Zuid-Korea

vooruit, tickets voor volgend jaar geboekt. Valt goed mee van prijs nu en betwijfel of ik nog een deal goedkoper zal vinden aanzien de vluchten enkel maar duurder beginnen te worden.

18 dagen in oktober, kriebelt al.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Bijna dezelfde periode wss, sebiet hebben we nog dezelfde vlucht
Stel je voor :)
Ik vertrek op 3/10 vanuit Schiphol, blijf er tot 24/10.

Ben nu bezig met een lijst op te maken van locaties/natuurparken/festivals (+tips) dat ik daar zou kunnen bezoeken. A.d.h daarvan kies ik dan steden uit waar ik hotel ga boeken, dat zijn dan steden waaruit ik die locaties gemakkelijk kan bereiken.
 
Stel je voor :)
Ik vertrek op 3/10 vanuit Schiphol, blijf er tot 24/10.

Ben nu bezig met een lijst op te maken van locaties/natuurparken/festivals (+tips) dat ik daar zou kunnen bezoeken. A.d.h daarvan kies ik dan steden uit waar ik hotel ga boeken, dat zijn dan steden waaruit ik die locaties gemakkelijk kan bereiken.
Ha ik van 6 tot en met 24. Maar wel op brussel.
 
Vertel maar!, moet beginnen plannen..
Dat is wel heel breed. Ik ben niet zo goed in algemene tips.

Geld:
Wij hebben een wowpass genomen. Dit is een "lokale" debit/creditkaart voor toeristen. Wowpass kan je ook gebruiken als IC kaart voor bus/metro, wel apart op te laten. Was zeer handig.
In Seoul staan er in vele hotel lobbies machines, waar je uw euro in kan steken die het dan in Won op die kaart zet.
Je kan dan ook onmiddellijk won afhalen. Was een 1% afhaalkost en de currency exchange, maar die laatste was zeer dicht bij de officiele rate van het moment.
Je kan veel betalen met kaart in Seoul en Busan (daarbuiten ook, maar toch wat minder). Cash voornamelijk voor alle foodmarkets.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Dat is wel heel breed. Ik ben niet zo goed in algemene tips.

Geld:
Wij hebben een wowpass genomen. Dit is een "lokale" debit/creditkaart voor toeristen. Wowpass kan je ook gebruiken als IC kaart voor bus/metro, wel apart op te laten. Was zeer handig.
In Seoul staan er in vele hotel lobbies machines, waar je uw euro in kan steken die het dan in Won op die kaart zet.
Je kan dan ook onmiddellijk won afhalen. Was een 1% afhaalkost en de currency exchange, maar die laatste was zeer dicht bij de officiele rate van het moment.
Je kan veel betalen met kaart in Seoul en Busan (daarbuiten ook, maar toch wat minder). Cash voornamelijk voor alle foodmarkets.
Heb je e-sim of pocket wifi gebruikt?
Treinen gebruikt? Lang op voorhand geboekt of ter plaatse?
Templestay geboekt?
 
Heb je e-sim of pocket wifi gebruikt?
Treinen gebruikt? Lang op voorhand geboekt of ter plaatse?
Templestay geboekt?
Wifi:
we waren met 3 dus hebben pocket wifi genomen. Anders moet je mobiele hotspot aanzetten op een gsm en is die direct plat. Dit was handiger. Pocket wifi zat altijd in de rugzak.

Treinen:
Geen treinen tussen steden genomen. We hebben eerste deel van de reis auto geboekt en zijn rondgereden. Grote steden goed bereikbaar met treinen, alles daartussen minder goed. Bereikbaar, maar zeer lang onderweg.
Vanuit Seoul is veel goed bereikbaar, maar vanuit andere plekken veel minder.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_South_Korea als je onderaan ziet naar de map van januari 2021 dan zie je goed waar snelle treinen naar toe gaan en hoe ze verbonden zijn.


Templestay:
Nee geen geboekt. Ik zie daar persoonlijk niet echt meerwaarde van in, buiten in weinig comfort slapen, dure prijs en triestig eten.
Lijkt altijd cool op papier, tot ik er verder overnadenk.
Dat is natuurlijk persoonlijk.
Afweging gaat zijn: Is tempel goed bereikbaar => Iets toeristischer (ook intern toeristme) en ver op voorhand boeken.
Is het moeilijker bereik => hoe daar geraken en hoeveel tijd wil je erin investeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Heb je e-sim of pocket wifi gebruikt?
Treinen gebruikt? Lang op voorhand geboekt of ter plaatse?

Wifi:
we waren met 3 dus hebben pocket wifi genomen. Anders moet je mobiele hotspot aanzetten op een gsm en is die direct plat. Dit was handiger. Pocket wifi zat altijd in de rugzak.

Treinen:
Geen treinen tussen steden genomen. We hebben eerste deel van de reis auto geboekt en zijn rondgereden. Grote steden goed bereikbaar met treinen, alles daartussen minder goed. Bereikbaar, maar zeer lang onderweg.
Vanuit Seoul is veel goed bereikbaar, maar vanuit andere plekken veel minder.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_South_Korea als je onderaan ziet naar de map van januari 2021 dan zie je goed waar snelle treinen naar toe gaan en hoe ze verbonden zijn.


Templestay:
Nee geen geboekt. Ik zie daar persoonlijk niet echt meerwaarde van in, buiten in weinig comfort slapen, dure prijs en triestig eten.
Lijkt altijd cool op papier, tot ik er verder overnadenk.
Dat is natuurlijk persoonlijk.
Afweging gaat zijn: Is tempel goed bereikbaar => Iets toeristischer (ook intern toeristme) en ver op voorhand boeken.
Is het moeilijker bereik => hoe daar geraken en hoeveel tijd wil je erin investeren.
A tiens met de auto, is dat dan beetje te doen?
 
A tiens met de auto, is dat dan beetje te doen?
Zeker te doen. Hebben daardoor veel dingen kunnen zien die anders uit ons pad lagen of waar we lang voor moesten reizen.


Het rijden zelf tja: Koreanen zijn heel aggresieve chauffeurs, you snooze you lose is het motto. Bv zich gewoon tussen smijten, om in te voegen, ook al is er onvoldoende ruimte.
Dus het is wel echt opletten in het begin.

Ik was wel blij dat we een auto hadden op het einde, hebben echt veel kunnen doen en zien. Paar wandelingen in natuurgebieden die anders niet bereikbaar waren voor ons.
Groene thee velden in Boseong, Een tempel langst de kust aan Busan, prehistorische want tekeningen in een vallei.
Auto huren was ook heel vlot.
 
Zeker te doen. Hebben daardoor veel dingen kunnen zien die anders uit ons pad lagen of waar we lang voor moesten reizen.


Het rijden zelf tja: Koreanen zijn heel aggresieve chauffeurs, you snooze you lose is het motto. Bv zich gewoon tussen smijten, om in te voegen, ook al is er onvoldoende ruimte.
Dus het is wel echt opletten in het begin.

Ik was wel blij dat we een auto hadden op het einde, hebben echt veel kunnen doen en zien. Paar wandelingen in natuurgebieden die anders niet bereikbaar waren voor ons.
Groene thee velden in Boseong, Een tempel langst de kust aan Busan, prehistorische want tekeningen in een vallei.
Auto huren was ook heel vlot.
Mss toch es kijken ervoor, eventueel uw rondreis keer doorsturen? Dan kan ik zowat zien wat je gedaan hebt.
 
We hebben Lotte car rental genomen en dat was 650 euro voor 10 dagen, incl full verzekering. Via website staat dat er automatisch bij, misschien dat je ter plekken kan afhalen. Hebben we niet gedaan omdat ik al gelezen en gehoord had dat Koreanen echte zotte chauffeurs zijn.

Onze route was
Aankomen seoul 1 nachtje bekomen. Dan 10 dagen auto dit waren de plekken waar we naar toe zijn gereden om overnachten. Onderweg wel tussenstoppen voor wat hikes, tempels bezoeken, etc... Sommige tempels zijn ook amper bereikbaar met openbaar vervoer

Jeonju
Boseong (groene thee velden)
Busan
Geongju
Pohan
Jangho port
Sokcho
Seoul

Twaren wel 10 dagen, met heel wat tempo achter, omdat de afstanden ni zo groot waren, maar de reistijden waren wel langer dan gedacht.

Als je zelfvertrouwen heb in het verkeer zou ik wel auto aanraden als je met meerdere mensen bent, en wat verder dan treinsporen wil gaan zonder veel tijd te verliezen.
Ik zou het persoonlijk wel aanraden. Eens je wat van grote steden weg bent is het chill op de weg rijden, mooie bergachtige landschappen. Zeker als je nog kiest om niet tolwegen (autosnelwegen) te nemen.

Met hoeveel gaan jullie?
 
Ik ga alleen naar daar en ben aan het kijken om misschien een auto te huren op Jeju omdat het daar moeilijker is om alles te bereiken op het eiland. Bij mij is het niet echt een rondreis; ik ga vb 10 dagen in Seoul verblijven, een aantal dagen op Jeju en dan 7 dagen Busan. Met de bedoeling om vanuit die steden de rest van het land te verkennen met de trein of met de bus.
Een tijdje geleden heb ik een lijst gemaakt van de locaties die ik zou willen bezoeken en ben nu aan het kijken hoe ik vanuit Seoul of Busan naar die locatie zou kunnen gaan.
 
We hebben Lotte car rental genomen en dat was 650 euro voor 10 dagen, incl full verzekering. Via website staat dat er automatisch bij, misschien dat je ter plekken kan afhalen. Hebben we niet gedaan omdat ik al gelezen en gehoord had dat Koreanen echte zotte chauffeurs zijn.

Onze route was
Aankomen seoul 1 nachtje bekomen. Dan 10 dagen auto dit waren de plekken waar we naar toe zijn gereden om overnachten. Onderweg wel tussenstoppen voor wat hikes, tempels bezoeken, etc... Sommige tempels zijn ook amper bereikbaar met openbaar vervoer

Jeonju
Boseong (groene thee velden)
Busan
Geongju
Pohan
Jangho port
Sokcho
Seoul

Twaren wel 10 dagen, met heel wat tempo achter, omdat de afstanden ni zo groot waren, maar de reistijden waren wel langer dan gedacht.

Als je zelfvertrouwen heb in het verkeer zou ik wel auto aanraden als je met meerdere mensen bent, en wat verder dan treinsporen wil gaan zonder veel tijd te verliezen.
Ik zou het persoonlijk wel aanraden. Eens je wat van grote steden weg bent is het chill op de weg rijden, mooie bergachtige landschappen. Zeker als je nog kiest om niet tolwegen (autosnelwegen) te nemen.

Met hoeveel gaan jullie?
Slechts met 2. En ik heb geen problemen om in buitenland te rijden maar in Azie nog nooit gedaan, d8 dat het mss te ingewikkeld ging zijn maar we zijn toch ook meer gewonnen aan het idee om meer vrijheid te hebben.

In seoul ga ik geen auto huren maar keer dat we de rest van het land gaan intrekken zal het wel met de auto worden.

Jeju island gaan we links laten liggen, ziet er in mijn ogen nu niet zo spectaculair speciaal uit. Zelfs wat overroepen precies
 
Rijden in Korea is opzich niet ingewikkeld.
Het meest ingewikkelde is de regel naar rechts afdraaien op kruispunt. Dat is deels zoals Amerika, waarbij ja altijd naar rechts mag afdraaien aan kruispunten (ook al is het rood), tenzij anders vermeld. En soms mag je gewoon doorrijden en soms moet je rekening houden met voetgangers lichten. Andere regels zoals inhalen langs links en rechts mag volgens mij ook. Daar niet officieel iets van gezien, maar iedereen doet het.

Er hangen veel camera's (rode licht en snelheid), maar iedereen rijd toch alsof ze schumacher in zijn prime zijn. Onze auto had zeer goed navigatie systeem. Soms beetje struggle de juiste locatie te vinden door taalbarriere, maar nooit echt lang moeten zoeken. Gewoon op GSM in naver iets zoeken en dat dan in auto gps ingeven.

Als je plant met auto te gaan, hou dan rekening mee dat de afstand langer duurt om te overbruggen dan gedacht. Ik heb op voorhand al via naver (en vertaal) pagina route gemaakt en dat leek oke, maar in het echt was de tijd vaak x1,2 tot 1,5. Waardoor we soms wel iets moesten schrappen. Voor de rest is het rijden zoals hier. Enkel iets meer opletten met chaffeurs die yolo invoegen zonder te pinken. En ze kunnen niet zien wie buitenlanders is want ALLE autos en ALLE ramen zijn geblindeerd glas. Waardoor mensen wel eens verschoten als wij de raam open deden :p.

Wij hebben auto via lotte rental genomen en dat was in orde. Auto paar uur te vroeg binnen gedaan en deel geld terug gekregen.
Aan seoul station heb je filiaal dat 24uur open is.

Bijna alle grote autosnelwegen zijn tolwegen. Er is een systeem met een bakje dat automatisch tol aanrekent. Zou dat in theorie in convienience store kunnen kopen, maar wij hebben altijd de optie zonder genomen. Zie wel dat je wat geld hebt staan op IC kaart, heel soms zijn het onbemande stations en dan kan je enkel met kaart betalen, lokale kaart of IC kaart (openbaar vervoer kaart).


Laatste waar ik aan denk is aan de oostkust hebben wij ook paar haltes gedaan, hou wel rekening mee dat in Oktober het uit seizoen is en er weinig te beleven valt op sommige plaatsen.

Verblijf plaats in Busan kan ik echt wel aanraden, zeker omdat het met parking is:
Busan: https://www.airbnb.com/rooms/852016341009223295?source_impression_id=p3_1704112925_vRqzkXXj6PJ7AcUa
Hier zijn we verbleven. Is in Haeundae, wat meer het strand kant is van Busan. Wel top locatie: modern appartement. Voorlopig nog mooi uitzicht, omdat je hoog in het gebouw zit. in de buurt heb je de Busan toren, hoogste toren uit Busan en op wandel astand is de Haeundae blue line park treinjes, die je vaak ziet opduiken in videos. Met de auto kan je ook vlot Haedong Yonggugsa temple bereiken, wat echt de moeite was. Hebben daar ook de schattigste kaarsen ooit! (Nergens anders nog gevonden).
Is wel verder van "Busan" centrum, maar er is een metro halte achter de hoek.
 
Terug
Bovenaan