cantharides
Active member
Ik vrees dat we het hiervoor een eigenlijk al een beetje te laat is eigenlijk. De polarisatie en disbalans is reeds goed in gang gezet en wordt eigenlijk ook wel wat aangemoedigd wordt door "bekende" figuren.Maar we moeten er tegelijk over waken dat onze eigenheid niet compleet gereduceerd wordt of dat mensen zich niet meer herkennen in een te snel veranderende wereld. Dat leidt tot extreem reactionaire reacties aan de ene kant, en extreem revolutionaire reacties aan de andere kant. Beiden zijn ongezond en destructief. Maar ik ben er wel van overtuigd dat als we die beide zijden niet laten escaleren, en we als gematigde meerderheid ons niet laten meesleuren in het reactionaire of het revolutionaire, maar in alle openheid en begrip met elkaar praten dat we naar een normalisatie zullen gaan.
Vandaag de dag is het dan ook geweldig onpopulair om deel uit te maken van de onderdrukkende "blanke of witte" groep, want ja die zijn de oorzaak van alle miserie in de wereld (of die indruk begin je toch te krijgen als je het ongeluk hebt geboren te worden in het noordelijk halfrond) terwijl het vandaag enorm populair is om deel uit te maken van de onderdrukte "zwarte" groep. Iedereen die ook maar een beetje kleur heeft identificeert zich dan ook maar al te graag als "zwart".
Een goed voorbeeld hiervan is hoe "sterren" zoals Halley Berry, Jeniffer Lopez, etc zichzelf steevast identificeren als "zwart", en zichzelf ook de problematiek van de onderdrukte groep toe-eigenen, terwijl er waarschijnlijk meer "wit" bloed door hun aderen loopt dan zwart, maar ja ze hebben ook een beetje meer kleur als een ander als ze wat te lang in de zon gelopen hebben.
"Zwart" heeft ook een eigen cultuur, een cultuur die vooral niet mag aangeraakt/gekopieerd worden door "wit". Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de dreadlockdiscussie (terwijl de vikingen uit het noorden ook dreadlocks hadden), de witte die geen tekst kan vertalen van de "zwarte" want ja hij kan zich niet inleven in die cultuur etc..
Maar laat het omgekeerde nu net nooit een probleem zijn, een "zwarte vrouw" die dan bv. sneeuwwitje moet vertolken dat zal vermoedelijk geen enkel probleem zijn voor velen want ja het verhaal van sneeuwwitje zal van nature (gezien het geschreven werd door een witte), wel een racistische connotatie hebben,, dus mag het aangepast worden,je moet dit zien als positief, eindelijk wordt die jarenlange racistische insteek eruit gehaald.
En de "witte" zijn cultuur ? Wel de trend is gezet dat die eraan moet geloven want het is duidelijk dat die in al haar facetten gestoeld is op racisme, de witte heeft geen recht op eigen cultuur, nee de witte heeft geen cultuur, dat is een alleenrecht van de "zwarte".
Al die zaken beginnen serieus vermoeiend te worden eerlijk gezegd, maar ik vrees als de discussies steevast blijven vervallen in focus op details (in het leven geroepen door de Dalilah Hermansen van deze wereld) en steeds uitmonden in directe aanvallen op alles wat ooit gecreërd is door een "witte"(zelfs in een specifieke tijd en context), dat we steeds verder gaan verglijden in deze polarisatie en steeds verder verwijderd staan van een "harmonieuze" samenleving. Misschien een beetje pessimistisch beeld van mij, maar met wat ik dagdagelijks in de media moet lezen heb ik er eerlijk gezegd dan ook geen goed gevoel bij dat we in de juiste richting aan het evolueren zijn. Mensen die geen probleem hadden met andersgekleurden beginnen er te krijgen nu.