Zorg: vaste nacht vs nachtwerk met 1 andere shift

Affinity

Active member
Hoi,

Is er in de zorg een verschil tussen een vaste nacht, of praktisch fulltime nachtwerk doen maar met 1 late dienst per maand (zodat je in theorie geen “vaste” nacht doet)?

Mijn vrouw doet nu het laatste en is eens gaan solliciteren voor vaste nacht en zou een heel pak meer verdienen bruto. We snappen niet goed hoe dat komt.

Iemand enig idee? Barema is hetzelfde.

Enige wat ik zou kunnen bedenken is weekends wel of niet? En ook slapende vs wakende nacht?

Volgens mij is het inderdaad door de weekends en gewoon het vaste schema.
Telkens hele week nachten van ~10 uren. Het zal niet per se hoger tarief of barema zijn maar gewoon door de terugkerende vaste structuur in't schema zal dat gewoon het "basisloon" zodanig optrekken.
Wel zot eigenlijk hoe goed de nacht betaalt.

Telkens hele week nachten van ~10 uren. Het zal niet per se hoger tarief of barema zijn maar gewoon door de terugkerende vaste structuur in't schema zal dat gewoon het "basisloon" zodanig optrekken.
genoeg studies die aangeven hoe ongezond nachtwerk is. Dan mag er ook iets tegenover staan.

Wij hebben een hoog netto loon en veel verlof maar meestal houdt het daar ook op kwa voordelen.

Verhalen genoeg van gasten die 25j nacht doen en doodvallen

Verhalen genoeg van gasten die 25j nacht doen en doodvallen
Mja ik ga niet ontkennen dat nachtwerk ongezond is, maar ken ook genoeg verhalen van mensen die 25j dagwerk doen en doodvallen.
Sommigen zijn er nu eenmaal beter tegen bestand dan anderen.

Mja ik ga niet ontkennen dat nachtwerk ongezond is, maar ken ook genoeg verhalen van mensen die 25j dagwerk doen en doodvallen.
Sommigen zijn er nu eenmaal beter tegen bestand dan anderen.
Hoeveel dan?
Nee, nachtwerk is echt wel gewoon vragen vroeger dood te gaan. Je kan dat beperken natuurlijk, maar het is ongezond. Dat is echt common sense.

Maar ook best off topic

Hoeveel dan?
Nee, nachtwerk is echt wel gewoon vragen vroeger dood te gaan. Je kan dat beperken natuurlijk, maar het is ongezond. Dat is echt common sense.

Maar ook best off topic
Ik had er nog niet op geantwoord zie ik.
Maar ken er een tweetal in mijn dichte omgeving, maar is ook maar anekdotisch.
Ik geef je trouwens gelijk hoor, weet niet goed waarom ik mijn reply typte. Lijkt mij eigen aan het tijdstip op een zaterdagavond.
Soit off topic idd.

Hoeveel dan?

Maar ook best off topic
Ik heb nog in 2 ploegen (5-13 en 13-21) gewerkt en in 3 ploegen (6-14, 14-22, 22-6). Elke week wisselen. Dat lijkt me toch veel schadelijker dan een constant ritme, ook al is dat een nachtritme. Ik kan me niet voorstellen dat een vaste nacht schadelijker is dan een "9 to 5".

Ik kan me niet voorstellen dat een vaste nacht schadelijker is dan een "9 to 5".

Tuurlijk wel. Een vaste nacht heeft betrekking op je werkuren, niet op wat je tijdens je privé doet. In de praktijk zijn er weinigen met een vaste nacht die tijdens hun vrije dagen hun slaapritme (pak 7-15) aanhouden. Die worden ook gewoon om 11 uur op de paasbrunch verwacht, of voor een barbecue smiddags bij de vrienden. En als ze op vakantie gaan met de kinderen gaan ze geen twee weken tot de namiddag in bed kunnen blijven liggen.
De facto ben je zelfs met een vaste nacht nog steeds constant met je uren slaap aan het schuiven, en dat in combinatie met minder zonlicht maakt het nog steeds een pak zwaarder dan een 9-to-5. Ik heb als student vaak nachtwerk gedaan samen met mannen die de vaste nacht hadden. Het algemeen gezondheidsniveau was daar niet al te fantastisch. Er was er ene die al 20 jaar een 2-10 deed, ik denk dat die een bijverdienste had door in horrorfilms te spelen. Lijkbleek en wallen als gevulde supermarkttassen, maar hij deed het graag hoor.

Tuurlijk wel. Een vaste nacht heeft betrekking op je werkuren, niet op wat je tijdens je privé doet. In de praktijk zijn er weinigen met een vaste nacht die tijdens hun vrije dagen hun slaapritme (pak 7-15) aanhouden. Die worden ook gewoon om 11 uur op de paasbrunch verwacht, of voor een barbecue smiddags bij de vrienden. En als ze op vakantie gaan met de kinderen gaan ze geen twee weken tot de namiddag in bed kunnen blijven liggen.
De facto ben je zelfs met een vaste nacht nog steeds constant met je uren slaap aan het schuiven, en dat in combinatie met minder zonlicht maakt het nog steeds een pak zwaarder dan een 9-to-5. Ik heb als student vaak nachtwerk gedaan samen met mannen die de vaste nacht hadden. Het algemeen gezondheidsniveau was daar niet al te fantastisch. Er was er ene die al 20 jaar een 2-10 deed, ik denk dat die een bijverdienste had door in horrorfilms te spelen. Lijkbleek en wallen als gevulde supermarkttassen, maar hij deed het graag hoor.
Ik ben eens gaan zoeken en je hebt gelijk, blijkbaar zijn er wel wat risico's aan verbonden.

Ik had het duidelijk onderschat :(

Terug
Bovenaan