Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

Maar dat is toch het punt? Het ging over het voorbeeld van white flight hier in België. Dat er op dit moment geen white flight meer aan de gang is, lijkt me duidelijk. Maar in deze post geeft Solide gewoon aan dat het in België ook bestond en bestaat: https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-217568

Die mijncités waren toch geen voorbeeld van white flight? Nee, integendeel, die zijn gewoon gebouwd ter huisvesting van al de gastarbeiders. Daar waren voorheen gewoonweg geen woonwijken.

En inderdaad mensen met Italiaanse, Spaanse, Poolse, Griekse, Portugese,... namen, die zijn door iedereen aanvaard als "gewone Belgen". Daar wordt zelfs hoegenaamd niet meer bij stilgestaan. Bij mensen van bv. Turkse of Marokkaanse ligt dat misschien toch wel anders.

Die mijncités waren toch geen voorbeeld van white flight? Nee, integendeel, die zijn gewoon gebouwd ter huisvesting van al de gastarbeiders. Daar waren voorheen gewoonweg geen woonwijken.

En inderdaad mensen met Italiaanse, Spaanse, Poolse, Griekse, Portugese,... namen, die zijn door iedereen aanvaard als "gewone Belgen". Daar wordt zelfs hoegenaamd niet meer bij stilgestaan. Bij mensen van bv. Turkse of Marokkaanse ligt dat misschien toch wel anders.
Ik heb het idee dat we een beetje naast elkaar spreken. Ook met Starspike. Ik beweer nergens dat ik het beter zou weten dan hij (ook al heb ik een deel van m'n jeugd ook daar doorgebracht). Integendeel.

Waar het over ging, is deze post: https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-217568
Als antwoord op deze vraag:
Maar dat is toch opnieuw een US verhaal? Heb je ook voorbeelden van dergelijk institutioneel racisme in de Belgische wetten? Ik ben er oprecht benieuwd naar (en specifiek naar de wetten door mijn juristenachtergrond).

Dus een voorbeeld van geïnstitutionaliseerd racisme in België. Geen bewijs van white flight, dat staat erbij ter verduidelijking en ter uitleg. Een voorbeeld van hoe iets (onbedoeld) kan zorgen voor een discriminatie van een groep, ook zonder dat het daarom in wetten staat.

Verzoek van moderatie: Geen vleeswaren aub 🙂
Word je betaald om je overtuigingen hier te verdedigen? Neen. Dan is dit gewoon een hobby van je.
Wanneer je een hobby zo serieus dat je je zelfs beledigd voelt wanneer iemand dit benoemd tot wat het is, dan neigt je overtuiging naar fanatisme.

Hey maat, ge beschuldigde mij en iedereen die niet met u akkoord gaat dat het een hobby is om zaken te verzinnen en in een andere realiteit te leven, dat de ideologie overbodig is geworden omdat er er geen 'echt' racisme meer bestaat. Dat gaat niet over het posten op een message-board dat een hobby is an sich, je hebt het SPECIFIEK over mensen met een bepaalde overtuiging. DIE mensen doen aan een hobby, DIE mensen zijn niet bereid hun denkbeeld aan te passen, DIE mensen hebben het enkel over banaliteiten en strohalmen. JIJ niet natuurlijk, jij de slimme intelligente persoon die zo ver boven die idioten staan die geloven dat er scheefgetrokken houdingen zijn in onze maatschappij, wat volgens jou een domme en/of leugenachtige positie is (was niet echt duidelijk, je probeert tegelijk oneerlijkheid en onwetendheid aan te wrijven)

Maar goed als we op die manier gaan beginnen doen we het natuurlijk ook omgekeerd:

Racisten tegenwoordig kunnen niet meer openlijk racistische ideeën verdedigen dus hun nieuwe hobby is het proberen weerleggen van harde feiten als bewijs dat er geen racisme meer is.

Ontkennen van institutioneel racisme is niet meer dan een nieuwe hobby van racisten die door het onacceptabel zijn van plat racisme, selectief feiten negeren als bewijs van het afwezig zijn van institutioneel racisme.

Een racist die niet bereid is zijn denkbeeld aan de realiteit aan te passen omdat zijn ideologie overbodig is geworden omdat het niet langer acceptabel is, kan niet anders dan de lat hoger leggen om iets een probleem te noemen, verhogen tot het punt dat het enkel nog over extreme gevallen gaat. En dat is EXACT wat instituioneel racisme is.

Ik heb GEEN probleem om in discussie te gaan met mensen die totaal niet overtuigd zijn van mijn standpunt mbt institutioneel racisme en ik denk dat ik dat hier op het forum, in deze thread wel heb gedaan. Maar ik heb geen goesting om in gesprek te gaan met iemand die zo denigrerend doet tegenover zijn gesprekspartner door letterlijk te zeggen zijn wereldvisie at best een waanvoorstelling is en at worst een bewuste leugen.

Gedaan voor mij hoor.

Edit door mod: koosnaampje verwijderd

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dit is dus libertaristische quatsch van de bovenste plank. Omgeving heeft geen invloed op gedrag? Wat? Vanwaar komt de motivatie van die keuzes dan?
Is uw familie geen omgeving? Uw familie heeft het meeste invloed van al op wie je wordt als persoon.
Om het in game-termen te zeggen: iedereen start met op een bepaalde difficulty die niet gekozen kan worden. Drie personen met dezelfde capaciteiten en dezelfde inzet zullen niet dezelfde score halen als een op easy speelt, de tweede op medium en de derde op hard. En die persoon die gedwongen is om op hard-mode te spelen geeft na 50x game over gezien te hebben misschien halfweg op want "fuck dit, waarom is dit zo moeilijk en waarom mogen andere op easy spelen en ik niet?"
Neen want dan gaat het over ongelijkheid en komt ons sociale systeem tussen. Jij hebt het over onzichtbare structuren van institutioneel racisme. Een beetje bij de les blijven.
Ja inderdaad, waarom zou er 'schuld' bij betrokken moeten zijn? De maatschappij is zoals ze is doordat ze historisch zo gegroeid is. Als dat dan op een manier is waardoor er ongelijkheid ontstaat dan vind ik het goed om dat recht te trekken. Of wil je hier nu zeggen dat zelfs het begrip dat er structurele problemen zijn in een maatschappij onzinnig is? Ruimtelijke ordening is ook een structureel probleem hier in Vlaanderen en daar kan je een hele hoop oorzaken aanduiden, maar het is compleet nutteloos om daar over 'schuld' te beginnen.
Het probleem van ruimtelijke ordening is geen probleem dat door de onzichtbare evoluties binnen de maatschappij ontstaan is. Dat kwam doordat er slechte/geen wetten waren, cliëntelisme bij gemeentes die iedereen bouwvergunningen gaven en weinig controle. Daar kan je duidelijke pijnpunten en zelfs schuldigen gaan aanduiden. Bovendien is ruimtelijke ordening niet overal of voor iedereen een probleem. Voor dat institutioneel racisme heb ik nog steeds geen concrete en overtuigende pijnpunten en oplossingen gehad, buiten 'het is de schuld van de maatschappij'. Het vluchten van een middenklasse (die grotendeels blank is) uit een gebied dat verpauperd, is geen institutioneel racisme, maar een logische reactie die ingegeven is uit veiligheids- en economische redenen. Hetzelfde zou gebeuren als daar 'white trash' zou komen wonen.

Neen want dan gaat het over ongelijkheid en komt ons sociale systeem tussen. Jij hebt het over onzichtbare structuren van institutioneel racisme. Een beetje bij de les blijven.
Je maakt een onderscheid dat er niet is. Ongelijkheid die de facto een groep met een bepaalde afkomst (of een groep met niet de juiste afkomst) treft, is discriminatie. Onrechtstreekse discriminatie staat ook gewoon in de wet.

Je maakt een onderscheid dat er niet is. Ongelijkheid die de facto een groep met een bepaalde afkomst (of een groep met niet de juiste afkomst) treft, is discriminatie. Onrechtstreekse discriminatie staat ook gewoon in de wet.
Ik had het over economische ongelijkheid (en in feite vooral de armoede waarin sommige kinderen opgroeien), ik had mij hier wat beter moeten uitdrukken. Dat kan opgelost worden door kinderen gelijke opportuniteiten te bieden. Betreft hier uiteraard nog steeds geen racisme.

Ik had het over economische ongelijkheid (en in feite vooral de armoede waarin sommige kinderen opgroeien), ik had mij hier wat beter moeten uitdrukken. Dat kan opgelost worden door kinderen gelijke opportuniteiten te bieden. Betreft hier uiteraard nog steeds geen racisme.
Nog altijd hetzelfde: Als die economische ongelijkheid zich in de praktijk alleen of vooral voordoet bij een groep met een bepaalde afkomst (of een groep met niet de juiste afkomst), kan dat mogelijk (onrechtstreekse) discriminatie zijn en een voorbeeld van geïnstitutionaliseerd racisme.

Nog altijd hetzelfde: Als die economische ongelijkheid zich in de praktijk alleen of vooral voordoet bij een groep met een bepaalde afkomst (of een groep met niet de juiste afkomst), kan dat mogelijk (onrechtstreekse) discriminatie zijn en een voorbeeld van geïnstitutionaliseerd racisme.
Armoede is (doorgaans toch) verbonden met het beschikken over een degelijk betaalde job. Geen diploma, slechte talenkennis, slecht gedrag, strafbladen etc., houden u tegen om zo een job te krijgen. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat bepaalde minderheidsgroepen deze vakjes vaker mogen afvinken... puur omdat er cultureel gezien minder belang aan onderwijs gehecht wordt, er thuis nog een andere taal gesproken wordt, het normaal is dat kinderen op straat rondhangen,... . De andere reden is scheiden/alleenstaand kinderen opvoeden. Dat zijn vaak zaken die jezelf of uw ouders in handen hebben en worden niet veroorzaakt door (onrechtstreekse) discriminatie.

Armoede is (doorgaans toch) verbonden met het beschikken over een degelijk betaalde job. Geen diploma, slechte talenkennis, slecht gedrag, strafbladen etc., houden u tegen om zo een job te krijgen. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat bepaalde minderheidsgroepen deze vakjes vaker mogen afvinken... puur omdat er cultureel gezien minder belang aan onderwijs gehecht wordt, er thuis nog een andere taal gesproken wordt, het normaal is dat kinderen op straat rondhangen,... . De andere reden is scheiden/alleenstaand kinderen opvoeden. Dat zijn vaak zaken die jezelf of uw ouders in handen hebben en worden niet veroorzaakt door (onrechtstreekse) discriminatie.
Dat is wel heel makkelijk afwijzen van de mogelijkheid dat het door een dieperliggend probleem zou komen, en een puur individualistische benadering. Ik ben niet zo stellig om dat op voorhand blind uit te sluiten, en ik hoop eigenlijk dat de deur op z'n minst wordt opengehouden dat dat ook een mogelijkheid is. Dat is de hele bedoeling van het ding.

Dat is wel heel makkelijk afwijzen van de mogelijkheid dat het door een dieperliggend probleem zou komen, en een puur individualistische benadering. Ik ben niet zo stellig om dat op voorhand blind uit te sluiten, en ik hoop eigenlijk dat de deur op z'n minst wordt opengehouden dat dat ook een mogelijkheid is. Dat is de hele bedoeling van het ding.
Ik zal je geruststellen, het is niet zo hoor. Blanken/vlamingen die geen diploma, slechte talenkennis, slecht gedrag, strafbladen, kinderen bij vijf partners hebben, etc. hebben ook een verhoogde kans om arm te zijn. Zo een zaken zijn nogal universeel ;-)

Als je in een kansarm milieu geboren wordt heb je minder kansen. nogal evident. Da's toch net één van die structurele problemen die hier speelt? Natuurlijk kan je als banke evengoed kansarm geboren worden maar dat is meestal het gevolg van economische problemen zoals een fabriek die failliet gaat en niet omdat ze blank zijn. Zwarte wijken daarentegen hebben een geschiedenis van verwaarlozing specifiek omdat ze zwart waren en die problemen spelen tot de dag vandaag. Lagere budgetten, slechtere scholen, minder toegankelijke gezondheidszorg, ...

Ik heb het idee dat we een beetje naast elkaar spreken. Ook met Starspike. Ik beweer nergens dat ik het beter zou weten dan hij (ook al heb ik een deel van m'n jeugd ook daar doorgebracht). Integendeel.

Waar het over ging, is deze post: https://www.beyondgaming.be/threads/getouwtrek-op-sociale-media-woke-cancel-culture.3813/post-217568
Als antwoord op deze vraag:
Maar dat is toch opnieuw een US verhaal? Heb je ook voorbeelden van dergelijk institutioneel racisme in de Belgische wetten? Ik ben er oprecht benieuwd naar (en specifiek naar de wetten door mijn juristenachtergrond).

Dus een voorbeeld van geïnstitutionaliseerd racisme in België. Geen bewijs van white flight, dat staat erbij ter verduidelijking en ter uitleg. Een voorbeeld van hoe iets (onbedoeld) kan zorgen voor een discriminatie van een groep, ook zonder dat het daarom in wetten staat.
Tot nu toe nog altijd geen voorbeeld van discriminerende wetten gezien overigens ondanks dat institutioneel racisme blijkbaar gebeurt als een groep juridische macht heeft…

Tot nu toe nog altijd geen voorbeeld van discriminerende wetten gezien overigens ondanks dat institutioneel racisme blijkbaar gebeurt als een groep juridische macht heeft…
Maar hier heb ik toch al op geantwoord?

Jij vernauwt het tot enkel wetten die expliciet en rechtstreeks discrimineren. Terwijl het daar niet alleen om gaat. Ook dat het alleen over de juridische macht zou gaan, staat nergens behalve in jouw posts.

Niet alleen, maar het is jouw definitie die juridische macht aanhaalt, dan mag ik daar toch voorbeelden van vragen?

Ik ga niet discussiëren dat er geen maatschappelijke problemen zijn (ik heb zelf nog een voorbeeld aangehaald), maar als jouw institutioneel racisme volgens de definitie ook een juridische component heeft, ben ik daar uit beroepsmisvorming benieuwd naar. Als die niet aangetoond kan worden, moet de definitie misschien bijgesteld worden?

Niet alleen, maar het is jouw definitie die juridische macht aanhaalt, dan mag ik daar toch voorbeelden van vragen?

Ik ga niet discussiëren dat er geen maatschappelijke problemen zijn (ik heb zelf nog een voorbeeld aangehaald), maar als jouw institutioneel racisme volgens de definitie ook een juridische component heeft, ben ik daar uit beroepsmisvorming benieuwd naar. Als die niet aangetoond kan worden, moet de definitie misschien bijgesteld worden?
Ga je nooit krijgen.
Heel dat begrip draait om ingebeelde waanideeën van mensen die de schuld van persoonlijk falen niet kunnen accepteren wegens gebrek aan coping skills, en daarom maar externaliseren.
Tevens frappant dat dit ook enkel lijkt voort te komen in westerse democratieën.

Het enige "institutionalized racism" dat ik zie, vanuit de VS dan, komt van progressieven zelf. Misschien is het een vorm van projectie.

Niet-blanken krijgen voorrang om gevaccineerd te worden. Opleidingen waar je als (arme) blanke je niet voor kunt aanmelden omdat je een blanke huidskleur hebt. Blanken en aziaten moeten hogere scores behalen dan zwarten om een gelijke kans te maken tot toelating in hoogwaardig hoger onderwijs. Uitkeringen voor mensen die onder de armoedegrens leven, whites do not apply.

Als kikkers die langzaam gekookt worden. Zit het neo-marxisme, waar het vroeger enkel hip was in academische kringen, nu overal. In het Amerikaans leger, lagere scholen, overheden, big tech, big business. Wanneer extremisme de nieuwe standaard is...

Laatst bewerkt:
Hey maat, ge beschuldigde mij en iedereen die niet met u akkoord gaat dat het een hobby is om zaken te verzinnen en in een andere realiteit te leven, dat de ideologie overbodig is geworden omdat er er geen 'echt' racisme meer bestaat. Dat gaat niet over het posten op een message-board dat een hobby is an sich, je hebt het SPECIFIEK over mensen met een bepaalde overtuiging. DIE mensen doen aan een hobby, DIE mensen zijn niet bereid hun denkbeeld aan te passen, DIE mensen hebben het enkel over banaliteiten en strohalmen. JIJ niet natuurlijk, jij de slimme intelligente persoon die zo ver boven die idioten staan die geloven dat er scheefgetrokken houdingen zijn in onze maatschappij, wat volgens jou een domme en/of leugenachtige positie is (was niet echt duidelijk, je probeert tegelijk oneerlijkheid en onwetendheid aan te wrijven)

Maar goed als we op die manier gaan beginnen doen we het natuurlijk ook omgekeerd:

Racisten tegenwoordig kunnen niet meer openlijk racistische ideeën verdedigen dus hun nieuwe hobby is het proberen weerleggen van harde feiten als bewijs dat er geen racisme meer is.

Ontkennen van institutioneel racisme is niet meer dan een nieuwe hobby van racisten die door het onacceptabel zijn van plat racisme, selectief feiten negeren als bewijs van het afwezig zijn van institutioneel racisme.

Een racist die niet bereid is zijn denkbeeld aan de realiteit aan te passen omdat zijn ideologie overbodig is geworden omdat het niet langer acceptabel is, kan niet anders dan de lat hoger leggen om iets een probleem te noemen, verhogen tot het punt dat het enkel nog over extreme gevallen gaat. En dat is EXACT wat instituioneel racisme is.

Ik heb GEEN probleem om in discussie te gaan met mensen die totaal niet overtuigd zijn van mijn standpunt mbt institutioneel racisme en ik denk dat ik dat hier op het forum, in deze thread wel heb gedaan. Maar ik heb geen goesting om in gesprek te gaan met iemand die zo denigrerend doet tegenover zijn gesprekspartner door letterlijk te zeggen zijn wereldvisie at best een waanvoorstelling is en at worst een bewuste leugen.

Gedaan voor mij hoor.

Edit door mod: koosnaampje verwijderd
Amai, wat een flarden tekst een mens toch allemaal kan interpreteren in 1 simpel zinnetje van wat een ander post. :thinking:

Voor alle duidelijkheid:
1. Wie hier voor zijn overtuigingen opkomt, en daarvoor niet betaald wordt, is een hobbyist internet warrior
2. Ik reken mijzelf daar ook toe, we zijn dat hier allemaal
3. Alle ideologieën zijn waanideeën en oogkleppen die aangeboden worden om met een bias naar feiten te kijken en te interpreteren
4. Echt racisme bestaat nog steeds maar komt, binnen het huidige denkkader van anti-racisten, zó marginaal voor waardoor nieuwe impliciet racisme theorieën nodig zijn om ergens problemen van te maken
5. Deze ideologische bril maakt hen zo stekeblind voor de discriminatie en het racisme, dat buiten hun denkkader valt, dat ze het anti-blank racisme in hun eigen kamp niet eens kunnen zien.

Illustratie van puntje 5:
Wat psychiater Aruna Khilanani op Yale university onderwijst:
'Woke cultuur doet me denken aan de opkomst van Islamisme in de Arabische wereld' volgens Amerikaanse professor van Palestijnse afkomst:

Lijkt mij wel eens hoogtijd voor mensen die zichzelf anti-racisten noemen om het geweer van schouder te veranderen.

Opmerkelijk hoe uit linkse hoek het hoofddoekendebat wordt weggezet als fait accompli. Zowel Groen in Gent als Vooruit "Een hoofddoek is even gewoon als een sjaal" Brussel zien het probleem niet en bij Vooruit in Brussel snapt men het helemaal niet meer want als je naar de maatschappij kijkt moet je gewoon pragmatisch zijn.

Tekenend vind ik de tegenstelling tussen Darya Safai, geboren en opgegroeid in Iran en vervolgens gevlucht, en Hafsa En-Bazioui, geboren in Gent.

Tekenend vind ik de tegenstelling tussen Darya Safai, geboren en opgegroeid in Iran en vervolgens gevlucht, en Hafsa En-Bazioui, geboren in Gent.
Zijn beiden van Iraanse afkomst (vond het niet meteen voor El-Bazioui, klinkt eerder Maghrebijns)? Want er is ook een groot verschil tussen een repressieve Sjitische theocratie en een vrijer Islamitisch land sowieso. Ik denk dat een verschil in afkomst daar al heel wat kan betekenen.

Maar verder is er ook wat ik hier al zei: veel van onze moslimgemeenschappen zijn teruggeplooid op zichzelf, een combinatie van de rangen sluiten omdat ze de minderheid zijn en migranten die oorspronkelijk niet de meest opgevoede of liberale delen van hun bevolking waren. Ik heb met Turkse stagaires gewerkt die niet begrepen waarom de Turken in Schaarbeek enkel Turks spraken (in België) en ze allemaal een hoofddoek droegen.

Ik kan verkeerd zijn, maar ik heb de indruk dat veel van de mensen in van die typische gettowijken zich gedragen zoals de mensen in een kleiner dorp in het land van herkomst, conservatiever, in vergelijking met de stedelijke bevolking daar.

Zijn beiden van Iraanse afkomst (vond het niet meteen voor El-Bazioui, klinkt eerder Maghrebijns)? Want er is ook een groot verschil tussen een repressieve Sjitische theocratie en een vrijer Islamitisch land sowieso. Ik denk dat een verschil in afkomst daar al heel wat kan betekenen.

Maar verder is er ook wat ik hier al zei: veel van onze moslimgemeenschappen zijn teruggeplooid op zichzelf, een combinatie van de rangen sluiten omdat ze de minderheid zijn en migranten die oorspronkelijk niet de meest opgevoede of liberale delen van hun bevolking waren. Ik heb met Turkse stagaires gewerkt die niet begrepen waarom de Turken in Schaarbeek enkel Turks spraken (in België) en ze allemaal een hoofddoek droegen.

Ik kan verkeerd zijn, maar ik heb de indruk dat veel van de mensen in van die typische gettowijken zich gedragen zoals de mensen in een kleiner dorp in het land van herkomst, conservatiever, in vergelijking met de stedelijke bevolking daar.

Ik kan over El-Bazioui enkel informatie vinden die aangeeft dat ze in Gent geboren is. Het is mogelijk dat haar ouders van Iraanse afkomst zijn.

Safai is wel een vrouw om u tegen te zeggen. Tijdens haar jeugd in Iran mee in het verzet gestapt en daarvoor in de gevangenis beland (!). Gevlucht naar België, Nederlands én Frans geleerd, én haar diploma als tandarts (opnieuw) gehaald. Het moet voor zo iemand ongelofelijk frustrerend zijn om dan al die jaren later in België weer geconfronteerd te worden met die tekenen van islamitische inmenging in het openbare leven. Om dan in een TV studio te zitten tegenover vrouwen die daar geen problemen mee zien. Mja. We zijn als Westerse burgers soms blind voor hoe zaken soms uit de hand lopen in andere delen van de wereld. En dat geldt ook voor vrouwen die hier op vrijwillige basis een hoofddoek dragen.

Sterke passage van de medewerker van de MIVB trouwens ook (en dat in haar tweede taal).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan