Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Kom nu. Precies of je weet niet op voorhand of makak als scheldwoord en kwetsend wordt ervaren. Bosneger wou men hier ook Al afdoen als een neutrale term... Beetje serieus blijven.

Er zijn ook veel jongere mensen die nog niet mee zijn, in mijn ervaring vooral de minder begaafden. Woorden betekenen niet voor iedereen hetzelfde. We kunnen niet zomaar beslissen dat een woord niet kan.
Compleet arbitrair toch? Ik heb als kind ook geleerd dat ik niemand met eikel of teef aanspreek. En zo zijn er nog hopen gedragsregels die zomaar beslist werden.

Maar natuurlijk doen oudere mensen dat, en ik vind dat ook geen groot probleem of uiting van racisme. Maarja die stoken ook hun vuilzakken op of boren in asbest, en dan draaien we ook eens met onze ogen.

Dat is hier toch de discussie niet? Hier heb je een paar eerder jonge mensen op een internetforum die geen graten zien in mensen schofferen met termen als neger of makak. Dat vind ik iets helemaal anders.

Dat lijken toch ook eerder de mensen op het platteland en minder in de steden enzo? Geef dat gewoon even tijd en die gaan ook mee zijn hoor. Lijkt me niet echt iets om ons zorgen over te maken.

Kom nu. Precies of je weet niet op voorhand of makak als scheldwoord en kwetsend wordt ervaren. Bosneger wou men hier ook Al afdoen als een neutrale term... Beetje serieus blijven.
Ik ken behoorlijk wat gekleurede mensen die daar echt niet van wakker liggen, dat alleen al bewijst dat je het niet kan weten.
Ik ken ook zwarte mensen die elke term ambetant vinden.

Ik ken echter geen gekleurde mensen die discriminatie op de arbeidsmarkt of huurmarkt ok vinden. Daar zit het echte probleem, niet op symbolen en betekenissen van woorden.

Er zijn ook veel jongere mensen die nog niet mee zijn, in mijn ervaring vooral de minder begaafden. Woorden betekenen niet voor iedereen hetzelfde. We kunnen niet zomaar beslissen dat een woord niet kan.
Als persoon met een beetje empathie kan je ook zelf op je woordenschat letten natuurlijk als je weet dat veel mensen aanstoot nemen aan het woord 'neger' of 'makak'. Je kan je natuurlijk ook niets aantrekken van andermans gevoeligheden maar dat zegt ook wel iets over je persoonlijkheid dan.

Compleet arbitrair toch? Ik heb als kind ook geleerd dat ik niemand met eikel of teef aanspreek. En zo zijn er nog hopen gedragsregels die zomaar beslist werden.
Mensen met teef en eikel aanspreken mag ook he. Ik verdedig het recht mensen neger of makak te noemen, niet de zinvolheid om het te doen. Het zijn tenslotte maar woorden, als die je ergeren dan negeer je die en je gaat door met het leven.

Als persoon met een beetje empathie kan je ook zelf op je woordenschat letten natuurlijk als je weet dat veel mensen aanstoot nemen aan het woord 'neger' of 'makak'. Je kan je natuurlijk ook niets aantrekken van andermans gevoeligheden maar dat zegt ook wel iets over je persoonlijkheid dan.
Dus al de mensen die het woord neger nog gebruiken hebben allemaal geen empathie? Heb je weer het vijandsbeeld nodig? Allemaal slechte en wij goeie?

Dus al de mensen die het woord negee nog gebruiken hebben allemaal geen empathie? Heb je weer het vijandsbeeld nodig? Allemaal slechte en wij goeie?
Nee, er zijn ook veel mensen die het woord in onwetendheid gebruiken en die neem ik zelf weinig kwalijk. Mijn bomma weet bijvoorbeeld niet beter. Jij zou wel beter moeten weten.

Nee, er zijn ook veel mensen die het woord in onwetendheid gebruiken en die neem ik zelf weinig kwalijk. Mijn bomma weet bijvoorbeeld niet beter. Jij zou wel beter moeten weten.
Er zijn quasi geen mensen meer die nog nooit gehoord hebben dat het woord neger nu minder geapprecieerd wordt. Oude mensen zijn oud, niet gek.

Voor jou politiek correcte wereld pas ik, er gaan teveel mensen uit de boot vallen.

Juist zoals je ook al eens persoonlijk was aangesproken over cultural appropriation ivm je dreadlocks. Sorry maar ik geloof je niet. Je gaat echt niemand vinden die een aanspreking met makak of bosneger als iets positiefs ervaart.

Er zijn ook heel wat mensen die beweren dat er geen problemen zijn met de huurmarkt of dat de verhuurder het recht heeft te weigeren. Dus ja... Ohja, er is ook een oorlog bezig in oekraine. Misschien best alles laten vallen tot dat opgelost is.

Laatst bewerkt:
Er zijn quasi geen mensen meer die nog nooit gehoord hebben dat het woord neger nu minder geapprecieerd wordt. Oude mensen zijn oud, niet gek.
Al uw anekdotisch gevormde conclusies beginnen elkaar tegen te spreken. Wat is het nu?

Ik had een tijd geleden dreadlocks en werd door mensen aangesproken op straat over “cultural appropriation”. Ze waren niet vriendelijk en zeer veroordelend. Ik hoor ook veel veroordeling naar mensen die neger zeggen of they/them stom vinden.

Dacht dat iemand hier zei dat dit wss verzonnen is (sorry als ik mis ben), en kan zijn dat hij of zij dit verzint maar ge leest toch meer gevallen waar dit voorkomt.
Overlaatst toch weer ergens in duitsland waar blanke artiesten met dreadlocks niet mogen optreden. Denk dat het net deze zaken zijn die mensen net extremer maken.

Dat was zogezegd in een restaurant in zwitserland maar het is allemaal nogal dubieus. Los daarvan zijn dreadlocks geen cultuur en zijn die al millenia over de hele wereld in en out of fashion geweest (romeinen, vikingen, hindus, ...). Ik geloof gewoon niet dat king julie daar ooit al persoonlijk op aangesproken zou zijn zoals hij beweerde. Zulke anekdotes zijn in debatten als dit nooit iets waard of ze nu waar gebeurd zijn of niet.

Maar het is niet omdat iemand iets onnozel zegt over dreadlocks wat dan bizar genoeg wereldnieuws wordt waarover de outrage x1000 gaat dat we als tegenreactie ineens zodanig extreem moeten verrechtsen dat mensen uitmaken voor makak of bosneger terug normaal moet worden.

Laatst bewerkt:
Dat was zogezegd in een restaurant in zwitserland maar het is allemaal nogal dubieus. Los daarvan zijn dreadlocks geen cultuur en zijn die al millenia over de hele wereld in en out of fashion geweest (romeinen, vikingen, hindus, ...). Ik geloof gewoon niet dat king julie daar ooit al persoonlijk op aangesproken zou zijn zoals hij beweerde. Zulke anekdotes zijn in debatten als dit nooit iets waard of ze nu waar gebeurd zijn of niet.
fair enough

Maar om nog eens terug te komen op Lotr serie. Ik ben geen fan en heb zelfs de boeken nooit gelezen, de films pas enkele weken terug gekeken (nu wel fan) :p .
Maar ik kan mij wel vinden in angry joe zijn review
Zijn vaak gewoon puristen die niet willen dat ge aan hun lore komt, want kan mij echt niet inbeelden dat AL die downvotes van racisten zijn en anti woke mensen.

Edit: mijn excuses voor als the off topic is en eerder in de andere thread hoort.

Laatst bewerkt:
Ik ben ook een purist maar heb geen probleem met zwarte elfen omdat het voor mij helemaal niet tegen de lore ingaat. Toch krijg ook ik praktisch enkel zulke haat "nieuws" en videos aangeraden via google, social media en youtube . Outrage sells. De meesten gaan de Silmarillion nog nooit gelezen hebben en zo goed als niets van de lore weten maar willen gewoon geen zwarte elfen. Ik vermoed dat een groot deel van die comments, zeker die onder de originele teaser van Bot netwerken komen. De meesten waren zelfs in het russisch van juist nieuwe accounts. Het is een deel van hun verdeel en heers strategie waarin ze links en rechts tegen elkaar willen uitspelen op themas zoals Ras en LGBTQ. Niet dat die divisie niet bestaat natuurlijk; Bij alle grote IPs zie je datzelfde anti minority sentiment terugkomen maar het is wel iets waar ze op inspelen en baat bij hebben het uit te vergroten.

Maar erhz; https://www.beyondgaming.be/threads/ras-en-gender-representatie-in-de-filmwereld.4811/page-56 ;p

Ik ben ook een purist maar heb geen probleem met zwarte elfen omdat het voor mij helemaal niet tegen de lore ingaat. Toch krijg ook ik praktisch enkel zulke haat "nieuws" en videos aangeraden via google, social media en youtube . Outrage sells. De meesten gaan de Silmarillion nog nooit gelezen hebben en zo goed als niets van de lore weten maar willen gewoon geen zwarte elfen. Ik vermoed dat een groot deel van die comments, zeker die onder de originele teaser van Bot netwerken komen. De meesten waren zelfs in het russisch van juist nieuwe accounts. Het is een deel van hun verdeel en heers strategie waarin ze links en rechts tegen elkaar willen uitspelen op themas zoals Ras en LGBTQ. Niet dat die divisie niet bestaat natuurlijk; Bij alle grote IPs zie je datzelfde anti minority sentiment terugkomen maar het is wel iets waar ze op inspelen en baat bij hebben het uit te vergroten.

Maar erhz; https://www.beyondgaming.be/threads/ras-en-gender-representatie-in-de-filmwereld.4811/page-56 ;p

Hmm ik snap uw standpunt maar ik vind toch wel dat ge beetje extreem reageert met "zulke haat nieuws", ik vind AJ zijn youtube video echt geen haat nieuws en filmpje eerlijk gezegd, ze geven duidelijk weer waarom enzo.
En ge zegt in uw eerste zin "omdat het voor mij" niet tegen de lore ingaat, maar volgens bepaalde puristen miss wel? Ik vind dat niet zo vreemd standpunt eerlijk gezegd.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220729_93114454

Een mijn insziens terechte analyse waar ik me zeker kan in vinden. Een doorgedreven activisme gaat mensen doen verrechtsen. Dan liever wat minder woke en wat meer gematigdheid in het toekomstige politieke landschap.
Zo zie ik het ook, die hele woke wave werkt net averechts, zo ook met die geschrapte afleveringen van FC De Kampioenen.
Dit schrappen van die FCK afleveringen heeft net de boel nog veel meer gepolariseerd en wie is er nu eigenlijk beter van geworden?
Abou Jahjah (niet direct mijn politieke favoriet) vatte dit onlangs nog goed samen:

Zo belanden we bij de wokebeweging, waar Abou Jahjah zich de jongste maanden fel tegen geprofileerd heeft. ‘Ik ben tegen woke, juist omdat ik een antiracist ben. Ik heb een probleem met concepten waarin je kleur centraal stelt. ...
Dat nieuwe extremisme is niet alleen problematisch, maar ook strategisch dom, omdat je de solidariteit kapotmaakt en polarisering creëert.’
Net dat laatste is precies wat er hier bereikt is door die afleveringen te schrappen.

Dus je medemens met respect behandelen is nu zelfs extreem links. Dat lijkt mij weer gewoon een overdreven tegenreactie van extreem rechts omdat zij het niet zo begrepen hebben op zwarten of lgbt en gewoon liever boertig blijven doen. Zo politiek incorrect mogelijk proberen te zijn omdat je denkt dat beschaafdheid extreem links is... Wat bereik je daarmee?

Dat je irl iemand tegenkomt die je aanspreekt over dreadlocks als cultural apropriation is wel heel toevallig. Zulke onzin is zelfs op twitter zeldzaam. Zelfs moest dat echt gebeurd zijn, dan ga je toch niet ineens andere mensen beginnen kleineren omdat een onnozele over jouw dreadlocks begon?

Das ook zever natuurlijk. Een celebrity moet zijn of haar haar maar eens proberen vlechten, die wordt meteen gelyncht. Volgens mij zeer recent nog Gwen Stefani die kritiek kreeg op die 3 vlechten in haar haar.

Op Tiktok toevallig ook nog twee minder bekende Belgische vrouwen gezien tijdens het scrollen die eerst hun haar hadden gevlecht en uit pure miserie die maar hadden uitgedaan.

Mensen met teef en eikel aanspreken mag ook he. Ik verdedig het recht mensen neger of makak te noemen, niet de zinvolheid om het te doen. Het zijn tenslotte maar woorden, als die je ergeren dan negeer je die en je gaat door met het leven.
Heb ik iets gemist dan want volgens mij was dit alles gelinkt aan de "heisa" onder 5 man en een paardenkop omdat de VRT -die openbare omroep die elke Vlaming moet bereiken en dus niemand mag schofferen- enkele afleveringen van FC De Kampioenen geen dertigste keer gaat heruitzenden. En dan wat drogredeneringen over hoe neger en wat nog perfect normale, neutrale woorden zijn (wat je zelf trouwens tegenspreekt).

Van mij mag je mensen met neger of makak aanspreken hoor, het probleem zit hem in zo wereldvreemd zijn dat dit volgens sommigen een normale en neutrale term is en het probleem zit bij sneeuwvlokjes die maar een dikker vel moeten kweken. Dit in tegenstelling tot de mensen die een drama maken van de vorige paragraaf natuurlijk.

Hoezo waarheid? Welke invloed kan je als persoon uitoefenen op verhuurders die je niet eens kent laat staan of ze discrimineren? Dat we mensen beter kunnen blijven schofferen omdat een beetje empathie de aandacht zou afleiden van andere problemen is toch gewoon onzin?
Waarom moet ik als burger invloed uitoefenen? Dit is opnieuw vanuit jouw persoonlijke insteek en vanzelfsprekendheid 'dat we allemaal iets moeten doen' in de vorm van activisme. Ik challenge dat. Ik moet juist niets doen waar ik niet achter sta of geen zin in heb, ik heb niets te bewijzen.

Je gaat neger vandaag al eerder tegenkomen in de non pc context van "genegerd worden". Dan kan je toch onmogelijk aanhouden dat het,zelfs los van geschiedenis, geen negatieve context heeft? Nogmaals niemand zegt dat je mensen geen (bos)neger meer mag noemen. Boertig gedrag is niet verboden maar je kan toch onmogelijk verwachten dat mensen zich niet mogen aanstellen als ze zo aangsproken worden. Waarom zou jij dat mogen bepalen?

Je kan enkel spreken vertrekkende vanuit je eigen gevoelens, je kan toch niet anderen opleggen wat ze mogen of moeten voelen?
De waarheid is dat die woorden in FCDK gebruikt worden in een zuiver humoristische context met geen enkele doel om te kleineren. Als zélfs dan censuur toegepast middels een of andere anonieme commissie dan is dat gewoon laf.

Je kan andere mensen inderdaad niet opleggen hoe ze zich horen te voelen. Maar als iemand een woord gebruikt zonder de intentie om te kwetsen, en je kiest ervoor om je daardoor alsnog beledigd te voelen dan is dat een keuze die je zelf maakt en niet de schuld van de ander. Ik heb geen positieve woorden voor dergelijke mensen. Dat zijn heethoofden, probleemmakers, aanstellers, aandachttrekkers en narcisten.

Het is ook zinloos dat men dan die gevoelens in niet-kwetsende context vervolgens toch nog probeert te rechtvaardigen vanuit theoretische kaders en geschiedkundig bij de haren getrokken linken. Zo kan je altijd om het even wat aantonen. Een gevoel blijft een gevoel en een gevoel is in dit geval onterecht.

Het heeft weinig zin dat bepaalde mensen roepen dat men meer empathie en respect 'naar hen' toe moet tonen door bepaalde gebruiken te verbieden. Respect gaan in 2 richtingen. Wanneer gebruiken uit hun humoristische context getrokken moeten worden om je gekwetst te kunnen voelen, dan kies je er zelf voor om respectloos te zijn naar de persoon die het woord gebruikt want dan verdraai je zijn intenties.

'ik gebruik dit woord niet meer wat ik een beter (geïnformeerd) mens dan jij' is een superioriteitsargument dat op hetzelfde neerkomt. Je schetst een beeld van moreel en intellectueel inferieure mensen als vijanden wat net zo goed kan kwetsen.

Dat kan, maar dan hoeft de discussie al helemaal niet meer over respect en empathie te gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan