Nieuws Xbox gaat multiplatform

Juni 2023:
GG4-Xx4W8AE2dGQ


¯\_(ツ)_/¯
 
Jeezes Christ man. Phil Spencer begint behoorlijk irritant te worden. Niemand, maar dan ook niemand praat in zoveel cirkels als Spencer, dus zou beter stoppen met de heilige voor te stellen en Sony als de duivel te portretteren. Hij is degene die Bethesda games exclusief maakte, hij heeft miljarden uitgegeven om exclusieve games te hebben, niet door hard te werken, nee, door het geld van Microsoft uit te geven. Nu opeens weeral deze toer opgaan omdat gamepass bijlange niet de cijfers haalt die ze jaren geleden al moesten halen. Lol, het is allemaal door Sony. Man man, hij mag geluk hebben dat hij bij Microsoft werkt. Op een ander zou het andere koek zijn. Die podcast vorige week sloeg ook nergens op. Meer vragen gecreëerd dan antwoorden. Echt bizar. Maar Xbox fans moeten geen zorgen maken, zoals ik al zei, Microsoft is het rijkste bedrijf ter wereld, dus ja...
 
Phil heeft imo vooral kunnen meesurfen op het feit dat MS/XBOX veel recht te trekken had na de start van de Xbox One en hierin wou investeren. Daardoor kon hij altijd zijn fans naar de mond praten. Hij wil als de gamer overkomen, en zeker niet als de zakenman die strategische beslissingen neemt in het voordeel van zijn merk. En voor Xbox was dat ook wat ze nodig hadden!
Een goede game bij de concurentie werd dan positief aangehaald in een tweet, met een boodschap dat hij het geweldig zou vinden om zo'n game op xbox te kunnen spelen, zonder bashing. Op zo'n moment krijg je credit van mensen.
Als je dat vergelijkt met zijn communicatie rond Helldivers vorige week. Eerst zeggen dat niemand er baat bij heeft dat het console-exclusief is op PS... Wetende dat hij net ervoor heeft verzekerd dat de Indiana-game niet bij de games zit die naar andere consoles komt... Om dan zijn kar te draaien en zeggen dat zij net hetzelfde doen... Tja, jammer, zijn imago lijdt daaronder denk ik.
Zelfs ten tijde van de discussie rond crossplay was dat duidelijk, zeggen dat Sony geen reden had om daartegen te zijn? Natuurlijk wel, want dat is voor gamers een reden minder om over te stappen naar hen als hun vrienden de een PS-console hebben en ze ermee willen spelen.

Maar ik denk ook dat dit een gevolg is van het feit dat Xbox als merk door Gamepass ook terug sterker staat, en dus terug de strijd aan kan gaan. Vergelijjk het met Sony nadat de PS3 slecht gestart was... dan was ook alles "for the gamers". Bij de zeer sterke PS4 en nu bij de PS5, was de leuze er nog, maar het is toch niet het gevoel dat je erbij krijgt. Uiteindelijk blijven het bedrijven die hun winst willen maximaliseren, en daar de beste strategie voor zoeken.

Ik denk trouwens dat het model dat Xbox nu doet wel een goede stap is. In de zin van het woord zijn het inderdaad Xbox-exclusives die nu gedeeld worden, maar het zijn zeker niet de titels die je rechtstreeks met hen linkt (en ik vermoed ook geen titels waarvoor je de console gaat kopen). Dus waarom niet na een tijd ze overbrengen en eraan verdienen. Dit lijkt me het gezondste voor de industrie.
 
Terug
Bovenaan