Was er vroeger geen jaar bijzonder wetenschappelijke vorming aan sommige middelbare scholen net om dit soort tekorten aan voorkennis weg te werken?De ijkingstoetsen zijn bedoeld om in de toekomst bindend te worden. Daarom dat ze er nu voor meerdere opleidingen toevoegd hebben en er nog meer gaan toevoegen in de toekomst.
Het zou beter zijn moesten ze een goed systeem uitwerken voor de overgang van het middelbaar naar universiteit, ik ben bijvoorbeeld gemotiveerd genoeg maar met mij 4u wiskunde richting gaat het wss moeilijk worden om in de universiteit in te stromen in farmacie. Ik ben nu bezig met zelf de voorkennis in te halen en ga de zomercursussen in september volgen. Maar het systeem zou veel beter zijn moesten ze ijkingstoetsesn bindend maken maar met voorwaarde dat er een mogelijkheid is om een zomerschool te volgen, en dan bedoel ik niet 1 weekje les.. Van begin juli tot eind augustus 2 maanden voltijdse lessen om je achterstand bij te halen en voor te bereiden op de universiteit studies en dan eind augustus de ijkingstoetsen. Hierna zullen slaagkansen op ijkingstoetsen vele accurater en ook haalbaarder zijn voor die met een zwakkere vooropleiding en haalbaarder zijn en dan kunnen studenten zoals ik die zeer gemotiveerd zijn en graag studeren, maar een slechte vooropleiding hebben gevolgd toch nog grote slaagkansen hebben op de ijkingstoetsen.
Nu, eerlijk, het lijkt me dat een ASO middelbaar vooropleiding genoeg is, met dan de bemerking dat op jonge leeftijd voor iets minder wiskundig kiezen, en later dan van gedacht veranderen niet optimaal is. Mits voldoende motivering zou dat ook wel moeten lukken via een zomercursus (die al bestaat) en zelfstudie. Men begint ook gewoon echt bij de basics net omdat in België iedereen aan elke opleiding mag beginnen.