Zero waste

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Naar aanleiding van de recente Blind Gekocht afleveringen waarin een koppel meedoet dat zo ecologisch mogelijk wil wonen en leven, bedacht ik me dat we hier nog geen thread over hadden.

Welke inspanningen doen jullie om je ecologische voetafdruk te verkleinen? Zijn er typische ingrepen waar je compleet het nut of de ecologische meerwaarde niet van inziet?

Ik heb een borehole en alle grijs water wordt naar een tank gestuurd die door filtratie systeem naar andere tank stuurt. Dat water gebruiken we dan voor onze tuin en groenten. Alle producten biodegradable.

Alle etensresten via compost systeem terug naar onze tuin.

Aan het investeren om volledig van het electrische net te gaan. Dat zou mogelijk moeten zijn binnen de 2j. Dan alleen nog solar power en batterijen als backup.

Enigste nadeel is onze kleine moestuin wordt aangevallen door olifanten. Wil geen electrische omheining dus nu aan het testen met bijen omheining maar niet echt succesvol hier.

Enigste nadeel is onze kleine moestuin wordt aangevallen door olifanten. Wil geen electrische omheining dus nu aan het testen met bijen omheining maar niet echt succesvol hier.
Even opgezocht want uiteraard niet in gebruik in België.

“Een bijenkorfomheining is een hek dat is gebouwd om olifanten af te schrikken op basis van hun natuurlijke angst voor bijen. Het hek is op borsthoogte van de grond opgesteld en bevat netelroos om de 10 meter.”

7E8FEB3F-25EA-4C24-8628-75A80BE4DB13.jpeg

Ik heb een borehole en alle grijs water wordt naar een tank gestuurd die door filtratie systeem naar andere tank stuurt. Dat water gebruiken we dan voor onze tuin en groenten.

Dit is niet wettelijk… Wat jij nu doet is afvalwater lozen in de grond.

@Chill Panda : dat ziet er meer een keniaanse bijen omheining uit. Wij hebben meer marula bomen, dus ziet er meer natuurlijker uit.

Laatst bewerkt:
Maar het werkt dus nog niet zo goed?
Hangt ook wat af van de hoeveelheid olifanten die je hebt. Ik heb belachelijk veel olifanten elke dag, dus wat testen. Maar op sommige andere plaatsen werkt het wel.

Dit is redelijk nieuw research dus ook wat try en error. We hebben tijd he :)

Om zoveel mogeijk afval te vermijden gooi ik al mijn plastic verpakkingen in de blender zodat ik een fijn poeder heb dat ik simpelweg in de natuur kan strooien.

Er zijn ecologische maatregelen die vooral symbolisch zijn. Een sproeiverbod voor burgers in een droge zomer is bijvoorbeeld eerder een pestmaatregel dan iets wat werkelijk helpt, dat heb ik gehoord van iemand die kennis van zaken heeft en beleidsadvies geeft aan o.a. Demir. Ik let zelf wel op wat ik weggooi en herbruik, maar ik denk dat mijn voornaamste impact via mijn werkgever is aangezien ik zelf actief ben binnen de afvalverwerkingssector en mede verantwoordelijk ben voor een aantal niet-gevaarlijke afvalstromen in aanzienlijke volumes. Er beweegt heel wat en dat is best boeiend om te volgen en er deel van uit te maken.

Ik ben niet maniakaal in sorteren, maar vind het wel belangrijk om er aandacht voor te hebben. Zo begrijp ik niet waarom mensen van mijn generatie of jonger, waar ecologisch bewustzijn toch wordt meegegeven in de klas, massaal veel afval achterlaten in de parken of op de kaaien in Antwerpen als het goed weer is. Neem dat toch mee tot je een vuilbak tegenkomt?

Hangt ook wat af van de hoeveelheid olifanten die je hebt. Ik heb belachelijk veel olifanten elke dag, dus wat testen. Maar op sommige andere plaatsen werkt het wel.

Dit is redelijk nieuw research dus ook wat try en error. We hebben tijd he :)
Zijn er ook geen testen geweest met chili(?)poeder dat rond de velden werden gestrooid? Ik dacht dat dat redelijk veelbelovend was, misschien kan een combinatie wel.

En nu on topic: ik probeer wel wat te laten op wat ik koop, wasmiddel van ecover en zo. Afval van groente en fruit durf ik wel eens mee nemen naar mijn ouders om aan de kippen te geven maar anders doe ik eigenlijk op dat vlak niet super veel.
Op mijn eentje heb ik nu ook niet zoveel afval.

Om zoveel mogeijk afval te vermijden gooi ik al mijn plastic verpakkingen in de blender zodat ik een fijn poeder heb dat ik simpelweg in de natuur kan strooien.

Je kan dat nog eens uitbesteden aan 3M die strooien dat voor jouw uit

Voorlopig hier weinig, het liefst van al zou ik hier ook allerlei snufjes in dienst nemen om onze voetafdruk te verkleinen; zonnepanelen, warmtepompen, regenputten en wie weet wat kan er nog allemaal maar dat kost allemaal bakken geld.

Zijn er ook geen testen geweest met chili(?)poeder dat rond de velden werden gestrooid? Ik dacht dat dat redelijk veelbelovend was, misschien kan een combinatie wel.

Geen idee van de testen maar chili helpt sowieso niet. De olifanten hier veroberen onze chiliplanten in zijn geheel. En ze reageren er totaal niet op :/

Er zijn ecologische maatregelen die vooral symbolisch zijn. Een sproeiverbod voor burgers in een droge zomer is bijvoorbeeld eerder een pestmaatregel dan iets wat werkelijk helpt, dat heb ik gehoord van iemand die kennis van zaken heeft en beleidsadvies geeft aan o.a. Demir.

Goh, de impact van de modale burger in het verbruik van groundwater zal inderdaad in het niet vallen bij die van de landbouw of industrie, maar het ziet er weer naar uit dat we terug naar een précaire zomer gaan en dan is dat sproeiverbod toch belangrijk om te volgen imo..

Probleem is dat het daar niet bij mag blijven, maar er echt structurele maatregelen nodig zijn om die watertekorten aan te pakken.

Verder on-topic: de meeste "kleine" algemene aanbevelingen passen we hier wel toe thuis. Als we ooit eens verhuizen of verbouwen zal dat dan ook kijken worden naar zonnepanelen, warmtepompen etc.

Geen idee van de testen maar chili helpt sowieso niet. De olifanten hier veroberen onze chiliplanten in zijn geheel. En ze reageren er totaal niet op :/
Ik strooi elke week met een vies geel poeder in mijn hof tegen de olifanten. Nog nooit een olifant in mijn hof gehad dus het is goe poeier he 😎

Hier veel kleintjes en een mix tussen "dit doe ik bewust om die en die reden" en soms ook "nee,foert, dat kost me ècht te veel geld of moeite".

De makkelijkste: de fiets gebruiken of te voet gaan voor afstanden kleiner dan 2km als je geen "lasten" mee moet nemen.

Ecolgische hondenbrokken kopen die me niet meer kosten dan andere kwalitatieve voeding.

Een compostvat in de tuin (wat me op jaarbasis 100 euro uitspaart zoals de buurvrouw met veel verwondering duidelijk maakte toen we onze jaarlijkse afrekening van de afvalcontainer vergeleken).

Elektrische toestellen vervangen door energiezuinige, ook al zijn ze nog niet kapot. (Die verkoop ik dan door)

2dehands kopen (meubels, kledij, kinderspullen zoals buggy, fietsje, speelgoed,..) waar ik dat financieel verstandig vind én hygiënisch

De wat lastigere:
- wasbare luiers gebruikt en wasbaar maandverband (lastig als in: veel commentaar en gezeik van anderen zoals de crèche)
- rekening houden met "de korte keten" blijf ik moeilijk vinden. Zo laat ik de hondenbrokken rechtstreeks uit Duitsland komen waar ze geproduceerd worden, maar naar transport toe is dat "zwaarder" want elke zak wordt individueel verpakt in een kartonnen doos, geleverd door een koerier die zijn bestelwagen nooit aflegt en ad random parkeert,... Maar ik spaar wel 15 euro per zak uit. 🤷🏼
- toen ik de dochter nog niet had, meermaals langere periodes geen auto gehad. Nu dus wel een eigen wagen omdat dat simpelweg comfort is.
- ik blijf veel te veel kopen. Daarin is nog VEEL marge om het ecolgischer te doen naar gebruik van materialen en transport.

Een compostvat in de tuin (wat me op jaarbasis 100 euro uitspaart zoals de buurvrouw met veel verwondering duidelijk maakte toen we onze jaarlijkse afrekening van de afvalcontainer vergeleken).
Kan je natuurlijk moeilijk met iemand anders vergelijken :p
Ik zal het mijne er ter contrast eens bijzetten, geconverteerd naar 365 dagen heb ik kop €16.00 betaald voor mijn GFT ophaling ;)
Ik heb ook een compostvat overwogen, maar ik zou maar een fractie van de compost kunnen gebruiken + ik heb wel wat gras en snoeiafval (dat dan zou moeten versnipperd worden) dat traag composteert. En wat doe je dan eens je compostvat vol is?

Terug
Bovenaan