Zelf verhuren of door immokantoor?

Corrigeer me als ik verkeerd ben, maar als makelaar ben je ook verplicht om mensen met interesse een bezoek te laten b.rengen Terwijl je als eigenaar 'vrij' bent om een bezoek in te plannen. Dat kan je eventueel al weten door (vrijblijvend) wat informatie in te winnen op voorhand.
Daar kan niemand iets aan doen, maar het is wel interessant om te weten (again, verbeter me hierin indien die info niet correct is).
 
De analogie tussen een immomakelaar en een arts gaat niet op. Zonder medische opleiding kan/mag je geen diagnoses stellen, maar huizen kan je wel perfect zelf verhuren.
Omdat er hier geen competentie-argument te maken valt, is een vergelijking met een ramenpoetser of schoenenboener treffender. Net zoals bij een immomakelaar is hiervoor ook geen enkel diploma vereist.


Wat je ook vergeet is dat een immomakelaar zijn eigen belang dient, niet dat van jou. Een maand huur missen is voor hem maar een risico van 3% van de maandhuur. Voor jou is dat wel het overige verlies van 97% van de maandhuur.
Klopt ook niet wat je daar schrijft hé. Je mag voor jezelf perfect toch een diagnose stellen? Niemand verplicht jou toch naar een dokter te gaan? Net zoals je inderdaad voor jezelf een huis mag verhuren of verkopen. Maar je mag dat niet voor iemand anders doen (op zelfstandige basis). Daar moet je een BIV nr voor hebben.
 
Klopt ook niet wat je daar schrijft hé. Je mag voor jezelf perfect toch een diagnose stellen?
Een diagnose die geen enkele wettelijke of medische geldigheid heeft, kan je moeilijk een diagnose noemen. Je kan op basis daarvan voor jezelf ook geen voorschrift-plichtige medicatie, behandeling of een bewijs uitschrijven voor ziekteverlof. Zou anders wel makkelijk zijn.
 
Een diagnose die geen enkele wettelijke of medische geldigheid heeft, kan je moeilijk een diagnose noemen. Je kan op basis daarvan voor jezelf ook geen voorschrift-plichtige medicatie, behandeling of een bewijs uitschrijven voor ziekteverlof. Zou anders wel makkelijk zijn.
Uiteraard niet. Maar jouw argument was wat appelen en peren hé. Je hebt het over een diagnose stellen (ik ga ervan uit dat je bedoelde "voor andere mensen"), maar wel over iets verhuren voor jezelf.

Je mag niet iets verhuren voor iemand anders zonder BIV nr (en dus diploma), maar je mag wel voor jezelf de diagnose stellen dat je een verkoudheid dan wel griep hebt.
 
Uiteraard niet. Maar jouw argument was wat appelen en peren hé. Je hebt het over een diagnose stellen (ik ga ervan uit dat je bedoelde "voor andere mensen"), maar wel over iets verhuren voor jezelf.

Je mag niet iets verhuren voor iemand anders zonder BIV nr (en dus diploma), maar je mag wel voor jezelf de diagnose stellen dat je een verkoudheid dan wel griep hebt.
Ik doel niet op het verhuren van andermans vastgoed. Ik heb het over het feit dat je als particuliere vastgoedbezitter je eigen vastgoed zélf mag verhuren.
Dat jij voor jezelf vaststelt dat je de griep hebt, heeft geen enkele rechtsgeldige waarde (een huurcontract heeft dat wel) en is infeite een onwettige uitoefening van de geneeskunde:


Art. 2.§ 1. Niemand mag de geneeskunde uitoefenen die niet het wettelijk diploma bezit van doctor in de genees-, heel- en verloskunde, dat werd behaald in overeenstemming met de wetgeving op het toekennen van de academische graden en het programma van de universitaire examens, of die niet wettelijk ervan vrijgesteld is, en die bovendien de voorwaarden gesteld bij artikel 7, (...) niet vervult. <W 2006-12-13/35, art. 2, 1°, 044; Inwerkingtreding : 01-01-2007>
Wordt beschouwd als onwettige uitoefening van de geneeskunde, het gewoonlijk verrichten door een persoon die het geheel van de voorwaarden, gesteld bij lid 1 van deze paragraaf, niet vervult, van elke handeling die tot doel heeft, of wordt voorgesteld tot doel te hebben, bij een menselijk wezen, hetzij het onderzoeken van de gezondheidstoestand, hetzij het opsporen van ziekten en gebrekkigheden, hetzij het stellen van de diagnose, het instellen of uitvoeren van een behandeling van een fysische of psychische, werkelijke of vermeende pathologische toestand, hetzij de inenting.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De man van mijn zus had de woning al even op facebook in een Engelstalige groep gezet. Direct 11 reacties. Allemaal buitenlanders (veel jongere expats), maar hij ziet dat als voordeel omdat die makkelijker wegtrekken en ook voor hogere salarissen verdienen in Belgie dan de Vlaamse collega's.
 
De man van mijn zus had de woning al even op facebook in een Engelstalige groep gezet. Direct 11 reacties. Allemaal buitenlanders (veel jongere expats), maar hij ziet dat als voordeel omdat die makkelijker wegtrekken en ook voor hogere salarissen verdienen in Belgie dan de Vlaamse collega's.
Ik heb mijn voormalig appartement in Brussel ook een tijdje verhuurd aan expats. Voordeel: je kan stevig doorrekenen. Nadeel: die zoeken vaak korte contracten en je moet regelmatig iemand nieuw zoeken. Af te wegen of je de tijd en moeite erin wilt steken.
 
Terug
Bovenaan