Luchtvervuiling Zuid-Oost Azië

Jonathan

Active member
Eind maart hebben wij een vlucht van Bangkok naar Brussel. Het idee was om de weken daarvoor in Thailand te spenderen.

Recent ben ik echter te weten gekomen dat luchtvervuiling in dat deel van Zuid-Oost Azië een groot probleem zou zijn. Nu was er vandaag in het nieuws reeds melding van problemen in Bangkok die nu opnieuw al erger zijn dan de voorbije jaren.

Hierdoor twijfelen we wat aan onze plannen. De omliggende landen blijken hetzelfde probleem mee te maken. Hanoi doet het bijvoorbeeld niet veel beter.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met die luchtvervuiling, en kunnen inschatten hoe erg het werkelijk is, en waar het dan wel aangenaam vertoeven is?

Onze vlucht naar huis kunnen we niet annuleren. Maar we kunnen desnoods wel de weken ervoor ergens anders spenderen (Indonesië mss?).

komaan he, je gaat er niet aan dood van een paar dagen/weken in Bangkok en of andere delen te vertoeven. vorige week was hier in Belgie de luchtkwaliteit ook niet optimaal, ben je dan niet buiten geweest?

Sorry maar grote delen van Thailand of Laos zijn echt te mijden tijdens burning season. Sommige dagen kom je er best echt niet buiten door de rook. Doe ermee wat je wil, maar spreek uit ervaring. Heb zo eens in Vang Vieng gezeten en je zag de zon bijna niet meer op een heldere dag, plus gewoon dat je er ook echt last van had door het in te ademen.

Bangkok zou ik nu ook niet speciaal mijden maar Chiang Mai, Chiang Rai, Pai etc wel. Het zuiden, de kust of de eilanden hebben er ook weinig of geen last van.

Laatst bewerkt:
komaan he, je gaat er niet aan dood van een paar dagen/weken in Bangkok en of andere delen te vertoeven. vorige week was hier in Belgie de luchtkwaliteit ook niet optimaal, ben je dan niet buiten geweest?

Geen idee. Ik ben momenteel niet in België. 😅
Er is natuurlijk een verschil tussen de luchtkwaliteit die minder goed is, of dikke smog waarbij aangeraden wordt om maskers te dragen. Ik kan moeilijk inschatten hoe ernstig de situatie in andere werelddelen is.
Wij reizen met een 9-jarige mee, dus ik ben ook wat voorzichtiger dan gewoonlijk.

Sorry maar grote delen van Thailand of Laos zijn echt te mijden tijdens burning season. Sommige dagen kom je er best echt niet buiten door de rook. Doe ermee wat je wil, maar spreek uit ervaring. Heb zo eens in Vang Vieng gezeten en je zag de zon bijna niet meer op een heldere dag, plus gewoon dat je er ook echt last van had door het in te ademen.

Bangkok zou ik nu ook niet speciaal mijden maar Chiang Mai, Chiang Rai, Pai etc wel. Het zuiden, de kust of de eilanden hebben er ook weinig of geen last van.

Ons idee was sowieso al om niet naar het noorden te gaan. We hebben echter 4 weken voorzien, wat misschien veel is om enkel op Thaise eilanden te liggen bakken en braden. Daarom kijken we uit naar mogelijke alternatieven in Z-O-Azië.

Terug
Bovenaan