Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210926_96856375
Stiekem wel blij dat de woke beweging toch eindelijk wat tegengas begint te krijgen van de instituten.
En in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren. 'het is maar een tweet, het is maar clickbait of het is maar gerommel in de marge' blijkt dat er toch fysieke/menttale gevolgen zijn voor wie niet conformeert aan de woke gedachtegang.
Sels merkt hoe er steeds meer vragen komen van mensen met de eis professoren te muilkorven of zelfs te ontslaan. Er is ook sprake van fysieke bedreigingen. “Het aantal Vlaamse wetenschappers dat vorig jaar politiebescherming nodig had, kan ik letterlijk niet meer op één hand tellen”, zegt Sels. De polarisering rond maatschappelijke thema’s, aangevuurd door sociale media, is de academische wereld binnengeslopen, waarschuwt de rector, wat verklaart waarom hij zich nu opnieuw in het debat rond de academische vrijheid en de woke-beweging mengt.
Dat lijkt me nu ook niet gezond als maatschappij wanneer de academische wereld dient gemuilkorfd te worden.

Laatst bewerkt:
Zwarten, het gaat niet enkel over de extremisten binnen de wolkenbeweging, maar evenzeer over de tegenbeweging die evenzeer polariseert. Misschien is het typerend dat je enkel 1 kant belicht uit zijn artikel en dus... polariseert.

Zwarten, het gaat niet enkel over de extremisten binnen de wolkenbeweging, maar evenzeer over de tegenbeweging die evenzeer polariseert. Misschien is het typerend dat je enkel 1 kant belicht uit zijn artikel en dus... polariseert.
whataboutism... De andere kant doet het ook dus het is goed? Je polariseert hier trouwens ook.
Als we terecht TVG aan de schandpaal nagelen omdat hij het over linkse leerkrachten heeft waarom zouden we dit dan niet mogen aankaarten?
Ik weet niet of links georiënteerde proffen al politiebescherming gehad hebben of effectief ontslaan worden door 'rechtse' redenen maar het zou me vreemd lijken moest de media daar niet opspringen (TVG indachtig houdend)

Sels lijkt me verstandig genoeg om een neutrale positie in te nemen maar het artikel is wel gespekt van 'cancel culture', het voorbeeld van Marieke Lucas Rijneveld.
Ook deze passage doet me toch vermoeden dat het toch niet zo een links/rechts probleem is.
“Ik ben de eerste om me in te schrijven in het debat rond wokeness, zolang woke staat voor awake, voor meer bewustzijn”, zegt KU Leuven-rector Luc Sels. “De beweging heeft rugwind gegeven aan thema’s die al op de kaart stonden, maar die meer aandacht verdienden: racisme, uitsluiting, discriminatie, dekolonisatie. Maar het heeft een activistische, militante kant gekregen waar ik me heel erg ongemakkelijk bij voel.

Laatst bewerkt:
whataboutism... De andere kant doet het ook dus het is goed? Je polariseert hier trouwens ook.
op welke manier praat ik hier ergens goed wat die extremisten langs beide kanten doen?
En hoe zou het polariseren zijn door te zeggen dat er 2 kanten zijn waar er extremisten zijn?
zwarten zei:
Als we terecht TVG aan de schandpaal nagelen omdat hij het over linkse leerkrachten heeft waarom zouden we dit dan niet mogen aankaarten?
Ik weet niet of links georiënteerde proffen al politiebescherming gehad hebben of effectief ontslaan worden door 'rechtse' redenen maar het zou me vreemd lijken moest de media daar niet opspringen (TVG indachtig houdend)
In mijn reactie ging het nérgens over TVG of linkse leerkrachten, ik weet niet waarom je dit nu plots hierbij betrekt.

En als je niet weet dat Marc Van Ranst (die in verschillende social-media berichten duidelijk als links werd geprofileerd én daarvoor ook bedreigingen kreeg) politiebescherming nodig had én zelfs moest onderduiken door een rechtsextremist, dan vraag ik me toch af of je hier niet aan het trollen bent...

Dan moet je de discussie nog maar eens opnieuw lezen. Het ging namelijk over Billie Eilish en body dysmorphia, een medisch erkende psychische stoornis.

De heren boven mij stellen zich vragen bij het feit dat BDD als een psychische stoornis erkend wordt. Ik leg uit waarom. Zowel lichamelijke obsessie, sociale media gebruik, depressie en eetstoornissen zijn veelvoorkomende symptomen en oorzaken bij BDD.

Toch nog kleine bemerking, de heren boven jou (enfin, ik toch) erkennen zeker en vast dat BDD (of hoe het ook mag heten) zeker een groot probleem en een psychische aandoening kan of zal zijn.

Het gaat mij erom dat dergelijke termen of diagnoses veel te snel worden gebruikt en gesteld bij mensen die eigenlijk perfect normale gevoelens over hun lichaam hebben. Maar dat net het meteen stellen van die diagnose en dat label daarop plakken zorgt voor meer psychische problemen.

kweenie, lijkt me dat BDD is zoals elke tiener zich gedraagt.
Er is wel een groot verschil tussen obsessief-compulsief bezig te zijn met je uiterlijk, op een manier waarop je niet meer normaal kan functioneren, en het typische gebrek aan zelfvertrouwen bij tieners.

Ik vind het ook nogal absurd dat een @stungunner komt beweren dat bepaalde diagnoses te snel gesteld worden, maar tegelijk wel vanachter zijn computer in staat is om de diagnose van Eilish in twijfel te trekken.

Mijn boereverstand zegt van wel :eviltongue:

Ik weet dat je verwacht dat ik dat nu ga staven met wetenschappelijke studies en statistieken, maar heb daar nu echt geen zin of tijd voor om daarnaar te zoeken.

Maar het is wel mijn aanvoelen dat hoe sneller je een probleem maakt van iets, hoe zwaarwichtiger dat dan ook wordt, zeker bij jonge mensen die alles sowieso al dramatischer voorstellen en minder kunnen relativeren.

Er is wel een groot verschil tussen obsessief-compulsief bezig te zijn met je uiterlijk, op een manier waarop je niet meer normaal kan functioneren, en het typische gebrek aan zelfvertrouwen bij tieners.

Ik vind het ook nogal absurd dat een @stungunner komt beweren dat bepaalde diagnoses te snel gesteld worden, maar tegelijk wel vanachter zijn computer in staat is om de diagnose van Eilish in twijfel te trekken.
tjah *shrug* alweer een popster met miljoenen achter haar naam met één of andere aandoening waardoor we sympathie moeten hebben.

Ja kijk, dat komt voor mij ook voort uit een grondige afkeer van het "kijk eens hoe de nulmeridiaan door mijn gat loopt" sfeertje bij veel van die bekende mensen. Bizar hoeveel er daar blijkbaar bipolair, non-binair, BDD'ish, androgyn of een ander iets zijn om toch maar te kunnen aantonen dat ze niet zijn zoals de rest van het plebs. De meesten daarvan lijden voor mij vnl aan slechts 1 aandoening, nl aanstelleritis.

Het is imo echt geen goede evolutie dat jonge mensen en kinderen, opkijkend naar iemand als Billie Eilish, automatisch denken dat ze een psychische aandoening hebben omdat ze in de spiegel kijkend denken dat hun lichaam niet perfect is. Iets wat volgens mij iedereen heeft, afgezien van mss wat perfect 10 topmodellen.

Laatst bewerkt:
Ja kijk, dat komt voor mij ook voort uit een grondige afkeer van het "kijk eens hoe de nulmeridiaan door mij gat loopt" sfeertje bij veel van die bekende mensen. Bizar hoeveel er daar blijkbaar bipolair, non-binair, BDD'ish, androgyn of een ander iets zijn om toch maar te kunnen aantonen dat ze niet zijn zoals de rest van het plebs. De meesten daarvan lijden voor mij vnl aan slechts 1 aandoening, nl aanstelleritis.

Het is imo echt geen goede evolutie dat jonge mensen en kinderen, opkijkend naar iemand als Billie Eilish, automatisch denken dat ze een psychische aandoening hebben omdat ze in de spiegel kijkend denken dat hun lichaam niet perfect is. Iets wat volgens mij iedereen heeft, afgezien van mss wat perfect 10 topmodellen.
Hier kan ik mij gewoon volledig in vinden.

Het is gewoon absurd hoe we blijkbaar op iedereen een etiket moeten plakken, iedereen heeft blijkbaar een probleem waardoor hij/ zij of die speciaal moet behandeld worden. Men wil zich onderscheiden van de rest van de bevolking, en waarom?

Je kan u de vraag stellen wat een perfect lichaam is als iedereen aangeeft dat hij/ zij of die niet tevreden is met zijn lichaam. Iedereen waarvan men zegt “amai die is perfect, perfect lichaam” antwoord “nee ik ben niet perfect want ik heb een vetje te veel of een litteken of een rimpel”. Is perfectie niet tevreden zijn met uw eigen lichaam en u neerleggen dat niet perfect bent, en beseft dat niemand dat is. Er is altijd wel iemand die beter scoort op een bepaald vlak als u.

Het gaat mij erom dat dergelijke termen of diagnoses sneller worden vastgesteld bij mensen die eigenlijk veelvoorkomende gevoelens over hun lichaam hebben.
Ftfy

Je verwoording is bijna juist. Het feit dat je catalogeert onder ‘perfect normale gevoelens’ komt doordat het al langer inderdaad bij jongeren voorvalt. De evolutie van sociale media heeft dit alleen maar verergert. Waar men zich vroeger spiegelde aan de knappe populaire blonde en de gebruinde surfboy op hun school heeft men nu 1000 rolmodellen op enkele clicks away.
Ook waar het pesten vroeger zich beperkte tot de school waar men zat, gaat dit nu online ook verder.

Het is niet omdat je nu het meer leest dat het een mode-fenomeen is. Er is gewoon een duidelijke naam opgeplakt in het geval dat het effectief destructieve gedachten zijn. Iemand die vroeger aan automutilatie deed was gewoon een emo. Men gaf als oplossing om minder op vampirefreaks te zitten en te stoppen met naar Bullet For My Valentine te luisteren. :unsure:

tjah *shrug* alweer een popster met miljoenen achter haar naam met één of andere aandoening waardoor we sympathie moeten hebben.
Is het zo vreemd dat mensen die continu in de schijnwerpers staan en wiens gedrag uitvoerig besproken wordt in de tabloids lijden aan psychische stoornissen? Voeg daar de ongezonde prestatiedruk aan toe van de film- en muziekwereld en je krijgt de perfecte cocktail voor psychische problemen.

En de notie dat iemand 'met miljoenen' minder kans zou hebben op mentale problemen is toch ook een foutief cliché dat mensen graag uit de kast halen om goedkope kritiek te geven op beroemdheden.

Nee, ik kan alleen maar aanmoedigen dat celebrities in het openbaar spreken over psychische problemen. Er heerst nog altijd een grote taboe rond psychische problemen en zoals @toru terecht aanhaalt verergeren sociale media dit probleem alleen maar. Plots krijg je tienduizenden mensen die ongepaste opmerkingen maken over je lichaam. En de nieuwe referentie voor het perfecte lichaam is nu een gefotoshopt Instagram model. En dan zijn we verbaasd dat dit mentaal een zware tol eist bij mensen. Ik vind het vooral jammer dat we hier weeral de cynische toer op gaan en meteen mensen beschuldigen van aandachtszoekerij en aanstellerij.

Het is niet omdat je nu het meer leest dat het een mode-fenomeen is. Er is gewoon een duidelijke naam opgeplakt in het geval dat het effectief destructieve gedachten zijn. Iemand die vroeger aan automutilatie deed was gewoon een emo. Men gaf als oplossing om minder op vampirefreaks te zitten en te stoppen met naar Bullet For My Valentine te luisteren. :unsure:
Maar daar zit uw tijdslijn toch scheef. Het wordt ondertussen al 130 jaar benoemt (ok, pas sinds DSM-4 noemt het morfodysforie en ervoor was het dysmorfofobie).
Zelfmutilatie bestaat al langer en wordt al langer erkend dan emo's. Dan kan je niet zeggen dat het "vroeger gewoon een emo" was.

Het zal met meerdere factoren te maken hebben, deels dat mentale (on)gezondheid minder en minder taboe wordt; deels dat er meer en meer te weten gekomen wordt.
Maar dat 2e kan een gevaarlijk tweesnijdend zwaard zijn in een discipline zoals psychologie, dat geen exacte wetenschap is.

En doordat het geen exacte wetenschap is, er nieuwe onderzoeken zijn en de randvoorwaarden zo zwaar veranderd zijn de afgelopen jaren, is het onmogelijk om vergelijkingen te maken over iets dat meer/minder vastgesteld (of gediagnosticeerd) wordt.

Ohja, en dit is niets nieuw. Dit is iets dat geleidelijk aan al 20j of zelfs meer aan het opkomen is.
Neem bijveerbeeld deze reportage van ondertussen al 10j geleden over ADHD:

Maar daar zit uw tijdslijn toch scheef. Het wordt ondertussen al 130 jaar benoemt (ok, pas sinds DSM-4 noemt het morfodysforie en ervoor was het dysmorfofobie).
Zelfmutilatie bestaat al langer en wordt al langer erkend dan emo's. Dan kan je niet zeggen dat het "vroeger gewoon een emo" was.

Het zal met meerdere factoren te maken hebben, deels dat mentale (on)gezondheid minder en minder taboe wordt; deels dat er meer en meer te weten gekomen wordt.
Maar dat 2e kan een gevaarlijk tweesnijdend zwaard zijn in een discipline zoals psychologie, dat geen exacte wetenschap is.

En doordat het geen exacte wetenschap is, er nieuwe onderzoeken zijn en de randvoorwaarden zo zwaar veranderd zijn de afgelopen jaren, is het onmogelijk om vergelijkingen te maken over iets dat meer/minder vastgesteld (of gediagnosticeerd) wordt.

Ohja, en dit is niets nieuw. Dit is iets dat geleidelijk aan al 20j of zelfs meer aan het opkomen is.
Neem bijveerbeeld deze reportage van ondertussen al 10j geleden over ADHD:
Of krijgen mensen vaker een (terechte) diagnose omdat iets meer gekend is onder de bevolking en mensen dus eerder geneigd zijn hulp of ondersteuning te zoeken, waar dit vroeger vaker onder de radar bleef?

Zoals je zelf zegt is het onmogelijk om dit 1 op 1 te vergelijken met vroeger. Hier gaat heel snel het buikgevoel spreken, als iemand een bepaalde (psychische) al niet serieus neemt gaat die persoon natuurlijk heel snel vinden dat de diagnose "veel te veel" wordt gegeven. Of het nu BDD, ADHD, of iets anders is.

Of krijgen mensen vaker een (terechte) diagnose omdat iets meer gekend is onder de bevolking en mensen dus eerder geneigd zijn hulp of ondersteuning te zoeken, waar dit vroeger vaker onder de radar bleef?
Dat zal zeker ook mogelijk zijn en meespelen, valt onder het verminderen van het taboe ;)
Zoals je zelf zegt is het onmogelijk om dit 1 op 1 te vergelijken met vroeger. Hier gaat heel snel het buikgevoel spreken, als iemand een bepaalde (psychische) al niet serieus neemt gaat die persoon natuurlijk heel snel vinden dat de diagnose "veel te veel" wordt gegeven. Of het nu BDD, ADHD, of iets anders is.
Maar het omgekeerde is ook mogelijk, en dat was wat sommigen hier aanhaalden. Er wordt tegenwoordig nogal snel ergens een label opgeplakt, al dan niet zonder diagnose. En sommige diagnoses kunnen te snel gemaakt worden omdat men er zelf naartoe stuurt (of de ouders/school/... zoals aangehaald in de reportage die ik gelinked heb over ADHD uit 2010).

Is het zo vreemd dat mensen die continu in de schijnwerpers staan en wiens gedrag uitvoerig besproken wordt in de tabloids lijden aan psychische stoornissen? Voeg daar de ongezonde prestatiedruk aan toe van de film- en muziekwereld en je krijgt de perfecte cocktail voor psychische problemen.

En de notie dat iemand 'met miljoenen' minder kans zou hebben op mentale problemen is toch ook een foutief cliché dat mensen graag uit de kast halen om goedkope kritiek te geven op beroemdheden.

Nee, ik kan alleen maar aanmoedigen dat celebrities in het openbaar spreken over psychische problemen. Er heerst nog altijd een grote taboe rond psychische problemen en zoals @toru terecht aanhaalt verergeren sociale media dit probleem alleen maar. Plots krijg je tienduizenden mensen die ongepaste opmerkingen maken over je lichaam. En de nieuwe referentie voor het perfecte lichaam is nu een gefotoshopt Instagram model. En dan zijn we verbaasd dat dit mentaal een zware tol eist bij mensen. Ik vind het vooral jammer dat we hier weeral de cynische toer op gaan en meteen mensen beschuldigen van aandachtszoekerij en aanstellerij.
Foutief cliché dat jij gewoon net uit je duim zuigt. Het is niet dat ze dat niet kunnen hebben.

't Gaat er ook gewoon om dat jullie beetje onderschatten wat BDD is hoor. Dat is niet 'wat elke tiener voelt', dat is ook niet gewoon onzeker zijn over je lichaam of denken dat je te dik bent. Ik kende een meiske met BDD. Die was compleet geobsedeerd door haar neus. Op een foto van haar (of samen met anderen) zag ze alleen maar haar neus. Ze was ervan overtuigd dat ze de meest groteske neus ooit had, dat iedereen dat zag en dat dat iedereen opviel. Hoe kon iemand nu van haar houden met zo'n neus? Als persoon x niet op haar verliefd was, was het zeker door die neus. Mensen staarden haar na omwile van die neus. Ze overwoog plastische chirurgie maar was bang om dat te doen omdat ze zich dan waarschijnlijk op iets anders ging fixeren.

Haar neus was mij zelfs nog nooit opgevallen, toen ze mij dat vertelde. De meest doorsnee neus ooit.

Nu gaan ze bij Terzake ook al dieper in over dat voorval met die 'Cismannen' in dat café in Gent. Gaan ze even doodleuk de begrippen 'Cisgender' en 'Flinta' uitleggen. Daar bij de VRT zijn ze toch ook aan het doordraaien.

Terug
Bovenaan