StevenFM
Well-known member
Dat is een ultra-individualistische kijk op de samenleving, jouw goed recht natuurlijk, maar ik denk dat we collectief toch nog altijd enig respect moeten tonen voor de waarheid, zeker omdat we daar als samenleving veel baat bij hebben. Influencers die ongekwalificeerd medisch advies verstrekken, politici die racistische desinformatie verkondigen of pseudo-wetenschappers die wilde theorieën verkondigen zonder enige vorm van peer-review, daar sta ik toch niet voor te springen.Iedereen moet toch gewoon voor zichzelf kunnen bepalen wat hij/zij met bepaalde informatie doet? Wie is Facebook, een factchecker of een mod op BG om voor mij te gaan bepalen welke informatie ik wil delen en/of in mij wil opnemen en welke niet? Als we die vrijheid al niet meer krijgen, waar gaan we dan naartoe?
Ik vind censuur veel zorgwekkender dan desinformatie of haatspraak. Alles heeft een keerzijde, maar we zijn veel te ver doorgeslagen in deze maatschappij waardoor we steeds minder vrijheid krijgen.
Pleiten voor een gelijkstelling van alle meningen (hoe ongekwalificeerd ook) en het algoritme laten bepalen welke meningen gezien worden en niet (lees: de controversiële posts die engagement opwekken), dat vind ik toch een onrustwekkende gedachte.