Zijn jullie kinderen gedoopt?

Zijn jullie kinderen (katholiek) gedoopt?

  • Ja (allemaal), bewust

    Stemmen: 16 9,7%
  • Ja (allemaal), omwille van traditie

    Stemmen: 23 13,9%
  • Deels (1 of meerdere kinderen wel/niet)

    Stemmen: 4 2,4%
  • Nee (allemaal), andere religie

    Stemmen: 2 1,2%
  • Nee (allemaal), andere reden (bewust/onbewust)

    Stemmen: 94 57,0%
  • Ik heb geen kinderen of andere situatie

    Stemmen: 26 15,8%

  • Totaal aantal stemmers
    165
Ik vraag me eigenlijk af of er over 10 jaar nog doopsels en kerkelijke huwelijken zullen kunnen plaatsvinden.

De meerderheid van de pastoors lijken me nu al 60/70-plussers. Het lijkt me dat er binnenkort geen pastoors meer te vinden zullen zijn?
 
Iedereen in de klas deed Eerste Communie en dan wil je dat kind er niet laten buitenvallen (die lesjes waren klassikaal). Zelfde bij de jongste, alle kindjes doen het dus dan lap je die er ook maar bij. Omdat de oudste dus die communie ging doen, hebben we ze beiden in zeven haasten moeten laten dopen (was zo iets waar we eigenlijk nooit bij stil gestaan hadden 🫣). Plechtige Communie daarentegen mogen ze zelf kiezen. Ik denk dat het voor de oudste een ja zal worden, de jongste eerder een duiveluitdrijving.
 
We kunnen eigenlijk wel stellen dat 99% van de kinderen die gedoopt worden, dat niet wordt gedaan om de juiste redenen. Wat mij alleen maar de indruk geeft dat we over een x aantal jaren geen doopsel, communie en vormsel gaan hebben. Wat ik, als atheïst, alleen maar kan toejuichen
 
Vrouw en ik beiden gedoopt. Maar totaal niet religieus.

Kind 1: gedoopt. Hoofdreden, mijn grootvader die een zenuwinzinking kreeg toen hij hoorde dat we twijfelden. Toen (14j geleden) was het nog standaard dat kinderen gedoopt waren. In zijn klasje indertijd was er maar 1 kind dat niet gedoopt was.
Kind 2: gedoopt maar via "de goede herder". Die kwamen thuis ipv in een mottige kerk met 10 kinderen tegelijk. Maar die zijn hun erkenning van de katholieke kerk kwijtgeraakt waardoor de doop van ons dochter ongeldig is.
Kind 3: niet gedoopt.


De evolutie is wel merkbaar. Bij onze jongsten in de klas is de overgrote meerderheid niet gedoopt
 
Ik denk dat een pluralistische opvoeding (dus kinderen met zoveel mogelijk zienswijzen en dus religies in contact laten komen) het meest positieve effect kan hebben, en we sucken daar in België echt enorm in, mede door de restanten van de verzuiling, aangedikt door de nodige ghetto-ification van bvb het jodendom alsook de islam, maar ook zelfs de indische en eerder boeddhistisch georienteerde subgroepen.

Dat gebeurt gewoon tijdens zedenleer en tijdens normale interacties met alle andere kinderen op school. Ik begrijp je dramatische toon niet echt.
 
Volgend jaar naar het 1ste leerjaar. Dochter is gedoopt maar nu komt de vraag naar boven: communie of lentefeest.

Vrouw zegt lentefeest, ik communie. Tenzij zo'n lam-taart met bloed ook op het lentefeest kan. Verder van de rest herinner ik mij daar niet veel meer van.
 
Volgend jaar naar het 1ste leerjaar. Dochter is gedoopt maar nu komt de vraag naar boven: communie of lentefeest.

Vrouw zegt lentefeest, ik communie. Tenzij zo'n lam-taart met bloed ook op het lentefeest kan. Verder van de rest herinner ik mij daar niet veel meer van.
Waarom zou dat niet kunnen?
 
Beide kinderen zijn niet gedoopt, ze krijgen wel hun lentefeest en alles zoals een communie. Grootouders wouden dat 14 jaar geleden wel van mijn vrouw haar kant.
Ik heb zoiets als ze later voor de kerk willen trouwen kunnen ze zelf nog beslissen, wij zijn ook enkel voor de gemeente getrouwd.
 
Dat gebeurt gewoon tijdens zedenleer en tijdens normale interacties met alle andere kinderen op school. Ik begrijp je dramatische toon niet echt.
Wat ik bedoel leer je echt niet in 2 uurtjes per week (als het al zoveel is, en als er al zedenleer wordt gegeven/gevolgd).
Wat betreft de andere interacties met alle kinderen op school; misschien in het stedelijk onderwijs in Antwerpen of Brussel, maar ik vrees dat het merendeel van buiten-grootstedelijk onderwijs die mengelmoes veel minder tot niet aanwezig is (om maar te zwijgen over de grote katholieke colleges in die steden), en wat er aanwezig van is, treedt helemaal niet op de voorgrond. Bijgevolg zijn die interacties er gewoonweg niet voor het merendeel van de leerlingen in dit land.

Je stelt het precies alsof de schoolomgeving en de les zedenleer voldoende is om de multiculturele aspecten in de hele samenleving op een positieve manier te bevorderen.
Laat me alsjeblieft niet lachen.
Als dat zo was zou niemand nog scheef kijken als je je kind niet of wel laat dopen, het tegengestelde blijkt toch maar gewoon waar...
 
Jij stelt dan weer dat het een helse loopgravenoorlog is en dat het hier en nu pluralistisch moet. Geef het gewoon tijd, geef als ouder de juiste omkadering en die kinderen groeien alvast op in een meer diverse samenleving dan ik, met dagelijkse contacten met kinderen van alle kleuren.

Misschien ben ik naïef, maar als je de uitkomst van de poll bekijkt als "23% laat zijn kinderen bewust dopen", lijkt het katholiek bastion alvast sterk af te brokkelen.
 
Wat ik bedoel leer je echt niet in 2 uurtjes per week (als het al zoveel is, en als er al zedenleer wordt gegeven/gevolgd).
Wat betreft de andere interacties met alle kinderen op school; misschien in het stedelijk onderwijs in Antwerpen of Brussel, maar ik vrees dat het merendeel van buiten-grootstedelijk onderwijs die mengelmoes veel minder tot niet aanwezig is (om maar te zwijgen over de grote katholieke colleges in die steden), en wat er aanwezig van is, treedt helemaal niet op de voorgrond. Bijgevolg zijn die interacties er gewoonweg niet voor het merendeel van de leerlingen in dit land.

Je stelt het precies alsof de schoolomgeving en de les zedenleer voldoende is om de multiculturele aspecten in de hele samenleving op een positieve manier te bevorderen.
Laat me alsjeblieft niet lachen.
Als dat zo was zou niemand nog scheef kijken als je je kind niet of wel laat dopen, het tegengestelde blijkt toch maar gewoon waar...
In de praktijk lijken er toch maar weinig mensen nog echt van wakker te liggen, neen? Allez "we doen het voor de (over)grootmoeder" is nu ook niet echt een argument dat spreekt over een serieuze ideologische overtuiging. Lijkt me eigenlijk meer richting een compromis te gaan zoals je dat in een pluralistische samenleving zou verwachten.

Dat zo'n dingen sneller gaan in steden dan in kleine (West-Vlaamse) gemeenten is ook gewoon logisch, maar ik zie nu wel niet in wat er zo schadelijk is aan het feit dat het soms wat trager gaat dan in andere landen (en ook gewoon niet zo traag internationaal gezien).
 
Ik vraag me eigenlijk af of er over 10 jaar nog doopsels en kerkelijke huwelijken zullen kunnen plaatsvinden.

De meerderheid van de pastoors lijken me nu al 60/70-plussers. Het lijkt me dat er binnenkort geen pastoors meer te vinden zullen zijn?
In principe kan het zijn dat iemand anders dat kind doopt. Er zijn verhalen bekend van de bomma die stiekem de kinderen thuis doopt omdat de ouders van het kind dat niet willen. Of dat geldig is is een andere vraag, maar er bestaat zoiets als een nooddoop, waarbij iedereen een kind mag dopen bij afwezigheid en in grote nood.

Verder erkent de RKK de meeste doopsels in andere kerken.
 
Ik heb onze kleine niet laten dopen. Mijn moeder heeft 2 keer gevraagd of we dat gingen laten doen en ik heb 2 keer resoluut 'NEEN' gezegd. Ik wil dat absoluut niet. Als hij later zelf religieus wilt worden en een doopsel of wat dan ook wil, allemaal goed, maar ik voed hem zo niet op want ik geloof absoluut niet. Mijn vrouw ook niet.
 
Ter info, nieuwe cijfers uit:

Jaar
2022​
2019​
2016​
Doop
43.327​
42.051​
50.867​
Eerste communie
38.394​
43.764​
Vormsel
32.255​
36.534​
41.060​
Kerkelijk huwelijk
6.947​
5.971​
7.859​
Kerkelijke uitvaart
41.900​
44.920​
Eucharistie
172.968​
241.029​
286.393​
Eucharistie kerstavond
404.195​
551.134​
 
Ter info, nieuwe cijfers uit:

Jaar
2022​
2019​
2016​
Doop
43.327​
42.051​
50.867​
Eerste communie
38.394​
43.764​
Vormsel
32.255​
36.534​
41.060​
Kerkelijk huwelijk
6.947​
5.971​
7.859​
Kerkelijke uitvaart
41.900​
44.920​
Eucharistie
172.968​
241.029​
286.393​
Eucharistie kerstavond
404.195​
551.134​
Wel apart hoe er in 2022 meer doopsels en kerkelijke huwelijken waren dan in 2019, maar al de andere zaken lager liggen?
 
Terug
Bovenaan