembadrobot gereden :wallbash:
En ondertussen denk ik dat op 5 jaar tijd, wel een gans pak alternatieven zullen zijn op accu ipv draad

En ondertussen denk ik dat op 5 jaar tijd, wel een gans pak alternatieven zullen zijn op accu ipv draad
Ik heb eentje van X-Warrior gekocht bij Zwembad.eu en was wat argwanend owv de prijs (€329), maar doet op dit moment gewoon wat die moet doen. Is draadloos, maar moet wel voor elk gebruik opgeladen worden. Dus in de praktijk smijt k die smorgens erin, dan rijdt die 3u rond en is het zwembad proper, wanneer ik em eruit haal steek ik die dan onmiddellijk in om te laden voor de volgende keer.

De bodem is zeer proper, maar om bijvoorbeeld echt algen op te zuigen ofzo na een winterperiode gebruik je best iets anders natuurlijk.

Toestel dat ik heb gekocht is niet meer verkrijgbaar, toestel met iets grotere accu (€499) is wel beschikbaar. (beide voor zwembaden tot 40 m²)

Laatst bewerkt:

Ik heb sinds een week de mammotion spino (499€) en die doet het eigenlijk goed. Wou die eens testen voor eventueel aan te bevelen aan klanten.
Had daarvoor een dolphin en die was ook zeker ok. Maar duurder (rond de 1000€, dus deze is nu maar de helft maar werkt voorlopig prima)

Ik heb een Dolphin E10 van een paar jaar oud (denk dat er nu een nieuwe versie). €600 ofzo denk ik maar is één van de lagere tiers in dat merk. Bij ons een rond bad van 6.5m diameter dus hoefde geen wanden te doen (al rijdt die er soms toch aan op 😅 ).
Wel heel tevreden van, altijd spik en span nadat die zijn toertjes heeft gedaan, wel met kabel.

Misschien een stomme vraag in deze wegwerpmaatschappij, maar is de draad herstellen geen optie?

Geen mammotion, enorm slechte ervaring met grasrobot.
En kabel is op meerdere plaatsen erdoor plus ik zou zeker moeten zijn dat het waterdicht hersteld is.

Geen mammotion, enorm slechte ervaring met grasrobot.
En kabel is op meerdere plaatsen erdoor plus ik zou zeker moeten zijn dat het waterdicht hersteld is.
Kabel hier al 2x over gehad omdat ie wegens onoplettendheid in het rolluik gedraaid was. An sich echt geen issue gehad met waterdichtheid na herstelling (ook zelf gedaan, no rocket science).

Ik ben wachtend op mijn beatbot, ben benieuwd.

Bij installaties wordt er eigenlijk nooit ph+ product gebruikt. Heb dat zelf ook bij geen enkel bad al moeten doen. Altijd ph-
Ik vermoed dat jij baden zet met automatische systemen?
Die werken met natriumhypochloriet (bleekwater) en maken uw water idd basisch. Daarom moet je op termijn idd ph- ( en/of Ta-) toevoegen.
Alkaliniteit heeft trouwens ook invloed op uw PH. Ik merk als uw alkaliniteit goed zit (80-150 ppm), dat uw PH ook zo goed als altijd stabiel zit. PH moet ik nooit bijregelen. Als ge uw PH niet naar beneden krijgt is uw alkaliniteit te hoog. Al het zuur dat ge bijvoegt, wordt gebufferd.
Regenwater heeft nooit alkaliniteit (ik heb ons bad gevuld met regenwater en vul ook altijd bij met regenwater).
Leidingwater heeft altijd een enorm hoge alkaliniteit.

Als ge met chloortabletten en granulaat werkt wordt uw water zuurder op termijn. Ook wordt uw water zuurder door gebruik en (zure) regen op termijn.

Met tabletten is het probleem vaak te veel cyaanzuur (bij water die al jaren staat)
Ons bad zit nu aan 55 ppm. Vanaf 70 blokt die stabilisator uw chloor (welke je niet hebt bij vloeibaar chloor).
Volgend jaar shock ik bij opstart met vloeibaar chloor en ga ik de helft van het water verversen.
Voorlopig gebruik ik vooral vloeibaar en hou op peil met een tablet in de skimmer.

Er is maar 1 manier voor teveel cyaanzuur in het water = aanzienlijk deel van uw water verversen.

Stofzuigen doe ik voorlopig manueel. 15-30min werkt. Het bad staat er ook nog maar voor het 2de seizoen dus voorlopig heb ik de motivatie nog 😅

Laatst bewerkt:
Weet iemand wat de nadelen van een HDPE zwembad zijn?
Ik hoor via via dat dat gevoelig is voor algengroei, maar als ik dat google vind ik juist het tegenovergestelde.
Ik vind de prijs an sich nog wel meevallen.

Hier op 4 jaar tijd een bus ph- (5l) verbruikt.
60m3
Veel verbruikt dat niet.
Als ik mijn chloor (natriumhypochloriet) vergelijk..
Dit zwemseizoen al aan 3de bus bezig van 20ltr

Terug
Bovenaan