kinxton
Active member
Ja, je geeft best transparant inzage als er door de koper om gevraagd wordt, maar vaak is het pas de notaris die de akte zal opmaken die alles zal opvragen.De mensen die een appartement verkopen en met een mede-eigenaar zitten die een berg schulden heeft: hoe leg je dit uit aan geïnteresseerde kopers? Ik ben er pas achter gekomen dat je geïnteresseerden hiertoe inzage moet geven (verslagen algemene vergaderingen en afrekeningen van de laatste 3 jaar), dus ja. Ieder jaar wordt het overschot van de jaarlijkse afrekening van mijnheer zijn schulden afgetrokken. Hij valt nog liever dood dan te betalen en dit alles is nu al bijna 2 jaar aan de gang. Ik kan mij voorstellen dat een geïnteresseerde koper dan wel twee keer gaat nadenken.
Belangrijk detail: het is een hele kleine VME met minder dan 10 bewoners.
Heb als interne syndicus al 2 x verkoop meegemaakt en de notaris van de verkoper vroeg dit telkens bij mij op. In feite zijn de schulden van een andere mede-eigenaar geen blokkerende factor voor de verkoop.
In feite moet de syndicus toch het nodige doen om dat te innen? Ook al is het een interne vrijwillige syndicus die mede-eigenaar is. Ga desnoods naar het vredegerecht, is gratis...
In een VME moet iedereen z'n stuk bijdragen.
En anders, gerechtsdeurwaarder... Die kosten moeten dan door de VME voorgeschoten worden en kunnen bij de mede-eigenaar geïnd worden.
)