Zelf verhuren of door immokantoor?

famtam

Well-known member
Mijn zus heeft zopas haaar nieuwe appartement opgeleverd gezien in Antwerpen.
De verf zit vers aan de muren, lekkere keuken erin en Park Spoor Noord om de hoek. Hippe buurt dus.
Ze had zich er al een jaar op verheugd, maar nu wil ze toch definitief gaan samenwonen met haar vriend (Herenhuis in Gent)

Ze gaat haar appartement zeker nog niet verkopen (verwacht nog grote prijsstijgingen gezien dat de markt in deze buurt ongelooflijk in de lift zit) en wil verhuren.

Wat is het slimste, zelf huren of via een immokantoor?

Zelf verhuren heeft als voordeel dat je maximaal de huurinkomsten naar binnen haalt, maar een immokantoor pretendeert dat zij sneller een huurder voor je vinden die meer betaalt.
Nadeel van dat laatste is dat je (in de praktijk) weinig controle hebt aan wie je verhuurt en dat je huurinkomsten "verliest".
Je bent natuurlijk wel van een administratieve rompslomp verlost (gas, water, electra contracten etc), maar als de huurder stopt met betalen is de rekening nog steeds voor jou en kun je naar de vrederchter.

Wat is wijsheid? Hoe doen jullie het?
 
Wij doen het zelf.

Hebben het in het verleden ook al eens uitbesteed. Maar voor het werk dat je er eigenlijk minder in stak, vonden we het de moeite niet waard. Uiteindelijk komt het bij problemen van grotere aard dan postbak spelen toch bij u terecht. En een prijsverhogend effect heeft zo'n makelaar toch niet. Indien het geen 1000€ waard zonder makelaar, krijg je dat er ook niet met makelaar.

Indien het echter via een immokantoor zou gaan en er zit een verzekering in die de kosten van de schade door de huurder zou dekken. Wat wij 10 j geleden of zo eens gehad hebben, dan is die extra gemoedsrust het het wel waard. Maar dat heeft niet lang bestaan.
In dit licht is een sociaal verhuurkantoor wel interessant. Maar niet voor een splinternieuw appartement.
 
Ik heb het met een immokantoor gedaan. Volgende keer doe ik het waarschijnlijk zelf. Voor een maand huur + BTW was het eigenlijk snel verhuurd. De meerprijs krijg je er met een kantoor niet uit hoor. Als het een hippe buurt en afgewerkte nieuwbouw is, verhuurt het zichzelf. Enkel immoweb betalen. De meters afschrijven is nu ook geen massa's werk. Tenzij je met rentmeesterschap werkt, stopt het immokantoor eens het verhuurd is. Als het je niet erg vindt om zelf bezoeken te doen, zou ik het zelf doen.

Je kan zelf wel met een firma voor plaatsbeschrijving werken.
 
Mijn zus heeft zopas haaar nieuwe appartement opgeleverd gezien in Antwerpen.
De verf zit vers aan de muren, lekkere keuken erin en Park Spoor Noord om de hoek. Hippe buurt dus.
Ze had zich er al een jaar op verheugd, maar nu wil ze toch definitief gaan samenwonen met haar vriend (Herenhuis in Gent)

Ze gaat haar appartement zeker nog niet verkopen (verwacht nog grote prijsstijgingen gezien dat de markt in deze buurt ongelooflijk in de lift zit) en wil verhuren.

Wat is het slimste, zelf huren of via een immokantoor?

Zelf verhuren heeft als voordeel dat je maximaal de huurinkomsten naar binnen haalt, maar een immokantoor pretendeert dat zij sneller een huurder voor je vinden die meer betaalt.
Nadeel van dat laatste is dat je (in de praktijk) weinig controle hebt aan wie je verhuurt en dat je huurinkomsten "verliest".
Je bent natuurlijk wel van een administratieve rompslomp verlost (gas, water, electra contracten etc), maar als de huurder stopt met betalen is de rekening nog steeds voor jou en kun je naar de vrederchter.

Wat is wijsheid? Hoe doen jullie het?

Aan beide opties zijn voor en nadelen.

Immokantoor:
+ Zelf geen bezoeken doen
+ Correcte prijszetting
+ Helpen u met alle nodige documenten
+ Spreken hun klantenbestand aan waardoor je meer mensen bereikt en het hopelijk sneller verhuurd is
+ Professionele foto's
+ Professionele plaatsbeschrijving zodat je achteraf geen discussie hebt

- 1 maand huur betalen

Wij zetten trouwens altijd kandidaat huurder en verhuurder altijd even samen zodat ze elkaar kunnen leren kennen. Wij beslissen nooit, altijd de verhuurder

Zelf verhuren:
+ Geen kosten

- Zelf bezoeken doen
- Zelf prijs bepalen
- Zelf foto's trekken
- Zelf alle documenten voorzien
- Zelf plaatsbeschrijving regelen

Nu lijken er veel negatieve punten aan het zelf doen maar als het een goed appartement is, lukt dat zeker allemaal wel.
Je mag me altijd pm sturen als je wilt, dan kan ik iemand van ons kantoor (Engel & Völkers) in Antwerpen vrijblijvend laten komen.
 
Ik heb beide opties (zonder en met) gedaan met appartement dat ik in Brussel had.

Controle blijf je altijd behouden: de immo geeft je een lijstje met kandidaten en heeft die ook al gescreend (als in hun loonbriefjes opgevraagd e.d.). Je kan het perfect zelf doen maar dan moet je zelf tijd steken in het adverteren, bezoeken, administratie,... De kost van 1 maand huur versus de tijd die je ermee uitspaart is dus je graadmeter om te bepalen of je een immo nodig hebt of niet.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij hangt het ook veel af waar je zelf gaat wonen. Als je op 10-15min van je verhuurde appartement woont kan je gemakkelijk bij problemen even gaan kijken en op basis daarvan reageren. (eventueel zelf iets repareren ipv iemand laten komen)

Indien je dus in Gent gaat wonen en je appartement is in Antwerpen dan kan je niet tussendoor even langs gaan bij kleine problemen. Dit heeft voor mij en mijn vriendin de doorslag gegeven van een Immo kantoor te gebruiken onder rentmeesterschap. Vooralsnog geen spijt van gehad.
 
Aan beide opties zijn voor en nadelen.

Immokantoor:
+ Zelf geen bezoeken doen
+ Correcte prijszetting
+ Helpen u met alle nodige documenten
+ Spreken hun klantenbestand aan waardoor je meer mensen bereikt en het hopelijk sneller verhuurd is
+ Professionele foto's
+ Professionele plaatsbeschrijving zodat je achteraf geen discussie hebt

- 1 maand huur betalen

Wij zetten trouwens altijd kandidaat huurder en verhuurder altijd even samen zodat ze elkaar kunnen leren kennen. Wij beslissen nooit, altijd de verhuurder

Zelf verhuren:
+ Geen kosten

- Zelf bezoeken doen
- Zelf prijs bepalen
- Zelf foto's trekken
- Zelf alle documenten voorzien
- Zelf plaatsbeschrijving regelen

Nu lijken er veel negatieve punten aan het zelf doen maar als het een goed appartement is, lukt dat zeker allemaal wel.
Je mag me altijd pm sturen als je wilt, dan kan ik iemand van ons kantoor (Engel & Völkers) in Antwerpen vrijblijvend laten komen.

Er is idd meer werk aan, maar 't is geen zware wetenschap he :). Alles samen max 2 dagen werk, ik verdien geen 1000 euro in 2 dagen, dus ik vind het zeker de moeite waard om er wat tijd in te steken. Hangt er idd ook wel van af hoe ver je er vanaf woont, anders verlies je meer tijd. Alsook hoe 'populair' de regio/wijk is.

Immo-kantoren hanteren voor zover ik weet altijd dezelfde tarieven, terwijl men bij vele panden al goed op voorhand kan inschatten waar meer of minder werk aan zal zijn (gemiddeld genomen). Naar mijn mening zou men 'goedkoper' mogen werken als het gaat om populaire huizen in een populaire streek, althans voor huizen die te koop staan.
 
Er is idd meer werk aan, maar 't is geen zware wetenschap he :). Alles samen max 2 dagen werk, ik verdien geen 1000 euro in 2 dagen, dus ik vind het zeker de moeite waard om er wat tijd in te steken. Hangt er idd ook wel van af hoe ver je er vanaf woont, anders verlies je meer tijd. Alsook hoe 'populair' de regio/wijk is.

Immo-kantoren hanteren voor zover ik weet altijd dezelfde tarieven, terwijl men bij vele panden al goed op voorhand kan inschatten waar meer of minder werk aan zal zijn (gemiddeld genomen). Naar mijn mening zou men 'goedkoper' mogen werken als het gaat om populaire huizen in een populaire streek, althans voor huizen die te koop staan.
Die 1000 euro is misschien kort door de bocht.
Wat als het immo kantoor een beter geschikte huurder vindt?
Een huurder die zorg draagt voor uw woning en steeds de huur overschrijft?
 
Die 1000 euro is misschien kort door de bocht.
Wat als het immo kantoor een beter geschikte huurder vindt?
Een huurder die zorg draagt voor uw woning en steeds de huur overschrijft?
760 euro + btw + plaatsbeschrijving, je komt snel aan 1000 euro.
Wat als het omgekeerde gebeurt ;-)? Ook al via een kantoor gewerkt en na een dik jaar wou die er al terug uit. Feit is dat niemand zo'n zaken op voorhand kan weten, een 'gewone mens' kan evengoed huiswerk maken als een immo-kantoor. Akkoord dat een kantoor al meer ervaring heeft en meer in 'portefeuille' heeft, maar ik vind hun 'kunnen' vaak overschat...
 
760 euro + btw + plaatsbeschrijving, je komt snel aan 1000 euro.
Wat als het omgekeerde gebeurt ;-)? Ook al via een kantoor gewerkt en na een dik jaar wou die er al terug uit. Feit is dat niemand zo'n zaken op voorhand kan weten, een 'gewone mens' kan evengoed huiswerk maken als een immo-kantoor. Akkoord dat een kantoor al meer ervaring heeft en meer in 'portefeuille' heeft, maar ik vind hun 'kunnen' vaak overschat...

Da's uiteraard uw goed recht. Zoals ik zelf al zei: als het een straight forward pand is, kunt ge het zeker zelf doen. Voor ons is verhuur trouwens eerder een service dan een inkomen, aangezien we er zelf weinig aan over houden.
 
Enige wat ik doe is een plaatsbeschrijving laten maken. Vast adresje dat die ongelofelijk goed maakt, en er niet te veel voor vraagt. De rest is redelijk vanzelfsprekend. Meestal zelfs gewoon een plaat aan de raam al genoeg, dus niet eens advertentiekosten (al hangt dit natuurlijk wel fel af van de regio en het pand).
 
Zelf verhuren heeft als voordeel dat je maximaal de huurinkomsten naar binnen haalt, maar een immokantoor pretendeert dat zij sneller een huurder voor je vinden die meer betaalt.
Nadeel van dat laatste is dat je (in de praktijk) weinig controle hebt aan wie je verhuurt en dat je huurinkomsten "verliest".
Je bent natuurlijk wel van een administratieve rompslomp verlost (gas, water, electra contracten etc), maar als de huurder stopt met betalen is de rekening nog steeds voor jou en kun je naar de vrederchter.

Wat is wijsheid? Hoe doen jullie het?
Wij doen het zelf:
- Als de prijs en lokatie goed zitten heb je geen immokantoor nodig om dat sneller voor jou verhuurd te krijgen.
- Huurders zijn ook niet dom. Als een immomakelaar meer geld vraagt, wil dat zeggen dat de huurder ook sneller het pand zal verlaten wanneer hij iets goedkopers vindt of kan kopen.
- Administratief gezien is het weinig werk en je vind op internet kant-en-klare modelcontracten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is idd meer werk aan, maar 't is geen zware wetenschap he :). Alles samen max 2 dagen werk, ik verdien geen 1000 euro in 2 dagen, dus ik vind het zeker de moeite waard om er wat tijd in te steken. Hangt er idd ook wel van af hoe ver je er vanaf woont, anders verlies je meer tijd. Alsook hoe 'populair' de regio/wijk is.

Immo-kantoren hanteren voor zover ik weet altijd dezelfde tarieven, terwijl men bij vele panden al goed op voorhand kan inschatten waar meer of minder werk aan zal zijn (gemiddeld genomen). Naar mijn mening zou men 'goedkoper' mogen werken als het gaat om populaire huizen in een populaire streek, althans voor huizen die te koop staan.
Bam en we gaan weer kort door de bocht!

Ik verdien geen 1000 euro in 2 dagen dus we doen het zelf...

We gaan nog wat korter door de bocht... Mijn huisarts vraagt pakweg 22 euro voor een consultatie en doet er 3 op een uur. Een werkdag van 8 uur levert die dus 528 euro op... Dat verdien ik niet op een dag dus ik zal zelf wel oordelen dat ik een virale infectie te pakken heb.

Het is met die immo verhuur toch simpel: een maand huur en je hebt er geen omkijken naar. Is dat moeilijk werk? Helemaal niet dus wie er zelf tijd voor wilt vrijmaken hoeft geen immo onder de arm te nemen.

Nu, je vraagt een immo makelaar om te bemiddelen bij de verhuur. Heb je er eentje die zijn job goed doet dan zal die zijn pappenheimers wel kennen en de goede kandidaten eruit filteren. Maar het is geen waarzegger he, toekomst kan die man/vrouw/x niet voorspellen .

Dat kunnen we dus ook stellen zonder te oordelen.
 
Ik zou het zelf doen, gewoon al om de simpele reden dat je zelf de controle hebt. Een immokantoor ligt niet wakker wie er in uw kooi zit...
 
Ik zou het zelf doen, gewoon al om de simpele reden dat je zelf de controle hebt. Een immokantoor ligt niet wakker wie er in uw kooi zit...

Toch ook weer erg kort door de bocht. Een goede makelaar vindt dat uiteraard wel belangrijk. Een tevreden verhuurder zal misschien nog panden hebben om te verhuren, of een pand willen verkopen of heeft vrienden of familie die iets willen kopen, verkopen, huren of verhuren. Als ze dan tevreden zijn van jouw service, is de kans groter dat ze weer tot bij u komen.
 
Hier hebben we het ook zelf gedaan.
Was wel redelijk wat werk, maar volgende keer kunnen we grotendeels copy/pasten.
 
Bam en we gaan weer kort door de bocht!

Ik verdien geen 1000 euro in 2 dagen dus we doen het zelf...

We gaan nog wat korter door de bocht... Mijn huisarts vraagt pakweg 22 euro voor een consultatie en doet er 3 op een uur. Een werkdag van 8 uur levert die dus 528 euro op... Dat verdien ik niet op een dag dus ik zal zelf wel oordelen dat ik een virale infectie te pakken heb.

Het is met die immo verhuur toch simpel: een maand huur en je hebt er geen omkijken naar. Is dat moeilijk werk? Helemaal niet dus wie er zelf tijd voor wilt vrijmaken hoeft geen immo onder de arm te nemen.

Nu, je vraagt een immo makelaar om te bemiddelen bij de verhuur. Heb je er eentje die zijn job goed doet dan zal die zijn pappenheimers wel kennen en de goede kandidaten eruit filteren. Maar het is geen waarzegger he, toekomst kan die man/vrouw/x niet voorspellen .

Dat kunnen we dus ook stellen zonder te oordelen.
Ik zeg toch nergens dat de prijs onterecht is, moet ik er in het vervolg bij zeggen dat ik weet dat er ook een heleboel onkosten bijhoren? Dat weet ik ook wel he... Het is gewoon een feit dat je dit geld 'kwijt' bent en omgekeerd om dit netto over te houden bij je 'normale' job moet je er veel meer voor doen, wat ook niet onlogisch is.

Hetzelfde geldt voor mensen die zelf een huis verbouwen, zelf laminaat leggen ipv te laten doen, zelf het gras afrijden... zo'n zaken moeten niet meer gezegd worden zou ik aannemen, maar hier moet dat blijkbaar wel.
De vraag wordt hier gesteld vanuit het standpunt van de eigenaar, dus antwoord ik ook vanuit het standpunt van de eigenaar.

In de familie is al voldoende ervaring met en zonder makelaars, als je met slechte huurders zit (die nb door de makelaar voorgesteld werden), dan maakt het geen groot verschil als die makelaar er dan tussen zit of niet. Akkoord dat die meer ervaring, tips & tricks heeft... maar in the end maakt het weinig verschil qua resultaat. (imo) Ik weet dus genoeg wat de voor- en nadelen zijn. Iedereen maakt het voor zichzelf op.
 
Bam en we gaan weer kort door de bocht!

Ik verdien geen 1000 euro in 2 dagen dus we doen het zelf...

We gaan nog wat korter door de bocht... Mijn huisarts vraagt pakweg 22 euro voor een consultatie en doet er 3 op een uur. Een werkdag van 8 uur levert die dus 528 euro op... Dat verdien ik niet op een dag dus ik zal zelf wel oordelen dat ik een virale infectie te pakken heb.

Het is met die immo verhuur toch simpel: een maand huur en je hebt er geen omkijken naar. Is dat moeilijk werk? Helemaal niet dus wie er zelf tijd voor wilt vrijmaken hoeft geen immo onder de arm te nemen.

Nu, je vraagt een immo makelaar om te bemiddelen bij de verhuur. Heb je er eentje die zijn job goed doet dan zal die zijn pappenheimers wel kennen en de goede kandidaten eruit filteren. Maar het is geen waarzegger he, toekomst kan die man/vrouw/x niet voorspellen .

Dat kunnen we dus ook stellen zonder te oordelen.
De analogie tussen een immomakelaar en een arts gaat niet op. Zonder medische opleiding kan/mag je geen diagnoses stellen, maar huizen kan je wel perfect zelf verhuren.
Omdat er hier geen competentie-argument te maken valt, is een vergelijking met een ramenpoetser of schoenenboener treffender. Net zoals bij een immomakelaar is hiervoor ook geen enkel diploma vereist.

Wat je ook vergeet is dat een immomakelaar zijn eigen belang dient, niet dat van jou. Een maand huur missen is voor hem maar een risico van 3% van de maandhuur. Voor jou is dat wel het overige verlies van 97% van de maandhuur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het zelf doen, gewoon al om de simpele reden dat je zelf de controle hebt. Een immokantoor ligt niet wakker wie er in uw kooi zit...

En daar wordt het kaf van het koren gescheiden. Toen mijn appartement werd verhuurd filterde de makelaar zelf de mensen uit wiens kandidatuur toch hopeloos was. Als je het privé doet moet je vooralsnog die bezoeken doen... En alles passeerde daar de revue. Mensen met 2 kinderen en een duitse herder op een appartement van 64 m², een part-time bediende met een nettoloon van €1085 die wel zijn kandidatuur stelde terwijl de huur €850 bedraagt. Allez, ik bedoel maar, je krijgt vanalles over de vloer. Soms is het geen dankbaar werk.
 
Terug
Bovenaan