Wel, ik ga eerst en vooral u het tegendeel al bewijzen. Die woorden van Rogan zijn inderdaad dwaas, ongehoord, idioot en racistisch. Het feit dat hij dan zelf meteen het probeert te weerleggen of zegt dat het racistisch is, vergoelijkt dat idd niet.Ik gebruik geen whataboutism, is klaag de hypocrisie aan. Dat is niet hetzelfde. Whataboutism zou zijn als ik iets anders aanbracht om de aandacht van het originele punt af te leiden in plaats van erop in te gaan. Ik ging helemaal niet in tegen het standpunt dat het racistisch was want ik zei letterlijk in mijn post dat het anti-blank racisme was.
Mijn eigen standpunt is dat ik het enorm vervelend vind dat er enorm zwaar wordt getild aan alles wat met een zweem van niet kleurenblindheid (en dan heb ik het dus niet over dit filmpje) en dat dat radicaal wordt afgedaan als racisme, maar dat klachten die vanuit een, laten we het anti-racisme kamp, komen telkenmale worden geminimaliseerd. In een discussie waar er beschuldigingen over polarisatie wordt gedaan vind ik dat enorm frustrarend want dit soort videos wordt unaniem veroordeeld, door iedereen. Maar als er dan aandacht wordt gevraagd voor racisme naar minderheden wordt dat altijd geminimaliseerd.
Extra frappant omdat @kay-gell in de post met de video zelf hypocrisie wilde aanhalen door de situatie met Rogan te framen als 'een woordje gebruikt' terwijl het wel meer was als dat. Dat is een tweevoudige illustratie van het probleem:
1. Het ging echt over meer dan dat en ik link de videos hieronder
2. Het feit dat voor veel zwarten dat woord écht kwetsend is nooit van belang. Het wordt altijd maar geminimaliseerd. Er wordt nooit gekeken met empathie voor de andere kant: waarom zijn mensen kwaad, waarom is het een probleem? Moet Rogan van spotify geboycott worden? Nee natuurlijk niet, maar het is wel straf dat er beschuldiging van polarising van de andere kant komen als velen hier heel duidelijk niet eens de moeite nemen om te begrijpen wat het probleem is.
Maar dat is het juist, dat wordt vaak erg weinig gedaan. Enkel bij de meest extreme en overduidelijke zaken, wanneer iemand rechtstreeks racistische beledigingen zit te roepen en daarbij een genotarieerde verklaring aflegde dat hij het écht racistisch bedoelde, dat wordt het veroordeeld. Maar alle vele zaken worden geminimaliseerd of simpelweg van de hand gewezen.
Het gaat ook niet om deze video alleen hé. Want opnieuw: er is hier niemand die dit verdedigd hier. We zijn allemaal in overeenstemming dat dit racistische outrage bait is. Maar er wordt dan gevraagd voor introspectie van een zijde die daar, in mijn inziens, zelf niet toe bereid is.
Ja ok, was overdreven.
Ik zeg niet dat het much ado about nothing is. Ik haat dit soort polariserende anti-blanke zever. Maar ja, ik zou dat van Dries gevaarlijker vinden want de ene groep heeft veel meer te zeggen over de andere dan omgekeerd. Zwarten die een filmpje maken met 'Wat annoys me about white people' is problematisch maar het is vooral ergerlijk. In de omgekeerde richting is dat al veel gevaarlijker wanneer een groep die zowel in de meerderheid is als sociaal, economische en politiek de macht heeft dat doet naar een minderheid.
Die meerderheid ondervind ook dagdagelijks weinig last van dat soort racisme, voor een minderheid is dat iets wat invloed heeft op hun levensverloop.
Maar dit is nu net één van die zaken waar er al jaren over geroepen wordt en totaal niet naar geluisterd: racisme is meer dan gewoon gemene dingen zeggen over iemand van een ander ras. Maar daar wordt door velen niet eens naar geluisterd en erger nog: het hele concept wordt belachelijk gemaakt, ook hier op BG. En dat is ook enorm polariserend, maar daarbij wordt niet in eigen boezem gekeken. Enkel als na jaren die klachten op dovemansoren vallen en de andere zijde zich extremer begint op te stellen, dan pas is polarisering een probleem.
“We walked in to Planet of the Apes. We walked into Africa, dude. We walked in the door and there was no white people.”
"Powerful combination genetic wise, you get the brain of the white mand and the body of the black man"
Right, dus zolang je toegeeft dat je racistische dingen zegt is het ok. Kijk dit is dus wat ik bedoel he, het is onmogelijk om gewoon even te zeggen: "Hé, dat was fucked up van Rogan". Nope, altijd minimaliseren.
Waar ik wel in eerste instantie een verschil in zie, is dat Rogan het niet gebruikt in een context om zwarten gewoon te gaan veroordelen. Want wat verder in dat filmpje veroordeelt hij net zelf dat zwarten niet of te weinig aan bod komen in films en nog bepaalde andere discriminaties tov zwarten daarrond. Maar zoals gezegd ken ik daar die Rogan niet genoeg voor, ik baseer dit enkel op basis van deze fragmenten.
In die zin tracht ik nu ook wel meer te nuanceren ivm de trailer van die "white" film. Op het eerste zicht lijkt het alsof men gewoon blanke mensen tout court als racistisch gaat bestempelen, vnl het begin zet daarin ook meteen de toon wat de opzet en de bedoeling ervan is. Maar ik zou de gehele film moeten zien om echt een oordeel te kunnen vellen, want het kan best, en dat lijkt wel uit sommige andere fragmenten, dat men daarin zeker valabele punten aanhaalt die aantonen dat er zeker ongehoord en institutioneel racisme is in Amerika van blanken tov zwarten.
Soit, ik voel mij mss teveel aangesproken door bepaalde posts die imo heel generaliserend en ja, polariserend zijn.