Zwembad

100k euro is echt wel geen standaardprijs. Er zijn gewoon enorm veel mogelijkheden wat een standaardprijs bepalen moeilijk maakt. (bouwkundig, monoblok, grootte, , filterinstallatie, rolluik, warmtepomp, verlichting, jetstream)

Maar als we er dan toch een prijs op willen plakken: een monoblok kuip (polypropyleen, vinylester, polyester of iets in die aard) van 8x4 met degelijke filter, warmtepomp en PVC rolluik, reken op 50-55k.

Het stopt gewoon niet bij de prijs van dat alles. Er zijn veel zaken die erbij komen: grondwerken (afvoer = €), poolhouse (zelfs een geïsoleerd tuinhuis van 2x3 kost je snel 5-10k), stofzuigerrobot (1-2k),...
 
Professioneel zwemmen zonder zo'n jetstream moet je inderdaad niet verwachten in een zwembad van 10-15m. Maar het lukt wel om daar baantjes in te trekken hoor.
Enkel wat vervelend omdat je veel moet tellen als je een bepaalde lengte wilt halen ;)
 
Als je een zwembad wilt om baantjes te trekken kan je kiezen voor een zwemkanaal

6.9_0.jpg
 
Ik heb het ook even overwogen maar uiteindelijk voor een degelijke 5 persoons Jacuzzi gegaan (hotspring propel).
Je hebt een pak minder werk aan het onderhoud en ik heb eerder zin in relaxen dan moeten zwemmen.

Wij hebben ook een spa gekozen en geen zwembad, vooral met het idee om te relaxen.
En je kunt er 365 dagen gebruik van maken. Heel aangenaam om in putje winter heerlijk warm en met een glaasje cava/champagne naar de sterren te kijken.
 
Ik vind van die inoxen zwembaden wel knap, maar dat zal zeker ook wel tegenvallen qua prijs.. dan moet je óók nog eens je eindejaarspremie daaraan gaan spenderen vrees ik :(
 
Zelf geen ervaring, maar de buren hebben een (inox) zwembad met stroming en een jacuzzi, en als ik kijk hoe weinig dat effectief gebruikt wordt, zou ik het zelf niet direct zetten. Een zwemvijver vind ik dan veel leuker omdat dat ook gewoon een vijver is...
 
Toen ik nog in een zwemclub zat, stoorde ik me al aan de gangbare 25m baden in de meeste gemeentes, omdat je daar geen deftige baantjes in kan trekken. Je bent meer bezig met je te keren dan wat anders. Van zodra je 50m gewoon bent, versta ik niet hoe je ooit terug wilt.
 
Toen ik nog in een zwemclub zat, stoorde ik me al aan de gangbare 25m baden in de meeste gemeentes, omdat je daar geen deftige baantjes in kan trekken. Je bent meer bezig met je te keren dan wat anders. Van zodra je 50m gewoon bent, versta ik niet hoe je ooit terug wilt.
Da's dan meestal van moeten ipv willen :)
 
Hier vorig jaar de hele tuin aangepakt.
Staalwand van 10x5 ingegraven. Zwembad zelf was €3000.
Op de grondwerken na, alles zelf gedaan.
(beton, chape, tuinhuis, kunstgras, leidingen,...)
Moest deze na x aantal jaar stuk is, dan is er heel snel een in gemetst.
Alle voorzieningen zijn er nu toch.

All in zal het rond de 25000 zitten vermoed ik. (nooit uitgeteld)
 
Ik vind van die inoxen zwembaden wel knap, maar dat zal zeker ook wel tegenvallen qua prijs.. dan moet je óók nog eens je eindejaarspremie daaraan gaan spenderen vrees ik :(
Bij inox opletten van onderhoudsprojecten en zeker chloor.
 
En de weerspiegeling door de zon. En krasgevoelig (al is dat bij polypropyleen ook van toepassing).
 
Laatst bewerkt:
Vrienden hebben een zwembad laten zetten. 10x4, rolluik, warmtepomp + installatie filters zit in de kelder van het huis bij hun en het factuurbedrag was iets meer als 55k. Ben vooral benieuwd naar de onderhoudskosten (en werk) op jaarbasis, want daar schuilt volgens mij het addertje waar velen zich op mispakken.
 
De afgelopen twee-drie weken was een zwembad hier toch ook een zaligheid geweest, maar een fraai ingebouwd zwembad kost héél veel geld. Je zit met graafwerken, dure materialen, onderhoudskosten, ... Als je er eentje wil bouwen met het idee om zwemoefeningen te doen moet je al een zeer groot zwembad plaatsen en ik denk dat zelfs de mensen van het Brutoloontopic dat niet kunnen betalen.

We hebben voor onze dochter wel wat Intex-zwembadjes (waaronder een keicoole met dino's). Er zijn ook grotere opzetzwembaden die 500-1000 euro kosten, al weet ik niet welke kwaliteit je dan hebt en dan moet je ook weer plaats voorzien om dat te stockeren als de zomer gedaan is. En dan is het te hopen dat het niet stuk gaat.
Bij ons staat er nu al een zomer of 7 eentje van 2x4 op het terras, enkel de filter is een jaar of 4/5 geleden kapot gegaan en dan hebben we een filter met van die aqualoon filterballen gekocht. Meer dan goed genoeg voor de kinderen om in te spelen.
 
Schoonbroer heeft lang gewerkt bij een zwembad bouwer. Die vroegen al 300 euro voor 'de opstart' en ook 300 euro om het winterklaar te zetten.

Collega van mij heeft vorig jaar in maart beslist een zwembad te bouwen. Tegen de zomer stond het er. Alles zelf gedaan. Onderdelen in Duitsland en Frankrijk gaan halen. Heel proper moet ik zeggen.

Maar die kerel is echt een uitzondering. Heel knappe gast. Die doet werkelijk ALLES zelf. Noem het op en hij doet het, en goed gedaan hé.
 
Onderhoudskosten en werk valt toch goed mee hoor.
Het mijne ligt in de winter open (ik overwinter actief) De filterpomp ook maar 2à3uurtjes aan.
Als het vriest slaat de pomp vaker aan.
Warmtepomp laat ik leeglopen.
Als de bladeren van de buurman zijn boom vallen, maak ik dagelijks de skimmers even leeg. Anders is 1x/week ruim voldoende

En van zodra ik de opstart helemaal doe, ligt er een zomerzeil op, warmtepomp er terug op en klaar.
chloor en ph even kalibreren en zit weer goed. Geen omkijken aan voor de rest.

Grootste kost is de opstart van mijn warmtepomp, maar daar dient de PV installatie dan voor.
Eenmaal op temp laat ik hem enkel opstarten van zodra er zon is. En dan is dat ook maar een uurtje of 2/3
 
Zomeropstart en winterklaar zetten kosten inderdaad elk ongeveer 250-300 euro, Dat is niet verplicht en op zich niet zeer moeilijk, maar wel handig. De andere onderhoudskosten (chloor, ph-regelaar, vlokkenmiddel,.. afhankelijk wat je nodig hebt natuurlijk) zal je misschien 200 euro per jaar kosten.

De kosten voor verwarming zijn nauwelijks in te schatten. Wat is de temperatuur van het water? Hoe goed is je kuip en rolluik geïsoleerd? Idem voor de filter, hoeveel uur draait hij? Op welk vermogen?

En qua tijd valt dat ook allemaal mee. Elke week de robot er eens in dumpen en nadien de filters uitspoelen.
 
Ik zie hier gegoochel met bedragen tem 100k voor een zwembad. Zijn dat mensen die er effectief 1 geplaatst hebben of gewoon wilde gokken?

Goh ja, de kuip en technieken zijn niet de enige kost. Ons bad (9x4m) heeft ons inclusief rolluik, warmtepomp, filterinstallatie een dikke 55k gekost. Maar daarbij is er ook de extra tuinaanleg (want alles is kapot gereden met de graafmachines), nieuwe terrassen, poolhouse. Ik ga blij zijn als ik de totaalfactuur onder de 150k ga kunnen houden als alles af is, maar vrees er voor.

Jaarkost valt wel mee in producten. Wij hebben een zoutwaterbad en elk jaar komen ze meten en opstarten van de firma, inclusief alle producten komt dat op een jaarlijkse kost van 350 euro. Peanuts tov de investeringskost.

Verwarming is voor 80% op de injectie van de zonnepanelen.
 
Terug
Bovenaan