Goed, ik denk dat dit ten eerste mijn expertise, maar vooral mijn doel aan het voorbijstreven is. Conradus vroeg zich af wat geïnstitutionaliseerd racisme is volgens de theorieën die de ronde doen bij bewegingen à la BLM. En ik heb dat uit de doeken proberen te doen. Ik heb ook letterlijk gezegd dat ik daarbij niet ga opsommen waar het allemaal zit, omdat ik alleen maar de bedoeling had om aan te geven dat je niet zomaar die mogelijkheid moet uitsluiten. Dat het wel degelijk logisch in elkaar zit en op elkaar volgt (vooroordelen - individuele actie - collectieve maatschappij).
Ik en anderen hebben zelfs een paar voorbeelden gegeven omdat er gevraagd werd om dit praktisch te maken. En daarbij heb ik gezegd dat als je telkens op één spijl van de vogelkooi gaat focussen, je één spijl ziet. En niet de vogelkooi. En dat het dan lijkt alsof er niet écht iets aan de hand is, dat dat maar ingebeeld is, en dat de vogel eigenlijk gewoon eruit kan als hij wil.
Dat wil niet zeggen dat het geen nut heeft om het concreet te maken. Integendeel. Ik zou zelfs zeggen dat het alléén maar nut heeft als je het ook daadwerkelijk concreet maakt. Maar dan wel vanuit een punt waarvan je op z'n minst de mogelijkheid openhoudt dat het allemaal niet zo "neutraal" en "universeel" is op gesteld als we zelf denken, maar dat het vooral vanuit onze eigen -blanke- werkelijkheid zo lijkt.
@Nessaja iemand die niet discrimineert bestaat ook niet. Dat is ook geen kwestie van betrappen? Dat is hetzelfde als iemand betrappen op dagdromen. Iemand die dat nog nooit heeft gedaan, bestaat niet.
Er hangt ook geen zwaardere stempel aan discrimineren dan aan dagdromen, wat mij betreft. Alleen als je discrimineert op basis van dingen waar mensen niks aan kunnen doen (zoals huidskleur), het opmerkt, en weigert er iets aan te doen, dan pas is het iets wat ik wel een probleem zou noemen. Maar eerder niet. Dat jij het over "betrappen" hebt, zegt dat jij dat anders ziet.