Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Ja, het ligt voor een groot stuk aan de genen. Niet aan hun zwartheid. Niet aan hun "Keniaansheid".
Maar wat heeft dit te maken met je post over de wittemannenlcub die het wielrennen is, en het feit dat we "niet naar huidskleur mogen kijken om prestaties naar waarde te schatten"? Want het punt daar was dat het net die journalist was die dat deed, terwijl wij daarvoor heilige boontjes waren die daar niet eens naar keken. (tot je naar de bewijzen op de pagina's daarna gaat kijken, die zegt dat we eigenlijk wel al heel bevooroordeeld waren daarin)

Niemand heeft ooit gezegd dat genetica geen rol speelt. Wel dat 'zwart' geen genetisch profiel is maar een huidskleur en dat 'zwarten goede lopers zijn' dus nergens op slaat.

Misschien moet je eens de discussie teruglezen want dat is al de tiende keer dat ik dit onderstreep.

Tuurlijk ligt dat niet aan hun "Keniaansheid", een nationaliteit zegt niks en het schoffeert me dat je mij zo laag inschat.

Dus het feit dat ze zwart zijn heeft niks met genen te maken, dat is genoteerd.

Maar aangezien we hier weer de ridicule semantische toer beginnen op te gaan besluit ik van mij niet meer in deze discussie te mengen.

Tuurlijk ligt dat niet aan hun "Keniaansheid", een nationaliteit zegt niks en het schoffeert me dat je mij zo laag inschat.

Dus het feit dat ze zwart zijn heeft niks met genen te maken, dat is genoteerd.
Het feit dat ze zwart zijn, heeft met genen te maken. Het feit dat die persoon wint op de 100m heeft met genen te maken. Maar dat betekent niet dat "die is zwart, dus die loopt goed" klopt. Nee, "die heeft die en die genetische kenmerken die je niet ziet, en die komen heel vaak voor bij mensen die een ander genetisch kenmerk hebben dat je wel ziet (zwart)", dat klopt wel.

Maar dat is nog altijd niet het punt dat hier gemaakt wordt. Ik snap niet dat het niet doordringt, het is echt al 100x gezegd!

Jij post een artikel en bent boos dat iemand begint over huidskleur bij de prestatie van Abdi. Iemand anders geeft je gelijk, en zegt dat je in sport niet naar huidskleur mag kijken.

Daarin heeft hij gelijk, dat zou niet mogen uitmaken. Maar het is niet de journalist die begint over huidskleur die er iets racistisch van maakt, zoals jullie beweerden. Onze verslaggeving, onze hele kijk erop, en daarmee ook de verloning en ook de prestaties zelf zijn gekleurd en doorspekt van bepaalde vooroordelen. De voorbeelden die ik heb gegeven, de studies die Steven heeft aangehaald, zeggen allemaal precies dat. Dat we vaker wél rekening houden met huidskleur, zij het onbewust, in onze verslaggeving, in onze kijk op bepaalde sporten en sporters.

En dan is het niet zo verkeerd dat iemand dat even aanhaalt, dat we daar misschien eens kunnen bij stilstaan om te zien of we eigenlijk echt wel zo neutraal zijn als we zelf denken. Als je dan ziet dat buitenproportioneel veel zwarten snel genoemd worden, en buitenproportioneel veel blanken slim in sport (als één voorbeeld), dan zie je dat we niét zo neutraal zijn als we wel zelf denken. En het misschien wel terecht is om daar soms ook heel eventjes de aandacht op te vestigen.

Vlamingen zijn goed in wielersport maar niet omdat ze blank zijn.
Jamaicanen zijn goed in hardlopen maar niet omdat ze zwart zijn.
Kenianen zijn goed in langeafstandslopen maar niet omdat ze zwart zijn.
Chinezen zijn goed in tafeltennis maar niet omdat ze geel zijn.
Dat laatste beweert hier toch niemand? Dat is een conlusie die jij verbindt aan mensen hun statements, ongeacht of dat hun mening is. Mij lijkt het nogal wiedes dat de gemiddelde Chinees beter is in tafeltennis, omdat dat er zo veelvuldig gespeeld wordt. Veel beter dan zwarten bijv. Die uitspraak impliceert nu ook geen raciale statement.

kan je post 1491-1495 dan gewoon deleten?
Omdat jij het verschil niet begrijpt tussen genetisch kenmerk X en genetisch kenmerk Y?
Een stoel is een meubel, dus elk meubel is een stoel, zoiets? Elke zwarte is een Keniaan uit een bepaalde streek (en zelfs daarvan is het niet zo dat je plots gewoon geboren wordt als marathonkampioen, genoeg van die mensen daar géén langeafstandsloper worden, maar het gaat om gemiddelden)? Een zwarte heeft een bepaalde genetisch voordeel, dus élke zwarte heeft dat? Hij is zwart, dus hij is snel.
Dat laatste beweert hier toch niemand? Dat is een conlusie die jij verbindt aan mensen hun statements, ongeacht of dat hun mening is. Mij lijkt het nogal wiedes dat de gemiddelde Chinees beter is in tafeltennis, omdat dat er zo veelvuldig gespeeld wordt. Veel beter dan zwarten bijv. Die uitspraak impliceert nu ook geen raciale statement.
dan zou ik nog eens teruglezen. Gequotet in 1535, en het begin van deze zijdiscussie:
Zwarte sporters zijn bekend dat het goede lopers zijn , das geen geheim he . Maar dat mag je dan blijkbaar al niet meer zo zeggen ?

dan zou ik nog eens teruglezen. Gequotet in 1535, en het begin van deze zijdiscussie:
Hij zegt toch gewoon dat zwarte sporters goede lopers zijn? Zo kan je evengoed zeggen dat Chinese sporters goede tafeltennissers zijn (de conclusie of dat komt doordat ze Chinees zijn staat los van die uitspraak).

Omdat jij het verschil niet begrijpt tussen genetisch kenmerk X en genetisch kenmerk Y?
Een stoel is een meubel, dus elk meubel is een stoel, zoiets? Elke zwarte is een Keniaan uit een bepaalde streek? Een zwarte heeft een bepaalde genetisch voordeel, dus élke zwarte heeft dat? Hij is zwart, dus hij is snel.

Veel zwarte atleten zijn nu eenmaal bekend om hun loopkwaliteiten , wat is daar racistisch aan ?

En nee dat wil niet zeggen dat iedere zwarte geboren is met een gigantisch looptalent .

Hij zegt toch gewoon dat zwarte sporters goede lopers zijn? Zo kan je evengoed zeggen dat Chinese sporters goede tafeltennissers zijn (de conclusie of dat komt doordat ze Chinees zijn staat los van die uitspraak).
Wat niet klopt. Andersom wel: Veel goede tafeltennissers zijn Chinezen. Maar niet Chinezen zijn goede tafeltennissers. Dat is nu toch basislogica?
Net zoals... het lekkerste eten dat je krijgt, ligt op een bord. Het bord maakt daar weinig aan uit. Het betekent niet dat het eten beter wordt als je het op een bord legt. Het hangt gewoon soms toevallig samen, en is een uiterlijkheid waar je makkelijk (foute) conclusies aan kunt koppelen.

Wat niet klopt. Andersom wel: Veel goede tafeltennissers zijn Chinezen. Maar niet Chinezen zijn goede tafeltennissers. Dat is nu toch basislogica?
Net zoals... het lekkerste eten dat je krijgt, ligt op een bord. Het bord maakt daar weinig aan uit. Het betekent niet dat het eten beter wordt als je het op een bord legt. Het hangt gewoon soms toevallig samen, en is een uiterlijkheid waar je makkelijk (foute) conclusies aan kunt koppelen.
Maar daar is iedereen het mee eens ,het antwoord op die vragen is eigl zowel ja als nee .

Zijn Chinezen goede badmintonners ,

Neen , het is niet omdat je Chinees bent dat je goed kan badmintonnen.

Ja , in China wordt veel aandacht gegeven en veel geïnvesteerd in badminton , waardoor een goede badmintonner vaak uit China komt .

Maar daar is iedereen het mee eens ,het antwoord op die vragen is eigl zowel ja als nee .
Als iedereen het daarmee eens is dat dat niet klopt, waarom zegt Straddle het dan nog?
Het hele ding is gewoon niet meer dan dat, zeg het juist en dan is er geen probleem. Maar het is niet semantisch: Het gaat erom dat je (ik, jij, iedereen) foute conclusies koppelt aan die uiterlijkheden, en die bepalen mee onze verslaggeving, onze kijk, en in essentie uiteindelijk ook de prestaties zelf.

Ja , in China wordt veel aandacht gegeven en veel geïnvesteerd in badminton , waardoor een goede badmintonner vaak uit China komt .
Ok, nu dezelfde logica doortrekken naar zwarte voetballers en dan zijn we het eens met elkaar :smile:

Chinezen zijn doorgaans wel goede tafeltennissers, als de Chinese overheid veel investeert in tafeltennisinfrastructuren en dit actief gespeeld wordt op bijv. Chinese scholen. Dat is dan toch maar de logica zelve dat Chinezen doorgaans betere tafeltennisspelers zijn dan pakweg Nigerianen. Dat is toch een logisch gevolg van de situatie in China waar meer nadruk ligt op tafeltennis als sport?

Precies, daardoor is het ook juist te zeggen dat Chinezen doorgaans beter zullen zijn in badminton dan andere volkeren. Of dat inherent aan hun raciale eigenschappen verbonden is, laat ik in het midden. Zo'n mening kan je onmogelijk afleiden uit het standpunt dat "Chinezen doorgaans sterker zijn in badminton dan anderen"

En dan zou ik toch nog het 3de element "genetica" er willen tussensmijten ,

zijn Chinezen ook goed in badminton omdat ze vinniger zijn (wat in die sport een voordeel is )

Discutabel.

Niemand heeft ooit gezegd dat genetica geen rol speelt. Wel dat 'zwart' geen genetisch profiel is maar een huidskleur en dat 'zwarten goede lopers zijn' dus nergens op slaat.

Misschien moet je eens de discussie teruglezen want dat is al de tiende keer dat ik dit onderstreep.
Vooruit dan maar, de 100m spurt wordt voornamelijk gedomineerd door genetische profielen , gekenmerkt door een zwarte huidskleur?
Tenzij huidskleur niet genetisch bepaald is ...
Anyhow, Dafne Schippers
Punt

Vooruit dan maar, de 100m spurt wordt voornamelijk gedomineerd door genetische profielen , gekenmerkt door een zwarte huidskleur?
Tenzij huidskleur niet genetisch bepaald is ...
Anyhow, Dafne Schippers
Punt
Nee, want dat is dus die foute conclusie. Wordt gedomineerd door genetische profielen. Die vaak samengaan met een zwarte huidskleur, maar niet altijd, en geen enkel verband houden met elkaar. Dat is alleen het enige uiterlijke wat hen verbindt, en daarom maken we die conclusie sneller.

Punt.

Nee, want dat is dus die foute conclusie. Wordt gedomineerd door genetische profielen. Die vaak samengaan met een zwarte huidskleur, maar niet altijd, en geen enkel verband houden met elkaar. Dat is alleen het enige uiterlijke wat hen verbindt, en daarom maken we die conclusie sneller.

Punt.
Maar dat is op zich ook een foute conclusie.
Want de genetische profielen hebben zich door evolutie ontwikkeld in gebieden die hoog liggen en waar er veel zon is, de ideale plek om te trainen. En het zijn ook die factoren die evolutionair gezien een impact hebben op huidskleur... Dus die hebben in zekere zin wel een verband met elkaar.

En laat ons natuurlijk ook de socio-economische redenen niet vergeten. Die je wel accepteert voor tafeltennis in China maar hier even vergeet. Spurten/lopen is traditie in Kenia/Ethiopië gecombineerd met subsidies voor materiaal en training, zowel nationaal als internationaal.
Dan spelen er nog dingen mee zoals eetgewoontes, traditie om vooral op blote voeten te lopen (wat een impact heeft op houding/manier van lopen), ...

Maar dat is op zich ook een foute conclusie.
Want de genetische profielen hebben zich door evolutie ontwikkeld in gebieden die hoog liggen en waar er veel zon is, de ideale plek om te trainen. En het zijn ook die factoren die evolutionair gezien een impact hebben op huidskleur... Dus die hebben in zekere zin wel een verband met elkaar.

En laat ons natuurlijk ook de socio-economische redenen niet vergeten. Die je wel accepteert voor tafeltennis in China maar hier even vergeet. Spurten/lopen is traditie in Kenia/Ethiopië gecombineerd met subsidies voor materiaal en training, zowel nationaal als internationaal.
Dan spelen er nog dingen mee zoals eetgewoontes, traditie om vooral op blote voeten te lopen (wat een impact heeft op houding/manier van lopen), ...
Echt, ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe hard je niet ingaat op wat ik eigenlijk zeg :D
Ik vergeet helemaal de socio-economische redenen niet. Ik zeg net met opzet "voor een groot stuk" als het over genetica gaat, en noem expliciet en letterlijk de economische situatie als ander deel van de reden.

"Die mensen hebben genetische voordelen, samen met andere factoren (trainingsmogelijkheid, infrastructuur, van jong begonnen, economie...). "

Maar ik weet nog altijd niet wat je nu denkt dat ik eigenlijk aan het zeggen ben. De 5 posts waar ik het heb over de essentie van waarover het ging, daar gaat niemand op in. Liever een soort rare discussie over dat je zogezegd niet mag zeggen dat de top in de atletiek of marathon zwart zou zijn... terwijl niemand dat zegt.

Echt, ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe hard je niet ingaat op wat ik eigenlijk zeg :D
Ik vergeet helemaal de socio-economische redenen niet. Ik zeg net met opzet "voor een groot stuk" als het over genetica gaat, en noem expliciet en letterlijk de economische situatie als ander deel van de reden.

Maar ik weet nog altijd niet wat je nu denkt dat ik eigenlijk aan het zeggen ben. De 5 posts waar ik het heb over de essentie van waarover het ging, daar gaat niemand op in. Liever een soort rare discussie over dat je zogezegd niet mag zeggen dat de top in de atletiek of marathon zwart zou zijn... terwijl niemand dat zegt.
Pot, ketel. Jij antwoordt ook niet inhoudelijk op mijn post.

Ik antwoord op de volledige post, die je zelf afsluit met "Punt." waarin jij mensen probeert te wijzen op een foute conclusie met een eigen foute conclusie...

Pot, ketel. Jij antwoordt ook niet inhoudelijk op mijn post.

Ik antwoord op de volledige post, die je zelf afsluit met "Punt." waarin jij mensen probeert te wijzen op een foute conclusie met een eigen foute conclusie...
...
Ja, sommige genetische voordelen kunnen ook onrechtstreeks verband houden met de huidskleur.

Zou je me dan eens kunnen zeggen wat dat verandert aan mijn argumenten, of aan mijn standpunt? Of aan het standpunt van de anderen? Want dat is redelijk loos praten, toch? Dat maakt de logica van Straddle, 808State of van BlackDevil niet juister, verhelpt het quasi misverstand over die huidskleur niet, en gaat niet over de inhoud van de discussie, over de al dan niet objectieve en "kleurloze" beoordeling van sport en prestaties.

Nee, dat gaat over dat in één zin een woordje te weinig stond.

Terug
Bovenaan