Woning te koop: ervaringen van de verkoper

Hier ook kijkweekend georganiseerd met tijdssloten van 30 minuten - iedereen dezelfde mail gestuurd met de link naar zo'n gratis online kalender waar ze tijdssloten konden inboeken. Allemaal na mekaar geplakt, en bij het zien van de grote interesse ook 2 geinteresseerden per tijdsslot samen (meer dan 60 bezoeken ook in 1 weekend).
Op de tafel in de living lagen alle attesten ter inzage, en 1 blad met een QR code die hen naar een google drive mapje leidde, waar al die docs ook digitaal in stonden + een formulier om een bod uit te brengen.
Iedereen kreeg tot woensdag 18h om 1 bod uit te brengen - er werd geen info gedeeld over evt. reeds ontvangen biedingen. Iederen krijgt one shot. Als het niet verkocht was op woensdag, dan werd er pas een 2e kijkweekend georganiseerd. Niemand een tweede bezichtiging. Maar dat bleek niet nodig - we hebben gewoon het hoogste van de 8 biedingen aanvaard...

Amai 8 biedingen op 60 bezoekers.

Hier tot nu toe 12 bezoeken.. dus ik mag blij zijn als ik 2 boden krijg statistisch gezien :p

Amai 8 biedingen op 60 bezoekers.

Hier tot nu toe 12 bezoeken.. dus ik mag blij zijn als ik 2 boden krijg statistisch gezien :p
Was wel op het eind van de coronagekte, en een volledig (relatief high end) afgewerkt huis in een heel begeerlijke buurt.
Nonetheless: 150K boven de schatting van de makelaar(s) gegaan op deze manier. What's not to like :)
Wat voor mij zeker een les was: mensen zijn echt niet goed te lezen bij zo'n bezoek. Mensen die bij wijze van spreken uitstraalden van meteen te tekenen hebben zelfs geen bod gedaan, en het winnende koppel was een koppel waarvan ik na het bezoek tegen mijn vrouw zei "no way dat die dit huis gaan kopen". Normaal kan ik mensen wel een beetje lezen zou ik denken, maar in zo'n situatie dus duidelijk helemaal niet :-)

Ik heb ondertussen vorige eigendommen (4) zelf verkocht.
Het ene op dag 1, het andere na een langere periode maar die waren duurder. Weet dat de gemiddelde verkoop in bepaalde prijsklasse op maanden kan liggen, de tijd dat iedereen gaat overbieden op een epc a-b met tuin ligt ook achter ons. Ik zie hier in de dorpen rond ons toch veel dat blijft staan, zeker in de hogere prijsklasse +700k ish.
Heb je natuurlijk een huis van pakweg 400K wat iedereen wil zal het wel snel weg zijn.
Het is mooi verhalen te lezen van mensen waar het enorm snel ging maar weet dat dit gemiddeld zo niet is. Wel wijzig je best u prijs zo weining mogelijk dus ineens goed zetten.

Telkens zonder kijkdag en gewoon ingepland wanneer ik kon, nooit samen met andere maar wel soms zelfde dag. Een bodformulier zou ik als particulier niet doen. Ik ben van mening dat je dit gewoon best aan de koper laat wat er wel en niet moet instaan, laat staan periode van geldigheid. Welke koper gaat een bod doen dat 14 dagen geldig is, niemand toch? Als ze vragen wat er in moet gewoon zeggen: naam, bedrag en voorwaarden en moest je het al weten notaris.

Het is een huis van net geen 400k, vrijstaande woning van 1987, EPC C. Zeer goede ligging (centraal, dorp, veel groen, goed bereikbaar, tuin, ..)

Ik hoop toch dat het geen maanden te koop gaat staan. But we shall see.

Fotootje? Klinkt vrij goedkoop? Welke regio?
Ouderlijke thuis is gelijkaardig maar dan in een West-Vlaamse stad, 1 van de weinige steden met een belfort zelfs. Dat is ook de enigste reden dat het een stad genoemd wordt, want een goeie 15k inwoners in de hoofdgemeente is nu ook niet zo bijster veel :D

En zo kun je al een berekende gok wagen over welke stad het gaat :p

Het is een huis van net geen 400k, vrijstaande woning van 1987, EPC C. Zeer goede ligging (centraal, dorp, veel groen, goed bereikbaar, tuin, ..)

Ik hoop toch dat het geen maanden te koop gaat staan. But we shall see.
Een huis is die prijsklasse met die parameters zal zeker geen maanden mogen duren. Indien het wel zo is staat het te duur. Veel succes!

De eerste bezoekers zijn geweest!

En hebben de vraagprijs geboden (op papier) :unsure:

Nog 13 te gaan!

Wat een zalig gevoel om dit nu zonder onzekerheid te kunnen doen.. na vandaag is het huis sowieso verkocht dus.

Ik begrijp uw onzekerheid en opluchting achteraf. Man, ik deed geen oog dicht de nacht voor de kijkdag en uiteindelijk liep alles van een leien dakje.

Als ge al de vraagprijs krijgt bij de eerste bezoekers dan denk ik dat er wel gaat overboden worden.

Veel succes!

De voorlaatste is net geweest. Iedereen heeft zo een template mee. We hebben iedereen laten weten dat we om 20u vanavond de knoop doorhakken.

Tot nu toe is de vraagprijs het hoogste bod. Al vermoed ik nog enkele boden binnen te krijgen.

Het bodformulier dat ik heb moeten tekenen van de immomakelaar van de verkopende partij was wel 8x zo lang.
Ik zou eigenlijk aanraden om dat gewoon te downloaden v/d website van een immomakelaar en dan kan je zelf kiezen welke tekst je laat staan.
Ik heb hier eentje die van een notariskantoor komt: Bod

Hier nog maar 1 bezoek gehad, de eerste 2 waren immo kantoren die zich echt voordeden als potentiële kopers... Ongelooflijk.
Ook al een handgeschreven kaartje in de bus gehad van een solo kantoor.

Denk dat m'n prijs wat te hoog staat, maar volgens 2 immo kantoren dan weer niet... Maar het zou niet het ideale moment, lees: seizoen, zijn om te verkopen. Nog even de lente en het betere weer afwachten dus wanneer mensen er aan gaan beginnen denken...

De voorlaatste is net geweest. Iedereen heeft zo een template mee. We hebben iedereen laten weten dat we om 20u vanavond de knoop doorhakken.

Tot nu toe is de vraagprijs het hoogste bod. Al vermoed ik nog enkele boden binnen te krijgen.
Laten vallen dat de vraagprijs al geboden is? :)

Ik heb hier eentje die van een notariskantoor komt: Bod

Hier nog maar 1 bezoek gehad, de eerste 2 waren immo kantoren die zich echt voordeden als potentiële kopers... Ongelooflijk.
Ook al een handgeschreven kaartje in de bus gehad van een solo kantoor.

Denk dat m'n prijs wat te hoog staat, maar volgens 2 immo kantoren dan weer niet... Maar het zou niet het ideale moment, lees: seizoen, zijn om te verkopen. Nog even de lente en het betere weer afwachten dus wanneer mensen er aan gaan beginnen denken...
Ja zoiets heb ik toen ook moeten invullen & ttekenen als aankoopbod. Die nalatigheidsinteresten stonden er niet in, voor de rest was het redelijk gelijklopend. De immomakelaar zei me toen dat ik die 10% voorschot tot 5% mocht verlagen in hun template.

Ik zou daarmee wachten hoor, pas eens het ondertekende bod document binnen is pas laten weten...
Laten vallen dat de vraagprijs al geboden is? :)

Nee - enkel na de rondleiding laten weten dat we een reeds een goed bod hebben - dat we om 19u de knoop doorhakken dus dat dat de deadline is voor iedereen. Heb geen bedragen genoemd.

Intussen €7500 boven de vraagprijs - ik verwacht nog 2 boden binnen te krijgen.

Surreëel voor ons dit :p

Forceer je nu de mensen niet om vlug-vlug een bod te moeten doen?
Moet je geen redelijke termijn voorzien voor zoiets?

Forceer je nu de mensen niet om vlug-vlug een bod te moeten doen?
Moet je geen redelijke termijn voorzien voor zoiets?
Wij hadden ze een midweek gegeven en eerlijk denk ik dat daardoor mensen zijn gaan nadenken en net geen bod gedaan habben.

Wel boven de vraagprijs kunnen verkopen dus blij.

Terug
Bovenaan