Ik ben er van overtuigd dat veel mensen ook gewoon grootgebracht zijn met het idee dat een hoog inkomen of "carrière maken" de absolute prioriteit is,
Goed punt en ik denk dat dat in mijn geval gewoon wat gegroeid is.
Als schoolverlater was mijn beeld van een geslaagde carrière 2k netto te verdienen en misschien een trap promotie te maken. Wist ik veel natuurlijk, maar wel illustratief voor mijn beperkte ambitie toen.
Dan gestart en ergens gebeten door het goed te willen doen en de motivatie die vooruitgang mee brengt. Doelen wat bijgesteld en nu ben ik eigenlijk niet anders meer gewoon dan hard werken om vooruitgang te boeken.
Ik stel me dan ook soms de vraag, stel ik maak een carrièreswitch naar een veld met minder druk, wat is de kans dan dat ik na een aantal maanden alsnog opnieuw verval in meer dan nodig willen doen? Vrij groot in mijn geval denk ik, het lijkt me ook deels in uw karakter te zitten.
Er wordt hier gezegd over een tijd voor en na kinderen en dat is zeker een terecht punt. Zonder kinderen moet ge u de vraag van balans minder of toch op een andere manier stellen. Dat was bij mij ook zo en ik heb dan ook veel gedaan om op dit punt te geraken. Nu ben ik er bijna, heb mooie opportuniteiten maar ook kinderen. Net op dit moment dan zeggen, ik laat de opportuniteit, voelt soms aan als alles hiervoor weggooien.
In plaats van blind vooruit te gaan en gewoon maar werk bij en bij te pakken, is mijn plan nu ervoor te zorgen dat ik op alle vlakken vooruit kan gaan. Interessantere job, maar minstens een behoud van privé-mogelijkheden of liefst zelfs een verbetering, bv. door meer thuiswerk. Of dat gaat lukken is een andere zaak, maar het beeld van wat ik wil vormt zich stukje bij beetje toch wat meer.
Edit: laatste vraag die ik me als strever op werkvlak soms stel (en mijn vrouw met mij): wanneer gaat ge content zijn? In een multinational zijn er nog ongeveer 6 trappen boven mij, onmogelijk die allemaal te pakken en zelfs dan nog, is dat het wat gelukkig gaat maken?
Soms denk ik dat ook het proces en het werken aan gelukkiger maakt dan het doel op zich, of dat positief of negatief is weet ik niet.