Zelf varen in het buitenland

Overweeg echt om het toch in België te doen om het "goed" te doen en het tenminste al eens in de vingers te hebben.

De stoten die ik afgelopen jaren al gezien heb van mensen met een gebrek aan praktijkervaring (en, fair enough, gezond verstand") is hallucinant. Afgelopen zomer in Trogir een Brit die dacht dat vol gas geven op 2 meter van de kade een goed idee was. Kreeg die daar op zijn kop van de verhuurder 😂

Nee echt, een praktijkdag is goud waard imo.
Maar leer je dan zo veel op een praktijkdag? Met een klein bootje van minder dan 5m kan ik mij dat nog inbeelden. Maar als je plan is om met +30 voet boten te gaan varen bv, geraak je toch nergens met 1 praktijkdag? Zelfs 2 dagen met totaal verschillende windomstandigheden kunnen al een serieus verschil geven in de feeling van de boot.

Maar leer je dan zo veel op een praktijkdag? Met een klein bootje van minder dan 5m kan ik mij dat nog inbeelden. Maar als je plan is om met +30 voet boten te gaan varen bv, geraak je toch nergens met 1 praktijkdag? Zelfs 2 dagen met totaal verschillende windomstandigheden kunnen al een serieus verschil geven in de feeling van de boot.
Je leert toch wel veel rond hoe de gashendel aanvoelt Enzo. Ook basismanoeuvres worden toch wel geoefend.
Dat is natuurlijk niet genoeg om direct voor een paar dagen op zee te gaan, maar het is absurd dat je een boot kan huren zonder ooit met een boot gevaren te hebben.

Hier ook in Nederland examen gaan afleggen. Voor klein vaarbewijs deel 1 lesdag gevolgd, voor deel 2 zelfstudie.

Was wel een gedoe om dat pasje te krijgen. Moest daarvoor bellen naar een Nederlandse nummer en dat telefonisch regelen, en dan kreeg ik een aanvraagformulier opgestuurd, terugsturen met alle info en pasfoto enzo en dan na ettelijke weken (of zelfs maanden) lag er eindelijk zo'n bewijs (soort eID) in de bus.

Wel nog nooit iets mee gedaan. Ik weet in theorie wel wat de voorrangsregels zijn en hoe ik een getijde moet berekenen enzo maar geen idee hoe ik een boot in 't echt moet besturen. Mag in de hele wereld met dat bewijs boten tot 25 meter besturen.

Stel je voor eigenlijk.

Terug
Bovenaan