Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Nu gaan ze bij Terzake ook al dieper in over dat voorval met die 'Cismannen' in dat café in Gent. Gaan ze even doodleuk de begrippen 'Cisgender' en 'Flinta' uitleggen. Daar bij de VRT zijn ze toch ook aan het doordraaien.
Psssst. ‘t Is hier te doen:

Psssst. ‘t Is hier te doen:

Ok. Dat de mods het dan maar naar daar verplaatsen. Hoeveel topics zijn er over dit onderwerp? :D

In Nederland krijgen diverse schoolboeken een grondige 'kuisbeurt':
De vier grootste educatieve uitgeverijen van Nederland – Malmberg, Zwijsen, Noordhoff en ThiemeMeulenhoff – censureren leermethodes voor het basisonderwijs, blijkt uit onderzoek van NRC. Auteurs en illustratoren van schoolboeken krijgen van de uitgeverijen de opdracht om ‘wereldse’ zaken als kermis, carnaval, make-up en tatoeages te mijden. Ook de evolutieleer is dikwijls een verboden onderwerp. Het gaat om boeken en digitale leermiddelen die door honderdduizenden kinderen op allerlei soorten scholen worden gebruikt.

Meer hier:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/0...yMtHtDHLSjtG_GVvhjFKdxS27KbJjQt17Nh1AZ-RngfaQ

Er is zelfs een meldpunt 'gevoelige onderwerpen'.
De wereld draait niet naar links of rechts maar steeds meer en meer averechts de laatste tijd, stopt dit ooit?

De hele opsomming is sowieso al te onnozel voor woorden. Het is vooral weer jammer om te zien dat dit vooral een actie is om een groepje extremisten te paaien. Want anders kan je ze niet noemen, zeker niet in de bijbelgordel in Nederlands. Herinner u de beelden van een half jaar terug waar journalisten letterlijk omver gereden werden.

Maar vooral dit stukje baart mij zorgen:
Ook de evolutieleer is dikwijls een verboden onderwerp

Op zo’n momenten hoort een overheid in te grijpen. Dat ze tijdens godsdienst of zedenleer nog fantasietjes willen bijbrengen is al erg genoeg in mijn ogen. Maar wetenschappelijke feiten weren omdat uw 2000 jaar oude fantasieboek het tegendeel beweert kan en mag niet toegelaten worden.

Laatst bewerkt:
Wist niet dat in Nederland nog zo een strenge katholieke scholen waren eigenlijk.
En idd evolutieleer als verboden onderwerp, lol.

Ook diep triest dat de makers het eigenlijk niet eens willen maar niet anders kunnen...
Allemaal vinden de makers dat het eigenlijk niet langer zo kan, maar ze voelen zich ook machteloos. „Ik heb maar een paar opdrachtgevers”, zegt een schrijver. „Ik kan me voorstellen dat als je het nest bevuilt, ze je niet meer willen.”

Op zo’n momenten hoort een overheid in te grijpen. Dat ze tijdens godsdienst of zedenleer nog fantasietjes willen bijbrengen is al erg genoeg in mijn ogen. Maar wetenschappelijke feiten weren omdat uw 2000 jaar oude fantasieboek het tegendeel beweert kan en mag niet toegelaten worden.
Die uitgeverijen kiezen nog altijd zelf wat ze publiceren he, als de scholen daar een probleem mee hebben kunnen ze nog altijd een andere publicatie gaan gebruiken. Ze kunnen ook niet aan elke theorie evenveel aandacht besteden.

Die uitgeverijen kiezen nog altijd zelf wat ze publiceren he, als de scholen daar een probleem mee hebben kunnen ze nog altijd een andere publicatie gaan gebruiken. Ze kunnen ook niet aan elke theorie evenveel aandacht besteden.
Is er dan geen leerplan waar ze zich aan moeten houden? Dat kan een uitgeverij toch niet zomaar zelf beslissen? En een school toch ook niet? Tzou anders nogal wat zijn als elke school zijn eigen ding doet.

Nee? Of mis ik hier iets?

Is er dan geen leerplan waar ze zich aan moeten houden? Dat kan een uitgeverij toch niet zomaar zelf beslissen? En een school toch ook niet? Tzou anders nogal wat zijn als elke school zijn eigen ding doet.

Hangt er vanaf wie er subsidieert denk ik.
Tijdje geleden daar nog even wat onderzoek naar gedaan toen de 'zan bill' op tegenstand van het vaticaan botste.

Naar wat ik er van terugvind op wikipedia.

Vrijheden​

Sindsdien brengt de vrijheid van onderwijs ook gelijke rechten op subsidiëring met zich mee. De vrijheid betreft drie aspecten:[7]

• de stichting van een school: burgers zijn vrij een instelling van onderwijs op te richten
  • de richting van het onderwijs: de grondslag kan levensbeschouwelijk, religieus, politiek of onderwijskundig bepaald zijn
  • de inrichting van het onderwijs: binnen bepaalde grenzen brengt dit een zekere vrijheid van leerstof en leermethode met zich mee.

Zo is er naast het christelijk onderwijs ook ruimte voor nieuwere leerconcepten, zoals de Vrije School. Maar ook de vrijheid van het openbaar onderwijs blijft gewaarborgd: dat moet in alle gemeenten voldoende worden aangeboden.

Randvoorwaarden​

In alle gevallen blijven er echter randvoorwaarden aan de vrijheid van onderwijs verbonden. De overheid ziet toe op de kwaliteit van het onderwijs en op de eisen die aan onderwijzers worden gesteld.

Is er dan geen leerplan waar ze zich aan moeten houden? Dat kan een uitgeverij toch niet zomaar zelf beslissen?
Die leerplannen evolueren ook doorheen de jaren, een handboek geschiedenis moet zien dat ze voldoende informatie bieden over hun onderwerp, maar ze zijn niet afgestemd op de leerplannen (voor zover ik het begrepen heb).
En een school toch ook niet? Tzou anders nogal wat zijn als elke school zijn eigen ding doet.
Ze hebben daar heel wat speling mee, je hebt ook islamitische scholen waar de nadruk ligt op de godsdienstlessen en veel minder op pakweg aadrijkskunde of wiskunde.

Mja, op dat vlak is en blijft het gewoon een achterlijk land. Ongelofelijk.
Bizar toch, zo een prachtig divers land...en zo achterlijk tegelijk. Ik blijf het een fascinerend land vinden maar evengoed voel ik er een soort haat voor.

Een kind van 10 in de boeien slaan en de moeder bezoek ontzeggen, het lijkt eerder iets voor één of ander conservatief Islamitisch land. De ironie toch.

Laatst bewerkt:

Allee, ne kleine van 10 in de handboeien slaan voor een tekening. :laugh:
Wie belt daar nu de politie ook voor?
Los van het incident, wat voor een framing om heel dat artikel over racisme te laten gaan waarschijnlijk louter omdat het slachtoffer zwart was, of er wordt toch nergens uitgelegd waarom dit racistisch geïnspireerd zou zijn. Laat je wel twijfelen over hoe correct de feiten gerapporteerd zijn.

Los van het incident, wat voor een framing om heel dat artikel over racisme te laten gaan waarschijnlijk louter omdat het slachtoffer zwart was, of er wordt toch nergens uitgelegd waarom dit racistisch geïnspireerd zou zijn. Laat je wel twijfelen over hoe correct de feiten gerapporteerd zijn.
Welke uitleg zoek je dan? Een agent die toegeeft dat hij harder zal optreden bij zwarte?

Allee, ne kleine van 10 in de handboeien slaan voor een tekening. :laugh:
Wie belt daar nu de politie ook voor?
Als dit waar is dan geen idee wat voor mensen daar op school rondlopen en de flikken die daarin meegan. Nu bon het is niet de eerste keer dat je van die verhalen hoort van geboeide kinderen in amerika, maar dit is honolulu. Allee, ik zou toch een beetje een andere cultuur verwachten daar.

Het hele zaakje is wel zo van de pot gerukt dat ik wel is de reactie van de politie en de school wil zien. Want ofwel wordt hier de helft niet gezegd, ofwel mogen daar echt schorsingen/ontslagen vallen hoor.

"the girl identified as NB, who has adhd,......"

LOL amerika toch.....

Terug
Bovenaan