Woning te koop: ervaringen van de verkoper

Wij hebben toen we ons huis verkochten een simpele website gemaakt(op zo een prefab template site) met fotos en een contactformulier, waar ze dus een en ander moesten invullen. Stond duidelijk op de website, ook geen telefoonnummers gegeven.
Dan voor 1 maand Immoweb betaald om bovenaan de resultaten te komen.

1 bezoekdag volgestoken, elke 20 minuten iemand en dat was het dan. Ze kruisten elkaar aan de deur, soms waren ze zelf met 2 binnen. Ik en mijn vrouw deden de rondleidingen. Zeer stresserend dagje moet ik zeggen.
Aan de mensen die dan bezocht hebben een A4 waar ze een bod op konden zetten. Een einddatum gezet een week later(veel te lang want dat geeft ook stress) en het hoogste bod mocht het hebben (Indien dat over de richtprijs ging).

We hebben 3 makelaars laten komen om te schatten op voorhand. hun prijzen waren 310k 330k en 345k
Wij hebben 375k gevraagd en uiteindelijk 415k gekregen.. Dus makelaars.. Ik moet ze niet :)
Kan je uitleggen waarom je toch beslist hebt om 30k boven de hoogste schatting te gaan?

Kan je uitleggen waarom je toch beslist hebt om 30k boven de hoogste schatting te gaan?
Omdat ons huis instapklaar was. En er niks gelijkaardig in de buurt te koop stond. Er stonden wel huizen te koop maar die waren allemaal te renoveren en daar vroegen ze ook 300k+ voor.
We dachten "Aim high en we zien wel"
Populaire streek ook, net buiten brussel

Wij hebben toen we ons huis verkochten een simpele website gemaakt(op zo een prefab template site) met fotos en een contactformulier, waar ze dus een en ander moesten invullen. Stond duidelijk op de website, ook geen telefoonnummers gegeven.
Dan voor 1 maand Immoweb betaald om bovenaan de resultaten te komen.

1 bezoekdag volgestoken, elke 20 minuten iemand en dat was het dan. Ze kruisten elkaar aan de deur, soms waren ze zelf met 2 binnen. Ik en mijn vrouw deden de rondleidingen. Zeer stresserend dagje moet ik zeggen.
Aan de mensen die dan bezocht hebben een A4 waar ze een bod op konden zetten. Een einddatum gezet een week later(veel te lang want dat geeft ook stress) en het hoogste bod mocht het hebben (Indien dat over de richtprijs ging).

We hebben 3 makelaars laten komen om te schatten op voorhand. hun prijzen waren 310k 330k en 345k
Wij hebben 375k gevraagd en uiteindelijk 415k gekregen.. Dus makelaars.. Ik moet ze niet :)
Hoeveel bezoekers zijn er die dag dan gepasseerd?

Jij weet dan tenminste nog zeker dat het scammers zijn. In mijn geval is en blijft het een raadsel (zie eerdere berichten). Sindsdien niets meer van deze persoon gehoord. Van het opdringerige immokantoor gelukkig ook al een hele tijd niet meer.
Maar ik ben dus niet zeker.

Jij weet dan tenminste nog zeker dat het scammers zijn. In mijn geval is en blijft het een raadsel (zie eerdere berichten). Sindsdien niets meer van deze persoon gehoord. Van het opdringerige immokantoor gelukkig ook al een hele tijd niet meer.
9 kansen op 10 zijn het phishers éh, ze phishen je info, om je daarna proberen te bellen, en scampogingen uit te voeren... Het kunnen altijd potentiëel geïnteresseerde buitenlanders zijn, maar die kans is quasi nihil. Iemand die echt wil kopen, zal wel kopen. Steek je tijd er dus niet in en wees minder naïef.

Omdat ons huis instapklaar was. En er niks gelijkaardig in de buurt te koop stond. Er stonden wel huizen te koop maar die waren allemaal te renoveren en daar vroegen ze ook 300k+ voor.
We dachten "Aim high en we zien wel"
Populaire streek ook, net buiten brussel
Een huis word geschat en dan mag je nog vragen wat je wil of hoe gaat dat eigenlijk?

Een huis word geschat en dan mag je nog vragen wat je wil of hoe gaat dat eigenlijk?
Een makelaar komt en zegt. "Ik zou X vragen en dan pakken wij daar Y % op. Wij maken dan reclame en dat komt in ons boekje en bladibla, teken het contract hier"
Wij hebben geen contract getekend en al die makelaars laten weten dat we het zelf gingen proberen verkopen. Ze hebben het ons zelf allemaal afgeraden natuurlijk maar die schattingen waren allemaal vrijblijvend. Ik denk wel dat ge aan een makelaar zou kunnen zeggen dat ge meer wilt vragen.
Maar 1 van die contracten stond, als het niet verkocht geraakt aan de X prijs dat na 1 maand de prijs met 7.5% zakt bvb.. dat wilt ge dus echt niet tekenen.

Een makelaar komt en zegt. "Ik zou X vragen en dan pakken wij daar Y % op. Wij maken dan reclame en dat komt in ons boekje en bladibla, teken het contract hier"
Wij hebben geen contract getekend en al die makelaars laten weten dat we het zelf gingen proberen verkopen. Ze hebben het ons zelf allemaal afgeraden natuurlijk maar die schattingen waren allemaal vrijblijvend. Ik denk wel dat ge aan een makelaar zou kunnen zeggen dat ge meer wilt vragen.
Maar 1 van die contracten stond, als het niet verkocht geraakt aan de X prijs dat na 1 maand de prijs met 7.5% zakt bvb.. dat wilt ge dus echt niet tekenen.
Al die details kan je perfect onderhandelen natuurlijk. Wat is zo een gangbare commissie die ze tegenwoordig nemen? 2-3%?

90% kans dat het een scam is he.

De vraag is ook, als je ziet dat het mensen zijn die nu nog niet eens de advertentie lijken gelezen te hebben.. wil je met zo een mensen in zee gaan om de hele verkoop te regelen? :)
Ik vraag me vooral af hoe je op zo'n manier zou kunnen scammen

90% kans dat het een scam is he.

De vraag is ook, als je ziet dat het mensen zijn die nu nog niet eens de advertentie lijken gelezen te hebben.. wil je met zo een mensen in zee gaan om de hele verkoop te regelen? :)
Ik zou dat niet te snel zeggen, ik heb onlangs mijn appartement in Leuven verhuurd aan iemand van Latijns Amerika die het niet kon komen bezichtigen maar het wel wilde huren. Uiteindelijk dan een Teams gesprek gehad, dat zat goed, ze hebben het huurcontract getekend en 2 maanden waarborg betaald. Op de dag zelf zijn ze de sleutel komen ophalen en nu zijn het goede huurders.

Zolang je niet op een betalingslink zie ik weinig risico als verkoper.

Ik vraag me vooral af hoe je op zo'n manier zou kunnen scammen
Goh ja weet het ook zo niet, maar wss iets met Western Union, kopen zonder te bezichtigen, voorschot willen storten dus gelieve uw betaalgegevens via deze link even in te vullen en dan opeens geld kwijt zijn?

Pure speculatie, misschien zijn dat gewoon echte mensen die echte interesse hebben in uw huis hè. Maar zo meerdere mensen in het Engels waarvan niks terug te vinden is op sociale media is voor mij gewoon direct een red flag.

Maar ik ben dus niet zeker.
9 kansen op 10 zijn het phishers éh, ze phishen je info, om je daarna proberen te bellen, en scampogingen uit te voeren... Het kunnen altijd potentiëel geïnteresseerde buitenlanders zijn, maar die kans is quasi nihil. Iemand die echt wil kopen, zal wel kopen. Steek je tijd er dus niet in en wees minder naïef.
Verkeerde bericht gequote? :unsure: (Dat van mij ipv Sir. Killalot hierboven.)

Als vervolg op jouw vervolg 🥶
Dan heb je mijn berichten misschien niet goed gelezen. Ik was in mijn geval niet zeker dat het om een scammer ging omdat alle gegevens van deze persoon duidelijk Belgisch waren. Het enige bizarre is dat deze mij twee keer heeft benaderd, ik deze twee keer heb gecontacteerd en twee keer geen reactie heb gekregen.

Goh, alleszins of het nu een scammer is of niet, de manier van reageren (of niet reageren...) komt niet erg betrouwbaar over van die persoon. Dus ik zou er verder ook niet meer op reageren. Het voorspelt alleszins geen vlotte verkoop met zo'n manier van communiceren...

Dit weekend kijkweekend gehouden voor ons huis. 16 bezoeken, en dan nog 2 die een 2de keer zijn komen kijken.

Voorlopig al 3 boden boven de vraagprijs binnen. We hadden er nog een 2-tal extra verwacht op basis van de bezoeken, maar morgenavond hakken we allicht de knoop door.

Op zich zeer tevreden, maar ik heb zelf de rondleidingen gedaan en echt heel enthousiaste koppels gezien en dan valt 3 boden precies toch tegen :lol:. Maar goed, 1 van de 3 is 13k boven de vraagprijs, dus kan niet klagen. Je bent ergens gewoon curieus op wat mensen dan uiteindelijk afgehaakt zijn.

Ik kan wel alleen maar zeggen: los van de stress, snap ik écht niet waarom je dit door een makelaar zou laten doen en daar duizenden euro's voor zou betalen. Dat is echt absurd. Ik overweeg bijna een carrièreswitch, want dit is wel heel makkelijk geld verdienen. En die stress zou ik voor een groot deel ook mét makelaar gehad hebben.

Dit weekend kijkweekend gehouden voor ons huis. 16 bezoeken, en dan nog 2 die een 2de keer zijn komen kijken.

Voorlopig al 3 boden boven de vraagprijs binnen. We hadden er nog een 2-tal extra verwacht op basis van de bezoeken, maar morgenavond hakken we allicht de knoop door.

Op zich zeer tevreden, maar ik heb zelf de rondleidingen gedaan en echt heel enthousiaste koppels gezien en dan valt 3 boden precies toch tegen :laugh:. Maar goed, 1 van de 3 is 13k boven de vraagprijs, dus kan niet klagen. Je bent ergens gewoon curieus op wat mensen dan uiteindelijk afgehaakt zijn.

Ik kan wel alleen maar zeggen: los van de stress, snap ik écht niet waarom je dit door een makelaar zou laten doen en daar duizenden euro's voor zou betalen. Dat is echt absurd. Ik overweeg bijna een carrièreswitch, want dit is wel heel makkelijk geld verdienen. En die stress zou ik voor een groot deel ook mét makelaar gehad hebben.
Mijn broer is een tijdje makelaar geweest, maar ook snel weer gestopt. De huisbezoeken zijn namelijk het leuke gedeelte, maar jammer genoeg ook hetgeen wat je het minste doet. Meeste van de tijd moest hij op zoek gaan naar panden, bij mensen "smeken" of ze hun pand toch niet met het kantoor waarvoor hij werkte wouden verkopen... natuurlijk, als je een eigen kantoor hebt dat gekend is in de streek waardoor mensen zelf bij jou komen om te verkopen of met mensen in dienst die dat voor jou doen, is het iets anders :)

Terug
Bovenaan