Zero waste

Kan je natuurlijk moeilijk met iemand anders vergelijken :p
Ik zal het mijne er ter contrast eens bijzetten, geconverteerd naar 365 dagen heb ik kop €16.00 betaald voor mijn GFT ophaling ;)
Ik heb ook een compostvat overwogen, maar ik zou maar een fractie van de compost kunnen gebruiken + ik heb wel wat gras en snoeiafval (dat dan zou moeten versnipperd worden) dat traag composteert. En wat doe je dan eens je compostvat vol is?
Verwerken in potgrond voor de moestuin!

Kan je natuurlijk moeilijk met iemand anders vergelijken :p
Ik zal het mijne er ter contrast eens bijzetten, geconverteerd naar 365 dagen heb ik kop €16.00 betaald voor mijn GFT ophaling ;)
Ik heb ook een compostvat overwogen, maar ik zou maar een fractie van de compost kunnen gebruiken + ik heb wel wat gras en snoeiafval (dat dan zou moeten versnipperd worden) dat traag composteert. En wat doe je dan eens je compostvat vol is?
Bij ons wordt er geen compost apart opgehaald.
Zij: alleenstaande moeder met 2 schoolgaande kinderen in co-ouderschap + 1 Mechelaar
Wij: 2 volwassenen + 1 peuter + 1 Mechelaar op dat moment. Zelfde straat, zelfde grootte van tuin,...
Zij ging daarenboven ook nog eens regelmatig bij haar moeder eten als de dochters er niet waren dus eigenlijk was alles eerder in haar voordeel qua productie van afval.

Enige grote verschil: zij gooide alles in het restafval behalve drankverpakkingen waar wij én grondig recycleerden én composteerden.
Wij hadden op 1j tijd een afrekening van 18 euro, zij meer dan 120.

Edit: snoeiafval kunnen we gratis naar het containerpark brengen, compostvat leeg ik om de 5j. Achteraan de tuin kappen in het najaar, uitdelen aan buren en klaar. 🤷🏼

Bij ons wordt er geen compost apart opgehaald.
Dus wat doe je als het compostvat vol is en je het niet kunt gebruiken? Want dat was bij mij het probleem, ik zou meer compost produceren dan ik kan gebruiken...
Zij: alleenstaande moeder met 2 schoolgaande kinderen in co-ouderschap + 1 Mechelaar
Wij: 2 volwassenen + 1 peuter + 1 Mechelaar op dat moment. Zelfde straat, zelfde grootte van tuin,...
Zij ging daarenboven ook nog eens regelmatig bij haar moeder eten als de dochters er niet waren dus eigenlijk was alles eerder in haar voordeel qua productie van afval.

Enige grote verschil: zij gooide alles in het restafval behalve drankverpakkingen waar wij én grondig recycleerden én composteerden.
Wij hadden op 1j tijd een afrekening van 18 euro, zij meer dan 120.
Dus ligt niet enkel aan het composteren ;) Dat ligt aan de gewoontes; je zou evengoed recycleren en dan i.p.v. te composteren het in de GFT smijten. En dan zou je waarschijnlijk dichter bij mijn rekening zitten. Want ik recycleer ook. Ik kan niet echt een deftig beeld geven van jaar-verbruik restafval want is nog maar iets meer dan een jaar gewogen DIFTAR hier en ik heb mijn 140l containter nog maar 2x buiten gezet, laatste keer was in september :p

Dus wat doe je als het compostvat vol is en je het niet kunt gebruiken? Want dat was bij mij het probleem, ik zou meer compost produceren dan ik kan gebruiken...
Had ik in edit toegevoegd. 😉
Dus ligt niet enkel aan het composteren ;) Dat ligt aan de gewoontes; je zou evengoed recycleren en dan i.p.v. te composteren het in de GFT smijten.
Behalve dat wij dus geen GFT-ophaling hebben...
En dan zou je waarschijnlijk dichter bij mijn rekening zitten. Want ik recycleer ook. Ik kan niet echt een deftig beeld geven van jaar-verbruik restafval want is nog maar iets meer dan een jaar gewogen DIFTAR hier en ik heb mijn 140l containter nog maar 2x buiten gezet, laatste keer was in september :p
Ik betaal de minimumkost van 14 euro per jaar de laatste jaren. 🤷🏼
Ik heb de kleinste container van 40l en zet die 1 per maand / 2 maand buiten met zaken waarvan ik twijfel of dat al dan niet recycleerbaar is, en de inhoud van de stofzuiger.

Ik ben sws anti waste en haat verspilling dus naast de beste isolatie voor ons huis en installatie van zonnepanelen etc probeer ik ook op de kleine dingen te letten zoals verspilling van voeding. Electro toestellen zijn ook super energiezuinig.
We kopen best veel kleding wat niet altijd behoorlijk gedragen wordt maar dan zal het altijd een 2de leven krijgen omdat ik dan zorg dat het terechtkomt bij mensen die het goed kunnen gebruiken.
Als ik kook dan kan goed inschatten hoeveel we gaan kunnen eten, mijn man kook voor 100 personen dus moet nog aan gewerkt worden.

Of was dit niet de bedoeling van dit topic?:unsure:

Zoiezo sorteren we hier heel correct. Ik probeer ook redelijk te letten op de vervuilingsgraad van dingen die bij het karton/ in de blauwe zak moeten.
Groenafval is voor het compostvat.
We kopen ook enorm veel tweedehands en ik ga ook zo veel mogelijk met de fiets naar het werk. Hier moet ik toch bij zeggen dat het financiële aspect ook een heel grote rol speelt.

We hebben ook de Ecomenu maaltijdboxen, daar betaal je wel meer voor maar dan heb je biologisch eten en wordt er meer aandacht besteed aan de verpakkingen. Iets wat me irriteerde bij HelloFresh, die ramden alles in een zakje apart.
Soms krijg ik de opmerking 'ja maar daar moet een camionet voor rondrijden, weer een auto meer op de baan'. Naar mijn mening is dat 1 wagen die in 1 trek een hoop gezinnen bedient en geen horde gezinswagens die op en af cruisen naar supermarkten.
1 maal per maand doen we een grote bestelling bij collect & go voor al de rest, dus da's ook al beperkt.

In het algemeen laat ik de wagen ook zo veel mogelijk staan, een speed pedelec met 2 grote fietszakken kan best veel autoritten uitsparen als je het wat goed plant.

In de mate van het mogelijke repareer ik ook toestellen. Vorig jaar nog mijn wasmachine kunnen repareren door op Ebay een occasie niveausensor te kopen voor 15€. Mijn vader ging die al naar het stort brengen voor mij, die ging nog nooit eens denken om de foutcodes uit te lezen.

Had ik in edit toegevoegd. 😉

Behalve dat wij dus geen GFT-ophaling hebben...
Wel frappant om te lezen in een topic als deze dat er zo'n plekken nog bestaan...
Dus mensen zonder tuin (bv. alle appartementen), of te kleine tuin zodat ze geen compostvat kunnen zetten en/of de compost niet kunnen gebruiken hebben geen mogelijkheid tot recycleren van biologisch afval?

Hier mag snoeiafval in de GFT indien het fijngemaakt is. Moet niet versnipperd zijn, maar ook geen volledige takken ;) Want iedereen afzonderlijk naar het containerpark rijden ermee zal wel een grotere ecologische voetafdruk zijn dan ophaling.

Wel frappant om te lezen in een topic als deze dat er zo'n plekken nog bestaan...
Dus mensen zonder tuin (bv. alle appartementen), of te kleine tuin zodat ze geen compostvat kunnen zetten en/of de compost niet kunnen gebruiken hebben geen mogelijkheid tot recycleren van biologisch afval?

Hier mag snoeiafval in de GFT indien het fijngemaakt is. Moet niet versnipperd zijn, maar ook geen volledige takken ;) Want iedereen afzonderlijk naar het containerpark rijden ermee zal wel een grotere ecologische voetafdruk zijn dan ophaling.
We krijgen 200kg "gratis" afval om naar het containerpark te brengen. Dus je kan het daar wel kwijt mocht je willen.
Mijn ex woont op een appartement met terras, die heb ik een wormenbak gegeven.

Ik was eigenlijk op zoek naar dergelijke topic, en ging bijna zelf een maken, maar kwam dan hier op terecht, dus bump ik deze eens.

Ben er toch ook wel van overtuigd dat "kleine" dingen al een verschil kunnen maken zonder dat je je leven drastisch moet omgooien, en tenslotte begint het altijd bij jezelf. Wat ik probeer is vooral:
  • Zo weinig mogelijk afval creëren op zich:
    • herbruikare zakken gebruiken, en dus niet in elke winkel, ook al is het een papieren, een zakje vragen/krijgen
    • stoppen met vlees of vis in de supermarkt (of zo'n bon'ap) te kopen waar alles voorverpakt ligt in van die schaaltjes meer daar nog eens folie rond gewikkeld (dit is gewoon absurd hoe meer ik over nadenk), dus ga ik altijd naar de slager of viswinkel en daar vraag ik ook altijd (indien mogelijk) specifiek om het gewoon in papier te doen - bij dat laatste kan je ook gewoon heel eenvoudig nog het papier scheiden van het plastic folietje zodat dit ook weer deftig gesorteerd kan worden
    • tout court gewoon zorgen dat ik zo weinig mogelijk plastic / afval op zich koop - vb. aardappelen die gewoon in een bak liggen (in de supermarkt zie je dat wel tegenwoordig) ipv ook weer per 2kg voorverpakt
    • Compostbak
  • Een groentepakket afnemen bij de lokale boer(en), hier in de buurt is zo'n systeem waarbij ik elke week (of twee weken) een pakket ga afhalen, dat kost niet zo heel veel, het zijn lokale producten (seizoensgroenten), ook hier geen plastic verpakkingen en het is bio, dus win win.
  • Misschien niet de goedkoopste of makkelijkste oplossing, maar ik ga eigenlijk heel regelmatig winkelen voor zaken dat ik nodig heb om de komende 2-3 dagen te koken, zo koop ik enkel wat ik echt nodig heb en zit ik niet met overschotten.
  • Kraantjeswater drinken, de hoeveelheid (plastic) flessen dat ik daarmee bespaar zijn waarschijnlijk niet te overzien
  • Er staat een emmer in mijn badkamer, en ik douche niet graag in koud water, dus zet ik het eerst moment een emmer onder de kraan die dat water grotendeels opvangt tot het warm genoeg is. Daarna kan ik daar eens mijn toilet mee doorspoelen.
Ik vergeet er waarschijnlijk nog, maar tegelijk vind ik het best jammer dat er eigenlijk heel weinig supermarkten, winkels, ... hier schijnbaar amper rekening mee houden allemaal, zeker qua plastic/afval stoor ik me daar alsmaar meer aan.
En het is ook niet dat ik altijd alle moeite doe, soms heb ik ook soms geen zin om nog naar een andere winkel te gaan, maar 90-95% van de gevallen wel denk ik.

Deze week zag ik ook Shaloom Allemaal op Play4 (ja ik loop wat achter :p), en ik werd oprecht boos over alle voorbereidingen omtrent het paasfeest ... massaal eten (alles met tarwe) weggooien, liters (kokend) proper water door de gootsteen gieten om het "proper" te maken, met een gasbrander vanalles zitten verbranden, alles bekleden met plastic/aluminium folie, echt serieus?
Geen probleem met geloof en alle regels daaromtrent, ieder zijn ding, maar kunnen we aub eens moderniseren ja, dit is toch niet meer van deze tijd? :sop:

Edit: dan heb ik het nog niet over de oven die op "shabbat" stand staat en 24u op 100° staat te draaien of de potten die 24u staan te pruttelen ... "als je dat kan of wil betalen zie ik het probleem niet" hoor ik dan zeggen, ja dat is echt wel de manier hoe we moeten omgaan met energie, als je het maar kan betalen, zucht.

Laatst bewerkt:
Jammer genoeg is het niet zo zwart wit qua plastic en vervangen door papier, etc :)

Plastic op zich is niet erg, de manier waar wij ermee omgaan wel.

Te lui om te vertalen maar

Plastic food packaging saves CO2 emissions but comes with risk of creating plastic pollution and usually needs fossil feedstocks. So, what can you do?

- don’t use plastic packaging: no risk on plastic pollution and no need for fossil feedstocks but significant more CO2 emissions due to food loss and lower quality and less quantity good food to eat and so increasing the cost of food
- substitute plastic by paper or aluminum packaging: again no risk of plastic pollution but much more CO2 emissions due the fabrication of the substitutes and much more packaging weight and waste to dispose of.
- mechanical recycling of the plastic will eliminate the risk of plastic pollution but will require new plastic food packaging to be made by fossil feedstocks
- advanced recycling of the plastic will eliminate the risk of plastic pollution and will create new feedstock for plastic food packaging reducing drastically the need for fossil feedstocks

Maar het algemene probleem is natuurlijk dat we overproductie hebben en teveel consumeren :-)

, maar tegelijk vind ik het best jammer dat er eigenlijk heel weinig supermarkten, winkels, ... hier schijnbaar amper rekening mee houden allemaal, zeker qua plastic/afval stoor ik me daar alsmaar meer aan.
Dat plastiek zorgt er wel voor dat alles niet zo snel bederft. En dat heeft ook wel een gigantische impact.

Ja, dat snap ik wel, tegelijk de reden waarom ik naar een gewone slager ga (of slagerij in de supermarkt) om het vers verpakt te krijgen in een "normale" verpakking.
Misschien moet ik me dan eerder enerveren aan het feit dat mensen daar hun vlees kopen :p

Een ander voorbeeld ... ik wou overlaatst aardbeien kopen, ik heb geen idee wat het verschil was, maar de ene bakjes waren in plastic, de andere waren in karton. Waarom niet allemaal in karton vraag ik me dan af?

Nu, ik geef best toe dat het zeker niet altijd zo logisch is als het klinkt, en ik vind het heel moeilijk om in te schatten wat mijn "ecologische voetafdruk" is bij afname van bepaalde producten.
Neem nu petflessen of blikjes vs. glazen flesjes met statiegeld? Die glazen flesjes klinken ecologischer, maar volgens wat ik al gelezen heb is dat net niet zo omwille van het gewicht bij vervoer, het proces voor de reiniging, ...

In een ideale wereld is er ook een label die de (volledige) ecologische voetafdruk in acht neemt en daarop een score geeft bijvoorbeeld. Maar vrees dat dit quasi onhaalbaar is helaas. Ik denk wel dat ik bereid ben om ietsje meer te betalen als een (onafhankelijk) label mij zegt dat twee gelijkaardige producten verschillen qua ecologische afdruk.

Er zijn ecologische maatregelen die vooral symbolisch zijn. Een sproeiverbod voor burgers in een droge zomer is bijvoorbeeld eerder een pestmaatregel dan iets wat werkelijk helpt, dat heb ik gehoord van iemand die kennis van zaken heeft en beleidsadvies geeft aan o.a. Demir.
Het vullen van zwembaden en sproeien van gazons heeft enkele jaren geleden nochtans gezorgd voor een watertekort in Overijsse (dus mensen hadden geen drinkwater meer ter beschikking), de capaciteit van de productie is gewoon beperkt..
Het verbruik daarvan beperken helpt wel. Enfin, dat is wat Prof Willems (KULeuven), één van de experten in waterbeheer in België, aangeeft in de uitzettingen die hij geeft over het waterbeleid in België. Vlaanderen is één van de regio's met de laagste waterbeschikbaarheid van Europa (zelfs in Spanje valt er jaarlijks meer water per inwoner dan in Vlaanderen).
Het klopt dat de industrie, voedingssector en landbouw meer water verbruiken, maar dat zijn nu eenmaal essentiële sectoren, het sproeien van uw gazon of het vullen van een zwembad heeft veel minder toegevoegde waarde.
En de grote spelers / bedrijven hebben de voorbije jaren giga-inspanningen gedaan om hun waterverbruik te reduceren, ik zie dat niet alleen bij ons, maar ook in de milieuaanvragen van bedrijven die ik zie passeren in mijn functie van milieuraadvoorzitter.
Drinkwater produceren kost ook energie...

Terug
Bovenaan