Er is decennialang nooit iemand over gevallen over het woord "blank" buiten misschien een bende extremisten die nu dan de bovenhand halen en daardoor de maatschappij inderdaad in 2 verdelen over het gebruik van een stom woord.
Status-quo is niet hetzelfde als stoppen met toe te geven aan vergezochte betekenissen achter woorden om ze dan te willen veranderen.
Wat dat soort extremisten doen is doelbewust problemen creëren. Alsof iemand dat woord zou relateren aan ons koloniaal verleden.
En dat dat geen kleur is en zo de mensen verdelen.
Geloof je dat nu echt zelf allemaal dat daar iemand van wakker lag, nee.
Maar extremisten maken daar een probleem van en kijk, plots moet het woord weg.
En vooral niet vergeten: Merk je dat andere mensen wel ‘blank’ blijven zeggen? Spreek hen daar dan op aan. Herinner hen eraan dat het verwijst naar slavernij en dat het eigenlijk geen huidskleur is.
Of hoe je kunstmatige problemen bij creëert die niet bestonden om dan mensen te kunnen aanspreken op hun racistisch en verdelend taalgebruik.
Maar het is helemaal geen kunstmatig probleem. Jij focust altijd op één element uit een véél, véél ruimer debat en problematiek, reduceert dat tot ene gegeven tot een 'ligt daar nu iemand echt wakker van' en voert het dan af als kunstmatig of ridicuul. Maar jij blijft altijd volstrekt blind voor het grotere plaatje en voor
impliciete betekenissen.
Neen, er ligt niemand wakker van louter dat woordje 'blank' op zich. Maar dat is wel een van de vele woorden en gebruiken in onze taal en cultuur die
onderhuids en impliciet zorgen voor een opdeling tussen bevolkingsgroepen. De niet-gekleurden en de gekleurden. Dat is iets dat men probeert weg te werken, en dat is niet meer dan terecht. Daar is het ook meer dan tijd voor. En het is heel moeilijk om een balans te zoeken tussen enerzijds te snel gaan, waardoor mensen zich onwennig voelen in de maatschappij en reactionair beginnen te reageren; en anderzijds om bevolkingsgroepen die al honderd in 'de wacht' staan op gelijkheid niet weer te moeten zeggen van geduldig te zijn. Dat er individuen en groepen zijn die veel te snel willen gaan, die mensen niet de tijd of de kans geven om zich aan te passen, die die mensen meteen in hokjes steken en verwijten ... dat is idioot en dat doet hun zaak meer kwaad dan goed. Dat er individuen en groepen zijn die in hun discours voor meer gelijkheid zelf zijn vervallen in racisme van het zuiverste soort is compleet schandelijk. Maar extremen heb je altijd, en die doen op zich niet af aan de terechte boodschap van de meerderheid der 'gematigden'.
En opnieuw: door steeds zo reactionair te reageren ben je zelf medeverantwoordelijk voor de polarisatie. Ik snap niet dat je dat niet beseft. Jij bent comfortabel met het woord 'blank', jij ziet daar geen probleem in. Dan moet wie daar wel problemen in ziet wel extremistisch zijn. Dan zijn dat mensen die doelbewust kunstmatige problemen creëren. Of beste
@kay-gell, misschien, heel misschien, ligt het ook wel voor een stuk aan jijzelf die categoriek weigert om enig begrip op te brengen voor de zorgen van anderen?
Het probleem is dat het natuurlijk wel wat samengaat. Het feit dat dergelijke grote mediaspelers het woord beginnen te bannen, is omdat het wel degelijk veroordeeld wordt wanneer het gebruikt wordt. Dus het logische gevolg van het verbannen van dergelijke woorden, onder druk van bepaalde groepen en strekkingen, is dat je wel degelijk de les gaat gespeld worden wanneer je het nog gebruikt want "ongehoord".
En daar komt die tegenreactie vnl uit voort. Er komt druk, veel mensen reageren in eerste instantie "so what, maak je niet druk" of "het gaat maar om wat roepers op social media", maar na een tijd wordt dat opgepikt en krijgt die groep wel gedaan waarvoor het zo staat te roepen.
En dan moet je je dus op den duur wel beginnen te schamen wanneer je blank gebruikt.
Omdat ze er anders voor veroordeeld zouden worden? Of omdat ze het eens zijn met de betekenis van het woord? De waarheid zal allicht ergens tussenin liggen. Maar moest het hen enkel gaan uit schrik voor commentaar, dan zouden ze allemaal het woord blank blijven gebruiken hoor.
Ook op je tweede regel. Waarom wordt iets opgepikt? Uit druk, of uit het feit dat na verloop van tijd meer mensen het eens zijn met de betekenis van het woord? Mijn eerste gedacht bij het woord 'wit' was ook 'lol nee', maar ik ben ondertussen wel mee in het waarom. Ookal zal ik het merendeel van de tijd nog altijd 'blank ...allé, ja, wit' zeggen. Misschien dat het over twintig jaar wel 'natuurlijk' zal aanvoelen. Ik zie nu ook nog maar weinig mensen spreken over negers. Toen ik in de lagere school zat hoorde ik ook veel mensen 'negers ... allé, ja, zwarten' zeggen. We zullen zien wat het geeft over twintig jaar met het woord 'wit' he. Ik vermoed dat dat gewoon ingeburgerd zal geraken, en mij lijkt dat ook een goeie stap. Dat is het verdwijnen van een onderhuidse tegenstelling tussen mensen met een verschillende huidskleur, dat is voor mij alleen maar positief. Maar opnieuw: als er iemand mij zou beginnen de les te spellen of te verwijten wanneer ik toch nog eens het woord 'blank' zou gebruiken, die gaat het ook geweten hebben hoor. Dat is gewoon niet de juiste manier.
Ik ben het trouwens eens dat er nu een soort van culturele strijd aan de gang is. Maar die moet ook gewoon gestreden worden. We moeten samenleven met elkaar. We kunnen niet meer doen alsof de ander niet bestaat, niet relevant is of minderwaardig is. Maar we moeten er tegelijk over waken dat onze eigenheid niet compleet gereduceerd wordt of dat mensen zich niet meer herkennen in een te snel veranderende wereld. Dat leidt tot extreem reactionaire reacties aan de ene kant, en extreem revolutionaire reacties aan de andere kant. Beiden zijn ongezond en destructief. Maar ik ben er wel van overtuigd dat als we die beide zijden niet laten escaleren, en we als gematigde meerderheid ons niet laten meesleuren in het reactionaire of het revolutionaire, maar in alle openheid en begrip met elkaar praten dat we naar een normalisatie zullen gaan.
Dit typeert volgens mij wel goed je insteek en hoe je feitelijk op deze problematieken allemaal kijkt. De andere mening is de vijand. Ik vind dit best wel eng dat je specifiek voor deze woorden kiest.
Errr ... nee. Da's zowat het tegengestelde van wat ik daar bedoel. Ik zal er maar van uitgaan dat je me echt hebt misbegrepen en dat je me hier niet kwaadwillig probeert te framen ... ik zal hier nog eens mijn best doen om in een extreem gevoelig onderwerp zo uitgebreid een zo onderbouwd en genuanceerd mogelijke post neer te pennen.
Kan het niet zijn dat door net te hyperfocusen op bepaalde woorden dat we als maatschappij net evolueren naar een situatie waar iedereen wel heel bewust is van zijn huidskleur en deze naar waarde wordt beoordeeld?
Neen. Wat we zien is dat mensen zich bewust worden van de soms impliciete, soms expliciete betekenissen en gevoeligheden van woorden en gebruiken die voor bepaalde minderheidsgroepen al langer problematisch zijn en die net een samenleving waar aan huidskleur evenveel belang wordt gehecht als aan haarkleur in de weg staan. En waar bepaalde groepen dan heel erg reactionair (en soms gewoon puur racistisch) op reageren, en anderen net heel revolutionair (en soms gewoon puur racistisch).
Maar het is niet omdat wij ons nu van bepaalde woorden bewust worden, dat die problemen nieuw of uitgevonden zijn. Eerder dat we nu de stem horen van zij die we lang niet gehoord hebben.
Ik denk dat ik in mijn 17 jarige profesionnele carriere nog nooit het woord wit zwart of bruin in de mond genomen heb op de werkvloer. (heel diverse werkvloer) Dit is helemaal niet nodig. Collegas zijn collegas. Van mijn part zouden ze gewoon de woorden wit zwart bruin geel mogen verbieden. Spreek dan over nationaliteit of origine dmv geografische namen.
Maar da's allemaal heel tof he
@zwarten. Maar het is niet omdat jij die problemen niet ziet of ervaart in jouw omgeving, dat die problemen niet bestaan in onze samenleving (of zelfs in jouw omgeving).