Je hebt het niet berekend, maar je bent wel bijna zeker -> buikgevoel.
uitzonderingsgeval dus. Al vind ik 15j terugverdientijd pittig. En voor mij dan de moeite niet waard.
Zoals gezegd in het aller begin van de discussie. Bereken even jullie eigen use case. Als ik alles zelf installeer is dat inderdaad redelijk speciaal
Mijn buikgevoel wordt hier enkel maar versterkt hoe meer cijfers ik er over op zoek. Maar de berekening is nutteloos want die moet nog 7 keer aangepast worden in mijn geval.
1) uw aanschaf is duurder
2) uw vaste kosten zijn duurder - basis van deze claim : mijn woning met een warmtepomp en het aantal KWH dat die genereert en de omgerekende kost om voor die KWH gas aan te kopen via het goedkoopste contract - voor de cijfers zie de post in de zonnepanelenthread.
3) de koelfunctie is beperkt en wettelijk gezien moet uw installateur/leverancier u een document bezorgen waarop er duidelijk vermeld staat dat deze is uitgeschakeld. Is dit niet het geval, dan worden er boetepunten verrekend in uw e-peil. Dus in principe is dat koelen geen voordeel voor een (ver)nieuwbouw aangezien het niet MAG koelen. Daarom dat er zoveel mensen ook hun airco zetten nadat hun E-peil is berekend en de controle erover is langs geweest. Daarnaast is airco + gas en grotere meerwaarde dan Warmtepomp L/W. Indien je dan toch die zaken zelf kunt zetten, dan ga je met de meerprijs van de aanschaf voor de Warmtepomp de prijs van die airco kunnen coveren.
4) Het voordeel van zelfverbruik zie ik niet echt. Uiteindelijk heb je nog altijd geld moeten uitgeven om die zonnepanelen te leggen (dus initiële investeringskost) en je moet dan ook nog eens meer voor uw verbruik betalen. Als iets voordelig is, moet je die meerkost kunnen terugverdienen met een lagere kost ergens anders. Als dat niet het geval is, is dat gewoon geld weggooien.
Als je dan toch 5000€ wilt weggooien, dan stuur ik u wel even mijn rekeningnummer door hoor. De firma dankt u !!!
1) klopt en die kost haal je er nooit uit, dus dan moet je naar de andere (subjectieve) punten kijken of die voor jou het geld waard zijn.
2) als ik de berekening van de kwh van
@the_fox er even bijhaal
A: Verwarming op gas : 3500 kwh elektriciteit (die heb je standaard sowieso) + 13333 kwh gas = 803.73€ + 536.31 = 1340.04€/jaar
B: Verwarming met WP : 3500 kwh elektriciteit + 2667 kwh (verwarming) = 1400.7
Als ik dan bereken met de kwh die bimmer had voor zijn nieuwbouw
A: Gas : 3500 kwh elek + 9000 kwh gas : 803.73 + 386.24 = 1189.97
B: WP : 3500 kwh elek + 2000 kwh verwarming = 1252.26
Dus reken hierbij de prijs van je verplicht onderhoud en we zitten aan +/- dezelfde kost per jaar.
3) Of je nu ligt te liegen over dat je nog airco split units gaat zetten of ligt te liegen over dat je een functie extra in je warmtepomp gaat aanzetten zie ik het punt niet.
4) Deze winter heeft je warmtepomp sowieso energie geconsumeerd van zonnepanelen. Al is dit maar 50 kwh op jaarbasis, dit is direct kwh die je niet van het net moet halen. Dus de balans op jaarbasis begint sowieso van de kost naar wp door te wegen.
Die extra kost van je zonnepanelen komt terug op het eerste punt: Hangt puur af van jou use case... Voor hetzelfde geld moet je er geen extra zetten.
Daar kan ik u in volgen. Maar dat is geen zekerheid. En het gaat mij enorm verwonderen wanneer zoiets snel geregeld is of wordt. Mijn buikgevoel zegt, dat als ik 10 jaar kan uitzingen met een gasinstallatie, dat ik al 10 jaar voordeel heb gehad eraan van de goedkopere initiële kost EN de gebruikskost. En dat ik dan na 10- 15 jaar die gasinstallatie kan vervangen door een warmtepomp op basis van de nieuwe financieel beste oplossing. Toch wanneer je een goedkope gasketel zet. Wat ik persoonlijk dan zou doen ipv het dubbele te betalen voor een gasketel die misschien 30 jaar meegaat.
Als er iets is dat de discussies hier me hebben geleerd is inderdaad dat dit voor 95% van de bevolking zal kloppen.
Spijtig dat de regering dit niet inziet.
Ik vond van niet, maar het valt mij wel op dat er hier een paar mensen zijn MET een warmtepomp die effectief cijfertjes hebben. En mensen die de berekening gemaakt hebben voor hun nieuwbouw en die het niet zien zitten.
Dan lijkt mij dat je wel iets meer mag doen dan zeggen pot en ketel om uw standpunt te verduidelijken en vooral mensen te overtuigen.
Als je je berekening hebt gemaakt op een terugdraaiende teller dan ben je nu inderdaad in veel gevallen slechter af. maar zoals reeds gezegd kan ik nu de berekening niet deftig maken vermits ik nog niet eens weet hoeveel kwh warmte ik ga nodig hebbe
1) Mijn warmteverbruik van een woning van 160m2 is 9000kwh (afgerond naar boven). Dat lijkt mij toch wel ietsie pietsie groter dan een tuinhuis. niet ?
2) Geef ons dan de cijfers waarop jij uw buikgevoel baseert.
3) @Bimmer zijn woning was ook geen tuinhuis. En ik dacht mij te herinneren dat hij daarbij in de buurt kwam.
Slechte verwoording van tuinhuis. Bedoelde eigenlijk dat er hier enkel gesproken werd over verwarming. Zie berekening boven
Ik zie de relevantie niet van die 3500kwh wanneer er over de verwarmingskost berekend wordt.
Idem vorig punt
Dit is elke 2 j. Er echter vanuit gaan dat een L/W warmtepomp geen correctief onderhoud vergt is echter verkeerd. Daarnaast is er ook preventief onderhoud noodzakelijk al kan je dat uitblazen en schoonmaken van de ventilator al sneller zelf doen. Echter dit onderhoud alleen gaat het verschil in prijs niet dichtrijden. Daarvoor zijn de verschillen te groot.
Zie berekening.
Reparaties heb je aan beiden toestellen... Dus die moet je niet berekenen. Printplaten branden door, dichtingen verslijten, ...
Indien ik 7000€ spendeer aan verwarming of 3300€ aan verwarming en 3700€ aan koeling. En de laatste is kwalitatief beter, wat is dan de beste investering als je koelen zo belangrijk vindt ?
In dit geval kies ik ook voor jou optie.
Echter is in mijn geval de use case eerder 2000€ tegenover 5000€ voor koeling van de grond of koeling van de lucht.
Maar dan ben ik eerder van mening zoals Bimmer dat je beter moet nadenken over je woning dat je geen koeling nodig hebt. Die dient er enkel als backup en voor die laatste graad extra comfort.
Als het tijdens een hittegolf 23gr binnen is ipv 25gr is dat perfect voor ons.
Vergeet niet dat een warmtepomp moet gevuld worden met koelvloeistof. Ik heb zo'n vulset niet standaard liggen. Voor een thuisinstallatie van een gasketel heb je dat probleem niet. Dus die kost moet je ook nog bijrekenen. Dat kan vlot 4 - 6 jaar onderhoudskost zijn om iemand te vinden die dat gaat willen doen voor U indien je niemand in de vriendenkring hebt die installeert. Maar als dat het geval was, dan had je het product misschien ook nog goedkoper kunnen krijgen.
Dat is specifiek aan elke use case