Zelf varen in het buitenland

Neen, geen ervaring en is nog totaal onbekend voor me. Logistiek voorlopig ook nog wat lastiger denk ik, ik zou zoiets toch enkel op reis doen en dan kan ik op zo'n tripje de kinderen niet meenemen (en lijkt het me ook lastig om al het materiaal ook nog eens bij in de wagen te krijgen :) ).

Maar lijkt me zeker nog wel iets leuk voor later.
Je kan dat in België/Nederland ook doen, is wel tof voor een zaterdag of zondagvoormiddag.
Op reis kan je dat ook vaak doen voor een voor-of namiddag, is altijd tof voor tussendoor.

Valt vooral goed te combineren met zo'n huurboot denk ik, dan heb je alle vrijheid ermee.
 
  • €50 - Aanmaak examendossier
  • €295 - Praktijkdag motoryacht
  • €75 - leergids & navigatieset
  • €185 - 6 online avondlessen incl digitaal lesmateriaal (slides, recorded zoom sessies om stukken achteraf te bekijken) en toegang tot proefexamens
  • €38 - examen beperkt stuurbrevet
  • €38 - examen algemeen stuurbrevet
  • €65 - aanvraag ICC
Tot hiertoe dus €746.
Voor VHF/SRC (marifoon) is dat nog eens €185 (theorie & cursusboek) + €32 voor examen.

Totaalplaatje zal dan €963 zijn.

Je kan voor sommige zaken wel goedkoper uit zijn. Praktijk heb ik op de grootste boot genomen die ze hadden, je kan ook praktijk op een RIB doen en dan ben je €100 minder kwijt. Ook voor de opleiding kan je met enkel de online sessies €60 goedkoper uit ofzo, mogelijk kan je zelfs met enkel handboek en zonder opleiding richting examen maar dat weet ik niet zeker. Dan wordt het ook weer wat goedkoper.
Amai serieuze kosten gedaan.
In Nederland was ik gesettled voor rond de 60 euro.
Een theorie boekje heb ik gratis bij de bib gehaald.
En praktijk hoefde ik niet te doen.
Maar dat ging me anders ook weinig gekost hebben, gewoon zorgen dat je een boot ter beschikking hebt en 12u kan varen terwijl iemand anders er bij is met vaarbrevet. Al m'n vrienden hebben het op die manier gedaan.

Edit: ik lees net dat heel dat praktijk gedoe zoals ik beschreef er uit gaat en dat er effectief een praktijk examen gaat komen.
Dat zal wel weer een stukje meer kosten dan.
 
En als laatste post in deze thread, even het resultaat meegeven? 😁
Vorige week maandag met een Beneteau Flyer 7.7 Sundeck gevaren


beneteau-flyer-77-sundeck-33871090180766506966705770544548x.jpg


Comfortabel, zeker ruim genoeg voor onze 2 gezinnen (4 volwassenen, 4 kinderen). 300PK motor was ook zeker voldoende om te varen waar we heen wilden en geen speelbal te zijn van het water 🙂
Wat een immens verschil ook met dat bootje van vorig jaar. Niet alleen qua ruimte en power maar ook de aanwezige navigatie en dieptemeter zorgden voor zorgenvrij rondvaren en ankeren.
Eigenaar had er 's morgens geen heel goed oog in ("you sure you don't want a skipper?" 😂 ), wat ik hem ook niet kwalijk kon nemen gezien mijn onervarenheid, maar alles is uitstekend en veilig verlopen en we hebben hem zonder incidenten teruggebracht.

Gewoon zalig om in plaatsen als deze voor anker te kunnen gaan, in het water te plonsen en snorkelen, en dan weer doorvaren naar een volgend quasi mensenvrij baaitje...

AM-JKLUgUXDjX3v-RaWwfQH_jHLcQmWXdWsdrmJB0Kpm4XffRZpWLXFvFnKVneDk91gpq58XgEpRONaDUlCEd0ilrGakUnECLiWzD0r9O0XEX8JRGzBtwp9LYxoXepYE6wP2_diEmABggJxSt-KNjiV7WsL9Vg=w1593-h1195-no



Het smaakt wel naar meer. Kan me geen vakanties meer voorstellen waar we dit niet gaan doen, en ik wil m'n ervaring wat opkrikken dus we gaan kijken om in België ook af en toe eens te varen bij mooi weer.

Heel blij dat ik dit traject doorlopen heb. En het was wel nodig, want men vroeg effectief wel naar m'n ICC overal waar we informeerden 🙂
Magnifiek!
 
Amai serieuze kosten gedaan.
In Nederland was ik gesettled voor rond de 60 euro.
Een theorie boekje heb ik gratis bij de bib gehaald.
En praktijk hoefde ik niet te doen.
Maar dat ging me anders ook weinig gekost hebben, gewoon zorgen dat je een boot ter beschikking hebt en 12u kan varen terwijl iemand anders er bij is met vaarbrevet. Al m'n vrienden hebben het op die manier gedaan.

Edit: ik lees net dat heel dat praktijk gedoe zoals ik beschreef er uit gaat en dat er effectief een praktijk examen gaat komen.
Dat zal wel weer een stukje meer kosten dan.

Praktijkexamen is er reeds, verplicht sinds 1 juli. En tja, die kost... Ik ken niemand met vaarbewijs en boot dus die praktijkdag was het simpelst, plus ook qua tijdsinvestering het meest efficiënt. Veel kon ik daar dus niet op besparen.

En qua lessen en materiaal ken ik mijzelf goed genoeg, beter wat lessen volgen, dan staat het ingepland. Gaf me de beste manier om te slagen 🙂
 
Je kan dat in België/Nederland ook doen, is wel tof voor een zaterdag of zondagvoormiddag.
Op reis kan je dat ook vaak doen voor een voor-of namiddag, is altijd tof voor tussendoor.

Valt vooral goed te combineren met zo'n huurboot denk ik, dan heb je alle vrijheid ermee.
Het is alleszins een goed/interessant idee. Ga er eens over denken 🙂
 
Nog even een update. In oktober cursusdag VHF/SRC (marifonie) gedaan. Dat was verplicht, want enkel met een attest hiervan kan je examen gaan doen.

Examen was eerst ingepland in november maar door COVID geannuleerd. Vorige week nieuwe datum gekregen => 8 maart.

Examenstof is op zich niet moeilijk, maar wel wat vanbuiten leren. Vooral de radiofrequenties zijn kak om allemaal te kennen.

Dus hopelijk dinsdag erdoor, dan heb ik na m'n ICC-ICMS ook SRC certificaat. En dan is het stilletjes aan genoeg geweest :)

Hopelijk dus laatste update op dinsdag!
 
Heb zelf geen vaarbewijs maar Ik ga vaak zeilen met vrienden dus ben wel wat gewoon op het water. Echter, op vakantie was er bij onze groep 's iemand die ook zijn vaarbewijs voor motorboten had gehaald in België en daarmee een stevige boot kon huren in Antibes (Frankrijk). Die gast vaarde echt waardeloos. Zo stoof die de haven uit zonder omkijken en dus geen visueel navigatiepunt te markeren voor zijn terugvaart. Die vaarde naast de met boeien gemarkeerde route, ging te snel en is er in geslaagd van de ankerketting rond die van een andere boot te wikkelen. Tot overmaat van ramp vertrok die met het anker naar beneden. We sleepten dus die andere boot mee... We zaten met kinderen op die boot en die droegen in het begin geen reddingsvest. In elk geval vertrouwde ik het niet en heb mijn dochter aan wal gelaten.

Kortom: meer praktijkervaring vooraleer je een vaarbewijs in je pollen krijgt is misschien nog geen slechte zaak.
 
Kortom: meer praktijkervaring vooraleer je een vaarbewijs in je pollen krijgt is misschien nog geen slechte zaak.

Goh, ja en nee.

Ja, want je kan inderdaad je vaarbewijs halen met een minimum aan praktijkervaring, klopt absoluut.

Maar aan de andere kant: idioten zijn er altijd. Een rijbewijs halen is bvb een pak intensiever dan een vaarbewijs, maar er zijn er ook genoeg die zich zelfs na het behalen van hun rijbewijs als een absolute idioot gedragen in het verkeer en/of gewoon simpelweg brokkenpiloot zijn.

Zaken als snelheidslimieten, betonning, veilig varen zie je heel duidelijk in theorie, en/of zijn met het toepassen van gezond verstand (wat je imo altijd ook moet doen) echt geen rocket science.

Dus ja, is het dan de schuld van te weinig praktijkervaring wat die kerel uitstak? Want ik had ook weinig praktijkervaring en ik wist perfect hoe ik een haven in- of uitvoer en hoe betonning werkt 🙂
 
Dus hopelijk dinsdag erdoor, dan heb ik na m'n ICC-ICMS ook SRC certificaat. En dan is het stilletjes aan genoeg geweest :)

Hopelijk dus laatste update op dinsdag!

Voila, geslaagd voor examen en SRC certificaat vandaag ontvangen.

Examen op zich was wel ok, redelijk wat vragen die niet heel expliciet op de opleidingsdag waren gezegd of me eigenlijk vrij onbenullige zaken leken. Maar het is achter de rug.

Deze thread kan nu zinken naar de diepe krochten van het forum 😄
 
Toch nog eens updaten.

Vorige maand terug in Kroatië gezeten, enkel met gezin deze keer, dus eerst iets kleiner gehuurd dan vorig jaar. Benetteau Flyer 5.5 Sundeck, 150PK, was wel OK en proper kunnen rondvaren maar eigenlijk toch liever wat meer oomph.
Dan een dag een Quicksilver 805 Active met 300PK en dat was helemaal top. Groter dan noodzakelijk voor een gezin van 4 maar de extra push die wat meer vermogen je geeft is toch wel zalig.

Verbruikt wel wat meer natuurlijk 🙂

quicksilverfiberglass_activ805cruiser_6_full.jpg




Zotste moment toch wel bij Hvar waar een bosbrand was en de blusvliegtuigen letterlijk midden de plezierjachten water kwamen tanken.

m4cyjglLmrKnk6eUvGoBldJi5XwjKZTvEq6We1mDgKUhaN13-DiNDUzNHP2NyXvRHk6MGlViuKmfbvPpkVpFiGf7iAputYWKHQgGMen5crtAHnskhSZaQ-Mrw8FhwHzTrPLOLWvYQKmG1vq_ATE2uqqcpzfF8kcdz0z_cxKhk-e2uaqnXmWbh9txA58Tsyhe4wz5UJSIZNj9ksT_uzAi0p6X3OjPgEsVZ9PZYy7oW9lUVZXe_MPi8WPdVgrt8szXJYhsZj8vnrSAOxfPMrv3oidj7zzqT3cWQQVAcjhOTa5MRrCWn1K5vjDuZqa0oqmhA5qM0JGa4cV3MHp0_YhJ4L-VNYRrxbZSoksqYJj_kjhKddlpGt84x0P4y4DzILXHXfi07HFXjkl2-jRXuBFFITRYwF-obpAumi0ftmatsTCVECfn0dZljaKnIS2r0OrsJGsRjwdaNGsAtOovRrSc1BaH4Qy7FYI2i6W0pD8_588105eQP-fbrVJCl8UUJHZGkC88QDA5PLWAy_xhgRJKJ4qsFchosYXf80CngUupgXRQ78i9KnLMyPXwC0lGi9vLNllcaH8u5V8N7rjMVJV9qsY5sr8cvihIOYU54aV7FfiVAhNerk1jiIwv7rF81jRroyOQdqUkPjTI6bLWh47RAbLNrqr6Qe6QnzUNCkYbMxAcITaFE-uZWQPfCHEy0CVDvpHy93dS95pvZxsVasClUsoB9lrW442XZN6kNmxZPfYDavSJTU74XbWqn1QS8v4KPoLhhSXO6eTxcwBq3EU6NSvUd1NgNhyfECXprYRoohhp1S5fDehHqjHupwyJOnCY1-mTlDhI=w1328-h886-no


En voor de rest gewoon genieten.

tvH_Hn_o2mg2YaoQ66VS8SBLB40x4N3afimbnMymGzVZKXSWjuhlMKVu009siVPqQlvhPQCO--XfrQ6ffkjdUIVGeEDekFeqvHFRC24IU2-ia-SVOrGJBsO9lvc89pGRjGVH2VMGnZH1Ojsyv-EsNQ6MugPZDXd0iC_FOZg0OdXyTLCsIMZvOwq9hGv40S0QfgYuZ0-HkGfANnNv2XV3uIWKPqm48rqprLlex0FLfjUj157xzeABzAWJnQhCwMfOriGSUAo4-xzCwWk9wmpI4br3GqpIJvi5r3DiRqRKfX1_wUY8C9DZNg1xj2dTDxfRXKlN5RI54jdy93kD1j07N9jHEbkd3fLxrgKEyuP1yZzZxrsQAly0MeT57FMd0hM6QHrB82FJEP1IjelQBybpCfwKZ-e6Jac85otv6wVNoV6KBBWRcK5qjXtWQPNRNzaoNEn-F0UCYORDgCxP2Ir5-UpMjsOZfMhFK6ZaNlkk5TGPwcbnPd5WDViv1oeAz_o_-pJJUwQqcjU01322xwCP1QZZWOoGGDayeVNeYDibhAIsFMgmH5o3X7sXs0W4ottW_4VBonG3M6vo6UTmqe91wI38OvpK5W6vgqzyzHS6yJuQNdFmehMMw_qWaVzzWExuzK7cNJy6YYBMdft622t7Y9WFVg5MWfi88gEfGJE9fglLlbZNYwrD72NQedyuKZOx8sraK5os2rq_YwXqE5Bk9nN2XjaN7qRS0F3oGEfk26dbGl7_Scg6ofRBAp8kSs8tAFeNJM2AwutMx0jqTrEgszcv_5pHbe0yPFzqelhBiwXDUT3MWC4Ni764aIf7Hu89gcEoz1eF=w1688-h1126-no
 
Quicksilver Activ 755 Open (300PK) vandaag, vanuit Denia (Spanje) een stuk van de kust afgevaren en voor anker gegaan in een paar leuke cala's.

IMG_20230810_151209471.jpg


Enorm leuke dag, Kroatië wel nog mooier met de vele eilanden, maar zo een dag op het water blijft sowieso een zaligheid.
 
Terug
Bovenaan