Zonwering of pergola

kilghard

Active member
Wij hebben een terras van 6m breed op 4m diep, met een raam van 4m breed op 3m50 hoog.
We zouden nu zowel de zon buiten als van het terras willen houden.

"iets" van een 5m breed op 4m diep lijkt dus ideaal.

Na langs wat lokale zaken geweest te zijn zijn er eigenlijk 2 opties
- Zonwering / knikarmscherm
- Minimale pergola (Harol Versuz)
Beide met volant

Een van de verkopers heeft mijn vrouw wat schrik aangejaagd ivm de zonwering gezien de val van 4m die we zouden willen.
Dit zou gevaarlijk kunnen zijn en relatief snel voor schade zorgen bij wat wind.

Pergolas ben ik altijd van weg gebleven gezien we in een rijwoning wonen en die structuur dus altijd recht in het zicht zou staan. Nu is de Harol Versuz wel heel minimaal en mogelijks acceptabel.

Dus!
Iemand die hier een gelijkaardige situatie heeft?
Andere merken die te overwegen zijn?
Waarom wel / niet zonwering?

Alle hulp welkom!
 
Laatst bewerkt:
Kunt ook zo een overkapping zetten met lamellen, hangt natuurlijk wel af van welk budget je voor ogen hebt want dat is prijzig.
 
Kunt ook zo een overkapping zetten met lamellen, hangt natuurlijk wel af van welk budget je voor ogen hebt want dat is prijzig.
Budget is wel vrij flexibel, vind zo een overkapping echt gewoon heel erg lelijk / Belgisch haha. Vaak ook veel dikkere / opvallendere structuren. Zeker als je dat tegen je achtergevel plakt in een rijwoning.
Iets dat uit kan in de zomer, en zo min mogelijk opvalt voor de rest maar toch veilig is;
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Kunt ook zo een overkapping zetten met lamellen, hangt natuurlijk wel af van welk budget je voor ogen hebt want dat is prijzig.
Ik ben daar toevallig vandaag voor gaan zien bij Renson, model Camargue.
Dat viel eigenlijk nog best goed mee van prijs vond ik 😛 al was ik op voorhand misschien iets te pessimistisch. Natuurlijk niet te vergelijken met een zonnescherm qua budget, maar ‘t is dan ook een hele constructie.
Binnenkort heb ik de offerte dus ik ben benieuwd.
 
Wij hebben een luifel. Wat is de schrik precies dat de verkoper je aangepraat heeft?
Dat er vanaf 4m val nogal veel wind onder kan en er sneller stukken aan zijn; En dat zo een windsensor wel tof is, maar meestal niet snel genoeg is.
Er stond een licht briesje en hij deed eens een groter model open en moet toch ook zeggen dat dat serieus golfde en bewoog.
We zouden er ook een volant bij willen wat niet helpt qua gewicht natuurlijk.

Met hoe ons terras gemaakt is (verzonken) en hoogte vd ramen heeft een scherm met minder dan 4m val echt geen zin.
Vandaar dus de neiging naar een pergola, omdat je er voor relatief weinig "constructie" veel stevigheid en opties bij krijgt. De Harol Versuz bvb, maar ieder merk heeft zo wel eentje.
EN het moet ook nog eens dienst doen als screen bij de echte hitte dagen (dus met gemoedsrust open kunnen laten ook als we weg zijn)

Nu heeft mijn vriendin 1 of andere Pinterest constructie met houten balken en harmonica doeken gezien dus wie weet kom ik er goedkoop vanaf 😬

Nu kom ik op
- BOHO Pinterest doeken #vibes voor +- 1500 eur
- Zonnescherm 3500 - 6000 eur
- Pergola 7000 - 10000 eur
Toch stevig voor iets wat een parasol ook voor 90% oplost.
 
Laatst bewerkt:
We hebben hier al enkele jaren een zonnewering hangen van 6,5m breed met een uitval van 3,5m, dus echt een groot doek door de breedte. Dat heeft echt nog nooit problemen gegeven met de wind ofzo. De sensor heb je sowieso nodig, maar die armen zijn echt best wel stevig hoor. Nog nooit gedacht dat de zou begeven als er wat wind stond.
 
Het is bij ons vooral veel "en" 😬

EN 5500mm+ (maximum vaak)
EN 4200mm+ (vaak maar tot 4m)
EN volant van 1m50 (vaak niet zo lang)
EN hoogte van +- 3m50

En door de bouw van het huis en terras kan er niet echt gecompromised worden of het zou geen nut hebben / er heel bizar uit zien.

Nu goed het gaat ondertussen tussen een eigen constructie of pergola ...
 
Wij hebben al 5 jaar een Winsol Wincube, heel tevreden van. Is niet goedkoop maar toch nog een stuk goedkoper dan zo'n systeem met lamellen.

Een voorbeeld:
winsol-wincube-terrasoverkapping-modern-3.jpg
 
waarom niet iets in hout, met gespannen kabels waarover een druivenlaar/bluawe regen groeit. Perfect voor een rijhuis.

5bf820c009d93324eb7aede17e5396ee.jpg



Ik moet er niet aan denken om zo'n (mechanisch) metalen gedrocht in mijn tuin te hebben. Miljaar, dat is echt verkavelingsvlaanderen. Nog een klinkertje van 40x40 erbij en een Gardena tuinslang gemonteerd aan de muur.
 
waarom niet iets in hout, met gespannen kabels waarover een druivenlaar/bluawe regen groeit. Perfect voor een rijhuis.

5bf820c009d93324eb7aede17e5396ee.jpg



Ik moet er niet aan denken om zo'n (mechanisch) metalen gedrocht in mijn tuin te hebben. Miljaar, dat is echt verkavelingsvlaanderen. Nog een klinkertje van 40x40 erbij en een Gardena tuinslang gemonteerd aan de muur.
Awel heb net offerte gevraagd bij deze mannen (zie foto rechts boven) (geen hout wegens longevity, hout ziet er enkel op dag 1 uit als op die foto)
Als ik het zo wat inschat 1000 voor de constructie en 1000 voor de zeilen. Zou wel enkel palen aan / op de perceelgrens zetten, en een horizontale die (als ik de goesting vind) na de zomer afgehaald kan worden

Iets permanent in het zicht (al zijn het plantjes) is een volledige no go, dat geeft de eerste X jaar ook niet veel schaduw gok ik, wel zeer mooi.
Maar er zijn dus systemen (al dan niet mechanisch) die enkel aan de zijkant support hebben wat zeker kan.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben al 5 jaar een Winsol Wincube, heel tevreden van. Is niet goedkoop maar toch nog een stuk goedkoper dan zo'n systeem met lamellen.

Een voorbeeld:
winsol-wincube-terrasoverkapping-modern-3.jpg
Mag ik vragen wat je hier voor hebt betaald? Toch weer aan het twijfelen haha;
Die HAROL LUX zonnescherm kan 4m val met volant met een lichte vallingshoek dus zou mogelijks toch net kunnen op ons terras.
Dan zit je op een 7500 incl btw

Heb de indruk dat pergolas toch snel 4-6k meer zijn, maar ben benieuwd.
 
Mag ik vragen wat je hier voor hebt betaald? Toch weer aan het twijfelen haha;
Die HAROL LUX zonnescherm kan 4m val met volant met een lichte vallingshoek dus zou mogelijks toch net kunnen op ons terras.
Dan zit je op een 7500 incl btw

Heb de indruk dat pergolas toch snel 4-6k meer zijn, maar ben benieuwd.
Indertijd 10k betaald voor zo'n wincube van 4mx4m en 1 extra screen aan een zijkant.
 
Ah interessant, ik ben ook aan het zoeken naar zoiets, eveneens aan het twijfelen tussen pergola en een zonneluifel.
Probleem is bij ons, onze uitbouw is in houtskelet, volgens verschillende personen kan dit geen kwaad, maar nu ik het zo hoor met de wind enz...
 
Ik blijf ook schipperen, gezien de krachten die er op kunnen komen, exponentieel met de wind, en de horror verhalen van elders met veel kleinere schermen / zonder volant ben ik toch terug naar pergolas aan het neigen ...
 
Als de luifel kan gemonteerd worden in de beton van het tussenverdiep via chemische verankering zou ik mij niet te veel zorgen maken. Schade door wind zal vooral op u luifel zelf voorkomen dan, maar voorzie een windsensor dat die vanzelf sluit.

Op houtskelet weet ik niet goed hoe dat zit met stevigheid...
 
Als de luifel kan gemonteerd worden in de beton van het tussenverdiep via chemische verankering zou ik mij niet te veel zorgen maken. Schade door wind zal vooral op u luifel zelf voorkomen dan, maar voorzie een windsensor dat die vanzelf sluit.

Op houtskelet weet ik niet goed hoe dat zit met stevigheid...
Tis een uitbouw dus er zit niks boven, juist het plat dak 😬
Dus ik weet niet of ze veel dragend / stevig gaan vinden om in te hangen.
 
Tis een uitbouw dus er zit niks boven, juist het plat dak 😬
Dus ik weet niet of ze veel dragend / stevig gaan vinden om in te hangen.
Ik heb vrienden met een houtskeletbouw, dus met meer dan genoeg gewicht er boven op. En daar wilde niemand een luifel op steken omdat ze niet zeker zouden zijn van stevigheid
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan