Ik was eigenlijk op zoek naar dergelijke topic, en ging bijna zelf een maken, maar kwam dan hier op terecht, dus bump ik deze eens.
Ben er toch ook wel van overtuigd dat "kleine" dingen al een verschil kunnen maken zonder dat je je leven drastisch moet omgooien, en tenslotte begint het altijd bij jezelf. Wat ik probeer is vooral:
- Zo weinig mogelijk afval creëren op zich:
- herbruikare zakken gebruiken, en dus niet in elke winkel, ook al is het een papieren, een zakje vragen/krijgen
- stoppen met vlees of vis in de supermarkt (of zo'n bon'ap) te kopen waar alles voorverpakt ligt in van die schaaltjes meer daar nog eens folie rond gewikkeld (dit is gewoon absurd hoe meer ik over nadenk), dus ga ik altijd naar de slager of viswinkel en daar vraag ik ook altijd (indien mogelijk) specifiek om het gewoon in papier te doen - bij dat laatste kan je ook gewoon heel eenvoudig nog het papier scheiden van het plastic folietje zodat dit ook weer deftig gesorteerd kan worden
- tout court gewoon zorgen dat ik zo weinig mogelijk plastic / afval op zich koop - vb. aardappelen die gewoon in een bak liggen (in de supermarkt zie je dat wel tegenwoordig) ipv ook weer per 2kg voorverpakt
- Compostbak
- Een groentepakket afnemen bij de lokale boer(en), hier in de buurt is zo'n systeem waarbij ik elke week (of twee weken) een pakket ga afhalen, dat kost niet zo heel veel, het zijn lokale producten (seizoensgroenten), ook hier geen plastic verpakkingen en het is bio, dus win win.
- Misschien niet de goedkoopste of makkelijkste oplossing, maar ik ga eigenlijk heel regelmatig winkelen voor zaken dat ik nodig heb om de komende 2-3 dagen te koken, zo koop ik enkel wat ik echt nodig heb en zit ik niet met overschotten.
- Kraantjeswater drinken, de hoeveelheid (plastic) flessen dat ik daarmee bespaar zijn waarschijnlijk niet te overzien
- Er staat een emmer in mijn badkamer, en ik douche niet graag in koud water, dus zet ik het eerst moment een emmer onder de kraan die dat water grotendeels opvangt tot het warm genoeg is. Daarna kan ik daar eens mijn toilet mee doorspoelen.
Ik vergeet er waarschijnlijk nog, maar tegelijk vind ik het best jammer dat er eigenlijk heel weinig supermarkten, winkels, ... hier schijnbaar amper rekening mee houden allemaal, zeker qua plastic/afval stoor ik me daar alsmaar meer aan.
En het is ook niet dat ik altijd alle moeite doe, soms heb ik ook soms geen zin om nog naar een andere winkel te gaan, maar 90-95% van de gevallen wel denk ik.
Deze week zag ik ook Shaloom Allemaal op Play4 (ja ik loop wat achter

), en ik werd oprecht boos over alle voorbereidingen omtrent het paasfeest ... massaal eten (alles met tarwe) weggooien, liters (kokend) proper water door de gootsteen gieten om het "proper" te maken, met een gasbrander vanalles zitten verbranden, alles bekleden met plastic/aluminium folie, echt serieus?
Geen probleem met geloof en alle regels daaromtrent, ieder zijn ding, maar kunnen we aub eens moderniseren ja, dit is toch niet meer van deze tijd?
Edit: dan heb ik het nog niet over de oven die op "shabbat" stand staat en 24u op 100° staat te draaien of de potten die 24u staan te pruttelen ... "als je dat kan of wil betalen zie ik het probleem niet" hoor ik dan zeggen, ja dat is echt wel de manier hoe we moeten omgaan met energie, als je het maar kan betalen, zucht.