Zelf varen in het buitenland

eniac

Well-known member
Crowdfunder FE
Vorig jaar in Kroatië hebben we tweemaal een bootje gehuurd, 1 keer binnenvaart en 1 keer voor kustvaart. Het probleem is dat zonder enige vorm van vaarbewijs/brevet, je tot kleine bootjes beperkt bent die minder dan 10PK hebben. Voor binnenvaart ging dat nog redelijk maar voor de kustwateren had dat ding het toch al redelijk lastig, zeker bij het ronden van eilanden heb je dan veel last van golven waardoor die bootjes nogal tuffen om weinig vooruit te raken :)

In de toekomst zou ik toch liever wat groter/krachtiger kunnen huren. Je vindt dat daar ook overal, maar dan moet je wel een vaarbewijs kunnen voorleggen.
Echter, doordat elk land zo'n beetje zijn eigen vaarbewijzen heeft en er dan ook nog eens internationale vaarbewijzen zijn, waarbij sommige lokale vaarbewijzen mappen naar die internationale, maar dat ook niet echt duidelijk is... Enfin, ik zie door de bomen het bos niet echt.

Heel concreet: kent iemand de procedure om hier aan een vaarbewijs te raken dat in Kroatië, en liefst ook Spanje, geldig is om met wat leukere bootjes te varen, ook voor de kust en naar de eilandjes aan de kustlijn?
  • Welk BE vaarbewijs nodig?
  • Welke cursussen en examens om dit te halen?
  • Hoe via BE vaarbewijs een vaarbewijs aanvragen dat in Kroatië/Spanje geldig is?
Indien iemand dit ook effectief al gedaan heeft, zeker een meerwaarde om je ervaring neer te schrijven :)
 
Vorig jaar in Kroatië hebben we tweemaal een bootje gehuurd, 1 keer binnenvaart en 1 keer voor kustvaart. Het probleem is dat zonder enige vorm van vaarbewijs/brevet, je tot kleine bootjes beperkt bent die minder dan 10PK hebben. Voor binnenvaart ging dat nog redelijk maar voor de kustwateren had dat ding het toch al redelijk lastig, zeker bij het ronden van eilanden heb je dan veel last van golven waardoor die bootjes nogal tuffen om weinig vooruit te raken :)

In de toekomst zou ik toch liever wat groter/krachtiger kunnen huren. Je vindt dat daar ook overal, maar dan moet je wel een vaarbewijs kunnen voorleggen.
Echter, doordat elk land zo'n beetje zijn eigen vaarbewijzen heeft en er dan ook nog eens internationale vaarbewijzen zijn, waarbij sommige lokale vaarbewijzen mappen naar die internationale, maar dat ook niet echt duidelijk is... Enfin, ik zie door de bomen het bos niet echt.

Heel concreet: kent iemand de procedure om hier aan een vaarbewijs te raken dat in Kroatië, en liefst ook Spanje, geldig is om met wat leukere bootjes te varen, ook voor de kust en naar de eilandjes aan de kustlijn?
  • Welk BE vaarbewijs nodig?
  • Welke cursussen en examens om dit te halen?
  • Hoe via BE vaarbewijs een vaarbewijs aanvragen dat in Kroatië/Spanje geldig is?
Indien iemand dit ook effectief al gedaan heeft, zeker een meerwaarde om je ervaring neer te schrijven :)
Het beste lijkt me voor een ICC gaan. Dat is het internationaal vaarbewijs dat in bijna alle Europese landen wordt aanvaard. Je moet natuurlijk wel eerst een Belgisch vaarbewijs hebben.

Daarvoor moet je theoretisch examen doen. Misschien tegenwoordig ook al praktisch examen maar dat weet ik niet zeker (ik denk enkel theorielessen, geen examen). Meer info vind je hier.
Als je je Belgisch vaarbewijs hebt, kan je simpelweg het ICC aanvragen.
 
Het beste lijkt me voor een ICC gaan. Dat is het internationaal vaarbewijs dat in bijna alle Europese landen wordt aanvaard. Je moet natuurlijk wel eerst een Belgisch vaarbewijs hebben.

Daarvoor moet je theoretisch examen doen. Misschien tegenwoordig ook al praktisch examen maar dat weet ik niet zeker (ik denk enkel theorielessen, geen examen). Meer info vind je hier.
Als je je Belgisch vaarbewijs hebt, kan je simpelweg het ICC aanvragen.
Ah thx, goede site!

Ja inderdaad, ICC-IC lijkt de way to go, met "motor" optie (wat blijkbaar de standaard is).
Als ik die tweede site dan bekijk lijkt het me dat ik voor het Algemeen Stuurbrevet moet gaan. 6 avonden of 3 volle dagen en een examen, dat is nog best overzichtelijk.

Wel ergens raar dat je geen enkele praktijkles zou moeten doen. Nu goed, voor gewone pleziervaart daar is het ook niet zo lastig, het is niet dat je op gereguleerde handelsroutes moet gaan varen ofzo. :)


Het is me dan wel nog niet duidelijk of en welke restricties er nog zijn tov de boten waarmee je dan mag varen. Ik zal morgen even verder inlichting vragen bij de site hierboven. Zal het hier dan nog wel terugkoppelen, tenzij er mensen zijn die dit weten.
 
Wat me ook nog niet duidelijk is, is of ik een marifoonbrevet moet hebben, lijkt niet in het algemeen stuurbrevet te zitten. Zal ik ook nog even moeten navragen.
 
Ah thx, goede site!

Ja inderdaad, ICC-IC lijkt de way to go, met "motor" optie (wat blijkbaar de standaard is).
Als ik die tweede site dan bekijk lijkt het me dat ik voor het Algemeen Stuurbrevet moet gaan. 6 avonden of 3 volle dagen en een examen, dat is nog best overzichtelijk.

Wel ergens raar dat je geen enkele praktijkles zou moeten doen. Nu goed, voor gewone pleziervaart daar is het ook niet zo lastig, het is niet dat je op gereguleerde handelsroutes moet gaan varen ofzo. :)


Het is me dan wel nog niet duidelijk of en welke restricties er nog zijn tov de boten waarmee je dan mag varen. Ik zal morgen even verder inlichting vragen bij de site hierboven. Zal het hier dan nog wel terugkoppelen, tenzij er mensen zijn die dit weten.

En dan te weten dat het allemaal al een pak strenger is tov vroeger. Dan kon je je vaarbewijs gewoon gaan afhalen op het gemeentehuis (zoals met de rijbewijzen in de goede oude tijd). Toen ik het deed was het theoretisch examen ook echt niet moeilijk, nu schijnt dat toch best pittig te zijn. Ik heb toen die praktijklessen puur voor de fun gedaan. Was echt een leuke dag. Ik had trouwens toen mijn ICC al, terwijl de instructeur dat zelf nog nooit had gezien. :D

Met een ICC mag je boten tot 25m (82 voet) besturen. Lijkt me ruim voldoende.

EDIT: Marifoon is vooral nodig als je op rivieren met sluizen ed gaat varen denk ik. Op zee in het buitenland ga je dat amper of niet nodig hebben en wordt dat volgens mij ook niet gevraagd.
 
En dan te weten dat het allemaal al een pak strenger is tov vroeger. Dan kon je je vaarbewijs gewoon gaan afhalen op het gemeentehuis (zoals met de rijbewijzen in de goede oude tijd). Toen ik het deed was het theoretisch examen ook echt niet moeilijk, nu schijnt dat toch best pittig te zijn. Ik heb toen die praktijklessen puur voor de fun gedaan. Was echt een leuke dag. Ik had trouwens toen mijn ICC al, terwijl de instructeur dat zelf nog nooit had gezien. :D

Met een ICC mag je boten tot 25m (82 voet) besturen. Lijkt me ruim voldoende.
Qua grootte inderdaad ruim voldoende! Weet je ook of er beperkingen zijn naar vermogen toe? Waar we vorig jaar gevaren hebben zat er bvb. een leuk bootje in met een 150PK, ik ga ervan uit dat dit dan mag?
 
Qua grootte inderdaad ruim voldoende! Weet je ook of er beperkingen zijn naar vermogen toe? Waar we vorig jaar gevaren hebben zat er bvb. een leuk bootje in met een 150PK, ik ga ervan uit dat dit dan mag?
Ik ben geen expert maar 150pk is echt heel weinig dus dat lijkt me geen enkel probleem. Een Sunseeker Predator 74 heeft bv max 3800pk en volgens mij moogt ge daar ook mee varen als ge een ICC hebt.
 
Ik ben geen expert maar 150pk is echt heel weinig dus dat lijkt me geen enkel probleem. Een Sunseeker Predator 74 heeft bv max 3800pk en volgens mij moogt ge daar ook mee varen als ge een ICC hebt.
Lijkt meer dan voldoende dan :D

OK, dan ga ik morgen nog heel even dubbelchecken bij vaarschool.be en dan zal ik me wel inschrijven. Dan heb ik begin april normaal mijn algemeen vaarbewijs en dat zou toch ruimte genoeg moeten laten om tijdig nog mijn ICC-IC aan te vragen.

Thx!
 
Lijkt meer dan voldoende dan :D

OK, dan ga ik morgen nog heel even dubbelchecken bij vaarschool.be en dan zal ik me wel inschrijven. Dan heb ik begin april normaal mijn algemeen vaarbewijs en dat zou toch ruimte genoeg moeten laten om tijdig nog mijn ICC-IC aan te vragen.

Thx!
Succes!
 
Info genomen bij vaarschool.be. Eerst en vooral, via algemeen stuurbrevet kan je idd een ICC-IC (optie motorboot) aanvragen zonder bijkomende testen of examens. Met dat ICC-IC kan je dan terecht in landen als Spanje en Kroatië.

Te nemen stappen om alles te halen:
  1. doorlopen online cursus beperkt & algemeen stuurbrevet (€185 + €30 voor cursus en €40 voor Bretoense plotter en passer)
  2. praktijkdag. Te kiezen warmee je het doet, maar meeste vrijheid heb je als je dit met een "motoryacht" doet > 10m. Kost: €295
  3. examendossier aanmaken (moet je ook voor bij dokter gaan) en eens dat in orde is, examendatum prikken. Kost voor examen, €50 als ik me goed herinner
  4. na behalen algemeen stuurbrevet: ICC-IC aanvragen. Administratieve kost: €65
Dit zou het moeten zijn. Totaalkost +- €665. Niet goedkoop maar dan is alles zeker volledig in orde.

Edit: de online cursus is niet verplicht. Je zou ook zelf de theorie moeten kunnen leren. Maar misschien niet slecht om dit begeleid te doen.
Meningen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen expert maar 150pk is echt heel weinig dus dat lijkt me geen enkel probleem. Een Sunseeker Predator 74 heeft bv max 3800pk en volgens mij moogt ge daar ook mee varen als ge een ICC hebt.
Een Predator 74 is een dubbeldeks jacht van 23 meter met flying bridge. Dat ding kan 40 knopen oftewel 75km/h in open water. Bereik van ongeveer 660km.
Dat is geen plezierbootje om eens op vakantie te huren hoor :)
 
Een Predator 74 is een dubbeldeks jacht van 23 meter met flying bridge. Dat ding kan 40 knopen oftewel 75km/h in open water. Bereik van ongeveer 660km.
Dat is geen plezierbootje om eens op vakantie te huren hoor :)

Wel nee, dat is niet echt iets wat ik ambieer op vakantie. Maar indien je met een ICC daar al mee mag vragen, dan zal eender wat voor pleziervaart te huur is op toeristische bestemmingen ook geen probleem zijn :)

Examendossier al aangemaakt en betaald, vanavond naar de dokter voor medisch luik daarvan in te vullen en dan kan het ingediend worden.

Straks praktijkdag ook al prikken, zal 13 of 14 maart worden en dan heb ik het praktijkgedeelte ook al ingevuld.
 
Een Predator 74 is een dubbeldeks jacht van 23 meter met flying bridge. Dat ding kan 40 knopen oftewel 75km/h in open water. Bereik van ongeveer 660km.
Dat is geen plezierbootje om eens op vakantie te huren hoor :)
Uiteraard. Ik gaf maar een redelijk extreem voorbeeld om m'n punt te bewijzen.
 
  • Examendossier aangemaakt, vanavond bij dokter voor medisch luik in te vullen, dan indienen
  • Praktijkdag ingeboekt => 13 maart
  • Cursus via afstandsonderwijs besteld, 6 dinsdagavonden vanaf 23/02
  • Materiaal besteld (theorieboek, plotter en passer)
Voila. Nu nog een definitieve examendatum (bepaald na indienen dossier).

Ik zal hier binnen een paar maand nog eens updaten wanneer ik het examen gedaan heb. Bedankt alvast :)
 
Laatst bewerkt:
Voila, de beloofde update :)

Na eind mei (verplaatst wegens covid) de praktijkdag gedaan te hebben en attest voor gekregen, heb ik vandaag de examens afgelegd voor het beperkt en het aanvullend algemeen vaarbewijs. Beide geslaagd met 26/30 dus dik OK.

Alles via vaarschool.be gedaan. Alle lof eerlijk gezegd: het is allemaal echt wel goed georganiseerd en geregeld. Avondopleidingen via Zoom verliepen goed (gebruiken wel professioneel materiaal), er is nog de kans om vragen te stellen tijdens specifiek daarvoor georganiseerde sessies, het materiaal dat je krijgt (handouts, vragen- en examensimulator, ...) zit goed in elkaar en de module om je dossier in orde te krijgen is ook helder.
Sure, je zal ook wel gewoon het handboek kunnen kopen en het volledig op zelfstudie doen. Maar de interactieve manier vond ik wel nuttig.

Praktijkdag was best leuk, had me wel het grootste jacht uitgekozen dat ze hadden dus even intimiderend bij aankomst, maar dat verliep uiteindelijk ook vlotjes. Aanmeren, afmeren, smalle sluis invaren, man-over-boord manoeuvre, keren in smalle waterweg, etc allemaal zelfstandig kunnen/mogen/moeten doen.

Vaarbewijs is ondertussen al aangevraagd door vaarschool, eens ik dat krijg kan ik m'n ICC-ICMS aanvragen.

Ik ga nu wel nog kijken om ergens SRC te doen zodat ik boot met marifoon kan nemen. Maar dit is toch al binnen :)
 
Had je al een beperkt vaarbrevet?
Ik heb mijn beperkt vaarbrevet gaan halen in Nederland, daar krijg je automatisch ICC statuut er bij.
En deze zomer in zuiden van Frankrijk heb ik een boot kunnen huren en zeiden ze mij vanals er ICC op staat, is het overal geldig.

Algemeen vaarbrevet stond ook nog op de planning, maar nu ik van hen gehoord heb dat mijn huidig brevet al genoeg is, zie ik het nut niet om nog voor algemeen te gaan.
 
Had je al een beperkt vaarbrevet?
Ik heb mijn beperkt vaarbrevet gaan halen in Nederland, daar krijg je automatisch ICC statuut er bij.
En deze zomer in zuiden van Frankrijk heb ik een boot kunnen huren en zeiden ze mij vanals er ICC op staat, is het overal geldig.

Algemeen vaarbrevet stond ook nog op de planning, maar nu ik van hen gehoord heb dat mijn huidig brevet al genoeg is, zie ik het nut niet om nog voor algemeen te gaan.

Neen, ik had nog niets. Ik heb beperkt en algemeen op dezelfde dag gedaan.

Inderdaad, met een beperkt kan je een ICC aanvragen, normaal is dit dan een ICC-I (I voor Inland). Met algemeen kan je een ICC-IC aanvragen (Inland en Coastal).
Dan heb je nog M en S voor motor en sail.

Binnenkort komt hier dus mijn ICC-ICMS aan.

Als op jouw ICC al I en C staat zit je al goed. Ik heb al gehoord dat men toch strenger aan het worden is dus indien enkel I zou je later nog wel bot kunnen vangen.

Zelfde voor marifoon certificaat. Tegenwoordig kunnen ze dat ook beginnen vragen om boten te huren met marifoon aanwezig. Voor komende vakantie waag ik het er nog op maar ik ben alvast ingeschreven om in het najaar ook SRC te doen.
 
Als op jouw ICC al I en C staat zit je al goed. Ik heb al gehoord dat men toch strenger aan het worden is dus indien enkel I zou je later nog wel bot kunnen vangen.
Bij mij staat er enkel ICC op.
Zoals te zien op die site.
Trouwens als je kleine boten gaat huren 5-10 meter, ga je niet snel een marifoon nodig hebben. Dus daar zou ik me geen zorgen in maken. Zeker niet in toeristische gebieden.
Die kerel die de boot verhuurde (hij had een heel arsenaal aan boten, dus die weet wel wat er nodig is om in orde te zijn) vertelde mij dat van als er ICC op staat, dat ik overal in orde ben met die boot.
 
Terug
Bovenaan