Woke - Cancel Culture - Culturele gevoeligheid

De échte cringe hier is (nogmaals) hoe dit soort filmpjes, die uiteindelijk echt een soort verschijnsel in de marge zijn, vergeleken worden met de podcasts van Joe Rogan. Joe Rogan heeft een exclusiviteitsdeal van 100 miljoen dollar met Spotify en heeft een publiek dat ontieglijk keer groter is, en gij gaat hier onder elkaar aanstoot liggen nemen aan een filmpje in de marge met ocharm 2 miljoen views waarvan de meesten waarschijnlijk witte mannen zijn die op hun pik getrapt zijn. Ik praat het niet goed, en ik besef dat Showtime ook een groot platform is, maar ik hoop toch sommige posters hier ooit eens zullen beseffen dat de 'graagte' waarmee ze dit soort dingen willen voorstellen als een bedreiging voor hun wereldbeeld boekdelen spreekt over hoe diep de problematiek nog steeds zit.

Vanaf dat Spotify kiest voor het subsidiëren van bepaalde types content (en dan ook nog eens voor grote sommen geld) zijn ze geen onafhankelijke verspreider van content meer, maar nemen ze de positie in van een uitgever. Dan vind ik het ook niet onterecht dat artiesten die het niet akkoord zijn met die (nogmaals, bewuste) keuze er zelf dan weer voor kiezen om hun content elders onder te brengen, ook al schieten ze zichzelf daarmee financieel in de voet. Weliswaar niet heel erg, want Spotify is een notoir slechte betaler.

Ben blij dat er mensen als Neil Young en Joni Mitchell bestaan, die niet apathisch aan de zijlijn staan toe te kijken hoe verrotting alle lagen van de samenleving aantast, en die de rest van de wereld er op attent maken dat het belangrijk is om nog een keuze te hebben. Ze cancelen niet, ze stellen techreuzen gewoon voor een keuze, en in dat verhaal zijn zelfs levende legendes als Neil Young en Joni Mitchell de spreekwoordelijke David, en is Spotify 'Goliath'.

Ik heb momenteel nog een abonnement op Spotify maar ik ben in elk geval alerter geworden voor het feit dat het goed zou zijn dat er meer spelers op de markt zijn en dat het goed zou zijn moest ik de keuze hebben om een maandelijks abonnement af te sluiten dat meer aanleunt bij mijn persoonlijke visie op de wereld, dat artiesten beter betaalt, en dat er voor kiest om niet nog eens een megafoon te plaatsen op mensen als JR. Dat ik op die dienst misschien niet naar de platen van Kid Rock ga kunnen luisteren neem ik er dan graag bij.

Laatst bewerkt:
De échte cringe hier is (nogmaals) hoe dit soort filmpjes, die uiteindelijk echt een soort verschijnsel in de marge zijn, vergeleken worden met de podcasts van Joe Rogan. Joe Rogan heeft een exclusiviteitsdeal van 100 miljoen dollar met Spotify en heeft een publiek dat ontieglijk keer groter is, en gij gaat hier onder elkaar aanstoot liggen nemen aan een filmpje in de marge met ocharm 2 miljoen views waarvan de meesten waarschijnlijk witte mannen zijn die op hun pik getrapt zijn. Ik praat het niet goed, en ik besef dat Showtime ook een groot platform is, maar ik hoop toch sommige posters hier ooit eens zullen beseffen dat de 'graagte' waarmee ze dit soort dingen willen voorstellen als een bedreiging voor hun wereldbeeld boekdelen spreekt over hoe diep de problematiek nog steeds zit.
Ik denk dat het enige cringe hier is hoe jij alles veralgemeent, dingen veronderstelt en in hokjes duwt; zie vette stuk.
En zelfs als het zo is, de trailer zegt letterlijk "WARNING: THIS TRAILER MAY TRIGGER WHITE PEOPLE"; dusja, het is bewust zo gemaakt. Wat op zich natuurlijk ook al provocatieve cringe is. Zeker als het gevolgd wordt door platte, racistische zever.

Want hiermee toon je perfect aan wat erboven aangehaald wordt door zowel mij als @RidderBauknecht: Dit soort bagger gaat enkel maar de gepolariseerde meningen nog meer versterken.

En ik heb nog geen enkele podcast van Rogan beluisterd, dus kan mij niet over de inhoud uitspreken. Ook niet hierover. Ik heb het in mijn vorige post gezegd: dit is maar een trailer en ik ga niet puur op afgaan. Maar dat geldt dus ook voor aantal views die niet vergelijkbaar zijn. Dit is maar een trailer van een week oud, over een documentaire serie waar hiervoor niets bekend over was. Als je het bereik gaat willen vergelijken ga je moeten wachten tot het effectief uitgezonden is.

Vanaf dat Spotify kiest voor het subsidiëren van bepaalde types content (en dan ook nog eens voor grote sommen geld) zijn ze geen onafhankelijke verspreider van content meer, maar nemen ze de positie in van een uitgever. Dan vind ik het ook niet onterecht dat artiesten die het niet akkoord zijn met die (nogmaals, bewuste) keuze er zelf dan weer voor kiezen om hun content elders onder te brengen, ook al schieten ze zichzelf daarmee financieel in de voet. Weliswaar niet heel erg, want Spotify is een notoir slechte betaler.

Ben blij dat er mensen als Neil Young en Joni Mitchell bestaan, die niet apathisch aan de zijlijn staan toe te kijken hoe verrotting alle lagen van de samenleving aantast, en die de rest van de wereld er op attent maken dat het belangrijk is om nog een keuze te hebben. Ze cancelen niet, ze stellen techreuzen gewoon voor een keuze, en in dat verhaal zijn zelfs levende legendes als Neil Young en Joni Mitchell de spreekwoordelijke David, en is Spotify 'Goliath'.

Ik heb momenteel nog een abonnement op Spotify maar ik ben in elk geval alerter geworden voor het feit dat het goed zou zijn dat er meer spelers op de markt zijn en dat het goed zou zijn moest ik de keuze hebben om een maandelijks abonnement af te sluiten dat meer aanleunt bij mijn persoonlijke visie op de wereld, dat artiesten beter betaalt, en dat er voor kiest om niet nog eens een megafoon te plaatsen op mensen als JR. Dat ik op die dienst misschien niet naar de platen van Kid Rock ga kunnen luisteren neem ik er dan graag bij.

Dit is natuurlijk altijd het makkelijke antwoord hier op BG hé, "waar maken jullie u nu druk om, dit is in de marge". En dan eigenlijk gevolgd door een leuk potje, mja, soort victim blaming, want nee, het is niet de schuld van de makers van dit soort polariserende en racistische filmpjes en reportages dat het wederzijds onbegrip wordt gevoed en steeds groter wordt, nee, het is de schuld van zij die dit soort bagger aankaarten als zijnde racistisch en polariserend. Say what now?

Ik spreek me niet uit over Joe Rogan, want ik weet niets over die vent, buiten wat onlangs in het nieuws is verschenen. Maar dan dit filmpje en reportage in dat licht afdoen als "ocharme, die paar views in de marge" is toch ook best bij de haren getrokken. Het gaat om een trailer van een reportage of film die ondertussen al bijna 2,4 miljoen keer is bekeken. Enkel nog maar de trailer. Op een premium netwerk owned by CBS, dat (in 2018 dixit wiki, kan nu al meer zijn) bijna voor 30 miljoen Amerikanen beschikbaar is. Dat afdoen als iets in de marge alsof dit enkel op één of ander minor lokaal netwerk in pakweg Montana te zien is, is toch heel erg het licht ontkennen me dunkt.

Zulke filmpjes zijn gaan er uiteraard in als zoete koek bij mensen die hun persoonlijk falen moeten afwentelen op de gepercipieerde witte patriarchale samenleving omdat ze introspectie missen.
See what i did there?
Wij veralgemenen niet... gelieve het ook niet te doen.

Dit is natuurlijk altijd het makkelijke antwoord hier op BG hé, "waar maken jullie u nu druk om, dit is in de marge". En dan eigenlijk gevolgd door een leuk potje, mja, soort victim blaming, want nee, het is niet de schuld van de makers van dit soort polariserende en racistische filmpjes en reportages dat het wederzijds onbegrip wordt gevoed en steeds groter wordt, nee, het is de schuld van zij die dit soort bagger aankaarten als zijnde racistisch en polariserend. Say what now?

Ik spreek me niet uit over Joe Rogan, want ik weet niets over die vent, buiten wat onlangs in het nieuws is verschenen. Maar dan dit filmpje en reportage in dat licht afdoen als "ocharme, die paar views in de marge" is toch ook best bij de haren getrokken. Het gaat om een trailer van een reportage of film die ondertussen al bijna 2,4 miljoen keer is bekeken. Enkel nog maar de trailer. Op een premium netwerk owned by CBS, dat (in 2018 dixit wiki, kan nu al meer zijn) bijna voor 30 miljoen Amerikanen beschikbaar is. Dat afdoen als iets in de marge alsof dit enkel op één of ander minor lokaal netwerk in pakweg Montana te zien is, is toch heel erg het licht ontkennen me dunkt.

Dat, gekoppeld aan het feit dat er bijna dagelijks wel ergens een artikel hier in de pers komt over "de witte man" en wat die fout doet zou toch bij iedereen de haren wat rechtop moeten laten komen.
Dit is al lang geen kleine, in de marge beweging meer, hoor.

En ik vind het jammer dat een deel van de anti-racisme beweging (wat op zich wel een nobel doel is) op die manier meer zelf richting racisme begint te neigen en voor meer verdeling zorgt. Die mainstream documentaire is maar één van de vele voorbeelden daarvan.

Je eerste stukje is toch het tegenovergestelde van wat @derp zegt? Er staat helemaal niet dat het "de schuld" is van zij die dit soort bagger aankaarten als zijnde polariserend.

Het ìs polariserend en het zìjn racistische uitspraken. Maar het is onvergelijkbaar met Joe Rogan, terwijl die vergelijking rechtstreeks wordt gemaakt: "Rogan zijn podcast afleveringen liggen onder vuur omdat hij een fout woordje gebruikte in een quote 15 jaar geleden en anno 2022 kan dit soort racistische bagger dan wel gemaakt worden." Het verschil is wel groot tussen beiden, en Rogan ligt niet onder vuur door één fout woordje in een quote van 15 jaar geleden.

Dat zei men 5 jaar geleden hier al, toen die onzin enkel in de usa gebeurde :)
Intussen is de meeste onzin al naar hier overgewaaid.
Welke onzin is naar hier overgewaaid op vijf jaar tijd? Want da's natuurlijk makkelijk gezegd.

Welke onzin is naar hier overgewaaid op vijf jaar tijd? Want da's natuurlijk makkelijk gezegd.
De hele "het had waar kunnen zijn" onzin misschien? Opzichtig liegen zonder gevolgen werd vroeger toch harder afgestraft me dunkt.

Gisteren nog een interessant interview in De Afspraak (aflevering van dinsdag wel) gezien. Joris Luyendijk die z'n boek De 7 Vinkjes uit de doeken doet. Het is allemaal niets nieuws maar eens je er cijfers op plakt is het toch wel frappant.

Opnieuw: mijn punt is dat velen hier echt DIRECT op hun paard zitten wanneer ze ZELF het gevoel hebben slachtoffer te zijn van racisme, en dat dan vaak gebruiken ter verdediging van hun eigen rechts/conservatief/donkerbruin gedachtengoed, en zonder de effectieve maatschappelijk impact van racisme van zwart vs wit te in rekening te brengen.

Sommigen hier verheffen een kleine minderheid zonder daadwerkelijke slagkracht / zonder maatschappelijke impact tot een bedreiging van het vrije westen, en ondertussen meet ge uzelf ook nog eens de rol van slachtoffer van racisme aan het staat heel erg slecht, that's all. Dat komt bij mij echt over als iemand die in in een dorp vol mensen zonder eten gaat zitten klagen over de levertijd van zijn PS5.

Je eerste stukje is toch het tegenovergestelde van wat @derp zegt? Er staat helemaal niet dat het "de schuld" is van zij die dit soort bagger aankaarten als zijnde polariserend.

Het ìs polariserend en het zìjn racistische uitspraken. Maar het is onvergelijkbaar met Joe Rogan, terwijl die vergelijking rechtstreeks wordt gemaakt: "Rogan zijn podcast afleveringen liggen onder vuur omdat hij een fout woordje gebruikte in een quote 15 jaar geleden en anno 2022 kan dit soort racistische bagger dan wel gemaakt worden." Het verschil is wel groot tussen beiden, en Rogan ligt niet onder vuur door één fout woordje in een quote van 15 jaar geleden.

Het tegenovergestelde? Echt?

Hij zegt enerzijds toch duidelijk dat dit iets in de marge is, en anderzijds zegt hij dit:

Ik praat het niet goed, en ik besef dat Showtime ook een groot platform is, maar ik hoop toch sommige posters hier ooit eens zullen beseffen dat de 'graagte' waarmee ze dit soort dingen willen voorstellen als een bedreiging voor hun wereldbeeld boekdelen spreekt over hoe diep de problematiek nog steeds zit.

Ik lees daarin eerlijk gezegd toch eerder schuld leggen bij zij die aanstoot nemen aan dergelijke zaken of filmpjes en er aandacht aan geven.

Over de vergelijking met Joe Rogan zeg ik bewust niks, want zoals gezegd ken of volg ik die niet.

In welke bochten gaan we ons hier nu weer in moeten draaien. Om toch maar niet te kunnen toegeven dat 'white privilege' eigenlijk betekend dat mensen met een kleurtje 'ongestraft' (en dan nog met serieus productie geld) in het medialandschap zo'n racistische zever kunnen spuien omdat ze het slachtoffer bannertje hebben. En mensen met een blanke huidskleur op hun tippen moeten lopen of hun levenscarrière staat op het spel.

Kom Loser, jij bent een van de grootste voorbeelden waar stungunner het over had.
Mar ik ben er zeker van dat @kay-gell je wel een lijstje kan bezorgen, ik was te lang geband ;)
Goh ik herinner mij nog discussies van 2014-2016 hier. Waarover men het had over 'ah die SJW zever dat is een fringe op youtube & reddit'.

Opnieuw: mijn punt is dat velen hier echt DIRECT op hun paard zitten wanneer ze ZELF het gevoel hebben slachtoffer te zijn van racisme, en dat dan vaak gebruiken ter verdediging van hun eigen rechts/conservatief/donkerbruin gedachtengoed, en zonder de effectieve maatschappelijk impact van racisme van zwart vs wit te in rekening te brengen.

Sommigen hier verheffen een kleine minderheid zonder daadwerkelijke slagkracht / zonder maatschappelijke impact tot een bedreiging van het vrije westen, en ondertussen meet ge uzelf ook nog eens de rol van slachtoffer van racisme aan het staat heel erg slecht, that's all. Dat komt bij mij echt over als iemand die in in een dorp vol mensen zonder eten gaat zitten klagen over de levertijd van zijn PS5.

Misschien is het gewoon jezelf in de voet schieten als de toenemende trend is dat je racisme wil oplossen met meer racisme en zo meer verdeeldheid creëert. Je kan dan fijn aan de zijlijn staan roepen dat "ander" racisme erger is en dat iedereen die niet met je akkoord is dat enkel maar is door zijn blanke huidskleur, maar veel los je er niet mee op. Integendeel.
Misschien is het gewoon dat?

Als dit zo erg is, mag er dan ook worden gevraagd aan de mensen die keihard gekwetst zijn door dit anti-blanke racisme om aub te uitspraken van Rogan te veroordelen waarbij hij een zwarte buurt met Planet of The Apes vergeleek en zei dat a white brain and a black body the best of both worlds' was?

Wat een enorm slachtoffer complex hebben jullie toch altijd, bij het allerminste razen en wenen maar telkens wel racistische uitspraken minimaliseren en vergoelijken. En dan ook nog eens de andere kant beschuldigen van polarisering? Dat is enkel nemen, niets toegeven, altijd in de aanval, nooit empathie. Echt zielig.

Of hoe ge in 1 post harder kunt polariseren dan in die hele trailer van dat filmpje.

Ik denk niet dat er velen hier zich meteen als slachtoffer bestempelen. Er is een verschil tussen woorden en/of daden veroordelen en zich als slachtoffer gaan opstellen.

Ja gaat dan ook meteen degenen die dit veroordelen gaan catalogeren als rechts/conservatief/donkerbruin, nadat je ook al de aanname had gedaan dat het allemaal wel witte mannen moeten zijn.

Dan ga je er ook maar vanuit dat omdat we dit veroordelen ook de impact van racisme tussen of naar zwart en wit ontkennen of minimaliseren? Of wat bedoel je daar dan mee?

Je voorbeeld over de PS5 is dan nog helemaal het toppunt en creëert een heel gevaarlijke veronderstelling. Een veronderstelling dat je dus enkel maar iets mag aanklagen, laat staan over iets klagen, wanneer je het zelf erg genoeg hebt, of wanneer je het een pak erger hebt dan iemand anders? Dus een gekleurde die hier opgroeit mag niet echt klagen over gebrek aan kansen of racisme, want de gekleurde die in Qatar in mensonterende omstandigheden voor Arabieren aan stadions moet werken heeft het veel slechter? Of geldt dat enkel voor "de witte man" dan? Dat is dan de enige die eigenlijk dergelijke dingen niet mag aanklagen in uw ogen?

Laatst bewerkt:
wat gewoon heel storend is, is dat (nogmaals, sommigen) hier precies enkel aanstoot nemen aan racisme waar ze zich zelf het slachtoffer van voelen. Ik zie veel van de posters hierboven niet direct met even veel verve in de bres springen voor de moeilijkheden die immigranten hebben op de huurmarkt, of voor het feit dat ze vaker het slachtoffer zijn van politiegeweld. Maar vanaf dat ik hier met de term 'witte man' smijt of beweer dat racisme van zwart naar wit in termen van maatschappelijke impact een randfenomeen is ten opzichte van het klassieke racisme dan is het kot te klein.

Als het over verkrachting gaan:
- ja maar mannen kunnen ook het slachtoffer zijn van verkrachting

Als het over racisme gaat
- ja maar witte mensen kunnen ook het slachtoffer zijn van racisme

En dan waarschijnlijk denken dat ge een mindblowing punt hebt gemaakt ofzo. Het enige dat ge (voor mij) bewijst wanneer ge dat soort statements maakt is dat ge in essentie niet in staat zijn om verder te denken dan uzelf.

Voor mij goed als ge aanstoot neemt aan die docu op showtime, maar dan moet ge wel aanstoot nemen aan racisme over de hele lijn, ook wanneer ge er niet het slachtoffer van zijt, en ook open ogen hebben voor racisme dat structureel, moeilijk op te lossen, en heel vaak verborgen zit in kleine dingen die velen van jullie hier onnozel vinden. Dus ook taalgebruik, representatie, standbeelden, de namen van straten, de hele reutemeteut. Ge moet ook aanvaarden dat ge zélf niet in de cockpit zult kunnen zitten van het debat en dat uw primaire rol zal zijn om te luisteren. Erkennen dat racisme bestaat, is erkennen dat de weegschaal in uw voordeel getilt staat, en als ge wilt dat de weegschaal in balans komt betekent het dat ge concessies moet doen.

Toch nog mensen met een goed geheugen hier :)
Ik vind dat nog altijd iets dat zich voornamelijk afspeelt in het hoofd van de permanent verontwaardigden op social media hoor, zowel die extreme pro- als extreme anti-standpunten.

Net zoals het hier ook altijd dezelfden zijn die op één of ander opgegraven filmpje springen om aan te tonen dat heel de woke-hysterie toch zo schadelijk is, of de slinger is doorgeslagen, of die compleet flippen als iemand van een witte man in plaats van een blanke man spreekt.

Laatst bewerkt:
Toch wel een beetje sneu dat die trailer echt enkel outrage bait is (met flagrant racistische praat in, dat zeker) en dat het hier vrijwel meteen prijs is met persoonlijke verwijten en kort-door-de-bocht statements langs de twee kanten. De discussie over de echte problemen is wederom een beetje naar de achtergrond verschoven. Missie geslaagd zeker, voor die trailer?

Het is zeker problematisch dat een groot netwerk eigenlijk racistische rotzooi uitzendt (dat zijn sommige uitspraken mijns inziens wel degelijk) maar ik zie online eigenlijk echt vrijwel enkel afkeuring. Zoals dat zou moeten voor rotzooi als die trailer. Het is dus niet dat zo dat dit dan maar gedoogd wordt door de maatschappij en het omgekeerde niet. Natuurlijk gaat er een minderheidsgroep zijn die zegt 'ja! klopt allemaal!' maar dat heb je ook met die door en door racistische blanke mafketels in de Bible Belt die je soms op FOX News ziet.

Ik vind dat echt jammer dat discussies als deze, die toch heel genuanceerd zijn vaak, telkens maar weer moeten verzanden in dat kampengedrag en generaliseringen over dat andere kamp.

Terug
Bovenaan