Ik denk dat je hier toch de bal wat mis slaat. In tegenstelling tot 'Neger' waar we ondertussen het allemaal (of zo goed als...) over eens zijn dat die term niets meer positief of neutraal te betekenen heeft, is dit bij zigeuner toch veel minder het geval? Ik denk dat ik, net als ze goed als iedereen hier, amper of geen roma/andere zigeuners ken ik de directe omgeving, maar voor mij en iedereen waar ik al mee omgegaan ben de afgelopen 30 jaar (als de het ooit over dat onderwerp zou gaan), heeft dat woord alles behalve een negatieve bijklank, dat was gewoon hoe je de groep aansprak. Het is pas enkel jaren terug dat ik er attent op gemaakt werd door mijn vrouw dat Roma's die term niet graag hore en zelf enkel over 'Roma' spreken en zo willen aangesproken worden (Wat dan ook weer niet geldt voor sommigen andere stammen, het is heel wat complexer dan gewoon beweren 'Het is negatief'). Ze werkt heel nauw samen met Roma-kinderen en geloof me, ondertussen ken ik meer dan genoeg verhalen en context, maar het woord 'Zigeuner' heb ik zelf nooit gebruikt of gekend als zijnde een belediging naar die groep.
Daar zitten we absoluut nog niet op het niveau van 'Neger', zelfs naar die mensen toe, ze zullen het je wel zeggen om Roma te gebruiken. Voor mij valt dat woord qua gevoel/gebruik in hetzelfde vak zoals wij 'Eskimo' gebruiken. Het is foutief gebruik en die mensen zelf gaan liever 'Inuït' genoemd worden, maar om dat ook 'actief' als scheldwoord te zien, dat zeker niet.
Sindsdien let ik er wel op dat ik meer het woord 'Roma' gebruik, zeker voor de mensen waar ze mee samenwerkt, dat zijn ook echt Roma, maar je moet evenmin niet elke woonwagenbewooner aanspreken als Roma en velen hebben ondertussen die bewuste woonwagen ook al achter hen gelaten, dus dan sta je daar met je term, die ik dan nog veel harder stigmatiserender vind dan zigeuner...