Zomertijd of wintertijd

En wat is uw voorkeur

• Zomertijd

Stemmen: 43 27,4%
  • Wintertijd

Stemmen: 60 38,2%
  • Zomertijd + Wintertijd

Stemmen: 23 14,6%
  • Maakt me niet uit, zolang als we maar niet meer van uur moeten wisselen

Stemmen: 23 14,6%
  • Andere

Stemmen: 1 0,6%
  • Geen tijd om hier over na te denken

Stemmen: 1 0,6%
  • Maakt me niet uit

Stemmen: 6 3,8%

• Totaal aantal stemmers
    157
Awel dus laten zoals het is toch? Ik ben blijkbaar 1 van de weinigen die het gewoon goed vind zoals het nu is. Winteruur is ideaal voor de winter. En zomeruur is ideaal voor de zomer. Dus perfect!
Allemaal goed en wel als je niet zo'n vast ritme hebt. Maar voor mensen met een vast bioritme is dit wel heel vervelend en ongezond.
Gelukkig is het maar bij de winteruur-zomeruur een probleem, in omgekeerde richting maakt het minder uit.

En daarnaast zou ik ook gewoon graag zomeruur tijdens de winter hebben, geef mij maar nog dat extra uurtje daglicht in de avond.

Denk gewoon aan de duizenden mensen die medicatie (moeten) nemen op vaste tijdstippen .... voor mij maakt niet uit maar kies iets en hou er u aan!

Ik slaap in de zomer sowieso een pak slechter dan in de winter doordat het gewoonweg zolang licht is. Daarbovenop dan nog eens die hitte, aangezien ik geen airco heb.
's Morgens vroeg licht suckt. 's Avonds laat donker suckt.

Ik vind het op zich helemaal niet erg dat het wat langer licht is 's avonds, maar dat het in de zomer nog tot 22.30 kan duren tot het effectief helemaal donker is, da's teveel van 't goeie. Ge zit doorheen de week ook niet altijd op een terrasje ofzo he. Want dat wordt toch heel vaak als 1 van de redenen aangehaald waarom zomertijd 'zo leuk' is. Daarom zou ik er voor kiezen om wintertijd te behouden en zomertijd af te schaffen.

Ik slaap in de zomer sowieso een pak slechter dan in de winter doordat het gewoonweg zolang licht is. Daarbovenop dan nog eens die hitte, aangezien ik geen airco heb.
's Morgens vroeg licht suckt. 's Avonds laat donker suckt.

Ik vind het op zich helemaal niet erg dat het wat langer licht is 's avonds, maar dat het in de zomer nog tot 22.30 kan duren tot het effectief helemaal donker is, da's teveel van 't goeie. Ge zit doorheen de week ook niet altijd op een terrasje ofzo he. Want dat wordt toch heel vaak als 1 van de redenen aangehaald waarom zomertijd 'zo leuk' is. Daarom zou ik er voor kiezen om wintertijd te behouden en zomertijd af te schaffen.
Verhuizen naar de evenaar lijkt een match te zijn

Verhuizen naar de evenaar lijkt een match te zijn
Ik ben contradictorisch genoeg eerder geïnteresseerd in meer Noordelijke locaties :unsure:
Maar ik zou in bvb Ijsland of Noorwegen gewoon gek worden in die periode wanneer het daar 24u licht is.

Persoonlijk een voorkeur voor winteruur, vooral voor de kinderen, zodat het de meeste maanden donker is als ze gaan slapen. En ik vind het nu moeilijk opstaan met zomeruur.

Daarnaast zou ik op vlak van daglicht liever in Spanje wonen waar het verschil in zonne-uren tussen zomer en winter iets kleiner is.

Maar ik zou in bvb Ijsland of Noorwegen gewoon gek worden in die periode wanneer het daar 24u licht is.
Ik denk dat ze daar vooral gek worden van de periode dat het daar 24u donker is. Tegen licht bestaan nog altijd gordijnen en rolluiken.

Overigens heb je in IJsland nooit echt 24u zon (wel schemering) want het ligt net onder de poolcirkel. Noorwegen is een ander verhaal.

Meerdere malen in Zweden geweest einde juni, doet heel raar als het 24/24 "licht" blijft maar een goede rolluik of gordijn lost al veel op :cool:

Ik denk dat ze daar vooral gek worden van de periode dat het daar 24u donker is. Tegen licht bestaan nog altijd gordijnen en rolluiken.

Overigens heb je in IJsland nooit echt 24u zon (wel schemering) want het ligt net onder de poolcirkel. Noorwegen is een ander verhaal.
Tgoh, ik vind dat er toch nog wel altijd een groot verschil is tussen de natuurlijke donker en het donker maken met gordijnen en rolluiken.

Die schemering is rond de zonnewende wel echte en puur technische term want begin juli is het daar om 3u00 's nachts wel gewoon klaarlichte dag. :tongue: Dat blijft toch een heel vreemd gegeven, ik ben meestal vrij goed in inschatten hoe laat het ongeveer is als ik geen klok bij de hand heb maar in Ijsland kon ik om 2u 's nachts denken dat het 7u 's avonds was :unsure:

dat gaat echt over 2x 2-3 weken per jaar he. dan is dat uur al lang weer ingehaald.
Gaat dat argument niet op voor zowat elk uurgerelateerd ongemak?
Even hier gekeken trouwens: https://robinfo.oma.be/nl/astro-info/zon/opkomst-en-ondergang-van-de-zon-in-2026/
Op 28/03 zomeruur en op 25/04 komt de zon opnieuw even laat op, en op 25/10 is het ook gelijk aan 18/09. Dat is toch een twee maand waarin je op cruciale ochtenuren het donkerder maakt dan moet lijkt me.

Enfin, niet dat het ooit gaat veranderen natuurlijk, maar geef me maar gewoon winteruur. En ik ben niet eens zo'n ochtendmens. Rolluiken bestaan in onze streek nu toch al heel lang, en uiteindelijk ging dat vroeg daglicht hier ook voor de jaren '70 en gaat het nog altijd wat verder naar het Noorden.

Laatst bewerkt:
maar in Ijsland kon ik om 2u 's nachts denken dat het 7u 's avonds was :unsure:
Ja donker wordt het zeker niet, veel meer dan efkes onder de horizon verdwijnen doet de zon niet, zeker in het noorden. Het leuke is dat uw lijf ook denkt dat het geen nacht is, tot het na een paar dagen crasht want "hey, ik heb precies toch slaap nodig". En daarna ga je ondanks de zon weer in een normaal bioritme, is toch mijn ervaring. Maar het is een weekje aanpassen.

Nog altijd liever dat dan de zon weken- of maandenlang niet zien opkomen in de winter.

Hebben mensen daar dan nog een bioritme vraag ik me af? Dan slaap je toch even wanneer je moe bent?
Wanneer je werkt ben je natuurlijk wel gedwongen om iets of wat een ritme aan te houden, want je kan moeilijk een paar uur liggen te pitten op de bureau of in slaap vallen tijdens meetings ... Maar wanneer je vakantie hebt ...

Ik ben contradictorisch genoeg eerder geïnteresseerd in meer Noordelijke locaties :unsure:
bij mij is dat omgekeerd. ik zou echt depressief zijn tegen het einde van de winter. nochtans enorm aangetrokken tot die gebieden, maar in begin november al om 15u in het pikkedonker rondlopen... dat hou ik geen 3 maand vol. en dan zijt ge amper halfweg :(

Hebben mensen daar dan nog een bioritme vraag ik me af? Dan slaap je toch even wanneer je moe bent?
Wanneer je werkt ben je natuurlijk wel gedwongen om iets of wat een ritme aan te houden, want je kan moeilijk een paar uur liggen te pitten op de bureau of in slaap vallen tijdens meetings ... Maar wanneer je vakantie hebt ...

da's hier toch ook? in de winter heb je hier ook met moeite 8 uur echt daglicht, en véél vroeger nacht dan dat je in een normaal ritme gaat slapen.

da's hier toch ook? in de winter heb je hier ook met moeite 8 uur echt daglicht, en véél vroeger nacht dan dat je in een normaal ritme gaat slapen.
Wij zijn er in December geweest, en ja, het is dan heel kort dag. Maar ik had daar eigenlijk weinig last van omdat je idd in België in de winter toch ook gewoon veel dingen in het donker doet

In december heb je nog de feestdagen, éénmaal gepasseerd moet je ook nog januari doorgeraken, vooraleer het echt beter begint te worden, vind ik.
Het is ook te zien waar in Noorwegen, ik denk dat het ergens in Lapland waar het echt koud is minder zwaar zou zijn mentaal voor mij dan ergens in Bergen te zitten waar het minder koud is maar altijd regent.

In december heb je nog de feestdagen, éénmaal gepasseerd moet je ook nog januari doorgeraken, vooraleer het echt beter begint te worden, vind ik.
Het is ook te zien waar in Noorwegen, ik denk dat het ergens in Lapland waar het echt koud is minder zwaar zou zijn mentaal voor mij dan ergens in Bergen te zitten waar het minder koud is maar altijd regent.
Dat denk ik dus ook, minder bewolking en neerslag geven dan waarschijnlijk nog wel zonlicht in de korte periode dat de zon op is. Wij hebben hier nu toch wel winterdagen genoeg waar het zo bewolkt is dat het van donker naar allerhande grijstinten en opnieuw naar donker evolueert. Mensen die naar België migreren uit zonnige streken zien daar zwaar van af.

Het probleem van de winter bij ons is ook: er is gedurende de week wel daglicht, maar dat valt dan juist samen met de uren waarop de meeste mensen werken. Met andere woorden , dat is 8 uur daglicht dat verloren gaat, want tijdens die uren zit je toch binnen te werken, en bovendien is het dan ook dikwijls bewolkt en grijs. Je vertrekt naar het werk in het donker, en je keert terug in het donker. Wanneer ik aan het werken ben dan maakt het voor mij niet veel uit of er nu licht is of niet buiten.

Wanneer ze zomeruur afschaffen dan zou je , ofwel moeten heel vroeg opstaan en uw ritme shiften en eerst buitenactiviteiten doen alvorens naar het werk te gaan, ofwel een uur vroeger beginnen te werken in de zomer. Als je dan om 6u opstaat gaat er al 2 uur daglicht verloren met permanent winteruur. 1 langere blok avond dat lijkt mij praktischer dan uw pre-werk en na-werk licht-uren in tweeën te kappen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan