Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bedrijven mogen niet meer kiezen wat ze zelf doen, er moet opgelegd worden dat alle namen vanaf nu onveranderd blijven!
Bedrijven mogen niet meer kiezen wat ze zelf doen, er moet opgelegd worden dat alle namen vanaf nu onveranderd blijven!
De Toyota MR2 is in Frankrijk uitgekomen als MR omdat dat klinkt als ‘merde’. De Hyundai Kona heet in Portugal de Kauai, nadat bleek dat Kona ‘kut’ betekende in het Portugees.Nu ga je toch wel kort door de bocht hoor. Het is niet zo dat ze zelf beslissen dat ze hun naam gaan wijzigen, ze krijgen er nu opmerkingen over en overwegen een naamsverandering. Als die opmerkingen er niet zouden komen, zouden ze een wijziging nooit overwegen.
Uiteraard verandert de tijdsgeest en wie weet, zouden ze ooit de beslissing zelf nemen, maar om nu te zeggen dat het bedrijf het zelf kiest, vind ik veel te eenvoudig.
De Toyota MR2 is in Frankrijk uitgekomen als MR omdat dat klinkt als ‘merde’. De Hyundai Kona heet in Portugal de Kauai, nadat bleek dat Kona ‘kut’ betekende in het Portugees.
Het feit dat ze van naam veranderen, is omdat het niet zo goed zou vallen bij hun beoogde klanten, niet meer, niet minder. Het is al-tijd zelf kiezen.
Maar als ze de verandering niet overleven omdat te veel mensen het wel nog willen, dan veranderen ze toch niet en is er geen probleem? Drie mensen die het roepen, maken niks uit. Wie komt hen achteraan als ze het niet doen?
Met zulke uitspraken verwerf jij ook gewoon de naam racist hoor.Maar begrippen als zigeuner of allochtoon zijn eigenlijk an sich redelijk neutraal, als er al een negatieve bijklank is, lijkt het mij eerder omdat die verworven is, door o.a. rondtrekkende Roma die kiezen voor criminaliteit. In Roemenië zelf daarentegen heeft men liever niet dat je die mensen dan weer wél Roma noemt...
De Turck Cars uit Geraardsbergen heet voortaan Bus4You. Het was in de streek een naam als een klok, maar de familie De Turck - rasechte Vlamingen - zat wat verveeld met die achternaam. 'Ik ga me voorzichtig uitdrukken: als de link werd gelegd, leverde het ons weinig voordelen op', zegt zaakvoerder Hans De Turck.
‘Zigeuner’ is niet neutraal, en dat gaat niet over vinden, maar zijn. Wat een paar individuen (die er ook nog eens niet mee te maken krijgen) daarvan vinden, maakt daarbij niet uit. Net zoals in de discussie over het woord neger.
In een brief[28] van de minister van Wonen, Wijken en Integratie uit 2009 schetst Eberhard van der Laan de problematiek: "De drie belangrijkste probleemvelden zijn disproportioneel hoge criminaliteit, extreem hoog schoolverzuim, en overlast. Vooral sociaal-culturele factoren spelen een belangrijke rol bij de oorzaak van deze problemen. Roma-gemeenten signaleren dat Roma oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteitscijfers. Zo laten cijfers van de gemeente Nieuwegein zien dat een groot aantal Roma valt onder de categorie veelplegers. Onder die groep zijn relatief veel Roma jongeren. Van de Roma jongeren onder de 18 jaar heeft naar schatting een kwart een strafblad. Bij de overige bevolking uit die leeftijdscategorie is dat 2%. Boven de 18 jaar heeft naar schatting ruim driekwart van de Roma een strafblad vergeleken met 15% van de overige Nieuwegeinse bevolkingsgroep uit die categorie".
Dit vind ik al even idioot:
![]()
Busbedrijf De Turck wijzigt 'beladen' naam
De Turck Cars uit Geraardsbergen heet voortaan Bus4You. Het was in de streek een naam als een klok, maar de familie De Turck - rasechte Vlamingen - zat wat verveeld met die achternaam. 'Ik ga me voorzichtig uitdrukken: als de link werd gelegd, leverde het ons weinig voordelen op', zegt...www.nieuwsblad.be
Daar gaat het toch niet om… het gaat erom dat mensen ‘zigeuners’ worden genoemd en daarmee ineens een stempel krijgen door iets waar zij mogelijk niks mee te maken hebben. Al de rest is tralala.En wat is de voornaamste reden dat dat woord niet neutraal is? Juist ja, dat stukje negeer je. Denk je dat veel mensen de obscure etymologie van dat woord gaan kennen? Ik betwijfel het. De reden dat de politie alerter is als er 'zigeuners' neerstrijken in de buurt daarentegen... en dan hebben we het niet over de rode autocars uit Diepenbeek.
Is er discriminatie tegen de Roma? Uiteraard. Dat valt ook niet goed te praten. Maar laat mij hier dan maar de 'racistische' conservatieve/'rechtse' zak zijn die stelt dat bij sommige culturen men het zelf in de hand werkt natuurlijk: geen respect voor onderwijs, geen ouderlijke verantwoordelijkheid, een keuze voor criminaliteit en illegaliteit in plaats van "brave" burgers trachten te zijn.
Dergelijke artikels komen om de zoveel tijd terug:
![]()
Bende Roma-kinderen teistert Gent: meerdere meldingen van afpersing, diefstal, aanranding...
Afpersing, diefstal met geweld, aanranding, … Een kleine bende Roma-kinderen tussen negen en zestien jaar heeft zich de afgelopen maanden in Gent schuldig gemaakt aan zeer zware feiten. Het parket verwijt de ouders dat ze te weinig meewerken.www.nieuwsblad.be
![]()
Romazigeuners niet weg te krijgen: burgemeesters reageren na grote politieactie waar 1.200 agenten aan deelnamen
“Een rechter liet hun eigendommen verkopen, maar ze kochten het via via opnieuw in.” Gemeenten doen er zoveel mogelijk aan om Roma’s op hun grondgebied binnen de perken te houden, maar de zigeuners lijken zich van opgelegde regels en sancties niet veel aan te trekken. Dinsdag viel de FGP nog...www.hln.be
Stukje van Wikipedia dat het eigenlijk mooi samenvat:
En neen, ik ben geen racist, ik zette dat woord bewust tussen aanhalingstekens eerder, volgens mij word je niet geboren met een dermate grote extra aanleg tot criminaliteit, dat is een geschiedenis van foute culturele keuzes.
Daar gaat het toch niet om… het gaat erom dat mensen ‘zigeuners’ worden genoemd en daarmee ineens een stempel krijgen door iets waar zij mogelijk niks mee te maken hebben. Al de rest is tralala.
Nee, al de rest is tralala, omdat het gaat over of het een neutraal woord is of niet. Jij wilt uitleggen dat het neutraal is en tegelijk dat de reden waarom het niet neutraal is ‘hun eigen schuld’ is… het is niet neutraal, zoals je eerst beweerde. Punt. Daarmee kun je dan doen als bedrijf wat je wilt.Dat geldt toch evenzeer voor "Roma"? Jij vindt de rest uiteraard tralala, omdat het je zeer slecht uitkomt. Romazigeuners die oververtegenwoordigd zijn in de misdaad- en overlastcijfers is de prima facie reden waarom het woord zigeuner een negatieve reputatie heeft. De naam van een busbedrijf verandert daar niets aan, integendeel: if anything heb je dan tenminste nog een positieve associatie voor dat woord.
Zoals ik zei: "inclusieve" eufemismen eroderen doorheen de tijd. Net zoals oh ironie als we deze discussie in het verleden gevoerd zouden hebben, dan zouden we het hebben over politiek correct in plaats van inclusief. Eerlijk gezegd vind ik zelfs het woordje inclusief iets te woke naar m'n goesting, maar soit.
Nee, al de rest is tralala, omdat het gaat over of het een neutraal woord is of niet. Jij wilt uitleggen dat het neutraal is en tegelijk dat de reden waarom het niet neutraal is ‘hun eigen schuld’ is… het is niet neutraal, zoals je eerst beweerde. Punt. Daarmee kun je dan doen als bedrijf wat je wilt.