Zelf varen in het buitenland

Bedoel je zoals dat blauw certificaat helemaal bovenaan? Want daar staat wel duidelijk Inland waters op?

Nu goed, zoveel te beter voor jou natuurlijk he. :)

Over die marifoon, dat verschilt van land tot land. In België bvb al vanaf 7m verplicht. Ik ga het gewoon halen, net als dat algemeen vaarbewijs, zodat ik overal terecht kan zonder twijfels.
 
Heb verschillende kameraden met vaarbewijs. Die zijn dat geloof ik allemaal in Nederland gaan halen omdat dit veel gemakkelijker en goedkoper was.
Is wel al jaren geleden. Dus geen idee of dat nog zo is.

Heb je een vaarbewijs nodig voor een Jetski in België?
 
Bedoel je zoals dat blauw certificaat helemaal bovenaan? Want daar staat wel duidelijk Inland waters op?

Nu goed, zoveel te beter voor jou natuurlijk he. :)

Over die marifoon, dat verschilt van land tot land. In België bvb al vanaf 7m verplicht. Ik ga het gewoon halen, net als dat algemeen vaarbewijs, zodat ik overal terecht kan zonder twijfels.
Die inland had ik over het hoofd gezien :p die kerel in Frankrijk wees ook hele tijd op de titel van die kaart en niet naar de specifieke inhoud.
Maar op zee heb je ook helemaal geen brevet nodig.
Heb verschillende kameraden met vaarbewijs. Die zijn dat geloof ik allemaal in Nederland gaan halen omdat dit veel gemakkelijker en goedkoper was.
Is wel al jaren geleden. Dus geen idee of dat nog zo is.

Heb je een vaarbewijs nodig voor een Jetski in België?
In Nederland is de theorie een stuk moeilijker. Het voordeel daar is wel dat je die op veel meer momenten kan halen, in België zijn er maar 2 examenmomenten dacht ik.
De prijs is ook nipt duurder in Nederland, maar het scheelt amper.
Misschien is het omwille van de praktijk verplichting in België dat ze naar Nederland gegaan zijn? Als je niet zelf een boot hebt of iemand kent met een boot, kan dat misschien wel duur uitvallen om aan je nodige vaaruren te komen.

En van als je sneller dan 20km/u kan (wat elke jetski wel kan) heb je vaarbrevet nodig op de rivieren.
 
Verdomme zeg, mijn ICC is aangevraagd van zodra ik mijn Belgisch vaarbewijs ontvangen heb, op 1 juli. Op 8 juli heb ik bevestiging gekregen dat de aanvraag goedgekeurd was en dat de data was doorgestuurd naar het bedrijf dat de kaart print.

Ondertussen nog niets ontvangen, bij navraag blijkt dat er nu een wachttermijn is van "4 tot 8 weken". Voor hetzelfde geld kan ik dus op goed geluk nog met mijn Belgisch vaarbewijs vertrekken en hopen dat ze het aanvaarden. Verdomme :/
 
In Nederland is de theorie een stuk moeilijker. Het voordeel daar is wel dat je die op veel meer momenten kan halen, in België zijn er maar 2 examenmomenten dacht ik.

In BE zijn er meerdere examencentra waar je een paar keer per week examen kan afleggen, dus dat valt wel mee hoor. Dit jaar moest je wel vele maanden op voorhand je examenmoment boeken want het zat al maanden vooraf volgeboekt wegens de verplichting om praktijkexamen te doen indien je dossier niet compleet was (= examens afgelegd en praktijkdag gedaan) voor 1 juli.
Ik heb zelf in februari geboekt en kon ten vroegste pas op 10 juni examen doen.

Misschien is het omwille van de praktijk verplichting in België dat ze naar Nederland gegaan zijn? Als je niet zelf een boot hebt of iemand kent met een boot, kan dat misschien wel duur uitvallen om aan je nodige vaaruren te komen.

Reken op +- 200 tot 300 euro om een praktijkdag te doen inclusief examen bij een erkende vaarschool, afhankelijk van type boot dat je kiest.
Kost iets maar dan ben je er ook wel op 1 dag vanaf.
 
Éen van de leerkrachten van Syntra die nam gewoon zijn eigen boot mee naar Kroatië, like a real boss, misschien is dat ook iets voor jou @eniac ? Je zult wel best met een ice rijden, want trailer en boot achter EV?
 
Éen van de leerkrachten van Syntra die nam gewoon zijn eigen boot mee naar Kroatië, like a real boss, misschien is dat ook iets voor jou @eniac ? Je zult wel best met een ice rijden, want trailer en boot achter EV?

Neen, ik ambieer echt geen eigen boot. Kost veel in aankoop, liggeld, en dan heb je nog het onderhoud. Misschien zou ik het los van het financiële nog een leuk idee zou vinden als ik 10 keer per jaar zou kunnen gaan varen, maar dat zit er niet direct in.

Dan huur ik er liever eens ene om een leuke dag te beleven en er daarna weer niet meer naar om te moeten kijken.
 
In BE zijn er meerdere examencentra waar je een paar keer per week examen kan afleggen, dus dat valt wel mee hoor. Dit jaar moest je wel vele maanden op voorhand je examenmoment boeken want het zat al maanden vooraf volgeboekt wegens de verplichting om praktijkexamen te doen indien je dossier niet compleet was (= examens afgelegd en praktijkdag gedaan) voor 1 juli.
Ik heb zelf in februari geboekt en kon ten vroegste pas op 10 juni examen doen.



Reken op +- 200 tot 300 euro om een praktijkdag te doen inclusief examen bij een erkende vaarschool, afhankelijk van type boot dat je kiest.
Kost iets maar dan ben je er ook wel op 1 dag vanaf.
Ah dat is positief veranderd dan, van mij is het intussen wel al meer dan 5j geleden. Maar indertijd had je maar 2 of 3 examenmomenten, dus als je pech had mocht je serieus lang wachten op je vaarbewijs.
En 200 euro inclusief 6u praktijkvaren is wel serieus goedkoop :p

Trouwens een boot hoeft helemaal niet veel te kosten hoor. Genoeg mensen die van hun oude boot af willen en daar weinig geld voor vragen :p . En als je die thuis ergens kunt stallen, heb je liggeld ook al uitgespaard. Ook hoeft het niet kostelijk te zijn qua onderhoud als je een eenvoudige buitenboord motor kiest.
Het hangt er natuurlijk wel veel van af wat voor boot je wilt. Ik spreek van zo'n basic wakeboard bootje die je regelmatig op de rivieren hier ziet als het mooi weer is.
 
Trouwens een boot hoeft helemaal niet veel te kosten hoor. Genoeg mensen die van hun oude boot af willen en daar weinig geld voor vragen :p . En als je die thuis ergens kunt stallen, heb je liggeld ook al uitgespaard. Ook hoeft het niet kostelijk te zijn qua onderhoud als je een eenvoudige buitenboord motor kiest.
Het hangt er natuurlijk wel veel van af wat voor boot je wilt. Ik spreek van zo'n basic wakeboard bootje die je regelmatig op de rivieren hier ziet als het mooi weer is.

Klopt wel ergens, maar hier stallen... Een heel jaar door een boot hier laten liggen om er dan 1 keer mee per jaar naar het Zuiden te rijden, daar pas ik toch voor. :)
 
Klopt wel ergens, maar hier stallen... Een heel jaar door een boot hier laten liggen om er dan 1 keer mee per jaar naar het Zuiden te rijden, daar pas ik toch voor. :)
Als het enkel voor in het buitenland zou zijn, is dat idd niet aan te raden. Maar waarom zou je die niet gewoon ook hier in België gebruiken?
 
Als het enkel voor in het buitenland zou zijn, is dat idd niet aan te raden. Maar waarom zou je die niet gewoon ook hier in België gebruiken?

Tijd en interesse, denk ik? Voorlopig zegt het me niet veel om hier wat op de binnenwateren rond te varen... Is wel eens leuk, maar om nu regelmatig de Leie op te gaan :/
 
Tijd en interesse, denk ik? Voorlopig zegt het me niet veel om hier wat op de binnenwateren rond te varen... Is wel eens leuk, maar om nu regelmatig de Leie op te gaan :/
Met waterski's of wakeboard is dat wel best tof om regelmatig te doen. Of op die hele warme dagen leg je je boot voor anker ergens en kan je wat gaan zwemmen rond de boot voor verkoeling.
 
OK. Maar ik ga er toch gene kopen de komende jaren 😁

Ondertussen goed nieuws, m'n ICC is binnengekomen bij Vaarschool, die doen het vandaag op de post. Dus ik ga het tijdig hebben, hoera 🙂
Dus we spreken over net geen 6 maand doorlooptijd sinds ik de aanmaak van m'n examendossier opgestart heb, en ik heb elke stap steeds zo snel en zo vroeg mogelijk gedaan. Dat is best de moeite!
 
En als laatste post in deze thread, even het resultaat meegeven? 😁
Vorige week maandag met een Beneteau Flyer 7.7 Sundeck gevaren


beneteau-flyer-77-sundeck-33871090180766506966705770544548x.jpg


Comfortabel, zeker ruim genoeg voor onze 2 gezinnen (4 volwassenen, 4 kinderen). 300PK motor was ook zeker voldoende om te varen waar we heen wilden en geen speelbal te zijn van het water 🙂
Wat een immens verschil ook met dat bootje van vorig jaar. Niet alleen qua ruimte en power maar ook de aanwezige navigatie en dieptemeter zorgden voor zorgenvrij rondvaren en ankeren.
Eigenaar had er 's morgens geen heel goed oog in ("you sure you don't want a skipper?" 😂 ), wat ik hem ook niet kwalijk kon nemen gezien mijn onervarenheid, maar alles is uitstekend en veilig verlopen en we hebben hem zonder incidenten teruggebracht.

Gewoon zalig om in plaatsen als deze voor anker te kunnen gaan, in het water te plonsen en snorkelen, en dan weer doorvaren naar een volgend quasi mensenvrij baaitje...

AM-JKLUgUXDjX3v-RaWwfQH_jHLcQmWXdWsdrmJB0Kpm4XffRZpWLXFvFnKVneDk91gpq58XgEpRONaDUlCEd0ilrGakUnECLiWzD0r9O0XEX8JRGzBtwp9LYxoXepYE6wP2_diEmABggJxSt-KNjiV7WsL9Vg=w1593-h1195-no



Het smaakt wel naar meer. Kan me geen vakanties meer voorstellen waar we dit niet gaan doen, en ik wil m'n ervaring wat opkrikken dus we gaan kijken om in België ook af en toe eens te varen bij mooi weer.

Heel blij dat ik dit traject doorlopen heb. En het was wel nodig, want men vroeg effectief wel naar m'n ICC overal waar we informeerden 🙂
 
Laatst bewerkt:
En hoeveel heeft het hele doorlopen van het traject nu uiteindelijk gekost?

  • €50 - Aanmaak examendossier
  • €295 - Praktijkdag motoryacht
  • €75 - leergids & navigatieset
  • €185 - 6 online avondlessen incl digitaal lesmateriaal (slides, recorded zoom sessies om stukken achteraf te bekijken) en toegang tot proefexamens
  • €38 - examen beperkt stuurbrevet
  • €38 - examen algemeen stuurbrevet
  • €65 - aanvraag ICC
Tot hiertoe dus €746.
Voor VHF/SRC (marifoon) is dat nog eens €185 (theorie & cursusboek) + €32 voor examen.

Totaalplaatje zal dan €963 zijn.

Je kan voor sommige zaken wel goedkoper uit zijn. Praktijk heb ik op de grootste boot genomen die ze hadden, je kan ook praktijk op een RIB doen en dan ben je €100 minder kwijt. Ook voor de opleiding kan je met enkel de online sessies €60 goedkoper uit ofzo, mogelijk kan je zelfs met enkel handboek en zonder opleiding richting examen maar dat weet ik niet zeker. Dan wordt het ook weer wat goedkoper.
 
Vorige week maandag met een Beneteau Flyer 7.7 Sundeck gevaren
Nice :cool:
Wij (gezin van 4) durven op vakantie ook wel eens een boot huren om te varen, zij het (voorlopig) deze waar geen vaarbewijs voor nodig is. Wat kost het om met dergelijke te varen?

Je hebt uiteindelijk geen examen praktijk moeten doen omdat je nog vóór juli je vaarbewijs hebt gehaald?
 
Dat was het zeker 😀

Wij (gezin van 4) durven op vakantie ook wel eens een boot huren om te varen, zij het (voorlopig) deze waar geen vaarbewijs voor nodig is. Wat kost het om met dergelijke te varen?

Die Beneteau was een 450 euro voor de dag, exclusief benzine. Benzine nog eens een 140 euro betaald, maar dat kan variëren. Wij hebben vooral rustig gevaren en een aantal keer geankerd om te zwemmen, eten en snorkelen. Ga je een hele dag snelvaren, dan gaat dat makkelijk het dubbel zijn schat ik. Wij hebben enkel maar vol gas gegeven bij het terugkeren zodat we zeker tijdig binnen waren, dat was dan een 25 minuten aan 35 knopen (65km/u).

Is natuurlijk wel een boot voor 10-11 man. In jullie geval kan je dan eerder voor de daar populaire Quicksilver 555 of 675 gaan en dan ben je al weg voor iets rond de 200-250 euro voor een hele dag (excl brandstof) in juli/augustus.

Je hebt uiteindelijk geen examen praktijk moeten doen omdat je nog vóór juli je vaarbewijs hebt gehaald?

Klopt. Enkel die praktijkdag, waar uiteindelijk wel dezelfde manoeuvres zelfstandig werden uitgevoerd die je nu op een praktijkexamen zou doen.
 
Het smaakt wel naar meer. Kan me geen vakanties meer voorstellen waar we dit niet gaan doen, en ik wil m'n ervaring wat opkrikken dus we gaan kijken om in België ook af en toe eens te varen bij mooi weer.
Ook ervaring met scuba diving? Lijkt me wel iets voor jou als je graag gaat exploreren met boten en onder water.
Veel minder trouble dan een vaarbewijs verwerven alleszins.
 
Ook ervaring met scuba diving? Lijkt me wel iets voor jou als je graag gaat exploreren met boten en onder water.
Veel minder trouble dan een vaarbewijs verwerven alleszins.

Neen, geen ervaring en is nog totaal onbekend voor me. Logistiek voorlopig ook nog wat lastiger denk ik, ik zou zoiets toch enkel op reis doen en dan kan ik op zo'n tripje de kinderen niet meenemen (en lijkt het me ook lastig om al het materiaal ook nog eens bij in de wagen te krijgen :) ).

Maar lijkt me zeker nog wel iets leuk voor later.
 
Terug
Bovenaan