Zal bij jouw werkgever de verhouding kantoor/tele wijzigen na de pandemie?

Zal bij jouw werkgever de verhouding kantoor/tele evolueren na de pandemie?

  • We zullen meer telewerken dan voordien

    Stemmen: 53 70,7%
  • We zullen minder telewerken dan voordien

    Stemmen: 1 1,3%
  • Geen verschil

    Stemmen: 20 26,7%
  • Nog niet bekend/beslist

    Stemmen: 1 1,3%

  • Totaal aantal stemmers
    75

REpute

Well-known member
We werkten hier vroeger (zoals velen denk ik) in het regime 4 dagen kantoor / 1 dag tele. Hier zijn we ondertussen nu al ~21 maanden quasi permanent aan het telewerken.

Voor de pandemie was er al sprake om naar 2 dagen tele per week te gaan, maar ondertussen is dit nu vastgelegd op 4 dagen tele / 1 dag kantoor. Het zal geen rigide schema zijn, maar meer een richtlijn. De bedoeling is dat je standaard telewerkt en enkel naar kantoor komt voor samenwerkingen. Gaat hier om een multinational met hoofdkantoor in Brussel, maar waar de meeste teams verspreid zijn over verschillende locaties in West-Europa. Degenen die het echt willen mogen wel vaker naar kantoor komen.

Deze nieuwe regeling is tot stand gekomen na bevraging bij de werknemers. Het is dus de meerderheid die hier zelf voor gekozen heeft.

Ben dus eigenlijk wel eens benieuwd hoe dit zit bij de rest zit die een job hebben die zich leent tot telewerken. Indien dit dus voor je job niet mogelijk is, moet je de poll niet invullen natuurlijk ;)
 
Hier is een regeling uitgewerkt. Vanaf nu 2 dagen per week telewerk toegelaten, vroeger was dat niet toegelaten. Dat lijkt niet veel, maar ons bedrijf ligt niet direct in een omgeving waar je bvb last hebt van files.
 
Hier wordt het 2 dagen telewerk, en 3 dagen ter plaatse. Vroeger was het fulltime op kantoor of bij de klant.

Ideaal. 👌

Nu nog wachten tot die pandemie voorbij is.
 
Bij ons waren ze vroeger al vrij flexibel. In de rustige periodes sinds Corona waren er ook heel weinig mensen op kantoor. Niets werd verplicht. Dit gaat in de toekomst nog veel meer getolereerd worden. Gewoon naar kantoor komen als je er nood aan hebt of bepaalde vergaderingen.
 
Goh, meer telewerken hé. We kregen al de vraag om de telewerkdagen vast te leggen. Ons departement is daar vrij flexibel in en een aantal collega's hadden al vaste thuisdagen voor er nog maar sprake was van corona. Ik denk zelf maandag thuis te blijven, omdat een collega met wie ik nauw samenwerk dan haar 4/5de heeft. Dinsdag, woensdag en donderdag wellicht naar kantoor. En vrijdag ... misschien ook thuis. Dat moet ik nog bekijken. Onze werkgever heeft daarin geen sterke voorkeur, maar vraagt dus wel om dit in een vast werkregime te gieten. Afwijkingen zullen altijd mogen, zolang we dat maar afstemmen met de directe collega's.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Wij zijn nog in gesprek met de directie daarover maar eigenlijk heerste hier al een klimaat dat iedereen vrijheid had zijn werk in te vullen zoals het uitkwam (als de jaardoelstellingen maar bereikt werden), en (in theorie) kon je tot 3 dagen per week telewerken. Meer is niet echt wenselijk maar kan per uitzondering, minder was toch meer de norm. Zelfs tijdens covid merk ik dat de directie het wel sterk aanbeveelt maar het de mensen zelf zijn die graag op kantoor zijn en die sociale contacten appreciëren (ook omdat een deel van het werk het wel wat vereist - hebben een mix van pc-werk en labowerk).
 
Vroeger was telewerken niet echt bespreekbaar. Ondertussen sinds 13 maart 2020 1 maal op kantoor geweest en men vond het een goede ervaring.

De algemene regel is 2 dagen thuis, 3 dagen op het werk na corona. Gezien ik toch globaal werk en geen directe collega's meer heb in België mag ik na corona 3 à 4 dagen per week thuiswerken.
 
Lokaal bestuur:

Wij werkten voor de pandemie nooit thuis. Na corona zal het waarschijnlijk 2 dagen telewerk worden. Dat lijkt mij een goede verhouding. Er komt alleszins geen algemene regel. Dus weken met 3 dagen telewerk gaat ook kunnen in feite. Iedere dienst mag dit zelf onderling bekijken zolang de dienstverlening gegarandeerd blijft.
 
Vroeger mochten we 1 dag telewerken (2020 en daarvoor) en sinds 2021 is dat 2 dagen telewerken.
Ik vermoed dat dat naar 3 dagen gaat gaan in de toekomst, maar momenteel werken de meesten volledig van thuis uit.
 
Wij hadden al volledige vrijheid, dus voor ons zal er weinig veranderen. Al zullen verschillende mensen wel frequenter van thuis uit werken dan voorheen.
 
In ons geval zal er geen verschil zijn. Onze werkgever was voor de pandémie al enorm flexibel en dat zal zo blijven uiteraard.

Ik werk thuis wanneer het verplicht is en als het mij uit komt. Zeer gemakkelijk maar te veel thuiswerken is ook iets. Soms wil je je collega's toch eens fysiek zien
 
Vroeger niks telewerken en na covid zouden ze ons maximaal 2 dagen per week laten thuiswerken. Voor mij is dat een goede balans.
 
Ik heb 6y op kantoor 12 min van hier gewerkt. Dat kantoor is tijdens corona permanent gesloten na herstructurering.

Nu is het naar het nieuwe kantoor 45-1.15 enkele rit afhankelijk van file. Meestal meer dan 1h.

Ben nog maar max 10x naar kantoor gegaan sinds begin corona, maar mag hopen dat ze een deftige regeling uitwerken voor post corona.... behalve wat wollig gedoe nog niks concrete gehoord.
 
Eigenlijk geen verschil.
Altijd al totale vrijheid gehad, als we niet voor iets speciaal op kantoor moesten zijn, dan gingen we niet, thuis of bij klant...

Misschien in de toekomst (als er ooit een "na" corona komt) wel wat minder tijdverlies door onnodige meetings in persoon, er zijn nu toch velen die het teams gebeuren onder de knie hebben en het nut er nu van inzien dat je niet altijd voor een eenvoudig overleg van 20 minuten half het land moet door rijden!
 
Hier was er geen telewerk voor Corona, maar door Corona hebben ze een hele technische structuur kunnen opzetten omdat quasi iedereen van thuis uit moest kunnen werken. Dat was dus een eyeopener voor iedereen :D
Ondertussen was het van quasi volledig thuiswerk terug afgebouwd naar half/half en dat gaat zo in de toekomst behouden blijven. Wat echt wel een succes is dóór corona. Anders zaten we nu nog altijd fulltime op kantoor, vrees ik.
 
Vroeger werd er nooit getelewerkt, tenzij af en toe eens een dag, heel uitzonderlijk. De VPN-verbinding (die we voor bijna alle taken nodig hebben) was toen ook erg traag bij telewerk.
Tijdens corona hebben ze dan het netwerk en de tools verbeterd zodat telewerk veel efficiënter is, en werkten we volledig van thuis. Momenteel ook nog. Na corona is het de bedoeling van 2 dagen kantoor / 3 dagen thuis te doen, heb ik opgevangen.
 
Mijn werkgever (regio Brussel) sprong eigenlijk vrij snel op de perma-telewerk kar, en in oktober 2020 heb ik al een aangepast contract getekend om 3 thuiswerkdagen en 2 dagen kantoor vast te leggen (in post-corona tijden).

Het management heeft al laten verstaan dat dat in de praktijk heel flexibel zal aangepakt worden aangezien er ook een beperking komt op de maximale capaciteit van het gebouw waar we werken. Ik mag dus zelf kiezen wat betreft verdeling. Tussen de (semi-)lockdowns door heb ik al gemerkt dat ik graag varieer tussen 2/3 dagen kantoor en telewerk.
 
Terug
Bovenaan