WP of Gas

Als ge het voor de koeling doet stop er maar al mee. Voor de koelen zet ge een airco. Of dat dan high-walls, kanaaltoestellen boven uw kasten of een zonegestuurd systeem op inblaasventielen is moet ge zelf beslissen. Maar koelen met de vloer is nooit een goede optie, omdat uw vloer maar ongeveer 15 a 20 W per vierkante meter kan koelen. Een normale airco gaat in een compact toestel al vlot naar 5kW tegenwoordig.
Daarnaast is een koele en vochtige ruimte absoluut niet aangenaam, daarom dat airco's ook ontvochtigen.

Moraal van het verhaal: als koelen uw doel is, zet dan een gasketel + airco.

Gewoon blind uw WP gaan kopen is ook het domste wat ge kunt doen. Indien die niet correct is gedimensioneerd voor uw verbruik gaat die zitten pendelen en onnodig veel verbruiken.

@Renegadexxripxx : Indienststelling van warmtepompen mag en kan je niet zelf doen, gezien de gassen enkel verkocht worden aan gecertifieerde koeltechniekers. Merken als Vaillant of Viessmann fietsen daar wat rond, die sturen gewoon een technieker voor indienststelling naar de zelfbouwers. Last time I checked kost dat bij die jongens een 150 EUR.

Pot en ketel zeker ;)

Nu heb je berekend dat het goedkoper is om een tuinhuis op te warmen.

Want een gezin verbruikt al sowieso 3500 kwh gemiddeld elektriciteit per jaar.
Dus in u 2 gevallen is het ofwel wp : 3500+2667 kwh elektriciteit. Ofwel gas : 3500 kwh + 13333 khw gas

Dan kom ik al goedkoper uit in aankoop energie voor de warmtepomp.
Wat heeft A met B te maken?

Maar kom: In een recente, goed geïsoleerde woning, is dat bovengemiddeld zelfs. En sinds we over een nieuwbouw bezig zijn...
Ik heb mij gebaseerd op mijn gasverbruik (in een woning die alles behalve voldoet aan de huidige eisen voor nieuwbouw) + de gemiddelden van VREG (die wederom gemiddelden voor Vlaanderen zijn, dus inclusief alle oudere huizen).
Als je het toch hoger inschat, loopt gas enkel meer voor.
Maar je beseft toch, dat het verbruik voor niet-verwarming (en sanitair water) er niet toe doet als dat hetzelfde blijft? We berekenen de kost voor verwarming. Dus hoe kom je goedkoper uit voor warmtepomp? Ik zie hier nergens staving van je buikgevoel claims, waar ik effectief met bronnen en berekingen afkom.

Verder vergeet je weer mee te nemen dat er onderhoud verplicht is bij een gasketel.
Dat is €80/2j (heb er mijn laatste onderhoudsfactuur bijgenomen), komt gas nog altijd goedkoper uit. En dan vergeet jij blijkbaar dat een WP ook onderhoud nodig heeft.

Daarna neem je bewust zonnepanelen niet mee terwijl die, beperkt, gaan ook voor zorgen dat er minder afname is.
Omdat dit, wederom, enkel in het nadeel voor WP zal zijn, zoals in mijn post staat.
Als je je PV-installatie goed dimensioneert, zal deze bij gas net minder kosten (in aankoop/plaatsing) want iets kleiner. Maar zonder terugdraaiende teller heb ik nog niemand gezien die concreet een voordeel haalt uit PV in combinatie met een WP.

Simpel hé: prove me wrong.
Kom af met bewijs en berekeningen i.p.v. puur buikgevoel. Wat ik je nog steeds niet zien doen heb.

@Renegadexxripxx : Indienststelling van warmtepompen mag en kan je niet zelf doen, gezien de gassen enkel verkocht worden aan gecertifieerde koeltechniekers. Merken als Vaillant of Viessmann fietsen daar wat rond, die sturen gewoon een technieker voor indienststelling naar de zelfbouwers. Last time I checked kost dat bij die jongens een 150 EUR.

Officieel mag dat niet neen.
80€ /2 jaar is op 4 jaar 160€ hé ;). Al heb ik al gehoord van installateurs die hogere prijzen vragen als je het toestel niet bij hen gekocht hebt of als zij het gewoon al druk genoeg hebben. En uiteindelijk moeten die installateurs willen langskomen hé.

Dat is het punt: die merken doen zelf de indienststelling.
Dat is net om die woekerpraktijken van koeltechniekers tegen te gaan.

Je hebt het niet berekend, maar je bent wel bijna zeker -> buikgevoel.
uitzonderingsgeval dus. Al vind ik 15j terugverdientijd pittig. En voor mij dan de moeite niet waard.
Zoals gezegd in het aller begin van de discussie. Bereken even jullie eigen use case. Als ik alles zelf installeer is dat inderdaad redelijk speciaal
Mijn buikgevoel wordt hier enkel maar versterkt hoe meer cijfers ik er over op zoek. Maar de berekening is nutteloos want die moet nog 7 keer aangepast worden in mijn geval.

1) uw aanschaf is duurder
2) uw vaste kosten zijn duurder - basis van deze claim : mijn woning met een warmtepomp en het aantal KWH dat die genereert en de omgerekende kost om voor die KWH gas aan te kopen via het goedkoopste contract - voor de cijfers zie de post in de zonnepanelenthread.
3) de koelfunctie is beperkt en wettelijk gezien moet uw installateur/leverancier u een document bezorgen waarop er duidelijk vermeld staat dat deze is uitgeschakeld. Is dit niet het geval, dan worden er boetepunten verrekend in uw e-peil. Dus in principe is dat koelen geen voordeel voor een (ver)nieuwbouw aangezien het niet MAG koelen. Daarom dat er zoveel mensen ook hun airco zetten nadat hun E-peil is berekend en de controle erover is langs geweest. Daarnaast is airco + gas en grotere meerwaarde dan Warmtepomp L/W. Indien je dan toch die zaken zelf kunt zetten, dan ga je met de meerprijs van de aanschaf voor de Warmtepomp de prijs van die airco kunnen coveren.
4) Het voordeel van zelfverbruik zie ik niet echt. Uiteindelijk heb je nog altijd geld moeten uitgeven om die zonnepanelen te leggen (dus initiële investeringskost) en je moet dan ook nog eens meer voor uw verbruik betalen. Als iets voordelig is, moet je die meerkost kunnen terugverdienen met een lagere kost ergens anders. Als dat niet het geval is, is dat gewoon geld weggooien.
Als je dan toch 5000€ wilt weggooien, dan stuur ik u wel even mijn rekeningnummer door hoor. De firma dankt u !!!
1) klopt en die kost haal je er nooit uit, dus dan moet je naar de andere (subjectieve) punten kijken of die voor jou het geld waard zijn.

2) als ik de berekening van de kwh van @the_fox er even bijhaal
A: Verwarming op gas : 3500 kwh elektriciteit (die heb je standaard sowieso) + 13333 kwh gas = 803.73€ + 536.31 = 1340.04€/jaar
B: Verwarming met WP : 3500 kwh elektriciteit + 2667 kwh (verwarming) = 1400.7

Als ik dan bereken met de kwh die bimmer had voor zijn nieuwbouw
A: Gas : 3500 kwh elek + 9000 kwh gas : 803.73 + 386.24 = 1189.97
B: WP : 3500 kwh elek + 2000 kwh verwarming = 1252.26

Dus reken hierbij de prijs van je verplicht onderhoud en we zitten aan +/- dezelfde kost per jaar.

3) Of je nu ligt te liegen over dat je nog airco split units gaat zetten of ligt te liegen over dat je een functie extra in je warmtepomp gaat aanzetten zie ik het punt niet.

4) Deze winter heeft je warmtepomp sowieso energie geconsumeerd van zonnepanelen. Al is dit maar 50 kwh op jaarbasis, dit is direct kwh die je niet van het net moet halen. Dus de balans op jaarbasis begint sowieso van de kost naar wp door te wegen.
Die extra kost van je zonnepanelen komt terug op het eerste punt: Hangt puur af van jou use case... Voor hetzelfde geld moet je er geen extra zetten.

Daar kan ik u in volgen. Maar dat is geen zekerheid. En het gaat mij enorm verwonderen wanneer zoiets snel geregeld is of wordt. Mijn buikgevoel zegt, dat als ik 10 jaar kan uitzingen met een gasinstallatie, dat ik al 10 jaar voordeel heb gehad eraan van de goedkopere initiële kost EN de gebruikskost. En dat ik dan na 10- 15 jaar die gasinstallatie kan vervangen door een warmtepomp op basis van de nieuwe financieel beste oplossing. Toch wanneer je een goedkope gasketel zet. Wat ik persoonlijk dan zou doen ipv het dubbele te betalen voor een gasketel die misschien 30 jaar meegaat.
Als er iets is dat de discussies hier me hebben geleerd is inderdaad dat dit voor 95% van de bevolking zal kloppen.
Spijtig dat de regering dit niet inziet.
Ik vond van niet, maar het valt mij wel op dat er hier een paar mensen zijn MET een warmtepomp die effectief cijfertjes hebben. En mensen die de berekening gemaakt hebben voor hun nieuwbouw en die het niet zien zitten.
Dan lijkt mij dat je wel iets meer mag doen dan zeggen pot en ketel om uw standpunt te verduidelijken en vooral mensen te overtuigen.
Als je je berekening hebt gemaakt op een terugdraaiende teller dan ben je nu inderdaad in veel gevallen slechter af. maar zoals reeds gezegd kan ik nu de berekening niet deftig maken vermits ik nog niet eens weet hoeveel kwh warmte ik ga nodig hebbe

1) Mijn warmteverbruik van een woning van 160m2 is 9000kwh (afgerond naar boven). Dat lijkt mij toch wel ietsie pietsie groter dan een tuinhuis. niet ?
2) Geef ons dan de cijfers waarop jij uw buikgevoel baseert.
3) @Bimmer zijn woning was ook geen tuinhuis. En ik dacht mij te herinneren dat hij daarbij in de buurt kwam.
Slechte verwoording van tuinhuis. Bedoelde eigenlijk dat er hier enkel gesproken werd over verwarming. Zie berekening boven ;)
Ik zie de relevantie niet van die 3500kwh wanneer er over de verwarmingskost berekend wordt.
Idem vorig punt
Dit is elke 2 j. Er echter vanuit gaan dat een L/W warmtepomp geen correctief onderhoud vergt is echter verkeerd. Daarnaast is er ook preventief onderhoud noodzakelijk al kan je dat uitblazen en schoonmaken van de ventilator al sneller zelf doen. Echter dit onderhoud alleen gaat het verschil in prijs niet dichtrijden. Daarvoor zijn de verschillen te groot.
Zie berekening.
Reparaties heb je aan beiden toestellen... Dus die moet je niet berekenen. Printplaten branden door, dichtingen verslijten, ...
Indien ik 7000€ spendeer aan verwarming of 3300€ aan verwarming en 3700€ aan koeling. En de laatste is kwalitatief beter, wat is dan de beste investering als je koelen zo belangrijk vindt ?
In dit geval kies ik ook voor jou optie.

Echter is in mijn geval de use case eerder 2000€ tegenover 5000€ voor koeling van de grond of koeling van de lucht.
Maar dan ben ik eerder van mening zoals Bimmer dat je beter moet nadenken over je woning dat je geen koeling nodig hebt. Die dient er enkel als backup en voor die laatste graad extra comfort.
Als het tijdens een hittegolf 23gr binnen is ipv 25gr is dat perfect voor ons.
Vergeet niet dat een warmtepomp moet gevuld worden met koelvloeistof. Ik heb zo'n vulset niet standaard liggen. Voor een thuisinstallatie van een gasketel heb je dat probleem niet. Dus die kost moet je ook nog bijrekenen. Dat kan vlot 4 - 6 jaar onderhoudskost zijn om iemand te vinden die dat gaat willen doen voor U indien je niemand in de vriendenkring hebt die installeert. Maar als dat het geval was, dan had je het product misschien ook nog goedkoper kunnen krijgen.
Dat is specifiek aan elke use case

Als ge het voor de koeling doet stop er maar al mee. Voor de koelen zet ge een airco. Of dat dan high-walls, kanaaltoestellen boven uw kasten of een zonegestuurd systeem op inblaasventielen is moet ge zelf beslissen. Maar koelen met de vloer is nooit een goede optie, omdat uw vloer maar ongeveer 15 a 20 W per vierkante meter kan koelen. Een normale airco gaat in een compact toestel al vlot naar 5kW tegenwoordig.
Daarnaast is een koele en vochtige ruimte absoluut niet aangenaam, daarom dat airco's ook ontvochtigen.
Die installatie in totaal gaat weer meer kosten. Had dat nu staan in de oude woning voor de zolder kamers en bij warm weer gingen we daar slapen. Die stonden minder als 5 dagen per jaar te draaien. Dure investering dan.

Technisch sowieso een goede oplossing voor bepaalde problemen. Zet er eentje in het bijgebouw voor te warmen en koelen als je effectief voor langere tijd er gaat vertoeven.

Gewoon blind uw WP gaan kopen is ook het domste wat ge kunt doen. Indien die niet correct is gedimensioneerd voor uw verbruik gaat die zitten pendelen en onnodig veel verbruiken.
Een van de redenen waarom ik ook geen deftige berekening kan maken. Maar dat is hetzelfde met een gasketel hoor ;)

Met ne gasketel is dat wel, die kunnen zo breed moduleren dag ge in een doos pannenkoeken nen 30kW kunt hangen en dat gaat nog altijd een top rendement hebben.
Als ge met een warmtepomp een 8kW zet terwijl ge maar 5kW nodig hebt dan gaat ge uw rendement compleet naar de zak helpen.

Gasketel is voor de moment sowieso goedkoper. Zeker met het wegvallen van de terugdraaiende teller.

Ik heb een kameraad die redelijk hard aan het balen is dat zijn terugdraaiende teller weg valt want hij kan die warmtepomp bijna nimeer terugverdienen (in nieuwbouw)

Maar kheb ook ne kameraad die een warmtepomp gezet heeft in een renovatie en die heeft die op een aantal jaar terug verdiend gewoon door de premies, hij heeft nog niet eens zonnepanelen laten leggen. Hij heeft ook wel vooral voor zijn EPB die WP laten zetten.

Ik heb tijdens mijn bouw zelf de berekening gedaan en ook die van andere mensen bekeken, warmtepomp is door zijn kost gewoon het niet waard. (dit was 2 jaar geleden) en ook enkel maar in een klein aantal gevallen het overwegen waard.

Als het een renovatie is kunt ge misschien nog zeggen van "kom we steken da" en ge zorgt meteen da ge ene hebt die ook kan koelen. Maar als ge naar budget en terugverdientijd kijkt. Ga gewoon voor ne gasketel maar zorg da ge wel de optie hebt om binnen x aantal jaar een warmtepomp te zetten.

Tegen dan zijn die goedkoper en krijgt ge der hoogst waarschijnlijk nog extra premies voor ;)

Net in een renovatie is een wp een dramatisch slecht idee. Tenzij een ingrijpende energetische renovatie, maar das eigenlijk ne nieuwbouw

Mijn buikgevoel wordt hier enkel maar versterkt hoe meer cijfers ik er over op zoek.
+
1) klopt en die kost haal je er nooit uit, dus dan moet je naar de andere (subjectieve) punten kijken of die voor jou het geld waard zijn.

Hoe kan je uw buikgevoel versterken met het opzoeken van meer cijfers wanneer je daarna letterlijk bevestigd dat je de aanschafmeerkost er nooit uithaalt... Dan moet je dat ook niet zitten te verdedigen in deze thread. Hetgeen wat je dan wel kunt zeggen is dat jij ervoor kiest uit uw buikgevoel.

3) Of je nu ligt te liegen over dat je nog airco split units gaat zetten of ligt te liegen over dat je een functie extra in je warmtepomp gaat aanzetten zie ik het punt niet.
Dat is het punt net, het is uw leverancier / installateur die moet liegen. Dat is dag en nacht verschil... Die doet dat niet voor uw schoon ogen hé.

4) Deze winter heeft je warmtepomp sowieso energie geconsumeerd van zonnepanelen. Al is dit maar 50 kwh op jaarbasis, dit is direct kwh die je niet van het net moet halen. Dus de balans op jaarbasis begint sowieso van de kost naar wp door te wegen.
Die extra kost van je zonnepanelen komt terug op het eerste punt: Hangt puur af van jou use case... Voor hetzelfde geld moet je er geen extra zetten.
Neen mijn normaal gebruik heeft energie geconsumeerd van de zonnepanelen. mijn warmtepomp heeft er geen gebruikt. Zonnepanelen plaatsen voor de WP is dan ook onzinnig want je krijgt die prijs er niet uit van de aanschafkosten.

Als je je berekening hebt gemaakt op een terugdraaiende teller dan ben je nu inderdaad in veel gevallen slechter af. maar zoals reeds gezegd kan ik nu de berekening niet deftig maken vermits ik nog niet eens weet hoeveel kwh warmte ik ga nodig hebbe
De conclusie is eigenlijk simpel. Je haalt de aanschafmeerkost er niet uit. Vanuit een financieel standpunt is het dan ook een slechte investering. Of er moeten zeer specifieke omstandigheden zijn waardoor het voor uw geval je geen andere optie hebt dan een warmtepomp te plaatsen. Maar dat zijn dan de uitzonderingen.

En dan is de generale conclusie voor de meerderheid van de mensen dan ook : plaats een gasketel. Wil je koeling plaats een gasketel + airco. En het logische buikgevoel is dan ook plaats een gasketel.
Waarbij je van die buikgevoel kunt afwijken in zeer specifieke usercases. Maar het is niet de logische conclusie zoals jij het continue leek voor te stellen.

Reparaties heb je aan beiden toestellen... Dus die moet je niet berekenen. Printplaten branden door, dichtingen verslijten, ...
Mja, dat zijn dan al redelijk speciale omstandigheden, op zijn normale levenstermijn heeft zo'n ketel bij mijn weten niet echt een correctief onderhoud nodig.
Bij een L/W warmtepomp is het gekend dat na een 7 - 8 tal jaar de ventilator wel eens problematisch kan zijn. Als we spraken over een W/W warmtepomp, dan net zoals bij een gasketel is het eerder een geval van pech. Want beiden zijn robuust.

Echter is in mijn geval de use case eerder 2000€ tegenover 5000€ voor koeling van de grond of koeling van de lucht.
Dat is een verkeerd idee. De correcte use case is eerder 5000€ voor koeling via de grond of 5000€ via koeling van de lucht. Want jij acht die koeling belangrijk. Acht je die koeling niet belangrijk dan is de use case 2000€.

Maar dan ben ik eerder van mening zoals Bimmer dat je beter moet nadenken over je woning dat je geen koeling nodig hebt. Die dient er enkel als backup en voor die laatste graad extra comfort.
Als het tijdens een hittegolf 23gr binnen is ipv 25gr is dat perfect voor ons.
Daar kan ik in volgen. En dat was mijn eerste idee ook. Echter is een airco zoveel efficiënter dat als het quasi dezelfde prijs is en je dit toch enkel nodig hebt in de zomer. Dan is een airco, desnoods samen met een batterij als je daarover overtuigd bent (ik dus niet), een evidentie.

En ik ben verdomme blij met mijn airco.

Die installatie in totaal gaat weer meer kosten. Had dat nu staan in de oude woning voor de zolder kamers en bij warm weer gingen we daar slapen. Die stonden minder als 5 dagen per jaar te draaien. Dure investering dan.
Bij mij was het goedkoper om een airco + gasketel te plaatsen dan een warmtepomp met de module voor te koelen.
Daarnaast heb ik de ervaring van zowel wonen bij mijn ouders in een hittegolf, deze in mijn eigen woning zonder airco en deze MET airco. Ik kan u eerlijk zeggen dat het geld van de airco het mij al waard geweest is. Maar ik ben dan ook iemand die niet echt tegen warmte kan.

Ik zal het nog eens herhalen: vloerkoeling gaat tijdens een hittegolf enkel de topwarmte er af halen, de thermische capaciteit van vloerkoeling is te klein om een fatsoenlijk temperatuursverschil te genereren.
Als koeling belangrijk is: airco. Ik zou zelfs meer zeggen: als ge toch graag een warmtepomp wilt en ge wilt koelen én verwarmen ermee dan is dit uw oplossing https://www.novaya.be/nl_be/producten/lucht-luchtwarmtepompen/shogun/247/

Dat is het punt net, het is uw leverancier / installateur die moet liegen. Dat is dag en nacht verschil... Die doet dat niet voor uw schoon ogen hé.
Neen die laat u een papier tekenen voor de verantwoordelijkheid bij u te zetten.

Neen mijn normaal gebruik heeft energie geconsumeerd van de zonnepanelen. mijn warmtepomp heeft er geen gebruikt. Zonnepanelen plaatsen voor de WP is dan ook onzinnig want je krijgt die prijs er niet uit van de aanschafkosten.
Klopt niet echt, dat is een veronderstelling van u dan. Want sowieso was de vorige koude week goed voor zonnepanelen en er is ook warmte gevraagd door u woning. Veel gaat het niet geweest zijn, maar het is toch iets.

En dan is de generale conclusie voor de meerderheid van de mensen dan ook : plaats een gasketel. Wil je koeling plaats een gasketel + airco. En het logische buikgevoel is dan ook plaats een gasketel.
Waarbij je van die buikgevoel kunt afwijken in zeer specifieke usercases. Maar het is niet de logische conclusie zoals jij het continue leek voor te stellen.
Heb ik toch ook gezegd?

Dat is een verkeerd idee. De correcte use case is eerder 5000€ voor koeling via de grond of 5000€ via koeling van de lucht. Want jij acht die koeling belangrijk. Acht je die koeling niet belangrijk dan is de use case 2000€.
Neen, niet goed verstaan dan.

In mijn geval is het 2000€ meer voor te koelen via de vvw.
Anders moet ik een airco installatie plaatsen die duurder gaat uitvallen. Dus neem dan 5000 via lucht.

Daar kan ik in volgen. En dat was mijn eerste idee ook. Echter is een airco zoveel efficiënter dat als het quasi dezelfde prijs is en je dit toch enkel nodig hebt in de zomer. Dan is een airco, desnoods samen met een batterij als je daarover overtuigd bent (ik dus niet), een evidentie.

En ik ben verdomme blij met mijn airco.
Zie vorige commentaar, prijsverschil is groot. En voor 5 dagen per jaar hang ik geen bakken tegen de muur die er nutteloos bij staan. Er zijn systemen voor die mooi weg te werken, maar die zijn weer wat duurder of technisch weer moeilijker uit te voeren.

Bij mij was het goedkoper om een airco + gasketel te plaatsen dan een warmtepomp met de module voor te koelen.
Daarnaast heb ik de ervaring van zowel wonen bij mijn ouders in een hittegolf, deze in mijn eigen woning zonder airco en deze MET airco. Ik kan u eerlijk zeggen dat het geld van de airco het mij al waard geweest is. Maar ik ben dan ook iemand die niet echt tegen warmte kan.
Dan is het voor u toch duidelijk dat je een gasketel en een airco moet plaatsen als je koeling wil.

Maar in het zonnepanelen topic zei je wel net dat je altijd graag warm had :p Stond de temperatuur bij je binnen niet altijd op 23gr?

Ik zal het nog eens herhalen: vloerkoeling gaat tijdens een hittegolf enkel de topwarmte er af halen
Net wat we nodig hebben voor redelijk comfortabel te zitten tijdens een hittegolf. Zal wel in de zwemvijver afkoelen voor de rest ;)

Als koeling belangrijk is: airco. Ik zou zelfs meer zeggen: als ge toch graag een warmtepomp wilt en ge wilt koelen én verwarmen ermee dan is dit uw oplossing https://www.novaya.be/nl_be/producten/lucht-luchtwarmtepompen/shogun/247/
Probleem is dan dat een luchtverwarming altijd minder aangenaam is dan een vloerverwarming. Vermits er toch in België meer verwarmd moet worden als gekoeld is dat niet echt de meest comfortabele oplossing.
Waarschijnlijk wel de aller goedkoopste van allemaal.

Ik kan u verzekeren dat dat systeem, in combinatie met een D ventilatie, een subliem comfort geeft. Ben in 2 dikke villa's geweest waar boven en onder die Shogun gekoppeld aan een stevig kanaaltoestel en dat was daar een van de meest egale klimaten waar ik ooit in heb gewandeld.
Voor de goedkoop moete het zeker niet hangen, maar dat systeem regelt tot op 0.1 graad celcius precies elke zone af.

Ge vraagt hier advies maar eigenlijk wilt ge dat mensen gewoon zeggen "ja ge hebt gelijk, uw idee is het beste idee" omdat ge al hebt beslist dat het zo is. Uw idee is niet het beste idee, uw idee is in het huidige economisch klimaat het domste idee dat ge kunt uitrollen. Daarnaast gaat het resultaat ook inferieur zijn aan een goed systeem.
Vloerkoeling suckt eerste klas want het onvochtigt niet, als er iets goed is om ziek van te worden dan is het zeiknatte koude lucht.

Ik denk dat gas goedkoper gaat zijn.

Ik heb passief gebouwd en uit overtuiging wp gezet met zonnecollectoren en pv.

Mijn nonkel is loodgieter en krijgt 45% korting op catalogus prijs wp. Koeltechnieker die ik zegt bijna 60% te krijgen. Of ze dat op gasketels krijgen weet ik niet.

Door de overheid wordt elektriciteit momenteel belachelijk duur gemaakt. Ondanks dat ze tijd terug Wp aanmoedigen. Net zoals Pv trouwens.

ik verwacht dat ze gasketels via uitstoot nog wel eens gaan belasten. Maar is een buikgevoel.

voor mij was het de keuze om optimaal gebruik te maken van de zon en mijn warmtevraag zo laag mogelijk te houden.
ik kwam op K14 en E-4 geloof ik uit.

Financieel was mijn vorige huis beter. 600€/j aan gas en elektriciteit en 1200 groenestroomcertificaten. Was nochtans veel minder geïsoleerd als nu.

Financieel had ik nu beter een elektrische boiler of wpboiler gekocht en 3 elektrische blazertjes van 50€/stuk.
Al dan niet met Pv voor e peil.

Voor het milieu zit ik volgens mij wel goed.
Wp staat 7 a 8 maand stil. De zon en isolatie doet de rest.

Ik denk dat gas goedkoper gaat zijn.

Ik heb passief gebouwd en uit overtuiging wp gezet met zonnecollectoren en pv.

Mijn nonkel is loodgieter en krijgt 45% korting op catalogus prijs wp. Koeltechnieker die ik zegt bijna 60% te krijgen. Of ze dat op gasketels krijgen weet ik niet.

Door de overheid wordt elektriciteit momenteel belachelijk duur gemaakt. Ondanks dat ze tijd terug Wp aanmoedigen. Net zoals Pv trouwens.

ik verwacht dat ze gasketels via uitstoot nog wel eens gaan belasten. Maar is een buikgevoel.

voor mij was het de keuze om optimaal gebruik te maken van de zon en mijn warmtevraag zo laag mogelijk te houden.
ik kwam op K14 en E-4 geloof ik uit.

Financieel was mijn vorige huis beter. 600€/j aan gas en elektriciteit en 1200 groenestroomcertificaten. Was nochtans veel minder geïsoleerd als nu.

Financieel had ik nu beter een elektrische boiler of wpboiler gekocht en 3 elektrische blazertjes van 50€/stuk.
Al dan niet met Pv voor e peil.

Voor het milieu zit ik volgens mij wel goed.
Wp staat 7 a 8 maand stil. De zon en isolatie doet de rest.
Heb je dan geen zeer kleine (en relatief goedkope) WP nodig? Wij gaan binnenkort ook bouwen. We neigen ook eerder naar WP (uit niet-financiële redenen dus, gas zal wss idd interessanter zijn tot een nieuwe belastingsgolf). Misschien passief, of toch dicht in de buurt. Of heeft het vermogen van de WP geen té grote invloed op de prijs?

Wel, uiteindelijk is dat misschien nog de beste optie... Passiefbouw zetten die zo veel mogelijk gebruik maakt van zonnewinsten, zodat zelfs het beetje winterzon genoeg is om het huis warm te houden, in combinatie met genoeg zonnepanelen om de airco van stroom te voorzien wanneer het zou oververhitten tijdens warmere dagen, plus intelligent gestuurde zonnewering.

Daar is een correcte oriëntatie en design van het huis dan onontbeerlijk, natuurlijk.

Voor de echt heel donkere en koude dagen kan de airco mogelijk gebruikt worden om een tikkeltje bij te warmen.

Ik heb een onafhankelijke warmteverliesberekening laten doen. Bij worst fase scenario -15of-20 geloof ik had ik 4kw nodig voor sanitair en VVW. Vaillant zijn kleinste wp l/w was toen 5kw. Ik geloof catalogus 5000€. Ik heb hem aan 2600 gekocht denk ik.
Nu bij gasketels was dit ook een probleem er was toen geen ketel die zo laag kon moduleren geloof ik.

De grote warmtevraag in passief huis is eigenlijk uw sanitair water.
Ik wou eerst 800l vat met 4 panelen om te verwarmen en zou dan ook de VVW hiermee voeden.
Door mijn ontwerp kon ik maar 3 panelen goed in de zon zetten en is het een 400l zonneboiler vat geworden. VVW is door de wp.

Heb je dan geen zeer kleine (en relatief goedkope) WP nodig? Wij gaan binnenkort ook bouwen. We neigen ook eerder naar WP (uit niet-financiële redenen dus, gas zal wss idd interessanter zijn tot een nieuwe belastingsgolf). Misschien passief, of toch dicht in de buurt. Of heeft het vermogen van de WP geen té grote invloed op de prijs?
Hier staan bv prijzen bij. 600€ verschil tussen 3.5 en 7 kw model.

Wel, uiteindelijk is dat misschien nog de beste optie... Passiefbouw zetten die zo veel mogelijk gebruik maakt van zonnewinsten, zodat zelfs het beetje winterzon genoeg is om het huis warm te houden, in combinatie met genoeg zonnepanelen om de airco van stroom te voorzien wanneer het zou oververhitten tijdens warmere dagen, plus intelligent gestuurde zonnewering.
Daar wou ik eerst naar toe, volledig passief. Maar dat wordt niet meer gezet bijna. Te duur, te moeilijk. Beter dan energie neutraal bouwen...

Verschil tussen BEN en passief ?
Ik heb de eerder genoemde E en K peilen gehaald. Ik heb niet nog eens een passiefhuis certificaat aangevraagd. Dit had geen meerwaarde.

Er is aan ons huis een stuk kinepraktijk en hier heb ik na 2 zomers een airco gezet. Tossot 600€ geloof ik. In die ruimte zijn soms 4-5 mensen tegelijk zich aan het inspannen dit geeft in de zomer teveel warmte. Zonnewering alleen voldoet dan niet.

Terug
Bovenaan