Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Welke uitleg zoek je dan? Een agent die toegeeft dat hij harder zal optreden bij zwarte?
Dus als niemand het toegeeft en je geen bewijs hebt of zelfs maar een aanwijzing hebt dan mag je er nog steeds vanuit gaan dat het toch klopt want iedereen liegt? Da's het soort redenering waardoor fake news en complottheorieën zo welig tieren.

"the girl identified as NB, who has adhd,......"

LOL amerika toch.....
Die N.B. zijn initialen hé. Moet wel de hele zin citeren. In a letter to the DOE and HPD, the ACLU said the girl identified as “N.B.” — who has ADHD — participated in drawing an offensive sketch of another student in response to being bullied.

"The girl identified as N.B." is het hele onderwerp, niet een zin met the girl (onderwerp), identified (werkwoord), as N.B. (lijdend voorwerp? lol dat zit ver).

Zie ook wat verder in het artikel:

“N.B. should have been allowed to be with her parent who was sequestered in another room in the same school at that very time as police officers were interrogating 10-year-old N.B.,” said Kim.

Die N.B. zijn initialen hé. Moet wel de hele zin citeren. In a letter to the DOE and HPD, the ACLU said the girl identified as “N.B.” — who has ADHD — participated in drawing an offensive sketch of another student in response to being bullied.

"The girl identified as N.B." is het hele onderwerp, niet een zin met the girl (onderwerp), identified (werkwoord), as N.B. (lijdend voorwerp? lol dat zit ver).

Zie ook wat verder in het artikel:

“N.B. should have been allowed to be with her parent who was sequestered in another room in the same school at that very time as police officers were interrogating 10-year-old N.B.,” said Kim.
Ik snap uw opmerking zelfs niet, het gaat erom dat ze adhd heeft, wat ik gewoon al een rare opmerking vind.

Ik snap dat wat ze doorgegaan heeft, erg is, maar dat zo extra cachet willen geven door te vermelden dat ze adhd heeft is er wel over....

"the girl identified as NB, who has adhd,......"

LOL amerika toch.....
Dat is wel in de mode tegenwoordig, Bart De Pauw komt nu ook op de proppen met een vorm van autisme die hij stiekem al jaren heeft en de drijfveer is achter zijn gestalk. Mocht ik morgen van iets crimineels beschuldigd worden zou ik de autisme, ad(hd), asperger, ... kaart trekken. Dat leidt ineens de aandacht af en je kan de schuld van je wegleggen?.

Dat is wel in de mode tegenwoordig, Bart De Pauw komt nu ook op de proppen met een vorm van autisme die hij stiekem al jaren heeft en de drijfveer is achter zijn gestalk. Mocht ik morgen van iets crimineels beschuldigd worden zou ik de autisme, ad(hd), asperger, ... kaart trekken. Dat leidt ineens de aandacht af en je kan de schuld van je wegleggen?
Dan moet je natuurlijk wel die diagnose hebben en de rechter moet van oordeel zijn dat die aandoening relevant is om een rechtvaardige straf uit te kunnen spreken. Dat lijkt me nog niet zo'n garantie op succes, hoor. Het kan juist ook in je nadeel uitdraaien als de rechter beslist dat het louter een poging is om strafvermindering te krijgen en de verdachte dus niet voldoende blijk geeft van oprechte berouw/intentie om zijn leven te beteren.

Dan moet je natuurlijk wel die diagnose hebben en de rechter moet van oordeel zijn dat die aandoening relevant is om een rechtvaardige straf uit te kunnen spreken.
Daar is niets moeilijks aan hoor, vanaf dat je een aantal symptomen vertoont (of ze acteert) kan je die diagnose al verkrijgen. Ik ken genoeg mensen die misbruik maken om op die manier een maand verlof wegens een burnout te verkrijgen.

Dat lijkt me nog niet zo'n garantie op succes, hoor. Het kan juist ook in je nadeel uitdraaien als de rechter beslist dat het louter een poging is om strafvermindering te krijgen en de verdachte dus niet voldoende blijk geeft van oprechte berouw/intentie om zijn leven te beteren.
Ik kan me geen enkele situatie voor de geest halen waarbij een rechter dat als een verzwarende omstandigheid gaat zien, zeker niet als een de diagnose gesteld is door een psychiater. Kijk nu ook naar dit vb, vlug die ADHD erbij vermelden en klaar. Er komen niet eens vragen op.

Daar is niets moeilijks aan hoor, vanaf dat je een aantal symptomen vertoont (of ze acteert) kan je die diagnose al verkrijgen. Ik ken genoeg mensen die misbruik maken om op die manier een maand verlof wegens een burnout te verkrijgen.

Ik kan me geen enkele situatie voor de geest halen waarbij een rechter dat als een verzwarende omstandigheid gaat zien, zeker niet als een de diagnose gesteld is door een psychiater. Kijk nu ook naar dit vb, vlug die ADHD erbij vermelden en klaar. Er komen niet eens vragen op.

Als dat onderzoek in het kader van een rechtzaak moet gevoerd worden denk ik nu wel dat het resultaat daarvan redelijk betrouwbaar is, in elk geval meer betrouwbaar dan de huisarts, CLB arts of tante Josiane die verpleegster is in het AZ die zeggen dat Timmeke duidelijk ADHD heeft omdat hij wat energieker is.

Dat er daarnaast veel misbruik is door mensen die zich "laten" thuiszetten van het werk is zeker zo, maar dat zet ook de mensen die effectief wel ernstige psychische aandoeningen hebben en daardoor niet kunnen werken in een slecht licht of in de schaduw. Wat natuurlijk altijd zo is in ons sociaal systeem. Maar dat is een andere discussie.

Hier vind ik ook het vermelden in de media absoluut onnodig en geen meerwaarde. Zelfs het feit dat ze zwart is vind ik onnodig en polariseert alleen maar meer. We willen naar een inclusieve maatschappij waarin iedereen gelijk is en er geen onderscheid is op eender welk gebied.

Edit/ ik lees net dat het de advocaat is die het zwart zijn benadrukt en niet de media zelf. Maar dan nog onnodig imo.

Laatst bewerkt:
Waarheid ferm onrecht aandoen. Diagnose autisme wordt enkel gegeven als de symptomen aanwezig zijn van heel jonge leeftijd. Verklaren dat BDP dat plots veinst is dan ook slechte manier om uw narratief over te brengen.

Edit/ ik lees net dat het de advocaat is die het zwart zijn benadrukt en niet de media zelf. Maar dan nog onnodig imo.
Da's hoe het vaak aangepakt wordt, als je bijvoorbeeld kijkt naar hoe fox news hun zever probeert aan te praten is dat ook meestal in quotes of in e vorm van "xxxx says...", in artikels waar ze wat "speciale" ideeën verkondigen gaan die meningen niet vaak rechtstreeks van hun journalisten laten komen, die rapporteren enkel wat iemand anders zegt.

In het artikel van CNN staat het zelfs in de titel dat het meisje zwart was, en daarna wordt er elke twee paragrafen naar gealludeerd terwijl er nergens in het artikel wordt uitgelegd wat het concrete verband tussen racisme en dit incident zou zijn. Jammer dat serieuze nieuwsbronnen op het Trumptijdperk gereageerd hebben door hun objectiviteit en journalistieke integriteit overboord te gooien en dezelfde richting uit te gaan als de baggermedia die zich daarvoor vooral beperkte tot de rechterzijde van het politiek spectrum in de VS.

Waarheid ferm onrecht aandoen. Diagnose autisme wordt enkel gegeven als de symptomen aanwezig zijn van heel jonge leeftijd. Verklaren dat BDP dat plots veinst is dan ook slechte manier om uw narratief over te brengen.
Ik had het eerder over ADHD, waarover het ook ging in de post waarop ik reageerde (dat vb van BDP ligt in het verlengde daarvan). Ik weet overigens niet of BDP het veinst of niet, het komt alleszins goed uit als verdediging.

Hier vind ik ook het vermelden in de media absoluut onnodig en geen meerwaarde. Zelfs het feit dat ze zwart is vind ik onnodig en polariseert alleen maar meer. We willen naar een inclusieve maatschappij waarin iedereen gelijk is en er geen onderscheid is op eender welk gebied.

Maar het is relevant omdat zwarten harder aangepakt worden, of gaan we echt gaan beweren dat het arresteren van dit kind, vanwege een beledigende tekening, ook zou gebeuren met een blank kindje. En ja dan verzanden we weer in een moeilijke discussie want 'wie weet zouden ze hier eender welk kind op die manier behandeld hebben' maar als ge dat naast alle eerder verhalen legt rond onterechte hardhandige arrestaties van zeer jonge kinderen komt ge toch vooral op een kleurconstante uit.

Ik snap uw opmerking zelfs niet, het gaat erom dat ze adhd heeft, wat ik gewoon al een rare opmerking vind.

Ik snap dat wat ze doorgegaan heeft, erg is, maar dat zo extra cachet willen geven door te vermelden dat ze adhd heeft is er wel over....
Ik vermoed dat glas dacht dat ge het op die 'nb' had die voor nonbinair kon staan. Gezien ook de vorige discussies daarover hier of in dit forumonderdeel op zijn minst.

Maar het is relevant omdat zwarten harder aangepakt worden, of gaan we echt gaan beweren dat het arresteren van dit kind, vanwege een beledigende tekening, ook zou gebeuren met een blank kindje.
Waarom zou dat niet kunnen gebeuren? Een "wat als" is geen argument he.

En ja dan verzanden we weer in een moeilijke discussie want 'wie weet zouden ze hier eender welk kind op die manier behandeld hebben' maar als ge dat naast alle eerder verhalen legt rond onterechte hardhandige arrestaties van zeer jonge kinderen komt ge toch vooral op een kleurconstante uit.
In de VS kom je sowieso uit op een kleurconstante, maar ik heb nog nooit cijfers gezien van onterechte arrestaties waar specifiek een kleur wordt vermeld.

Waarom zou dat niet kunnen gebeuren? Een "wat als" is geen argument he.

In de VS kom je sowieso uit op een kleurconstante, maar ik heb nog nooit cijfers gezien van onterechte arrestaties waar specifiek een kleur wordt vermeld.

According to the U.S. Department of Education Civil Rights Data Collection for 2015-'16, the most recent data available, over 290,600 cases in schools were referred to law enforcement or resulted in arrest. Black students were disproportionately subject to those disciplinary measures -- representing 15% of the student body and 31% of referrals, a 16% gap (up from 11% the year before). Students with disabilities were also disproportionately subject to that kind of discipline, according to the data.

In 2013-'14, the data was similar -- 260,000 students were referred to law enforcement and 92,000 were subjected to school-related arrests. In addition to contacts with law enforcement, the data shows that there were racial disparities in out-of-school suspensions as well, beginning in preschool, with black children -- or children of color -- disproportionately banned from school property.

+
In July, the U.S. Commission on Civil Rights released the report "Beyond Suspensions: Examining School Discipline Policies and Connections to the School-to-Prison Pipeline for Students of Color with Disabilities" that analyzed more than 2.7 million student suspensions handed out at U.S. public schools in the 2015-'16 academic year. The study found that students with disabilities are at higher risk of being suspended than their peers, and black students with disabilities lost approximately 77 more days of school due to exclusionary discipline than their white peers.

...

"Students of color as a whole, as well as by individual racial group, do not commit more disciplinable offenses than their white peers -- but black students, Latino students, and Native American students in the aggregate receive substantially more school discipline than their white peers and receive harsher and longer punishments than their white peers receive for like offenses," Catherine E. Lhamon, the chair of the commission, wrote in a letter addressed to President Donald Trump and Vice President Mike Pence.

Laatst bewerkt:
Maar het is relevant omdat zwarten harder aangepakt worden, of gaan we echt gaan beweren dat het arresteren van dit kind, vanwege een beledigende tekening, ook zou gebeuren met een blank kindje. En ja dan verzanden we weer in een moeilijke discussie want 'wie weet zouden ze hier eender welk kind op die manier behandeld hebben' maar als ge dat naast alle eerder verhalen legt rond onterechte hardhandige arrestaties van zeer jonge kinderen komt ge toch vooral op een kleurconstante uit.

How, dat vind ik toch moeilijk hoor. Ja, de statistieken kunnen best aantonen dat zwarte kinderen meer dergelijke problemen en discriminatie ondervinden. Maar om daarom nu automatisch te beweren dat het hier ook daarom draait? Vanuit wat dan, buikgevoel?

Waarom vind je dat dan relevant? Omwille van de bewustmaking, het aantonen hoe zwarte mensen meer te maken hebben met discriminatie? Draai het dan ook even om, vind je het relevant om bij pakweg een overval op een winkel of een aanranding op straat in Brussel te vermelden in de pers dat het om een Noord-Afrikaans iemand gaat? Omdat die statistisch gezien in Brussel meer overvallen of aanrandingen plegen? Omwille van de bewustmaking dat deze problemen met donkere mensen in Brussel meer voorvallen?

Laatst bewerkt:
In July, the U.S. Commission on Civil Rights released the report "Beyond Suspensions: Examining School Discipline Policies and Connections to the School-to-Prison Pipeline for Students of Color with Disabilities" that analyzed more than 2.7 million student suspensions handed out at U.S. public schools in the 2015-'16 academic year. The study found that students with disabilities are at higher risk of being suspended than their peers, and black students with disabilities lost approximately 77 more days of school due to exclusionary discipline than their white peers.

...

"Students of color as a whole, as well as by individual racial group, do not commit more disciplinable offenses than their white peers -- but black students, Latino students, and Native American students in the aggregate receive substantially more school discipline than their white peers and receive harsher and longer punishments than their white peers receive for like offenses," Catherine E. Lhamon, the chair of the commission, wrote in a letter addressed to President Donald Trump and Vice President Mike Pence.

Je verwart correlatie met causaliteit.
In geen enkele van de 2 reports (1 en 2) wordt er een causaal verband gelegd tussen ras/huidskleur en gemiste dagen, enkel een correlatie aangetoond.

1 van de grootste bronnen voor beide reports, is deze paper:

En hier staat letterlijk in dat die ook geen causaal verband kan aantonen:
A key concern in this study is whether variation in schools’ conditional suspension rates arises from policy choices made by administrators, or from underlying variation in school context. While the large exogenous change in peers caused by the redrawing of school boundaries partly addresses this concern, we ultimately cannot directly connect our estimates of school “strictness” to concrete policy changes. However, school effects on suspensions are uncorrelated with school effects on achievement, and are also unrelated to other measures of school quality such as teacher turnover or peer characteristics.

En ik ben het niet alleen die het ziet, report 1 van hierboven (waar de brief van Catherine E. Lhamon ook over gaat) is al door meerdere bronnen in twijfel getrokken omdat de conclusie van een causaal verband niet kan aangetoond worden. Ik zal het bij 1 houden:

Lhamon and her aides pointed to a few spots in the 224-page report to back up the claim that there are no underlying differences in student behavior. But those citations did not offer such evidence. One set of data referenced in the report showed the opposite, documenting small but statistically significant differences in behavior of black and Hispanic students, compared with whites.

Experts say it is unclear whether or why students of color may be more likely to display behavior problems. Possible explanations include the impact of poverty, family structure and systemic bias faced throughout life.

How, dat vind ik toch moeilijk hoor. Ja, de statistieken kunnen best aantonen dat zwarte kinderen meer dergelijke problemen en discriminatie ondervinden. Maar om daarom nu automatisch te beweren dat het hier ook daarom draait? Vanuit wat dan, buikgevoel?

Waarom vind je dat dan relevant? Omwille van de bewustmaking, het aantonen hoe zwarte mensen meer te maken hebben met discriminatie? Draai het dan ook even om, vind je het relevant om bij pakweg een overval op een winkel of een aanranding op straat in Brussel te vermelden in de pers dat het om een Noord-Afrikaans iemand gaat? Omdat die statistisch gezien in Brussel meer overvallen of aanrandingen plegen? Omwille van de bewustmaking dat deze problemen met donkere mensen in Brussel meer voorvallen?

Laat ons wel wezen dat het hier gaat om een kind dat een beledigende tekening heeft gemaakt hé. Het is niet per se relevant want het slaat op niets om een kind hiervoor te gaan arresteren. En in een case per case geval kunt ge dat ook nooit hard aantonen dat de aanpak harder was omwille van kleur maar ik vind het wel relevant om mee te nemen in de evaluaties van waarom en hoe vaak dit soort arrestaties gebeuren.

Ook in uw voorbeelden, die wel degelijk over strafbare feiten gaan, is dat case per case niet relevant (tenzij ze de dader zoeken en het over het signalement gaat) maar wel in het geheel om na te gaan waarom een bepaalde subgroep vaker zo'n vergrijpen uitvoert of vaker opgepakt/bestraft worden.

@the_fox in dat soort onderzoek is correlatie VS causaliteit een gemakkelijke stok om mee te slaan hé. Ze kunnen nooit causaliteit aantonen, enkel groepen vergelijken met eenzelfde set onderliggende kenmerken (zoals bv: gezinssituatie, intelligentie, financiële status van gezin, etc) en de correlatie met race gaan vergelijken met onbestaande correlaties op andere vlakken
Dat haalt die Paper ook aan hier:
However, school effects on suspensions are uncorrelated with school effects on achievement, and are also unrelated to other measures of school quality such as teacher turnover or peer characteristics.

@the_fox in dat soort onderzoek is correlatie VS causaliteit een gemakkelijke stok om mee te slaan hé. Ze kunnen nooit causaliteit aantonen, enkel groepen vergelijken met eenzelfde set onderliggende kenmerken (zoals bv: gezinssituatie, intelligentie, financiële status van gezin, etc) en de correlatie met race gaan vergelijken met onbestaande correlaties op andere vlakken
Dat haalt die Paper ook aan hier:
However, school effects on suspensions are uncorrelated with school effects on achievement, and are also unrelated to other measures of school quality such as teacher turnover or peer characteristics.
Tuurlijk, en dat maakt die studies net nutteloos. Want velen gaan puur af op de dataset van schorsingen, maar kunnen niet zeggen of de schorsing "rechtvaardig" was.

Dat is hetzelfde als een statistiek die in verschillende kringen rondgaat (en correct is):
Er is een disproportie tussen het aantal zwarte criminelen en hun aandeel in de bevolking.
DzStNKz.png

(bron)

Maar, net zoals bij de cijfers over de scholen, kan je daar de conclusies uit trekken die je wilt waar geen causaal verband aangetoond wordt. De 2 extremen zijn:
  • Er wordt gediscrimineerd
  • Ze plegen meer misdrijven
En ja, beide conclusies worden door confirmation bias als conclusie getrokken uit die statistiek.

Dus nee, het is niet schermen met correlatie vs causaliteit. Er is een probleem, maar er is geen aantoonbare causale link die aantoont dat er gediscrimneerd wordt. Of dat er meer/minder inbreuken gepleegd worden. Of welke andere socio-economische factoren er meespelen. En wat Catherine E. Lhamon beweerde is gewoon ronduit niet aangetoond (het zinnetje "Students of color as a whole, as well as by individual racial group, do not commit more disciplinable offenses than their white peers") in die reports of de studies erachter.

Dit stond gisteren in Het Nieuwsblad in een artikel over waarom Bashir Abdi sportman van het jaar zou moeten worden

4. Meer gemondialiseerd dan Europese wittemannenclub van de koers

Abdi heeft natuurlijk niet alleen zijn Europees record van gisteren om in de strijd te werpen bij de sportprijzen dit najaar, maar ook zijn olympisch marathonbrons. Olympisch eremetaal weegt in een olympisch jaar altijd zwaar door. Als atletiek nog altijd de olympische sport nummer één is, heeft Abdi ook daar een streepje voor. Samen met de 100 meter spurt is de marathon dan ook nog eens hét koningsnummer van de atletiek. Wie daar scoort, wordt een bekende naam bij iedere sportliefhebber op de planeet. De marathon is een hypermondiale discipline, veel meer dan de koers, die bij ons zo onder een vergrootglas ligt, maar toch voor het overgrote merendeel gedomineerd wordt door (uitsluitend blanke) Europeanen.

Oké, ook Wout van Aert en Mathias Casse kunnen een olympische medaille voorleggen. Appelen met peren vergelijken zal het altijd zijn, een sportverkiezing over verschillende sporten heen. Maar de prestaties van Abdi in 2021 hebben toch nog net iets meer betekenis in de mondiale sportwereld dan die van zijn concurrenten. Sorry Wout, sorry Matthias. Bashir Abdi is de verdiende Sportman van het Jaar.

Dus de koers wordt gedomineerd door blanke mannen. Het is dat de top bij de 100 meter spurt en de marathon zo divers gekleurd is...
En marathon hypermondiaal... hoeveel langeafstandlopers komen niet uit Kenia of Ethiopië? Het is niet omdat iemand van nationaliteit wisselt dat de sport plots mondialer wordt, als Alaphilippe zich laat naturaliseren tot Rwandees zegt dat ook niets.

Dit stond gisteren in Het Nieuwsblad in een artikel over waarom Bashir Abdi sportman van het jaar zou moeten worden

Dus de koers wordt gedomineerd door blanke mannen. Het is dat de top bij de 100 meter spurt en de marathon zo divers gekleurd is...
En marathon hypermondiaal... hoeveel langeafstandlopers komen niet uit Kenia of Ethiopië? Het is niet omdat iemand van nationaliteit wisselt dat de sport plots mondialer wordt, als Alaphilippe zich laat naturaliseren tot Rwandees zegt dat ook niets.
Het argument dat atletiek de olympische sporttak bij uitstek is vind ik nog hout snijden, maar het hele huidskleur/etniciteitsdebat toch wat minder. Ik denk wel dat als je buiten de absolute top gaat, je meer diversiteit tegenkomt bij de marathon dan bij de koers. Lijkt me dat een sport die minder vereisten heeft qua infrastructuur en materiaal ook gewoon makkelijker overal ter wereld wordt uitgevoerd (zie zwemmen voor iets meer exclusief). Anderzijds is het niet dat er in de koers geen niet-Europeanen meerijden (en die het ook goed doen).

Eerlijk, wat aandacht voor iets anders dan koers en voetbal zou me ook goed lijken, maar dit diversiteitsargument vind ik vergezocht.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan