WK 2022: Nabeschouwing

Natuurlijk maakt dat niet uit als je de beker hebt, het geeft gewoon aan dat "Grinta" (wat dat ook wilt zeggen) eigenlijk ook niet veel wilt zeggen. Uruguay valt ook onder de "Grinta" ploegen (gok ik) en daar is ook helemaal niks uitgekomen. Wij hadden gewoon andere problemen en dat was de niet-verjonging.
Zeker akkoord hoor, maar ik vind wel dat je kan stellen dat de Rode Duivels op dat vlak iets missen. Dan heb ik het niet alleen over dit jaar, maar ook gewoon tijdens de voorgaande jaren. Er zal vast en zekere altijd wel een goede teamsfeer zijn geweest, maar ik mis op bepaalde momenten toch wat 'vuur' in ons elftal. Te braaf gewoon. Op zich is dat geen kritiek of zo, maar 't is wel ook iets dat u over de streep kan trekken in moeilijk wedstrijden. Again: zie Argentinië.

En wat betreft Uruguay, goh ja, toch vooral uitgeschakeld omdat Zuid-Korea kon winnen van Portugal B. Ze hebben eigenlijk gewoon een goede groepsfase gespeeld, maar pech gehad met de omstandigheden. Hadden bv. net zo goed kunnen winnen van Portugal als er één van hun twee grote kansen afwerken.

En uiteraard zegt 'grinta' niet alles, want je moet er natuurlijk nog altijd bepaalde voetballende kwaliteiten aan kunnen koppelen, maar het kan u wel op weg zetten.
 
Dat was bijvoorbeeld ook het geval in de wedstrijd tegen Denemarken op het vorige EK. Die eerste helft was rampzalig voor de Belgen, tegen een bende Denen die voor eigen publiek helemaal opgenaaid en gemotiveerd aan de wedstrijd begon na het incident met Eriksen.

Ze speelden toen allebei in een 3-5-2, dat was toen echt man-op-man. We verloren daar elk duel. Dat was waarschijnlijk de slechtste 45 minuten die ik van deze Rode Duivels gezien heb, slechter nog dan tegen Canada of Marokko.

Ok, de situatie van de Denen op dat moment was wel uitzonderlijk, maar anderzijds ook niet helemaal toevallig dat de Belgen het daar moeilijk hadden op dat moment.

Er al 'vechtend' uitgeraken zit gewoon niet in deze groep.
 
Hoewel hier goede argumenten passeren om uit te leggen waarom KDB er weinig van bakte dit WK, legt dat nog steeds niet uit waarom zelfs eenvoudige pasjes mislukten bij hem. Ik had zo gehoopt dat hij de rode duivels op sleeptouw ging nemen dit toernooi, maar helaas...

Ik stel de KDB van vorige toernooien uiteraard niet in vraag, maar ondanks het systeem of het niveau van zijn medespelers had ik toch oneindig veel meer verwacht van hem op dit WK. Hij zat echt in vorm bij City, en op het WK lukte werkelijk niks.

Ach ja, hopen op beterschap voor EURO 24 in Duitsland
Martinez heeft zijn tactiek niet aangepast aan de nieuwe spelersrealiteit, en stelde tegelijk niet de juiste spelers op voor zijn systeem. Dat is desastreus voor elke ploeg. Maar wat het echte nekschot voor de Rode Duivels was, is dat hij daardoor enorm veel frustraties bij de nieuwe garde heeft gecreëerd. En zeker bij dé speler waarrond de ploeg de afgelopen jaren echt rond gebouwd had moeten worden. Ik denk dat daardoor bij een aantal spelers, maar zeker bij De Bruyne, er al voor de start van het toernooi totaal geen geloof meer was in een goede afloop. En De Bruyne is echt wel iemand die zijn truitje nat maakt als hij er in gelooft, maar we weten ook allemaal dat als het niet loopt hij het type speler is die gigantisch kan beginnen mokken.

Zeker akkoord hoor, maar ik vind wel dat je kan stellen dat de Rode Duivels op dat vlak iets missen. Dan heb ik het niet alleen over dit jaar, maar ook gewoon tijdens de voorgaande jaren. Er zal vast en zekere altijd wel een goede teamsfeer zijn geweest, maar ik mis op bepaalde momenten toch wat 'vuur' in ons elftal. Te braaf gewoon. Op zich is dat geen kritiek of zo, maar 't is wel ook iets dat u over de streep kan trekken in moeilijk wedstrijden. Again: zie Argentinië.

En wat betreft Uruguay, goh ja, toch vooral uitgeschakeld omdat Zuid-Korea kon winnen van Portugal B. Ze hebben eigenlijk gewoon een goede groepsfase gespeeld, maar pech gehad met de omstandigheden. Hadden bv. net zo goed kunnen winnen van Portugal als er één van hun twee grote kansen afwerken.

En uiteraard zegt 'grinta' niet alles, want je moet er natuurlijk nog altijd bepaalde voetballende kwaliteiten aan kunnen koppelen, maar het kan u wel op weg zetten.
Ligt deels aan het type spelers die we meepakken, en deels aan de trainer ook hé. Hoeveel spelers hebben wij in de kern lopen die geboren smeerlapkes zijn bijvoorbeeld? Ik kan me eigenlijk in de afgelopen generatie maar twee echt zo'n spelers voor de geest halen, en dat zijn Fellaini en Nainggolan. En Nainggolan werd in 2018 thuisgelaten door de coach. Meunier, Mertens, Vertonghen, Carrasco konden ook wel al eens 'stouter' uit de hoek komen, maar over het algemeen hebben wij gewoon spelers die eerder vaandeldragers zijn van de fair play.

En dan heb je nog eens 6 jaar een trainer gehad van de Spaanse school. Van Fellaini's vuur heeft Martinez wel nog dankbaar gebruik gemaakt in 2018, maar Nainggolan liet hij toen wel thuis. En terwijl letterlijk iedereen in de match tegen Marokko zag dat Onana er voor zorgde dat we baas waren over het middenveld, zag Martinez in die vechtlust net een gevaar voor ons en bracht hij dan Tielemans "voor de stabiliteit". Een coach voor wie het inbrengen van een 35-jarige Mertens genoeg peper is. Tja, als je zo'n dingen ziet, dan moet je het toch echt niet ver gaan zoeken hé? Had je ons 6 jaar laten coachen door een type Simeone zouden de Duivels ook veel meer 'vechtlust' tonen op het veld. Dat was gewoon totaal niet het spel van Martinez.

En ik interpreteer grinta hier nu op een specifieke manier, maar alleen omdat op die manier er effectief iets van te zeggen valt. Grinta in de zin van dat ze er niet genoeg om geven of er niet voldoende voor willen geven, dat heb ik ondertussen al voldoende aangehaald, daar geloof ik geen knijt van. De realiteit spreekt dat gewoon tegen.
 
Laatst bewerkt:
Had je ons 6 jaar laten coachen door een type Simeone zouden de Duivels ook veel meer 'vechtlust' tonen op het veld. Dat was gewoon totaal niet het spel van Martinez.
Ik vraag me dat toch af... Over Martinez heb je gelijk natuurlijk, maar anderzijds zagen we deze groep dat ook niet echt doen onder de 4 jaar met Wilmots. En ik zou van een Wilmots toch nét dat verwachten.

Ik denk gewoon ook dat er teveel spelers bijzitten (of zaten) die het gewoon té graag voetballend oplossen (De Bruyne, Hazard, ...). Dat is/was ook hun sterkte. De vraag is of het met deze groep wel geklikt zou hebben met een coach die er een heel andere filosofie op na hield...
 
Nederland - Argentinië en uiteraard de finale waren de beste matchen die ik gezien heb tijdens dit WK.

Mijn sympathie voor Messi is tijdens dit WK ook gegroeid. Tegen dat het finale was, gunde ik het hem (en Argentinië) echt helemaal om wereldkampioen te worden.

En verder toch ook leuk om Frankrijk zichzelf niet te zien opvolgen, al blijf ik dat echt een heel goeie (vooral sluwe) ploeg vinden. Maar als Belg zijn we natuurlijk nog niet vergeten hoe ze BE 4 jaar geleden naar huis hebben gespeeld. :)
 
Ik vraag me dat toch af... Over Martinez heb je gelijk natuurlijk, maar anderzijds zagen we deze groep dat ook niet echt doen onder de 4 jaar met Wilmots. En ik zou van een Wilmots toch nét dat verwachten.

Ik denk gewoon ook dat er teveel spelers bijzitten (of zaten) die het gewoon té graag voetballend oplossen (De Bruyne, Hazard, ...). Dat is/was ook hun sterkte. De vraag is of het met deze groep wel geklikt zou hebben met een coach die er een heel andere filosofie op na hield...
Maar met Wilmots was het ook heel duidelijk dat de spelers niet in hem geloofden hé. Dankzij Wilmots hadden we nog discussies over of De Bruyne en Hazard wel in één ploeg passen, of Benteke niet de geprefereerde spits moest zijn van de Duivels, ... dan ga je ook geen vuur zien op het veld.

Ik ben er zeker van dat je met een trainer die Simeone zijn voetbalfilosofie aanhangt een stuk meer vechtvoetbal gezien zou hebben. Ik beweer niet dat je betere resultaten zou gehaald hebben daarmee dan Martinez met onze Gouden Generatie. Die generatie was gemaakt voor de voetballende uitweg. Er zit trouwens ook een keerzijde aan dat soort voetbal hé. Niet de eerste keer dat ploegen en landen als Atletico, Uruguay, ... zichzelf in de voet schieten met hun "grinta" en waarschijnlijk verder geraakt zouden zijn moesten ze de voetballende uitweg gekozen hebben. Maar dat wordt ook wel vaak vergeten als mensen schreeuwen om grinta.
 
Sinds dat Karl ook de voetbalomkadering mag doen, zijn ze in het voetbal beginnen spreken over grinta. Dat is voor mij nog altijd een koersterm.
Mijn voormalige voetbalcoach zei gewoon ‘Legt er uw kop voor en pakt geen domme gele kaarten’.

Ik volg Sir K en anderen in deze discussie. We hebben in deze generatie wat minder knokkers en maar vergeet niet dat KDB, Vertonghen en Lukaku bereid zijn om voorop te gaan in de strijd, KDB zelfs met gescheurde ligamenten, maar als het tactisch plan dramatisch is, dan kan je die jongens dat niet verwijten.
Het was op zijn zachtst gezegd opvallend dat de tweede helft tegen de Kroaten stukken beter was (waar Witsel soms werd overgeslagen) en je merkte dat KDB zich meer in zijn Sas voelde met Doku en Lukaku rond hem.
 

Triestige kerel uiteindelijk toch. Dan win je het grootste toernooi ter wereld en voel je je nog altijd genoodzaakt om een andere sportman belachelijk te maken. En die Messi steekt ook geen hand uit om zijn dagelijkse collega even te beschermen bij zulk kinderachtig gedrag.

Op basis van een foto kan je niet zien of Messi het door heeft, en hoe lang die clown van een Martinez die pop vast had.

Maar idd triestig... en dan zeker met Mbappe, die heeft zich toch totaal niet misdragen op dit WK (voor mij zelfs de beste speler van het toernooi - beter dan Messi).
 
Ik heb hier op het forum nochtans een paar fanatieke Belgische patriotten gezien. ;) Zie ook het RD-duivelstopic waar het minste sprankje kritiek al wordt gezien als aanval op de trotse Belgische natie. :censored:

Maar verder natuurlijk volledig eens met je cultuuranalyse. België is een ingewikkeld land, waarbij het erg lastig is om eenheid te creëren. Er is wel trots op de sportprestaties maar tegelijkertijd mist ook het stukje culturele historie en homogeniteit, die verschillende talen maken dat nog ingewikkelder. Van een natiestaat is niet echt sprake.

Daarnaast (en ook dat onderwerp ligt erg gevoelig) zorgt een minder homogeen team ook vaak voor minder patriottisme, de donkere spelers hebben in Nederland ook minder met de Oranjes die in Holland al sinds 1580 aan de macht zijn en waar een groot deel van onze historie om draait. Overigens begrijpelijk, dus ik zal dat zeker niet veroordelen maar het zorgt wel gewoon voor minder nationale trots. Een Oranje-team met 11 ‘kaaskoppen’ zoals in 1974 of zelfs in 2010 is in dat opzicht vooral praktischer. Die jongens begrepen elkaar, dachten hetzelfde en hadden meer voeling met het land en de historie van Nederland. Dat is nu anders, er zijn allerlei kleine groepjes.

Voor men de racismekaart trekt, dat gaat beide kanten op. Een vrijwel volledig donker team is cultureel gezien denk ik ook beter op elkaar afgestemd en ook die jongens denken meer hetzelfde. De Fransen hebben ook vooral veel donkere jongens en dat gaat uitstekend. Maar bij landen als Nederland, Duitsland of België zie je echt een totale mêlee van culturen en achtergronden momenteel. Leuk vanuit idealisme maar in de praktijk niet enorm bevorderlijk voor de vechtlust en de benodigde dosis chauvinisme en strijdlust die cultureel homogene teams als Argentinië (of bijvoorbeeld ook een Italië of zelfs Kroatië) wel hebben.

Nogmaals, een gevoelig onderwerp en prima als mensen het ermee oneens zijn maar zo sta ik er wel in.
Ik denk dat huidskleur op zich daar helemaal niets mee te maken heeft. Als er spelers in de selectie zitten die niet gellen met de rest, simpelweg omdat deze van andere origine zijn, dan zijn dat racisten en dan horen ze er sowieso niet thuis. Ik kan me moeilijk voorstellen dat België of Nederland dat probleem hebben in de kleedkamer. In elke jeugdselectie is er diversiteit troef, op elke club loopt alles door elkaar.

Nederland heeft nog nooit een WK gewonnen. Zowel met een selectie vol 'kaaskoppen' als met een gemengde selectie zijn ze 'slechts' tot de finale geraakt. Je gaat me ook niet vertellen dat een Davids, Seedorf, Rijkaard of Gullit niet met plezier voor Nederland speelden.

Zo ingewikkeld is België ook niet op voetbalvlak eerlijk gezegd. Het is letterlijk enkel op politiek-structureel vlak een ingewikkeld land. Sommigen spreken misschien enkel Frans. Maar dat zal een zeer kleine minderheid zijn in het voetbal op internationaal niveau, genre Hazard. Uiteindelijk moet je gewoon voetballen. En net als op je club ga je dat met een hele resem verschillende persoonlijkheden doen. Vriendschap en voetbal overstijgen taal en cultuur met gemak doorgaans. Je moet niet bij elkaar thuis elkaars leven assimileren. Cultuur blijft in die zin thuis, op de club gaat het gewoon om hoe goed je kan ballen.

Kijk zo iemand als Lukaku. Ga je nu echt beweren dat die niet vol overgave speelde voor land en ploegmaats? Dat die niet afgestemd was op zijn ploegmaats? Al onze jongens van buitenlandse origine spelen gewoon lekker. Compleet bonkers.
 
Laatst bewerkt:
Wat mij bijgebleven is van het hele WK? Zwakke arbitrage, met geel wanneer het echt niet moet en anderzijds geen kaarten wanneer het echt moet. De clear-error van de VAR is een grap, zou voor mij ALTIJD moeten tussenkomen als de ref duidelijk fout zit (en dat zaten ze vaak), zelfs al gaat het om een inworp ter hoogte van de middencirkel.

Refs met amper gezag.

Jammer dat, naast België (dat geluk mistte tegen Kroatië, amai), Brazilië en Portugal niet verder geraakt zijn. Twee landen waar ik een prachtige match van zag.

Kevin De Bruyne, wat was je zwak. Maar echt overdreven zwak.

Hoed af voor Marokko, en toch ook voor Saudie-Arabië en Japan.

Genoten van het WK, eens iets anders in de winter. Maar ik DENK dat ik toch juni prefereer, ook al kan ik dan minder matchen zien…
 

Triestige kerel uiteindelijk toch. Dan win je het grootste toernooi ter wereld en voel je je nog altijd genoodzaakt om een andere sportman belachelijk te maken. En die Messi steekt ook geen hand uit om zijn dagelijkse collega even te beschermen bij zulk kinderachtig gedrag.
Vind het vooral grappig dat die nu opeens de man aan het uithangen is terwijl die nog maar 2,5 deftige seizoenen heeft gekeept. Daarvoor de ene uitleenbeurt na de andere. En om dan de spot te gaan drijven met Mbappé, die hem dan nog eens vier keer gepasseerd heeft, is maar kinderachtig.

Die psychologische spelletjes van hem óp het veld om de tegenstander te intimideren heb ik geen probleem mee, maar daarbuiten moet hij zich gewoon met andere zaken bezighouden. De wereldtitel op een normale manier vieren, bijvoorbeeld.
 
Een vrijwel volledig donker team is cultureel gezien denk ik ook beter op elkaar afgestemd en ook die jongens denken meer hetzelfde. De Fransen hebben ook vooral veel donkere jongens en dat gaat uitstekend. Maar bij landen als Nederland, Duitsland of België zie je echt een totale mêlee van culturen en achtergronden momenteel. Leuk vanuit idealisme maar in de praktijk niet enorm bevorderlijk voor de vechtlust en de benodigde dosis chauvinisme en strijdlust die cultureel homogene teams als Argentinië (of bijvoorbeeld ook een Italië of zelfs Kroatië) wel hebben.

Verder vind ik het punt dat Lukaku inderdaad het hardste heeft gestreden en De Bruyne niet inderdaad een terecht punt. Maar toch linkt dat ook aan mijn analyse. Ik verwijt dus helemaal niemand wat (mensen denken dat ik de donkere spelers moet hebben) maar ik denk wel dat dit juist ook verband houdt met mijn analyse. Dat een De Bruyne verbondenheid mist bij zijn ploegmaats en niet alles voor zijn land wil geven.

y1r8OycZWaKp-EbPjHM9W4tzXldrt7fdZdgUQ4PkotzFc8jpRFd1FtPMEmoj89ALhQ3wAJjCJqbnel3XHqfqvXE=w750-h500-p-e365-rw

Quote van Lukaku vorig jaar in aanloop naar het EK:
"Die band is er niet zomaar gekomen. "Kevin is van binnen een Afrikaan", stelde Romelu. "Marvin Ogunjimi heeft dat ook al eens gezegd. Hoe beter ik Kevin leerde kennen, hoe meer ik het zag. Zijn muziek, hoe hij met zijn familie is, hoe hij omgaat met zijn vrouw en kinderen..."

"Ik heb hem dingen verteld die ik niemand anders vertelde en ik weet dat het nooit naar buiten zal komen. Hij ook aan mij... Met hem heb ik de beste band. Mensen zien het misschien niet, maar het is wel zo."

Al die voetballers spelen al van kleins af aan samen met ploegmakkers met verschillende kleuren, origines en culturen. Eens ze op professioneel niveau zijn leiden ze een best apart en uitzonderlijk leven dat ze enkel met elkaar gemeen hebben, maar plots zouden ze minder presteren voor hun ploeg vanwege een gebrek een homogeniteit. Wat in clubverband dan weer helemaal geen issue is blijkbaar?

En alweer dat idee dat De Bruyne niet alles voor zijn land wil geven terwijl hij voortspeelde met een kapotte enkel vorig EK..
Maanden nog last van gehad nadien, bij City konden ze toch niet echt lachen met hunne Belgicist.
 

Wie hed dieje voor het wk nog nudes van Jenna Ortega bezorgd? :unsure:
 
Terug
Bovenaan