Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Het argument dat atletiek de olympische sporttak bij uitstek is vind ik nog hout snijden, maar het hele huidskleur/etniciteitsdebat toch wat minder. Ik denk wel dat als je buiten de absolute top gaat, je meer diversiteit tegenkomt bij de marathon dan bij de koers. Lijkt me dat een sport die minder vereisten heeft qua infrastructuur en materiaal ook gewoon makkelijker overal ter wereld wordt uitgevoerd (zie zwemmen voor iets meer exclusief). Anderzijds is het niet dat er in de koers geen niet-Europeanen meerijden (en die het ook goed doen).

Eerlijk, wat aandacht voor iets anders dan koers en voetbal zou me ook goed lijken, maar dit diversiteitsargument vind ik vergezocht.
De afkomst/huidskleur van de atleten zou geen enkele maar dan ook geen enkele invloed mogen hebben op deelname, beoordeling of wat dan ook. Lopers lopen, fietsers fietsen en cricket spelers slaan tegen een bal...

Waarom het Nieuwsblad de koers een wittemannenclub noemt ontgaat me helemaal. Wat is de nieuwswaarde?

De afkomst/huidskleur van de atleten zou geen enkele maar dan ook geen enkele invloed mogen hebben op deelname, beoordeling of wat dan ook. Lopers lopen, fietsers fietsen en cricket spelers slaan tegen een bal...

Waarom het Nieuwsblad de koers een wittemannenclub noemt ontgaat me helemaal. Wat is de nieuwswaarde?
Ja, inderdaad. Afkomst, huidskleur, zou geen enkele rol mogen spelen.
Maar blijkbaar is dat toch een beetje zo. De grotere sporten zijn die met veel blanken. Zoals het wielrennen, formule 1... En in veel andere grote sporten zijn dan meer zwarten, maar zijn het toch vaker blanken op de sterposities die meer verdienen (oa NFL). Dus we moeten ook niet helemaal doen alsof wij het toonbeeld zijn van objectiviteit en totaal blind zijn voor huidskleur, en iedereen die er een opmerking over maakt dus eigenlijk de racist is.

Ja, inderdaad. Afkomst, huidskleur, zou geen enkele rol mogen spelen.
Maar blijkbaar is dat toch een beetje zo. De grotere sporten zijn die met veel blanken. Zoals het wielrennen, formule 1... En in veel andere grote sporten zijn dan meer zwarten, maar zijn het toch vaker blanken op de sterposities die meer verdienen (oa NFL). Dus we moeten ook niet helemaal doen alsof wij het toonbeeld zijn van objectiviteit en totaal blind zijn voor huidskleur, en iedereen die er een opmerking over maakt dus eigenlijk de racist is.
Voetbal is veel groter dan F1 wereldwijd, maar een blanke sport kan je dat niet noemen he?

Voetbal is veel groter dan F1 wereldwijd, maar een blanke sport kan je dat niet noemen he?
Ik heb ook nergens gezegd dat het absoluut is. Dat is de eerste nuance. En ook dat in niet zo blanke sporten de blanken vaker wel op sterposities staan en meer verdienen.

Het enige punt is dat die zogenaamde pure meritocratie van sport helemaal niet zo puur is. En dat er in een krantenartikel -volgens mij een opiniestuk- iemand toch mag vermelden dat hij het goed vindt dat dat in atletiek anders is?

Dat zie je ook terug in de media, als het over zwarte spelers gaat dan heeft men het altijd over fysieke kwaliteiten en veel minder over technische of mentale eigenschappen.

Daar heeft men bv. bij het WK 2018 onderzoek naar gedaan.

The study focused on commentary during the FIFA World Cup in 2018. It analysed 1,009 comments of praise given to footballers during 30 hours of BBC and ITV coverage, across 20 matches (between 19 of the 32 competing teams). We found that black players were overwhelmingly praised for their perceived physical prowess and natural athleticism, and white players for their intelligence and character.

We sorted the comments by attribute. The percentage breakdown of 281 praise comments given to visibly black players centred on physical (69.8%), natural (10.7%), learned (10.3%), character (5%) and cognitive (4%) attributes. Of the 448 praise comments given to white players, 47.9% were for their learned attributes, followed by physical (18.3%), character (13.8%), cognition (11.4%) and natural (8.6%) attributes.

The data indicated that this was not simply a case of commentators reporting objectively on what they had seen in the match. Instead, certain attributes, such as power and pace, were more likely to be noticed or overlooked depending on the player’s race.

Dat zijn toch nog altijd hardnekkige stereotypen en zo krijg je natuurlijk een self-fulfilling prophecy.

Dat blanke mensen slimmer zijn dan zwarte mensen...?
How zeg, wat een vooroordelen, waarom zou ik dat bedoelen? :nono::tongue:

Nee, het is toch ook gewoon een feit dat vaak zwarten in fysieke sporten meer uitblinken dan blanken? In dé Amerikaanse sporten bij uitstek, Basket en NFL, zwaaien vnl zwarten de plak (los van een eventuele loonkloof in de NFL) omdat in die sporten lengte, snelheid, fysiek, kracht,... gewoon belangrijker zijn dan in pakweg ijshockey of voetbal. Hoewel het in voetbal ook best belangrijk is, en net daar is er toch een heel mooie mix? Dat de snellere, krachtigere spelers dan bij voorkeur in de spits of als verdediger staan tov de kleinere, fijnere, meer technische spelers én dat onderscheid er gewoon duidelijker is tussen zwarte en blanke spelers, is dat dan "een vooroordeel" of stereotypes die de wereld moeten uitgeholpen worden of gewoon een logische selectie op basis van de capaciteiten en eigenschappen?

How zeg, wat een vooroordelen, waarom zou ik dat bedoelen? :nono::tongue:
Dat is het vooroordeel waar het hier om draait, he. Sterling, Pogba of Mané worden in verhouding veel minder om hun inzicht, vista of techniek geprezen en veel meer om hun kracht en snelheid. Alsof zwarte spelers genetisch een voordeel zouden hebben op blanke spelers.

Nee, het is toch ook gewoon een feit dat vaak zwarten in fysieke sporten meer uitblinken dan blanken? In dé Amerikaanse sporten bij uitstek, Basket en NFL, zwaaien vnl zwarten de plak (los van een eventuele loonkloof in de NFL) omdat in die sporten lengte, snelheid, fysiek, kracht,... gewoon belangrijker zijn dan in pakweg ijshockey of voetbal.
Dat heeft voor een groot deel met historische en socio-economische oorzaken te maken. Qua gewicht en lengte zijn blank en zwart overigens quasi gelijk in de VS, blanke Amerikanen zijn gemiddeld gezien zelfs een centimeter langer.

Is een veelvoorkomende misconceptie die wel leidt tot stereotypering.

Hallo , F1 Lewis Hamilton ?
Zwarte atleten worden vooral voor hun fysiek gekozen , das toch ook gewoon goed ? Dat is hun topkwaliteit , alle topsprinters zijn zwarten . Das geen toeval he . Zwarte sporters zijn bekend dat het goede lopers zijn , das geen geheim he . Maar dat mag je dan blijkbaar al niet meer zo zeggen ?

Dat is het vooroordeel waar het hier om draait, he. Sterling, Pogba of Mané worden in verhouding veel minder om hun inzicht, vista of techniek geprezen en veel meer om hun kracht en snelheid. Alsof zwarte spelers genetisch een voordeel zouden hebben op blanke spelers.

Dat heeft voor een groot deel met historische en socio-economische oorzaken te maken. Qua gewicht en lengte zijn blank en zwart overigens quasi gelijk in de VS, blanke Amerikanen zijn gemiddeld gezien zelfs een centimeter langer.

Is een veelvoorkomende misconceptie die wel leidt tot stereotypering.

Dat is gebaseerd op een psychologische studie.
So said a psychological survey, published Monday in the American Psychological Association's Journal of Personality and Social Psychology, exploring stereotypes about perceptions of male bodies.

Ge vindt links en rechts wel wat studies die wat meer wetenschappelijk opgebouwd zijn die het tegendeel bewijzen.
(tis wel een oude studie uit 84)
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6735823/

en dan nog eentje uit 2010
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2795070/
Among the women, African Americans had the largest expected mean SM values, followed by Whites, Hispanics, and Asians. A similar pattern is present in men, in whom African American men had the largest SM and Whites the smallest SM estimates.
SM (skeletal muscle :unsure: )
Wil dat zeggen dat elke persoon van afrikaanse origine een beeldhouwwerk is van spieren en pezen... nee uiteraard niet. Maar ze hebben op topsportniveau wel toch dat streepje voor. En in geval van sport is dat zeker geen slecht iets.

Ge vindt links en rechts wel wat studies die wat meer wetenschappelijk opgebouwd zijn die het tegendeel bewijzen.

(tis wel een oude studie uit 84)
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6735823/

en dan nog eentje uit 2010
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2795070/

SM (skeletal muscle :unsure: )
Wil dat zeggen dat elke persoon van afrikaanse origine een beeldhouwwerk is van spieren en pezen... nee uiteraard niet. Maar ze hebben op topniveau wel toch dat streepje voor. (En is dat feitelijk slecht?)
Die studie refereert cijfers van het CDC (2016), je kan die zelf raadplegen.

Across the United States, the average black man and the average white man are roughly the same height and weight. According to what data are available, such as information taken from Centers for Disease Control and Prevention surveys, the average white man older than 20 weighs 199 pounds. So does the average black man. Height averages for black and white men are within a centimeter of each other, with the average white man being slightly taller at 5-foot-10.

White: 90.8 kg en 177.4 cm
Black: 90.4 kg en 176.5 cm

Die studie refereert cijfers van het CDC (2016), je kan die zelf raadplegen.

White: 90.8 kg en 177.4 cm
Black: 90.4 kg en 176.5 cm
nogmaals..
Wil dat zeggen dat elke persoon van afrikaanse origine een beeldhouwwerk is van spieren en pezen... nee uiteraard niet. Maar ze hebben op topsportniveau wel toch dat streepje voor. En in geval van sport is dat zeker geen slecht iets.

Gemiddelde couchpotatoe in de US blijft de gemiddelde couch potatoe ongeacht zwart of wit... Maar als je de genetica hebt om meer lean body mass te hebben ga je dat genetisch potentieel ook kunnen benutten als je aan topsport doet. Het gaat in sport ook niet over dat centimetertje meer of minder maar vaak gewoon het pak spieren die je op je skelet kan bouwen.

Laatst bewerkt:
Alsof zwarte spelers genetisch een voordeel zouden hebben op blanke spelers.
Er zijn toch verschillende genetische elementen die meer bij zwarten voorkomen waardoor ze in bepaalde sporten (of bepaalde aspecten daarvan) een voordeel hebben?

Westafrikanen bv. zijn explosiever (meer fast twitching fibres dan de gemiddelde blanke) , Oost-Afrikanen meer zuurstofopname.

De alltime snelste 200 tijden op de 100 meter sprint zijn allemaal zwarten, in een mondiale sport.
De kans dat dat socio-economisch toeval is, is ... klein.

nogmaals..

Gemiddelde couchpotatoe in de US blijft de gemiddelde couch potatoe ongeacht zwart of wit... Maar als je de genetica hebt om meer lean body mass te hebben ga je dat genetisch potentieel ook kunnen benutten als je aan topsport doet. Het gaat in sport ook niet over dat centimetertje meer of minder maar vaak gewoon het pak spieren die je op je skelet kan bouwen.
Dat artikel claimt nochtans niet dat dit van genetische aard is en onderstreept dit zelfs in de limitaties.
Fourth, the observed ethnic differences in SM may reflect in part differences in dietary intake, acculturation, body size, or physical activity, detailed information not available for our study population.

Er zijn toch verschillende genetische elementen die meer bij zwarten voorkomen waardoor ze in bepaalde sporten (of bepaalde aspecten daarvan) een voordeel hebben?

Westafrikanen bv. zijn explosiever (meer fast twitching fibres dan de gemiddelde blanke) , Oost-Afrikanen meer zuurstofopname.

De alltime snelste 200 tijden op de 100 meter sprint zijn allemaal zwarten, in een mondiale sport.
De kans dat dat socio-economisch toeval is, is ... klein.
Ik denk dat dit artikel van de BBC het beter uitlegt dan ik zou kunnen. Ik zeg niet dat er geen genetische factoren meespelen in sport, wel dat 'zwart' als een afzonderlijke genetische klasse beschouwen, nergens op slaat. Pogba (Guineaanse afkomst) heeft op genetisch vlak niets gemeen met een Keniaanse langeafstandsloper en toch steekt iedereen ze in hetzelfde hokje: zwart dus ze kunnen goed lopen.

Ik zeg niet dat er geen genetische factoren meespelen in sport, wel dat 'zwart' als een afzonderlijke genetische klasse beschouwen, nergens op slaat. Pogba (Guineaanse afkomst) heeft op genetisch vlak niets gemeen met een Keniaanse langeafstandsloper en toch steekt iedereen ze in hetzelfde hokje: zwart dus ze kunnen goed lopen.
Ja dat wel.

Maar langs de andere kant: weinig West-Afrikanen of Oost-Afrikanen uit de Nandi vallei zijn blank hé :)
Als men zegt dat de beste 100 meter lopers meestal zwart zijn, en een genetisch voordeel hebben, dan is dat niet fout.

Dat het is omdát men gewoon zwart is, is dan natuurlijk wel weer fout.

Dat artikel claimt nochtans niet dat dit van genetische aard is en onderstreept dit zelfs in de limitaties.
May reflect. Detailed information not available ....
Ik denk dat dit artikel van de BBC het beter uitlegt dan ik zou kunnen. Ik zeg niet dat er geen genetische factoren meespelen in sport, wel dat 'zwart' als een afzonderlijke genetische klasse beschouwen, nergens op slaat. Pogba (Guineaanse afkomst) heeft op genetisch vlak niets gemeen met een Keniaanse langeafstandsloper en toch steekt iedereen ze in hetzelfde hokje: zwart dus ze kunnen goed lopen.
Ja dat lijkt me uiteraard ook wel kort door de bocht.. Zwart goed kunnen lopen.
Neen, Keihard trainen, Van jongs af aan opgevolgd (zeker in de US waar sporttalent toch iets sneller opgepikt wordt) en dat klein streepje genetica voor. Dat lijkt me wel een recept voor wereld records. We spreken hier over de 0.1% he.. De elite sportman die heel hun leven rond die ene periode bouwen waar hun jarenlange training, voeding hun fysieke capaciteiten doen pieken.

Laatst bewerkt:
Ja dat wel.

Maar langs de andere kant: weinig West-Afrikanen of Oost-Afrikanen uit de Nandi vallei zijn blank hé :)
Als men zegt dat de beste 100 meter lopers meestal zwart zijn, en een genetisch voordeel hebben, dan is dat niet fout.

Dat het is omdát men gewoon zwart is, is dan natuurlijk wel weer fout.
Een vierkant is een rechthoek maar een rechthoek is geen vierkant, klopt volledig :tongue: Oorspronkelijke artikel ging dan ook over het feit dat men zwarte spelers steevast met dezelfde adjectieven omschrijft, wat dus eerder een gevolg is van stereotypering en niet van het feit dat alle zwarten een genetische achtergrond delen die maakt dat ze sneller en sterker zijn dan blanken maar minder techniek en inzicht hebben.

Terug
Bovenaan