Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Maar we moeten er tegelijk over waken dat onze eigenheid niet compleet gereduceerd wordt of dat mensen zich niet meer herkennen in een te snel veranderende wereld. Dat leidt tot extreem reactionaire reacties aan de ene kant, en extreem revolutionaire reacties aan de andere kant. Beiden zijn ongezond en destructief. Maar ik ben er wel van overtuigd dat als we die beide zijden niet laten escaleren, en we als gematigde meerderheid ons niet laten meesleuren in het reactionaire of het revolutionaire, maar in alle openheid en begrip met elkaar praten dat we naar een normalisatie zullen gaan.
Ik vrees dat we het hiervoor een eigenlijk al een beetje te laat is eigenlijk. De polarisatie en disbalans is reeds goed in gang gezet en wordt eigenlijk ook wel wat aangemoedigd wordt door "bekende" figuren.
Vandaag de dag is het dan ook geweldig onpopulair om deel uit te maken van de onderdrukkende "blanke of witte" groep, want ja die zijn de oorzaak van alle miserie in de wereld (of die indruk begin je toch te krijgen als je het ongeluk hebt geboren te worden in het noordelijk halfrond) terwijl het vandaag enorm populair is om deel uit te maken van de onderdrukte "zwarte" groep. Iedereen die ook maar een beetje kleur heeft identificeert zich dan ook maar al te graag als "zwart".
Een goed voorbeeld hiervan is hoe "sterren" zoals Halley Berry, Jeniffer Lopez, etc zichzelf steevast identificeren als "zwart", en zichzelf ook de problematiek van de onderdrukte groep toe-eigenen, terwijl er waarschijnlijk meer "wit" bloed door hun aderen loopt dan zwart, maar ja ze hebben ook een beetje meer kleur als een ander als ze wat te lang in de zon gelopen hebben.
"Zwart" heeft ook een eigen cultuur, een cultuur die vooral niet mag aangeraakt/gekopieerd worden door "wit". Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de dreadlockdiscussie (terwijl de vikingen uit het noorden ook dreadlocks hadden), de witte die geen tekst kan vertalen van de "zwarte" want ja hij kan zich niet inleven in die cultuur etc..
Maar laat het omgekeerde nu net nooit een probleem zijn, een "zwarte vrouw" die dan bv. sneeuwwitje moet vertolken dat zal vermoedelijk geen enkel probleem zijn voor velen want ja het verhaal van sneeuwwitje zal van nature (gezien het geschreven werd door een witte), wel een racistische connotatie hebben,, dus mag het aangepast worden,je moet dit zien als positief, eindelijk wordt die jarenlange racistische insteek eruit gehaald.
En de "witte" zijn cultuur ? Wel de trend is gezet dat die eraan moet geloven want het is duidelijk dat die in al haar facetten gestoeld is op racisme, de witte heeft geen recht op eigen cultuur, nee de witte heeft geen cultuur, dat is een alleenrecht van de "zwarte".

Al die zaken beginnen serieus vermoeiend te worden eerlijk gezegd, maar ik vrees als de discussies steevast blijven vervallen in focus op details (in het leven geroepen door de Dalilah Hermansen van deze wereld) en steeds uitmonden in directe aanvallen op alles wat ooit gecreërd is door een "witte"(zelfs in een specifieke tijd en context), dat we steeds verder gaan verglijden in deze polarisatie en steeds verder verwijderd staan van een "harmonieuze" samenleving. Misschien een beetje pessimistisch beeld van mij, maar met wat ik dagdagelijks in de media moet lezen heb ik er eerlijk gezegd dan ook geen goed gevoel bij dat we in de juiste richting aan het evolueren zijn. Mensen die geen probleem hadden met andersgekleurden beginnen er te krijgen nu.

Ik vrees dat we het hiervoor een eigenlijk al een beetje te laat is eigenlijk. De polarisatie en disbalans is reeds goed in gang gezet en wordt eigenlijk ook wel wat aangemoedigd wordt door "bekende" figuren.
Vandaag de dag is het dan ook geweldig onpopulair om deel uit te maken van de onderdrukkende "blanke of witte" groep, want ja die zijn de oorzaak van alle miserie in de wereld (of die indruk begin je toch te krijgen als je het ongeluk hebt geboren te worden in het noordelijk halfrond) terwijl het vandaag enorm populair is om deel uit te maken van de onderdrukte "zwarte" groep. Iedereen die ook maar een beetje kleur heeft identificeert zich dan ook maar al te graag als "zwart".
Een goed voorbeeld hiervan is hoe "sterren" zoals Halley Berry, Jeniffer Lopez, etc zichzelf steevast identificeren als "zwart", en zichzelf ook de problematiek van de onderdrukte groep toe-eigenen, terwijl er waarschijnlijk meer "wit" bloed door hun aderen loopt dan zwart, maar ja ze hebben ook een beetje meer kleur als een ander als ze wat te lang in de zon gelopen hebben.
"Zwart" heeft ook een eigen cultuur, een cultuur die vooral niet mag aangeraakt/gekopieerd worden door "wit". Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de dreadlockdiscussie (terwijl de vikingen uit het noorden ook dreadlocks hadden), de witte die geen tekst kan vertalen van de "zwarte" want ja hij kan zich niet inleven in die cultuur etc..
Maar laat het omgekeerde nu net nooit een probleem zijn, een "zwarte vrouw" die dan bv. sneeuwwitje moet vertolken dat zal vermoedelijk geen enkel probleem zijn voor velen want ja het verhaal van sneeuwwitje zal van nature (gezien het geschreven werd door een witte), wel een racistische connotatie hebben,, dus mag het aangepast worden,je moet dit zien als positief, eindelijk wordt die jarenlange racistische insteek eruit gehaald.
En de "witte" zijn cultuur ? Wel de trend is gezet dat die eraan moet geloven want het is duidelijk dat die in al haar facetten gestoeld is op racisme, de witte heeft geen recht op eigen cultuur, nee de witte heeft geen cultuur, dat is een alleenrecht van de "zwarte".
Ik denk dat je hier gemakkelijkheidshalve de volledige geschiedenis negeert van hoe African-American culture als subcultuur is ontstaan, afzonderlijk van de mainstream Amerikaanse cultuur. Eigen gebruiken en tradities zijn ontstaan in de afzonderlijke gemeenschappen die werden gecreëerd tijdens de periodes van slavernij, segregatie en burgerrechtenbewegingen. Deze hele subcultuur is ontstaan als een reactie op het racisme en onrecht waar de zwarte gemeenschap eeuwenlang mee geconfronteerd werd, is het dan niet logisch dat zij nog steeds een egelstelling innemen als het gaat over het beschermen van deze cultuur? Je kan argumenteren of bepaalde zaken over de schreef gaan (bv. dat gedicht vertalen) maar de vergelijking tussen black culture en white culture gaat toch echt niet op als je er de historische context bij haalt.

Wat is volgens jou 'white culture' dan? Heeft de blanke gemeenschap in Amerika of Europa nood aan een eigen kleurgebonden cultuur?

Al die zaken beginnen serieus vermoeiend te worden eerlijk gezegd, maar ik vrees als de discussies steevast blijven vervallen in focus op details (in het leven geroepen door de Dalilah Hermansen van deze wereld) en steeds uitmonden in directe aanvallen op alles wat ooit gecreërd is door een "witte"(zelfs in een specifieke tijd en context), dat we steeds verder gaan verglijden in deze polarisatie en steeds verder verwijderd staan van een "harmonieuze" samenleving. Misschien een beetje pessimistisch beeld van mij, maar met wat ik dagdagelijks in de media moet lezen heb ik er eerlijk gezegd dan ook geen goed gevoel bij dat we in de juiste richting aan het evolueren zijn. Mensen die geen probleem hadden met andersgekleurden beginnen er te krijgen nu.

Ik ben het daar niet mee eens. In de VS is de wettelijke segregatie nog maar een jaar of 50 afgeschaft. Zwarten zijn eeuwenlang als minderwaardig behandeld wegens hun huidskleur. Nog altijd schamen veel zwarten zich omwille van hun huidskleur. Ook hier in België overigens. Het is net heel positief dat daar verandering in begint te komen, dat zij zich niet meer schamen maar net trots voelen omwille van wie ze zijn en hoe ze er uit zien.

Daar zit natuurlijk wel een groot risico aan verbonden, namelijk dat het trots zijn op wie je bent overhelt naar een eigen raciaal superioriteitsgevel. Dat cultuur opnieuw vastgekoppeld wordt aan huidskleur. Maar dat is mijn inziens een fase waar we door moeten. We spreken hier over groepen mensen die basically net hun stem hebben gevonden, die willen gehoord worden en die zich niet meer in de wachtkamer laten duwen. Het zijn, bij wijze van spreken en heel erg oneerbiedig en paternalistisch, pubers die soms wild om zich heen schoppen en vaak wel de juiste problemen zien maar wiens oplossingen enkel de polarisatie in de hand werken. Ik ben er echt van overtuigd dat die beweging op termijn zal volwassen worden, en zal normaliseren. Maar dat hangt ook af van hoe groot de reactionaire beweging wordt natuurlijk. Het enige dat we kunnen doen is onze kop niet zot laten maken door extremisten langs beide zijden.

Laatst bewerkt:
Ik ben het daar niet mee eens. In de VS is de wettelijke segregatie nog maar een jaar of 50 afgeschaft. Zwarten zijn eeuwenlang als minderwaardig behandeld wegens hun huidskleur. Nog altijd schamen veel zwarten zich omwille van hun huidskleur. Ook hier in België overigens. Het is net heel positief dat daar verandering in begint te komen, dat zij zich niet meer schamen maar net trots voelen omwille van wie ze zijn en hoe ze er uit zien.

Daar zit natuurlijk wel een groot risico aan verbonden, namelijk dat het trots zijn op wie je bent overhelt naar een eigen raciaal superioriteitsgevel. Dat cultuur opnieuw vastgekoppeld wordt aan huidskleur. Maar dat is mijn inziens een fase waar we door moeten. We spreken hier over groepen mensen die basically net hun stem hebben gevonden, die willen gehoord worden en die zich niet meer in de wachtkamer laten duwen. Het zijn, bij wijze van spreken en heel erg oneerbiedig, pubers die soms wild om zich heen schoppen en vaak wel de juiste problemen zien maar wiens oplossingen enkel de polarisatie in de hand werken. Ik ben er echt van overtuigd dat die beweging op termijn zal volwassen worden, en zal normaliseren. Maar dat hangt ook af van hoe groot de reactionaire beweging wordt natuurlijk. Het enige dat we kunnen doen is onze kop niet zot laten maken door extremisten langs beide zijden.
Ik vind wat je zegt wel ok.
Echter heeft de huidige woke/cancel cultuur nog maar weinig te maken met het gelijkstellen van rechten.
Ik zou niet weren wat het logo van een pak rijst veranderen toedraagt aan gelijkheid.
Of waarom blanken zich niet in andere klederdracht mogen tooien.
Ik stel vast dat deze zaken door de woke extremisten (weet geen betere benaming) gewoon misbruikt worden om olie op het vuur te gooien. En zo hun agenda willen forceren.
jammer genoeg zal het een averechts effect gaan hebben

Ik vind wat je zegt wel ok.
Echter heeft de huidige woke/cancel cultuur nog maar weinig te maken met het gelijkstellen van rechten.
Ik zou niet weren wat het logo van een pak rijst veranderen toedraagt aan gelijkheid.
Of waarom blanken zich niet in andere klederdracht mogen tooien.
Ik stel vast dat deze zaken door de woke extremisten (weet geen betere benaming) gewoon misbruikt worden om olie op het vuur te gooien. En zo hun agenda willen forceren.
jammer genoeg zal het een averechts effect gaan hebben
Eigenlijk heeft dat niets te maken met gelijkheid of woke zijn maar met bedrijven die denken te kunnen scoren in bepaalde middens. Imo doen weinig bedrijven dit uit maatschappelijke overweging maar puur uit financieel gewin en om ervoor te zorgen dat ze zeker nooit in de problemen raken. Als morgen uit marketing standpunt zou blijken dat de verkoop met 200 procent zou stijgen als men een zwarte met een banaan als logo gebruikt wordt dan vraag ik mij af hoe lang het zou duren eer die op de verpakking staat. Bedrijven hebben dan ook geen maatschappelijke functie en hoeven ook niet politiek correct te zijn (dit willen ze wel omdat het goed is voor verkoopscijfers). Eigenlijk is het wat banaal om altijd maar weer verontwaardigd te zijn als bedrijven productverpakking x of logo y veranderen, tenzij je daar aandeelhouder bent kan je toch weinig wijzigen en je weet dat het niet uit ideologie is maar uit commercieel standpunt. Weinig om serieus te nemen dus.

Klopt wel dat bedrijven vaak uit eigen belang meegaan met de stroming.
Maar anders is het ook omdat er zoveel commentaar komt social media, media algemeen… dat deze bedrijven niet anders kunnen
En dat wordt dan zo geforceerd dat het eigenlijk storend wordt.
Als ik bvb rambo 2 wil zien. Dan wil ik met verstand op 0 mij laten entertainen. En niet eerst een boodschap moeten lezen met verontschuldigingen naar de vietnamezen toe (is mss nog niet, maar zal nog wel op de radar komen)
De filmindustrie wil nu blijkbaar ook ‘het sterke vrouwlijke hoofdpersonage’ doordrukken (ghostbuster, laatste terminator, star wars…).
wat dan zls een boemerang in hun gezicht terugkomt omdat het zijn doelgroep m, de fans dus, volledig vervreemd van de franchise.
Het werkt wel als het niet geforceerd is (zie aliens, sarah conner…)
Als ik voetbal wil kijken, wil ik niet eerst geconfronteerd worden met de politieke problemen in de wereld. Hoe walgelijk verkeerd dat die soms ooi mogen zijn.
Als ik me wil laten beïnvloeden door dit alles, kijk ik wel naar influencers die denken dat ze het warm water hebben uitgevonden (sorry voor sommige hier, is niet per sé op iemand van hier)
Of kijk ik het nieuws wel.
Hoewel ik dit laatste ook niet meer serieus kan nemen. Een journalist zou altijd neutraal moeten zijn om een debat te kunnen leiden, wat tegenwoordig al lang niet meer zo is, waarschijnlijk ook opgelegd door hogerhand

Laatst bewerkt:
De filmindustrie wil nu blijkbaar ook ‘het sterke vrouwlijke hoofdpersonage’ doordrukken (ghostbuster, laatste terminator, star wars…).
wat dan zls een boemerang in hun gezicht terugkomt omdat het zijn doelgroep m, de fans dus, volledig vervreemd van de franchise.
In de gamesindustrie is het pas sinds enkele jaren dat er meer titels worden uitgebracht met vrouwelijke protagonisten. Meer diversiteit aan hoofdpersonages lijkt mij juist een goede zaak...waarom is dit voor jou zo'n probleem?

In de gamesindustrie is het pas sinds enkele jaren dat er meer titels worden uitgebracht met vrouwelijke protagonisten. Meer diversiteit aan hoofdpersonages lijkt mij juist een goede zaak...waarom is dit voor jou zo'n probleem?
Is voor mij echt geen probleem.
Neem het voorbeeld van Lara Croft. Top personage en game.
zelfde met mijn filmvoorbeelden
Het valt nu de laatste tijd echter op dat men nu te pas en te onpas die woke (als ik het even zo lag noemen) wil opdringen.
Men moet ook kijken naar de doelgroep van een bepaalde film of game.
Neem nu ghostbusters. Ik ken weinig vrouwen die intresse hebben in zo een film.
Dus waarom dan uw project al de das omdoen door de volledige cast te vervangen door vrouwen?
Dan heb je als fan totaal geen binding meer met die film en dreigt ‘m dus te floppen. Met gevolg dat de franchise naar de kloten is

Is voor mij echt geen probleem.
Neem het voorbeeld van Lara Croft. Top personage en game.
zelfde met mijn filmvoorbeelden
Het valt nu de laatste tijd echter op dat men nu te pas en te onpas die woke (als ik het even zo lag noemen) wil opdringen.
Men moet ook kijken naar de doelgroep van een bepaalde film of game.
Neem nu ghostbusters. Ik ken weinig vrouwen die intresse hebben in zo een film.
Dus waarom dan uw project al de das omdoen door de volledige cast te vervangen door vrouwen?
Dan heb je als fan totaal geen binding meer met die film en dreigt ‘m dus te floppen. Met gevolg dat de franchise naar de kloten is
Is een nieuwe vrouwelijke protagonist dus bij definitie 'woke'? Waarom zou een vrouwelijke protagonist niet mogelijk zijn in Star Wars?

Als volgens jouw een vrouwelijke cast ervoor zorgt dat fans geen binding hebben met de franchise, is het dan ook geen probleem voor vrouwelijke fans dat er zoveel games met enkel mannelijke protagonisten zijn?

Ter info: in 2016 waren 41% van de protagonisten in nieuwe games exclusief mannelijk en slechts 2% vrouwelijk.

Daar zit natuurlijk wel een groot risico aan verbonden, namelijk dat het trots zijn op wie je bent overhelt naar een eigen raciaal superioriteitsgevel. Dat cultuur opnieuw vastgekoppeld wordt aan huidskleur. Maar dat is mijn inziens een fase waar we door moeten. We spreken hier over groepen mensen die basically net hun stem hebben gevonden, die willen gehoord worden en die zich niet meer in de wachtkamer laten duwen. Het zijn, bij wijze van spreken en heel erg oneerbiedig en paternalistisch, pubers die soms wild om zich heen schoppen en vaak wel de juiste problemen zien maar wiens oplossingen enkel de polarisatie in de hand werken. Ik ben er echt van overtuigd dat die beweging op termijn zal volwassen worden, en zal normaliseren. Maar dat hangt ook af van hoe groot de reactionaire beweging wordt natuurlijk. Het enige dat we kunnen doen is onze kop niet zot laten maken door extremisten langs beide zijden.

Dit is toch eigenlijk te zot voor woorden: een "wit" superioriteitsgevoel is uiteraard racisme, maar een "zwart" superioriteitsgevoel valt te rechtvaardigen als een "puberale fase waar die mensen door moeten?" En hoe lang mag zo'n "culturele puberteit" duren?
Het is ook niet alsof black supremacy iets nieuws zou zijn hoor: https://en.wikipedia.org/wiki/Melanin_theory of https://en.wikipedia.org/wiki/Black_supremacy

Dat van die cultuur zie je overigens ook al ruime tijd: het voorbeeld van dreadlocks is hier al door anderen gegeven.

Is een nieuwe vrouwelijke protagonist dus bij definitie 'woke'? Waarom zou een vrouwelijke protagonist niet mogelijk zijn in Star Wars?

Als volgens jouw een vrouwelijke cast ervoor zorgt dat fans geen binding hebben met de franchise, is het dan ook geen probleem voor vrouwelijke fans dat er zoveel games met enkel mannelijke protagonisten zijn?

Ter info: in 2016 waren 41% van de protagonisten in nieuwe games exclusief mannelijk en slechts 2% vrouwelijk.
Star wars heeft altijd een vrouwelijke lead gehad (princes lea). Dus is zeker geen probleem.
Waar fans wel een probleem mee hebben is dat in de sequels men plots een vrouwelijke saviour opdringen die canon compleet negeert en die totaal niet interessant is in tegenstelling tot Lea.

Maar het gaat ook veel verder dan vrouwen in games, wat zeker niet slecht is.
Ik herinner me het debat nog toen men resident evil 5 voorstelde.
De serie ging naar afrika en dus werden de zombies vervangen door voornamelijk zwarte besmetten.
De heisa die erop volgde dat een blank hoofdpersonage zwarte personen afknalde!
Zonder rekening te houden met de context vh verhaal

Een goed voorbeeld van overboard wokeness is Star Trek: Discovery.

Star Trek heeft doorheen zijn geschiedenis zwarte, vrouwelijke, aziatische, etc leads gehad.
Waar die personages en hun achtergrond los stonden van hun gender of huidskleur.
Je had inderdaad wel 'politieke thema'-afleveringen maar die waren boeiend en doordacht.

Wat je nu krijgt zijn geforceerde placeholder personages die er enkel zijn omdat ze een bepaalde groep vertegenwoordigen.
En alles wat je maar kan bedenken rond identiteitspolitiek en intersectionaliteit worden als checkbox vereisten in afleveringen verwerkt.

We zijn van Martin Luther King Jr en zijn:
"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character."
Naar het tegeonvergestelde geëvolueerd.
Het is niet rechts, maar links die nu opzoek gaat naar een meer verdeelde maatschappij. Gebaseerd op huidskleur, gender en seksualiteit.
Met openlijk racisme jegens blanken. En al wie niet blank of hetero of whatever is, te classificeren onder een slachtoffer-systeem van onderdrukking.

Die Gaslighting moet hier echt is gaan stoppen. In welke kronkels hier sommigen zich moet begeven om andere te overtuigen dat zij aan het overdrijven zijn in hun reactie.... 5 jaar geleden was het hier (9lives) nog 'oh maar dat is een kleine minderheid, wat youtube/reddit subcultuur'.
Ik krijg die troep nu op mijn werk, vanuit HR geleverd, online sessies over 'intersectionality' en 'Gender: International Non-Binary People'.
Ik dacht ja. Ik kom hier om te werken niet om politieke, ideologische sessies te volgen.

Star Trek heeft doorheen zijn geschiedenis zwarte, vrouwelijke, aziatische, etc leads gehad.
Waar die personages en hun achtergrond los stonden van hun gender of huidskleur.
Je had inderdaad wel 'politieke thema'-afleveringen maar die waren boeiend en doordacht.

Wat je nu krijgt zijn geforceerde placeholder personages die er enkel zijn omdat ze een bepaalde groep vertegenwoordigen.
En alles wat je maar kan bedenken rond identiteitspolitiek en intersectionaliteit worden als checkbox vereisten in afleveringen verwerkt.

"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character."
Het is niet rechts, maar links die nu opzoek gaat naar een meer verdeelde maatschappij. Gebaseerd op huidskleur, gender en seksualiteit.
Met openlijk racisme jegens blanken. En al wie niet blank of hetero of whatever is, te classificeren onder een slachtoffer-systeem van onderdrukking.

Die Gaslighting moet hier echt is gaan stoppen. In welke kronkels hier sommigen zich moet begeven om andere te overtuigen dat zij aan het overdrijven zijn in hun reactie.... 5 jaar geleden was het hier (9lives) nog 'oh maar dat is een kleine minderheid, wat youtube/reddit subcultuur'.
Ik krijg die troep nu op mijn werk, vanuit HR geleverd, online sessies over 'intersectionality' en 'Gender: International Non-Binary People'.
Ik dacht ja. Ik kom hier om te werken niet om politieke, ideologische sessies te volgen.

Hier heb je nog enkele quotes van Martin Luther King.

Riots are not the causes of white resistance, they are consequences of it.

White Americans must recognize that justice for black people cannot be achieved without radical changes in the structure of our society. The comfortable, entrenched, the privileged cannot continue to tremble at the prospect of change of the status quo

The majority of white Americans consider themselves sincerely committed to justice for the Negro. They believe that American society is essentially hospitable to fair play and to steady growth toward a middle-class Utopia embodying racial harmony. But unfortunately this is a fantasy of self-deception and comfortable vanity.

We know through painful experience that freedom is never voluntarily given by the oppressor; it must be demanded by the oppressed.

It is an unhappy truth that racism is a way of life for the vast majority of white Americans, spoken and unspoken, acknowledged and denied, subtle and sometimes not so subtle.

However difficult it is to hear, however shocking it is to hear, we’ve got to face the fact that America is a racist country.

And what is it America has failed to hear?...It has failed to hear that the promises of freedom and justice have not been met. And it has failed to hear that large segments of white society are more concerned about tranquility and the status quo than about justice and humanity.

We can never be satisfied as long as the Negro is the victim of the unspeakable horrors of police brutality.

Vandaag de dag zou hij net zo goed worden afgeschilderd als 'woke', polariserend en geobsedeerd met identity politics door een zijde die zelf geobsedeerd is met identity politics (bv. Trump en Brexit).

Ik krijg die troep nu op mijn werk, vanuit HR geleverd, online sessies over 'intersectionality' en 'Gender: International Non-Binary People'. Met mooie PPT slides die gaan over 'colonialism'

Hier heb je nog enkele quotes van Martin Luther King.

Vandaag de dag zou hij net zo goed worden afgeschilderd als 'woke', polariserend en geobsedeerd met identity politics door een zijde die zelf geobsedeerd is met identity politics (bv. Trump en Brexit).

Neen. Die quote's geven dan ook weer wat de realiteit was in de jaren 50 en 60. De VS, of toch alleszins verschillende staten hadden toen Jim Crow laws. Waar blanken en niet-blanken gesegregeerd werden. We zijn staan nu meer dan een halve eeuw verder. Progressief links doet nu het tegenovergestelde van King jr's visie.

Neen. Die quote's geven dan ook weer wat de realiteit was in de jaren 50 en 60. De VS, of toch alleszins verschillende staten hadden toen Jim Crow laws. Waar blanken en niet-blanken gesegregeerd werden. We zijn staan nu meer dan een halve eeuw verder. Progressief links doet nu het tegenovergestelde van King jr's visie.
Datzelfde geldt voor jouw citaat. Ik besef dat jij denkt dat de eeuwenlange tradities van slavernij, segregatie en discriminerende wetgeving in Amerika geen sporen hebben nagelaten sinds de invoering van o.a. de civil rights act, de voting rights act en de fair housing act eind jaren '60 maar daarmee steek je gewoon je hoofd in het zand en schilder je mensen die de actuele problematiek van institutionele discriminatie anno 2021 willen aanpakken af als polariserende extremisten. Dat is dan ook de enige manier waarop je 'progressief links' kan afschilderen als de 'echte racisten'.

Datzelfde geldt voor jouw citaat. Ik besef dat jij denkt dat de eeuwenlange tradities van slavernij, segregatie en discriminerende wetgeving in Amerika geen sporen hebben nagelaten sinds de invoering van o.a. de civil rights act, de voting rights act en de fair housing act eind jaren '60 maar daarmee steek je gewoon je hoofd in het zand en schilder je mensen die de actuele problematiek van institutionele discriminatie anno 2021 willen aanpakken af als polariserende extremisten. Dat is dan ook de enige manier waarop je 'progressief links' kan afschilderen als de 'echte racisten'.
Neen. En tof dat je in mijn hoofd kunt kijken.
"Of we kunnen gewoon realistisch zijn. En zeggen dat zwarte Amerikanen disproportioneel gewoon veel meer criminele feiten plegen.
En dat zal vooral te maken hebben met armoede. En daar kan je een punt maken dat dat voor een historisch gemarginaliseerde groep ook logisch is."

Als ge bekijkt wat voor ludieke beweringen progressief links maakt. Zou je denken dat er 0 voorwaarts momentum is geboekt op raciaal/sociaal vlak. Dat Amerika een 'white supremacist' nation is. Dat racisme overal is. Institutional racism en al dat. Dat politie massaal zwarten neerknalt. Whiteness. White anger etc..

Het is zo moeilijk geworden voor links om mensen rechtstreeks van racisme te beschuldigen dat men vage termen moet bedenken om niet-blanken toch weer een slachtoffer rol te kunnen geven.

Regressief links plaats mensen is hokjes, jut mensen tegen elkaar op. En dat is de realiteit.

Terug
Bovenaan