Zwembad

Vandaag eerste keer warmtepomp w'eau full inverter 2.0 7.6kw laten werken.
Temperatuur was 28 graden en heb het ingesteld op 31 graden.
De filterpomp staat nu op 10u draaien. Zaterdag verander ik het naar 8u. (Is dit genoeg)?

Chloorgehalte is ok.
Enkel mijn ph is wat te laag. Heb al 3 dosissen gegeven maar t blijft wat te laag.

De alkaliniteit is wat te hoog.

Komt het daardoor?
K las dat als je ph en chloor goed zijn dan zou de alkaniteit dan zou volgen.

Wat is juiste volgorde en hoelang moet je wachten eer je mag zwemmen. (Moest ik ph en chloor moeten verhogen). Eerst de ph en dan de chloor? Of omgekeerd? Hoelang wachten eer je het 2 produkt mag gebruiken. Als je chloor onderhoud toevoegt (om de hoeveel dagen normaal?, mag men direct zwemmen of wat wachten)
Ik meng beide producten met een half emmer koud water. Is dit ok?
Te hoge alkaliniteit en te lage PH is eigenlijk heel raar. Hoge alkaliniteit betekent een grote buffer van ionen die met uw H+ ionen binden. Uw PH kan daardoor moeilijk dalen want de vrije H+ ionen (zuur) worden gebonden en uw PH zou automatisch weer moeten stijgen. (en het is ook moeilijk die te doen dalen want alle PH- die je doseert gaat in eerste instantie binden met die bufferionen en neutraliseren).

Uw meting van alkaliniteit kan echter ook reageren op aanwezig cyaanzuur, als je dus al te lang chloortabletten in hetzelfde water aan het gebruiken bent. (en blokkeert de werking van uw chloor)
Wat zegt uw teststrip voor cyaanzuur?

Omgekeerd toch? Regenwater is meestal licht zuur wat de ph verlaagt.

Ik doseer alleen af en toe ph+.
Ik heb mijn emmer ph- nog nooit moeten gebruiken.

Nee chloorproducten, zwemmen/bewegen,.. allemaal ph omhoog.

Bij installaties wordt er eigenlijk nooit ph+ product gebruikt. Heb dat zelf ook bij geen enkel bad al moeten doen. Altijd ph-

Ik gebruik ook zelden ph+. Na regenbui is het soms wat hoger en moet ik ph- gebruiken.
Moet wel zeggen dat ik nog nooit naar Alkaliniteit gekeken heb 🫤. Zwembad (40 m³) staat hier intussen toch al 13 jaar en altijd mooi helder water. Valt mij wel op dat het de laatste jaren precies wat meer "gepushed" wordt ofzo, in het begin sprak sowieso iedereen enkel over ph en chloor.

Ik lig al weken lang ph+ in men zwembad te kappen...
Zegt al weken lang dat ik 0.2 ph te laag zit, heb er ondertussen denk ik al 3l ph+ product in gekapt...

Zwembadje is ochot 3m diameter op 65cm diep...

Wat zegt uw teststrip voor cyaanzuur?
Eerste keer dat ik iets lees over cyaanzuur.

K hoorde vandaag dat als je je ster test met teststrips dat je eigenlijk een bokaal moet nemen om water dieper te kunnen testen. Nu testte ik die op ongeveer 5 a 10 cm diepte

Eerste keer dat ik iets lees over cyaanzuur.

K hoorde vandaag dat als je je ster test met teststrips dat je eigenlijk een bokaal moet nemen om water dieper te kunnen testen. Nu testte ik die op ongeveer 5 a 10 cm diepte
dat is relevant als je chloortabletten gebruikt. Dat zit er in als stabilisator maar na een tijd rijkt de concentratie in uw water aan en verhindert dat de werking van uw chloor. Als je tabletten gebruikt is dat één parameter om in het oog te houden (hoewel in één seizoen ik daar geen problemen mee zag in mijn bad)

Maar het kan ook de uitslag van uw teststrip beïnvloeden waarbij het dus lijkt alsof uw alkaliniteit hoger is dan hij in werkelijkheid is.

Terug
Bovenaan