Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Ik vind dat ook wel een beetje een slingerbeweging. Heel die cancel-culture is iets van alle tijden, enkel is het woord nu modieus en zijn de effecten veel groter door zaken zoals sociale media. Vroeger schreven conservatieve mensen/organisaties ook kwade lezersbrieven over te "progressieve" zaken, of hield de pastoor daar doempreken over, en deed de media dan aan zelfcensuur. Ik heb in de VS nog een date gehad met een zeer conservatief-protestants opgevoede vrouw die als kind nog werd gemobiliseerd om in groep te gaan bidden aan de ingang van een Marilyn Manson concert.

We zijn denk ik het midden gepasseerd en zitten nu in het andere uiterste waar andere zaken slecht worden bekeken omdat ze niet "progressief" genoeg meer zijn.
Evolutie is iets wat traag gaat.
‘Men’ wil nu alles veel te snel veranderen, en dat komt nu over als opdringen.
Ik wil, zonder heel dat debat terug open te rijten, het voorbeeld van zwarte piet geven.
Gaat men overschakelen naar enkel roetpiet? Zeer zeker. En ik ben daar op zich niet tegen als men het geleidelijk aan zou veranderen.
Doe nog enkele jaren de beide. Ook op tv en shows. Om dan de generatie die opgroeide met roetpiet het te laten overgaan op enkel roetpiet.
Hey is gewoon jammer dat de tegenstanders van ZP niet lijken te willen luisteren naar de argumenten van de voorstanders. Nl dat de huidige piet niks met racisme te maken heeft en zodoende eigenlijk niet zou moeten veranderen.

Hey is gewoon jammer dat de tegenstanders van ZP niet lijken te willen luisteren naar de argumenten van de voorstanders. Nl dat de huidige piet niks met racisme te maken heeft en zodoende eigenlijk niet zou moeten veranderen.
Maar da's toch al heel vaak ontkracht? Men kan wel luisteren naar dat argument, maar als het gewoon fout is stopt het toch?
Waarom ik absoluut niet iedereen die huidige zwarte piet tof vindt, racistisch wil noemen, absoluut niet.
Maar de stereotype rode lippen, kroeshaar, oorbel, ... dat komt toch ontegensprekelijk van een slavernijverleden?
Ik wil heel zeker geloven dat bijna niemand die de huidige zwarte piet tof vindt, tekent, speelt, ... dat met een racistische bedoeling doet. Maar los van de intentie tegenwoordig vind ik dit toch wel een van de meest sprekende voorbeelden waar de "traditie" wel degelijk een racistische oorsprong heeft.
Of dat daarom (halsoverkop) moet veranderen, daar spreek ik me niet over uit.

Maar da's toch al heel vaak ontkracht? Men kan wel luisteren naar dat argument, maar als het gewoon fout is stopt het toch?
Waarom ik absoluut niet iedereen die huidige zwarte piet tof vindt, racistisch wil noemen, absoluut niet.
Maar de stereotype rode lippen, kroeshaar, oorbel, ... dat komt toch ontegensprekelijk van een slavernijverleden?
Ik wil heel zeker geloven dat bijna niemand die de huidige zwarte piet tof vindt, tekent, speelt, ... dat met een racistische bedoeling doet. Maar los van de intentie tegenwoordig vind ik dit toch wel een van de meest sprekende voorbeelden waar de "traditie" wel degelijk een racistische oorsprong heeft.
Of dat daarom (halsoverkop) moet veranderen, daar spreek ik me niet over uit.
Mmja. Die oorbellen en lippen mogen verdwijnen.
IK denk eerder dat het probleem bij de meeste is dat een blanke zich zwart maakt.
Verder wil ik daar niet op ingaan zonder weer teveel aan dat topic te wijden.
En stereotype? Wat is dat nog tegenwoordig?
100 jaar geleden jon je misschien zeggen dat zwarten grote oorbellen hadden, dat aboriginals piercings hadden…
Maar vandaag de dag is dat toch niet meer van tel?
In afrika dragen ze westerse kleding en westerlingen hebben nu ook piercings

Nou nou, ik ben vrij bleek maar ik ben zeker niet wit. Mijn Dombåskast van de IKEA, ja, die is wit. En die noem ik ook wit hoor, niet blank. Ik wil die boys van dat artikel hun tronie wel eens zien als de meesten hier bij het woordje "huidskleur" steevast het lichtroze potlood uit de kleurdoos halen, en niet het witte en al zeker niet het zwarte.

Ik begrijp ook helemaal niet waarom ik een woord dat ik niet leuk vind zou moeten gebruiken om mijzelf te gaan beschrijven. Dat is nog een gradatie erger dan mijzelf beschrijven met een woord dat zogezegd iemand anders niet leuk vindt. Gekkenwerk. Ik ben niet wit, ik heb niets met slavernij te maken en ik wil niet wit genoemd worden. Als iemand, zoals deze geciteerde site blijkbaar letterlijk aangeeft als correct gedrag, mij daarop attent zal maken, zou ik graag hebben dat ze ophoepelen met hun racistische zever en dat lichtoze potlood dat ze instinctief genomen hebben in hun zwart gat steken.
Op zich is dat natuurlijk geen argument tegen het niet meer gebruiken van het woord 'blank', alleen een argument tegen het vervangende woord 'wit'. Uiteraard is 'wit' niet helemaal accuraat, en heb je héél veel gradaties in bleke huidskleuren. Ik zou voor mijn potlood toch wel een heel licht roze nodig hebben bijvoorbeeld, terwijl ik voor mijn 'witte' vrouw eerder een bruin potlood zou pakken. Maar zoiets kan je natuurlijk evengoed zeggen over mensen met een 'bruine', 'zwarte', 'gele' of 'rode' huidskleur. Er zijn er maar weinigen die een huid hebben die letterlijk hetzelfde is als de kleur dat uit een standaard kleurpotlood komt.

Ik vind 'wit' ook geforceerd klinken, en ik zou ook eens met mijn ogen fronsen wanneer iemand mij zou corrigeren wanneer ik uit gewoonte blank zeg - want oh boy, wrong enemy -, maar ik begrijp wel de connotatie die het woord 'blank' met zich meebrengt en ik snap dat 'wit' dan een beter alternatief is. Enfin, het mag ook lichtroze zijn van mij, dat gaat even geforceerd en raar klinken in mijn oren. Maar voor mij is dat gewoon iets dat je op termijn wel gewoon wordt, en kan één van de zovele factoren zijn die er voor zorgen dat we naar een maatschappij evolueren waar aan huidskleur niet meer waarde wordt gehecht als aan haar- of oogkleur. Uiteindelijk is het maar een woord.

Akkoord maar het gevolg is wel dat bijvoorbeeld NOS het woord wit enkel nog gebruikt net zoals jongerensite Nws.nws.nws en het ook hoe langer, hoe vaker in andere media op te duiken.

En zo ga je zelf een discussie krijgen over stom taalgebruik, zoals al eens aangehaald is dat net hetgene wat voor meer verdeling in deze maatschappij zorgt. Want zo worden zelf bepaalde woorden een teken van aan welke kant je politiek staat.
Dat is zo enorm vermoeiend en allesbehalve bevorderlijk om samen te kunnen leven zonder te polariseren.

We kunnen ook niet langer blijven doen alsof we die kleine groep maar moeten negeren omdat er geen echte gevolgen meer zijn, want die zijn er wel.
Dit is gewoon een pleidooi voor het status-quo he. Het woord 'blank' zorgt impliciet voor verdeling in de maatschappij, door de ene groep mensen als 'zonder kleur' te benoemen, terwijl de rest wel 'gekleurd' zijn. Het woord wit is zoals ik hierboven al zei niet heiligmakend, maar is wel expliciet bedoeld om die verdeling weg te werken. Iedereen heeft een kleur.

Ik ben het er met Gavin mee eens dat er niemand mij de les moet komen spellen wanneer ik al dan niet per ongeluk eens 'blank' zeg, maar als jij zit te klagen dat ze op NOS en nws nws nws 'wit' gebruiken, dan ben jij het toch die een discussie over 'stom' taalgebruik start? Dan ben jij het toch die begint te polariseren, die het in een breder politiek spel kadert? Of mag jij wel anderen de les spellen over welke woorden ze mogen gebruiken? Taal evolueert. Wie dat probeert te forceren is een idioot. Maar wie reactionair en koppig blijft vasthouden aan het verleden is dat evenzeer. We zullen over een jaar of twintig zien of het begrip 'blank' effectief is uitgefaseerd en vervangen door 'wit'. Persoonlijk doet het me niet heel erg veel wat het ook wordt.

En nog over dat zinnetje "Dat is zo enorm vermoeiend en allesbehalve bevorderlijk om samen te kunnen leven zonder te polariseren.", sorry, daar krijg ik het eigenlijk van. Dat maakt het niet alleen een pleidooi voor het status-quo, maar ook gewoon een egoïstisch pleidooi voor je eigenste hyperindividuele comfort. Geen enkel begrip voor de 'tegenpartij'. Alsof jij neutraal bent in je fulmineren tegen het woord 'wit'. Jij ziet geen problemen met het woordje 'blank', dus moet de rest er ook geen problemen mee hebben. En indien wel, dan zijn zij degenen die het vreedzame samenleven in de weg staan en voor polarisering zorgen? Dat is blind zijn voor de bredere problematiek, gewoon omdat jij geen strobreed wil wijken van waar jij je comfortabel bij voelt. Weet je wat er bevorderlijk zou zijn voor onze samenleving en de polarisering een halt zou kunnen toeroepen? Open staan voor de zorgen van de andere. Luisteren. Niet altijd je eigen comfort op de eerste plaats zetten. Introspectie. En ik ben er mij van bewust dat dat advies met momenten ongetwijfeld ook voor mij geldt.

Heel de Zwarte Pieten discussie is voor mij de essentie van dat ‘Woke vs Cancel’ gedoe.

De ene partij wil vasthouden aan de oer waarden en negeert totaal het feit dat het beeld (krullen, rode lippen, oorbellen) een glasheldere verzwijging is naar zwarte mensen al dan niet in de slavernij. Hebben schrik dat het veranderen van het beeld zal zorgen voor een wereld evolutie waarin oude waarden allemaal taboe worden.
De andere partij begrijpt niet dat de andere partij het niet wil begrijpen en grijpt dan te pas en te onpas naar de racisme-kaart en gaat nog extremer door er allerhande nevenzaken bij te trekken die er niks mee te maken hebben. Dit alles om hun punt te maken dat eigenlijk zoveel woorden niet nodig heeft.

Dit gaat overkomen als een belachelijke oneliner: waarom laten we de kinderen hun stem hier niet in tellen?
Als K3 wordt herkozen zetten we daar een hele tribune die mag stemmen, maar in deze discussie worden ze gewoon monddood gemaakt door beide partijen…

Op zich is dat natuurlijk geen argument tegen het niet meer gebruiken van het woord 'blank', alleen een argument tegen het vervangende woord 'wit'. Uiteraard is 'wit' niet helemaal accuraat, en heb je héél veel gradaties in bleke huidskleuren. Ik zou voor mijn potlood toch wel een heel licht roze nodig hebben bijvoorbeeld, terwijl ik voor mijn 'witte' vrouw eerder een bruin potlood zou pakken. Maar zoiets kan je natuurlijk evengoed zeggen over mensen met een 'bruine', 'zwarte', 'gele' of 'rode' huidskleur. Er zijn er maar weinigen die een huid hebben die letterlijk hetzelfde is als de kleur dat uit een standaard kleurpotlood komt.

Ik vind 'wit' ook geforceerd klinken, en ik zou ook eens met mijn ogen fronsen wanneer iemand mij zou corrigeren wanneer ik uit gewoonte blank zeg - want oh boy, wrong enemy -, maar ik begrijp wel de connotatie die het woord 'blank' met zich meebrengt en ik snap dat 'wit' dan een beter alternatief is. Enfin, het mag ook lichtroze zijn van mij, dat gaat even geforceerd en raar klinken in mijn oren. Maar voor mij is dat gewoon iets dat je op termijn wel gewoon wordt, en kan één van de zovele factoren zijn die er voor zorgen dat we naar een maatschappij evolueren waar aan huidskleur niet meer waarde wordt gehecht als aan haar- of oogkleur. Uiteindelijk is het maar een woord.

Dit is gewoon een pleidooi voor het status-quo he. Het woord 'blank' zorgt impliciet voor verdeling in de maatschappij, door de ene groep mensen als 'zonder kleur' te benoemen, terwijl de rest wel 'gekleurd' zijn. Het woord wit is zoals ik hierboven al zei niet heiligmakend, maar is wel expliciet bedoeld om die verdeling weg te werken. Iedereen heeft een kleur.

Ik ben het er met Gavin mee eens dat er niemand mij de les moet komen spellen wanneer ik al dan niet per ongeluk eens 'blank' zeg, maar als jij zit te klagen dat ze op NOS en nws nws nws 'wit' gebruiken, dan ben jij het toch die een discussie over 'stom' taalgebruik start? Dan ben jij het toch die begint te polariseren, die het in een breder politiek spel kadert? Of mag jij wel anderen de les spellen over welke woorden ze mogen gebruiken? Taal evolueert. Wie dat probeert te forceren is een idioot. Maar wie reactionair en koppig blijft vasthouden aan het verleden is dat evenzeer. We zullen over een jaar of twintig zien of het begrip 'blank' effectief is uitgefaseerd en vervangen door 'wit'. Persoonlijk doet het me niet heel erg veel wat het ook wordt.

En nog over dat zinnetje "Dat is zo enorm vermoeiend en allesbehalve bevorderlijk om samen te kunnen leven zonder te polariseren.", sorry, daar krijg ik het eigenlijk van. Dat maakt het niet alleen een pleidooi voor het status-quo, maar ook gewoon een egoïstisch pleidooi voor je eigenste hyperindividuele comfort. Geen enkel begrip voor de 'tegenpartij'. Alsof jij neutraal bent in je fulmineren tegen het woord 'wit'. Jij ziet geen problemen met het woordje 'blank', dus moet de rest er ook geen problemen mee hebben. En indien wel, dan zijn zij degenen die het vreedzame samenleven in de weg staan en voor polarisering zorgen? Dat is blind zijn voor de bredere problematiek, gewoon omdat jij geen strobreed wil wijken van waar jij je comfortabel bij voelt. Weet je wat er bevorderlijk zou zijn voor onze samenleving en de polarisering een halt zou kunnen toeroepen? Open staan voor de zorgen van de andere. Luisteren. Niet altijd je eigen comfort op de eerste plaats zetten. Introspectie. En ik ben er mij van bewust dat dat advies met momenten ongetwijfeld ook voor mij geldt.

Er is decennialang nooit iemand over gevallen over het woord "blank" buiten misschien een bende extremisten die nu dan de bovenhand halen en daardoor de maatschappij inderdaad in 2 verdelen over het gebruik van een stom woord.

Status-quo is niet hetzelfde als stoppen met toe te geven aan vergezochte betekenissen achter woorden om ze dan te willen veranderen.

Wat dat soort extremisten doen is doelbewust problemen creëren. Alsof iemand dat woord zou relateren aan ons koloniaal verleden.
En dat dat geen kleur is en zo de mensen verdelen.
Geloof je dat nu echt zelf allemaal dat daar iemand van wakker lag, nee.

Maar extremisten maken daar een probleem van en kijk, plots moet het woord weg.
En vooral niet vergeten: Merk je dat andere mensen wel ‘blank’ blijven zeggen? Spreek hen daar dan op aan. Herinner hen eraan dat het verwijst naar slavernij en dat het eigenlijk geen huidskleur is.

Of hoe je kunstmatige problemen bij creëert die niet bestonden om dan mensen te kunnen aanspreken op hun racistisch en verdelend taalgebruik.

Het probleem is dat het natuurlijk wel wat samengaat. Het feit dat dergelijke grote mediaspelers het woord beginnen te bannen, is omdat het wel degelijk veroordeeld wordt wanneer het gebruikt wordt. Dus het logische gevolg van het verbannen van dergelijke woorden, onder druk van bepaalde groepen en strekkingen, is dat je wel degelijk de les gaat gespeld worden wanneer je het nog gebruikt want "ongehoord".

En daar komt die tegenreactie vnl uit voort. Er komt druk, veel mensen reageren in eerste instantie "so what, maak je niet druk" of "het gaat maar om wat roepers op social media", maar na een tijd wordt dat opgepikt en krijgt die groep wel gedaan waarvoor het zo staat te roepen.

En dan moet je je dus op den duur wel beginnen te schamen wanneer je blank gebruikt.

Dit gaat overkomen als een belachelijke oneliner: waarom laten we de kinderen hun stem hier niet in tellen?
Als K3 wordt herkozen zetten we daar een hele tribune die mag stemmen, maar in deze discussie worden ze gewoon monddood gemaakt door beide partijen…
De periode waarin die kinderen enerzijds genoeg bewustzijn en een mening hebben, en anderzijds nog geloven in Sinterklaas is nogal kort :) Vind het ook heel grappig als het traditie-argument getrokken wordt, er is niemand die in december 2021in Sinterklaas gelooft, die een idee had hoe het in december 2016 gevierd werd. Ik snap ook wel dat de traditie ook voor ouders en oudere broers/zussen is, maar ik ben er van overtuigd dat de kinderen om wie het gaat, er niets om geven hoe zwarte piet er x jaar geleden uitzag.
(Verder eens met je post)

Wat dat soort extremisten doen is doelbewust problemen creëren
. Alsof iemand dat woord zou relateren aan ons koloniaal verleden.
Dat gevoel heb ik al langer.
Dat er bepaalde mensen zijn die blijven modder tegen de muur gooien en kijken wat er blijft plakken.
En als er dan een ‘onrecht’ van de baan is, zoekt men een ander onderwerp

Het probleem is dat het natuurlijk wel wat samengaat. Het feit dat dergelijke grote mediaspelers het woord beginnen te bannen, is omdat het wel degelijk veroordeeld wordt wanneer het gebruikt wordt. Dus het logische gevolg van het verbannen van dergelijke woorden, onder druk van bepaalde groepen en strekkingen, is dat je wel degelijk de les gaat gespeld worden wanneer je het nog gebruikt want "ongehoord".

En daar komt die tegenreactie vnl uit voort. Er komt druk, veel mensen reageren in eerste instantie "so what, maak je niet druk" of "het gaat maar om wat roepers op social media", maar na een tijd wordt dat opgepikt en krijgt die groep wel gedaan waarvoor het zo staat te roepen.

En dan moet je je dus op den duur wel beginnen te schamen wanneer je blank gebruikt.

Inderdaad en dat is een toenemende trend van een extremistische groep mensen die in een wereld van onderdrukker vs slachtoffer leven.
Mensen die niets liever doen dan mensen in categorieën duwen omdat zij zich slachtoffer van God-weet-wat voelen of vinden dat zij daarvoor moeten openkomen.
En ga je niet mee met hen dan ben je sowieso een onderdrukker. Zeker als je als man/blank/hetero/cis/... bent.

En zo blijven we maar hokjes maken en mensen verder opdelen. En ja dat soort extremisme zet meer en meer hun voet aan de grond in de echte wereld vanuit de virtuele, net zoals dat in de VS al in versnellende maten aan het gebeuren is.
Ik versta niet dat er hier mensen daar hun ogen voor blijven sluiten en wegzetten als een randfenomeen dat amper invloed op ons zou hebben.

Dat is gewoon een culturele strijd die gaande is en die doordrongen is in heel onze maatschappij.

Dat gevoel heb ik al langer.
Dat er bepaalde mensen zijn die blijven modder tegen de muur gooien en kijken wat er blijft plakken.
En als er dan een ‘onrecht’ van de baan is, zoekt men een ander onderwerp
Mee eens dat dat vaak gebeurt. Vaker wel dan niet zelfs, en dat dat heel kwalijk is.

Maar dat is wat ik dus 2 pagina's geleden aangaf: Dat is preciés wat jij zat te doen met die Van het Groenewoud. Doelbewust problemen creëren, kijken wat er blijft plakken. Om een "onrecht" aan te kaarten.

Mee eens dat dat vaak gebeurt. Vaker wel dan niet zelfs, en dat dat heel kwalijk is.

Maar dat is wat ik dus 2 pagina's geleden aangaf: Dat is preciés wat jij zat te doen met die Van het Groenewoud. Doelbewust problemen creëren, kijken wat er blijft plakken. Om een "onrecht" aan te kaarten.
Ik vrees dat je me toen verkeerd begrepen hebt.
ik wou gewoon weten waarom, daarom niet per sé hier, men geen probleem heeft met een lied dat zwarte een aap noemt, en wel een probleem is dat andere zaken, even oud, wel een probleem is.
En dan heb ik het over belachelijke zaken zoals die uncle bens, k3 die zich verkleedt…

Inderdaad en dat is een toenemende trend van een extremistische groep mensen die in een wereld van onderdrukker vs slachtoffer leven.
Mensen die niets liever doen dan mensen in categorieën duwen omdat zij zich slachtoffer van God-weet-wat voelen of vinden dat zij daarvoor moeten openkomen.
En ga je niet mee met hen dan ben je sowieso een onderdrukker. Zeker als je als man/blank/hetero/cis/... bent.

En zo blijven we maar hokjes maken en mensen verder opdelen. En ja dat soort extremisme zet meer en meer hun voet aan de grond in de echte wereld vanuit de virtuele, net zoals dat in de VS al in versnellende maten aan het gebeuren is.
Ik versta niet dat er hier mensen daar hun ogen voor blijven sluiten en wegzetten als een randfenomeen dat amper invloed op ons zou hebben.

Dat is gewoon een culturele strijd die gaande is en die doordrongen is in heel onze maatschappij.

Vooral dat laatste inderdaad. En uiteraard zijn er best veel zaken waar men over roept die zodanig vergezocht of belachelijk zijn dat ze gelukkig niet dat grote publiek bereiken of worden opgepikt door grote media ed, maar er zijn er wel heel veel waarbij dat wel gebeurt, ook zaken waar men in eerste instantie zegt of denkt dat het maar een marginale roeptoeter groep is die er zich druk in maakt.

Het is ook gewoon een hele kettingreactie vaak. Men heeft bv in veel steden of gemeenten al toegegeven aan het verwijderen van verwijzingen naar Leopold 2. Goed, daar kan je voor of tegen zijn, maar op zich nog best te verdedigen imo. Maar die doos is nu wel serieus geopend, waar gaat men nu de grens trekken daarin, tot iedereen zijn zin ergens heeft gekregen?

Ik heb een beetje de indruk dat die weg die we zijn ingeslagen ons naar een punt gaat brengen waar censuur en beperking van vrije mening de norm gaat worden.

Ik vind 'wit' ook geforceerd klinken, en ik zou ook eens met mijn ogen fronsen wanneer iemand mij zou corrigeren wanneer ik uit gewoonte blank zeg - want oh boy, wrong enemy -,
Dit typeert volgens mij wel goed je insteek en hoe je feitelijk op deze problematieken allemaal kijkt. De andere mening is de vijand. Ik vind dit best wel eng dat je specifiek voor deze woorden kiest.
maar ik begrijp wel de connotatie die het woord 'blank' met zich meebrengt en ik snap dat 'wit' dan een beter alternatief is. Enfin, het mag ook lichtroze zijn van mij, dat gaat even geforceerd en raar klinken in mijn oren. Maar voor mij is dat gewoon iets dat je op termijn wel gewoon wordt, en kan één van de zovele factoren zijn die er voor zorgen dat we naar een maatschappij evolueren waar aan huidskleur niet meer waarde wordt gehecht als aan haar- of oogkleur. Uiteindelijk is het maar een woord.
Kan het niet zijn dat door net te hyperfocusen op bepaalde woorden dat we als maatschappij net evolueren naar een situatie waar iedereen wel heel bewust is van zijn huidskleur en deze naar waarde wordt beoordeeld? Ik denk dat ik in mijn 17 jarige professionele carrière nog nooit het woord wit zwart of bruin in de mond genomen heb op de werkvloer. (heel diverse werkvloer) Dit is helemaal niet nodig. Collega's zijn collega's. Van mijn part zouden ze gewoon de woorden wit zwart bruin geel mogen verbieden. Spreek dan over nationaliteit of origine dmv geografische namen.

Ik treed Kaygell hier bij.
De rest van de punten waar ik me bij kan vinden zijn ook al aangehaald door stungunner.
Het enigste wat ik hier feitelijk wil aan toevoegen is als je over tegenpartij spreekt dat er twee partijen zijn. Het zou beter zijn moesten beide partijen water bij de wijn doen. Wat stoort, wat kan beter enzoverder maar niet gaan censuursgewijs gaan opleggen van termen/woorden en mensen daardoor als de 'vijand' zien wanneer deze niet conformeren aan de eenzijdig opgelegde nieuwe standaarden.

Laatst bewerkt:
Er is decennialang nooit iemand over gevallen over het woord "blank" buiten misschien een bende extremisten die nu dan de bovenhand halen en daardoor de maatschappij inderdaad in 2 verdelen over het gebruik van een stom woord.

Status-quo is niet hetzelfde als stoppen met toe te geven aan vergezochte betekenissen achter woorden om ze dan te willen veranderen.

Wat dat soort extremisten doen is doelbewust problemen creëren. Alsof iemand dat woord zou relateren aan ons koloniaal verleden.

Maar extremisten maken daar een probleem van en kijk, plots moet het woord weg.
En vooral niet vergeten: Merk je dat andere mensen wel ‘blank’ blijven zeggen? Spreek hen daar dan op aan. Herinner hen eraan dat het verwijst naar slavernij en dat het eigenlijk geen huidskleur is.

Of hoe je kunstmatige problemen bij creëert die niet bestonden om dan mensen te kunnen aanspreken op hun racistisch en verdelend taalgebruik.
Maar het is helemaal geen kunstmatig probleem. Jij focust altijd op één element uit een véél, véél ruimer debat en problematiek, reduceert dat tot ene gegeven tot een 'ligt daar nu iemand echt wakker van' en voert het dan af als kunstmatig of ridicuul. Maar jij blijft altijd volstrekt blind voor het grotere plaatje en voor impliciete betekenissen.

Neen, er ligt niemand wakker van louter dat woordje 'blank' op zich. Maar dat is wel een van de vele woorden en gebruiken in onze taal en cultuur die onderhuids en impliciet zorgen voor een opdeling tussen bevolkingsgroepen. De niet-gekleurden en de gekleurden. Dat is iets dat men probeert weg te werken, en dat is niet meer dan terecht. Daar is het ook meer dan tijd voor. En het is heel moeilijk om een balans te zoeken tussen enerzijds te snel gaan, waardoor mensen zich onwennig voelen in de maatschappij en reactionair beginnen te reageren; en anderzijds om bevolkingsgroepen die al honderd in 'de wacht' staan op gelijkheid niet weer te moeten zeggen van geduldig te zijn. Dat er individuen en groepen zijn die veel te snel willen gaan, die mensen niet de tijd of de kans geven om zich aan te passen, die die mensen meteen in hokjes steken en verwijten ... dat is idioot en dat doet hun zaak meer kwaad dan goed. Dat er individuen en groepen zijn die in hun discours voor meer gelijkheid zelf zijn vervallen in racisme van het zuiverste soort is compleet schandelijk. Maar extremen heb je altijd, en die doen op zich niet af aan de terechte boodschap van de meerderheid der 'gematigden'.

En opnieuw: door steeds zo reactionair te reageren ben je zelf medeverantwoordelijk voor de polarisatie. Ik snap niet dat je dat niet beseft. Jij bent comfortabel met het woord 'blank', jij ziet daar geen probleem in. Dan moet wie daar wel problemen in ziet wel extremistisch zijn. Dan zijn dat mensen die doelbewust kunstmatige problemen creëren. Of beste @kay-gell, misschien, heel misschien, ligt het ook wel voor een stuk aan jijzelf die categoriek weigert om enig begrip op te brengen voor de zorgen van anderen?

Omdat ze er anders voor veroordeeld zouden worden? Of omdat ze het eens zijn met de betekenis van het woord? De waarheid zal allicht ergens tussenin liggen. Maar moest het hen enkel gaan uit schrik voor commentaar, dan zouden ze allemaal het woord blank blijven gebruiken hoor.

Ook op je tweede regel. Waarom wordt iets opgepikt? Uit druk, of uit het feit dat na verloop van tijd meer mensen het eens zijn met de betekenis van het woord? Mijn eerste gedacht bij het woord 'wit' was ook 'lol nee', maar ik ben ondertussen wel mee in het waarom. Ookal zal ik het merendeel van de tijd nog altijd 'blank ...allé, ja, wit' zeggen. Misschien dat het over twintig jaar wel 'natuurlijk' zal aanvoelen. Ik zie nu ook nog maar weinig mensen spreken over negers. Toen ik in de lagere school zat hoorde ik ook veel mensen 'negers ... allé, ja, zwarten' zeggen. We zullen zien wat het geeft over twintig jaar met het woord 'wit' he. Ik vermoed dat dat gewoon ingeburgerd zal geraken, en mij lijkt dat ook een goeie stap. Dat is het verdwijnen van een onderhuidse tegenstelling tussen mensen met een verschillende huidskleur, dat is voor mij alleen maar positief. Maar opnieuw: als er iemand mij zou beginnen de les te spellen of te verwijten wanneer ik toch nog eens het woord 'blank' zou gebruiken, die gaat het ook geweten hebben hoor. Dat is gewoon niet de juiste manier.

Ik ben het trouwens eens dat er nu een soort van culturele strijd aan de gang is. Maar die moet ook gewoon gestreden worden. We moeten samenleven met elkaar. We kunnen niet meer doen alsof de ander niet bestaat, niet relevant is of minderwaardig is. Maar we moeten er tegelijk over waken dat onze eigenheid niet compleet gereduceerd wordt of dat mensen zich niet meer herkennen in een te snel veranderende wereld. Dat leidt tot extreem reactionaire reacties aan de ene kant, en extreem revolutionaire reacties aan de andere kant. Beiden zijn ongezond en destructief. Maar ik ben er wel van overtuigd dat als we die beide zijden niet laten escaleren, en we als gematigde meerderheid ons niet laten meesleuren in het reactionaire of het revolutionaire, maar in alle openheid en begrip met elkaar praten dat we naar een normalisatie zullen gaan.

Dit typeert volgens mij wel goed je insteek en hoe je feitelijk op deze problematieken allemaal kijkt. De andere mening is de vijand. Ik vind dit best wel eng dat je specifiek voor deze woorden kiest.
Errr ... nee. Da's zowat het tegengestelde van wat ik daar bedoel. Ik zal er maar van uitgaan dat je me echt hebt misbegrepen en dat je me hier niet kwaadwillig probeert te framen ... ik zal hier nog eens mijn best doen om in een extreem gevoelig onderwerp zo uitgebreid een zo onderbouwd en genuanceerd mogelijke post neer te pennen.

Kan het niet zijn dat door net te hyperfocusen op bepaalde woorden dat we als maatschappij net evolueren naar een situatie waar iedereen wel heel bewust is van zijn huidskleur en deze naar waarde wordt beoordeeld?
Neen. Wat we zien is dat mensen zich bewust worden van de soms impliciete, soms expliciete betekenissen en gevoeligheden van woorden en gebruiken die voor bepaalde minderheidsgroepen al langer problematisch zijn en die net een samenleving waar aan huidskleur evenveel belang wordt gehecht als aan haarkleur in de weg staan. En waar bepaalde groepen dan heel erg reactionair (en soms gewoon puur racistisch) op reageren, en anderen net heel revolutionair (en soms gewoon puur racistisch).

Maar het is niet omdat wij ons nu van bepaalde woorden bewust worden, dat die problemen nieuw of uitgevonden zijn. Eerder dat we nu de stem horen van zij die we lang niet gehoord hebben.

Ik denk dat ik in mijn 17 jarige profesionnele carriere nog nooit het woord wit zwart of bruin in de mond genomen heb op de werkvloer. (heel diverse werkvloer) Dit is helemaal niet nodig. Collegas zijn collegas. Van mijn part zouden ze gewoon de woorden wit zwart bruin geel mogen verbieden. Spreek dan over nationaliteit of origine dmv geografische namen.
Maar da's allemaal heel tof he @zwarten. Maar het is niet omdat jij die problemen niet ziet of ervaart in jouw omgeving, dat die problemen niet bestaan in onze samenleving (of zelfs in jouw omgeving).

Laatst bewerkt:
Of beste @kay-gell, misschien, heel misschien, ligt het ook wel voor een stuk aan jijzelf die categoriek weigert om enig begrip op te brengen voor de zorgen van anderen?

Verwacht je nu dat ik nog reageer op de rest van je post als je hem zo afsluit?

Ik denk absoluut niet dat je mij goed genoeg kent om te oordelen of ik mij kan inleven in de problemen van anderen en zelfs dan nog lees je blijkbaar enkel maar de posts die je interesseren want ik denk dat ik mij hier al vaak in de positie van zwakkeren heb gesteld. (racisme op de huurdersmarkt, holebis, vrouwen die lastig gevallen worden,...)

We kunnen misschien nog eens in de feedback topic gaan praten over waarom mensen 't soms nalaten nog te reageren en het hier aftrappen omdat het vaak zo bitsig moet verlopen.

Verwacht je nu dat ik nog reageer op de rest van je post als je hem zo afsluit?

Ik denk absoluut niet dat je mij goed genoeg kent om te oordelen of ik mij kan inleven in de problemen van anderen en zelfs dan nog lees je blijkbaar enkel maar de posts die je interesseren want ik denk dat ik mij hier al vaak in de positie van zwakkeren heb gesteld. (racisme op de huurdersmarkt, holebis, vrouwen die lastig gevallen worden,...)

We kunnen misschien nog eens in de feedback topic gaan praten over waarom mensen 't soms nalaten nog te reageren en het hier aftrappen omdat het vaak zo bitsig moet verlopen.

Je zegt dat elke keer, maar op de posts waar ik op reageer zie ik dat gewoon echt niet. Je veegt de problematiek volledig onder de mat en noemt het verzinsels van extremisten en schuift alle schuld van de polarisatie in hun schoenen. Wat verwacht jij dat ik daar moet uit opmaken? Dus ja, ik verwacht dat je nog reageert op de rest van de post, die naar mijn gevoel met voldoende nuance is geschreven.

En over dat laatste, in de post die ik van je citeerde zette je mij mee weg als een extremist die kunstmatige problemen creëert. Ik heb, opnieuw, mijn best gedaan om toch nog zo genuanceerd en beargumenteerd mogelijk te reageren. Maar misschien had ik inderdaad gewoon moeten gaan klagen in het feedbacktopic.

Je zegt dat elke keer, maar op de posts waar ik op reageer zie ik dat gewoon echt niet. Je veegt de problematiek volledig onder de mat en noemt het verzinsels van extremisten en schuift alle schuld van de polarisatie in hun schoenen. Wat verwacht jij dat ik daar moet uit opmaken? Dus ja, ik verwacht dat je nog reageert op de rest van de post, die naar mijn gevoel met voldoende nuance is geschreven.

En over dat laatste, in de post die ik van je citeerde zette je mij mee weg als een extremist die kunstmatige problemen creëert. Ik heb, opnieuw, mijn best gedaan om toch nog zo genuanceerd en beargumenteerd mogelijk te reageren. Maar misschien had ik inderdaad gewoon moeten gaan klagen in het feedbacktopic.

Nee, nee ik zette jou niet weg als extremist maar een klein groepje mensen dat daar ineens een punt van maakt en op de agenda zet, lees nog maar eens. Jij daarentegen mentioned nog even letterlijk mijn naam en gooit er dan ineens een persoonlijk verwijt bij.

En als je niet ziet dat ik wel vaak voor zwakkeren opkom ben je toch echt wel héél selectief want ik heb je onlangs hier nog over op gewezen op mijn meer dan afkeurende houding over de holebiwet in Hongarije.

Post in thread 'Heteronormativiteit, homonegativiteit en homohaat.' https://www.beyondgaming.be/threads...homonegativiteit-en-homohaat.2924/post-235149

Dat ik je daar zelfs van moet overtuigen toont aan met wat een vooringenomenheid je reageert.
Overigens doe je dat vaak met zo een denigrerend toontje de discussie aangaan en dan nog een persoonlijk beledigingke erbij en zeker niet alleen bij mij, hoor.
Al is het op korte tijd toch alweer de 2de keer.
Enkele dagen geleden nog deze.
Wanneer is jouw verjaardag? Dan koop ik je eens een spiegel zodat je je eigen teer zieltje kan zien ... Ik snap niet hoe je niet inziet dat, afgaande op jouw posts hier, jij zelf voorzitter zou kunnen zijn van het clubje der permanent verontwaardigden. Het begint toch een beetje overdreven te worden hoor.

Dat lijkt hier nu op een persoonlijke aanval, da's niet mijn bedoeling, maar serieus. Iemand moet maar het woordje sorry uitspreken en het is hier weer van dat. En moet ik me nu verontschuldigen voor mijn uithaal, of moet ik gewoon reageren met 'Kay-gell vriend, doe eens normaal'? Ik weet het niet meer.

Enfin, reporten heb ik nooit gedaan omdat ik niet in censuur geloof. Maar voor mij is de kous met jou even af, hoor.

Laatst bewerkt:
Nee, nee ik zette jou niet weg als extremist maar een klein groepje mensen dat daar ineens een punt van maakt en op de agenda zet, lees nog maar eens. Jij daarentegen mentioned nog even letterlijk mijn naam en gooit er dan ineens een persoonlijk verwijt bij.
Ik maak er ook een punt van. Dus ja, dan gooi je mij mee op de hoop van extremisten die problemen verzinnen. En toch blijf ik moeite doen om genuanceerd in gesprek te gaan. Die mention naar jou was geen verwijt, maar een vaststelling. Ik weet niet welke andere reden je kan hebben om zo categoriek heel die problematiek in de vuilbak te gooien als zijnde verzinsels van extremisten. Dan sluit je toch gewoon de ogen voor de zorgen van anderen?
En als je niet ziet dat ik wel vaak voor zwakkeren opkom ben je toch echt wel héél selectief want ik heb je onlangs hier nog over op gewezen op mijn meer dan afkeurende houding over de holebiwet in Hongarije.
Al was je moeder Theresa. Het kan mij niet schelen wat je doet in het dagelijkse leven, het kan mij niet schelen wat je in andere posts schrijft. Het kan me ook niet schelen dat jij specifiek iets schrijft, ik heb geen pik op u ofzo. Maar als ik een post lees waar ik geen spatje begrip zie voor de zorgen en grieven van de 'tegenpartij', waarbij je die zorgen en grieven zelfs wegzet als doelbewust polarisende verzinsels van extremisten waarbij jij je opwerpt als een soort verdediger van de normaliteit ... ja, daar kan ik niet tegen. Daar reageer ik op. En soms neemt de ergernis bij mij ook de bovenhand, zoals een paar dagen geleden. Dat heb ik toen ook al uitgelegd. Maar vandaag heb ik echt mijn best gedaan om uitgebreid, beargumenteerd en genuanceerd de discussie aan te gaan. Ik vind jouw verontwaardiging naar mij in deze discussie dan ook niet terecht. Maar bon, laat ons misschien beiden deze topic de rest van de avond laten voor wat ze is. Buiten @stungunner is er precies toch niemand die goesting heeft om inhoudelijk op mijn posts te reageren.

Uiteindelijk kan dit moeilijk nog een evenwichtige discussie worden.

Aan de ene kant heb je mensen die gewoon het taalgebruik hanteren zoals ze dat altijd al geleerd hebben zonder enige kwade intenties, aan de andere kant heb je mensen die daar plots de slechtst mogelijke verklaring aan geven: van kolonisatie en rassentheorie in de zin van "blank staat gelijk aan blanco/kleurloos, en zo maak je van gekleurde mensen een categorie apart" en die dan vervolgens bewust het woord wit willen gaan gebruiken, zonder te erkennen dat ze daarbij eigenlijk een heel rassenconflict uit de Verenigde Staten importeren, dat hier in Europa nooit in dezelfde mate heeft plaatsgevonden, en alle excessen zoals de gewelddadige protesten van Black Lives Matter ook maar in ene weg mee overnemen. "Wit" is in dat opzicht ook allesbehalve neutraal, maar degenen die nu doelbewust "wit" gebruiken doen wél alsof degenen die vasthouden aan blank, racisten zijn. Die discussie kan je nog maar moeilijk winnen...

Dit terwijl je even goed zou kunnen zeggen: blank wordt al eeuwenlang in het Nederlands gebruikt als synoniem voor wit/bleek en bovendien gaat die etymologie verder terug dan foutieve racistische theorieën uit de tijd van het kolonialisme/imperialisme, degenen die daar dus racisme in willen zien, zoeken het voor een stuk zelf. Bovendien ligt blank ook dicht gij het Franse woord voor wit (blanc), en ik zeg ook soms ne vélo tegen mijn fiets, we zitten hier niet voor niets grenzend aan Frankrijk. Qua nauwkeurigheid is wit overigens even onnauwkeurig als blank, dan zijn we als Europeanen eerder roze of lichtbruin, misschien dat we ons Pinkies kunnen noemen zoals die demonen in DOOM?

In een vacuüm zou je ook kunnen zeggen wit of blank wat maakt het uit, als ik mensen er een plezier mee doe met vanaf nu wit te gebruiken... maar dan besef je dat dat dezelfde mensen zijn die Newspeak-gewijs niet alleen dat woord maar nog vele andere woorden en definities willen wijzigen - zeg geen "hut" maar zeg "huis" - die zelf geen enkele begrip hebben voor kritiek op hun beweging en waarbij representatie van huidskleur ook vooral een eenrichtingsverkeer is: durf maar eens kritiek leveren op social media op een zwarte actrice die Anna Boleyn vertolkt of een actrice met Spaanse/"Latin" roots die Sneeuwwitje gaat spelen (dat laatste vind ik nog acceptabel eigenlijk: knappe actrice, net niet te donker en kan goed zingen plus een fictief personage, maar dat van Anna Boleyn is gewoon absurd).

Big Brother (he/him/his) is watching you?! Of moet Big Brother ook nog genderneutraal gemaakt worden?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan