WK 2022: Nabeschouwing

Is al bekend of die replaytechniek gebruikt zal blijven worden in clubvoetbal? Dat scheelt zoveel tijd.
Zal de komende jaren van elke competitie apart afhangen denk ik, maar de technologie, camera's en wat nog allemaal dat daar voor nodig is, is gewoon heel duur volgens mij (heeft iemand daar cijfers van?). Verwacht het dus zeker niet in de JPL of de Eredivisie.
 
Is al bekend of die replaytechniek gebruikt zal blijven worden in clubvoetbal? Dat scheelt zoveel tijd.

Het zorgen dat alle eersteklassers een VAR hebben zal al tijd en geld genoeg kosten. 😂
Die state of the art technologie zal er wel komen bij sommige rijke clubs, maar niet in onze Jupkes League in ieder geval.

Ik ben het volledig met je eens, maar het lastige aan zoiets als passie en grinta is dat het heel moeilijk te meten of te vangen in data is.

Je kunt alleen observeren en dan zie je al rap dat het er bij België (en ik zie het nu ook bij Duitsland en Nederland) niet in zit. Maar daar is wellicht ook een stukje meer homogeniteit voor nodig. En die laatste analyse leidt ook altijd weer tot veel verontwaardiging dus ik zal voorzichtig zijn met mijn woorden.

Bwah, ik weet nog zo niet. Je kan in principe alles meten, hetzij direct hetzij (heel) indirect. Je zou de 'intensiteit' van vlaggen die in het straatbeeld hangen kunnen gebruiken als soort proxyvariabele. Dat correleert wrs goed met 'grinta'.

Hoe dan ook, de RD's dat heeft nooit echt geleefd hier. Je hebt hier 0,0 Belgicistisch patriotisme. In landen als Argentinië is voetbal de belangrijkste (hoofd)zaak te wereld, en daar zitten ze echt met de (spreekwoordelijke) messen achter de voetballers. Hier in België kan het quasi niemand iets schelen. Winnen de RD's, dan is het één avond feest, verliezen ze, dan is het asap terug business as usual. Komt daarbij ook nog dat je een trainer had die: 1) buitenlander was, en 2) meer PR-manager dan trainer was. Een buitenlandse coach, daar wordt in de toplanden zelfs niet aan gedacht.
 
Het zorgen dat alle eersteklassers een VAR hebben zal al tijd en geld genoeg kosten. 😂
Die state of the art technologie zal er wel komen bij sommige rijke clubs, maar niet in onze Jupkes League in ieder geval.



Bwah, ik weet nog zo niet. Je kan in principe alles meten, hetzij direct hetzij (heel) indirect. Je zou de 'intensiteit' van vlaggen die in het straatbeeld hangen kunnen gebruiken als soort proxyvariabele. Dat correleert wrs goed met 'grinta'.

Hoe dan ook, de RD's dat heeft nooit echt geleefd hier. Je hebt hier 0,0 Belgicistisch patriotisme. In landen als Argentinië is voetbal de belangrijkste (hoofd)zaak te wereld, en daar zitten ze echt met de (spreekwoordelijke) messen achter de voetballers. Hier in België kan het quasi niemand iets schelen. Winnen de RD's, dan is het één avond feest, verliezen ze, dan is het asap terug business as usual. Komt daarbij ook nog dat je een trainer had die: 1) buitenlander was, en 2) meer PR-manager dan trainer was. Een buitenlandse coach, daar wordt in de toplanden zelfs niet aan gedacht.
Omdat toplanden vaak ook topcoaches hebben. Groot verschil. Eriksson is trouwens ook wat jaren coach van Engeland geweest.

Dat het in België niemand kan schelen is toch echt de grootste onzin. Dan zit je toch in het verkeerde deel van België vrees ik of ik zit in een uniek deel, dat kan ook.
 
Dat het in België niemand kan schelen is toch echt de grootste onzin. Dan zit je toch in het verkeerde deel van België vrees ik of ik zit in een uniek deel, dat kan ook.
Dat het in België niemand kan schelen is gewoon een dooddoener om weer te kunnen zeiken over het feit dat Vlamingen en Walen niet samen horen...
Hell, de RD (en bij uitbreiding andere sporters zoals een Van Aert en de hockeyploeg op de laatste OS) zijn naast dikke pinten en friet met stoofvlees ongeveer het enige waar elke Belg fier op is en wat ons net samen brengt.

Dat er nu minder beleving was had in de eerste plaats te maken met de plaats en het tijdstip van het WK. Dat de ploeg zelf, voor de eerste keer sinds jaren, echt onder niveau presteerde heeft uiteraard niet geholpen maar zelfs voor de eerste match was er bitter weinig beleving. Logisch ook... Meer dan de helft vh land had geen congé meer, het was buiten kutweer en je moest bijna je huis verkopen om ginder een match te kunnen meemaken, zonder bier dan nog.
Binnen 2 jaar kan je onder een stralend zonnetje rustig 4 uurtjes in de auto zitten om ginder, met een halve liter in de hand, live je ploeg aan te moedigen. Diegenen die zover niet willen rijden komen samen op pleinen om op een groot scherm te kijken of sleuren hun tv in de tuin en steken de BBQ aan. En de dag erna is iedereen thuis... Gegarandeerd dat we terug gaan kunnen lachen met tricolores op elke fucking autospiegel ;)
 
Omdat toplanden vaak ook topcoaches hebben. Groot verschil. Eriksson is trouwens ook wat jaren coach van Engeland geweest.

Dat het in België niemand kan schelen is toch echt de grootste onzin. Dan zit je toch in het verkeerde deel van België vrees ik of ik zit in een uniek deel, dat kan ook.
Fabio Capello niet vergeten ;-)
 
Dit WK had nooit in Qatar mogen plaatsvinden, zoveel is duidelijk. De locatie, de timing, de beleving ter plekke met halflege stadions, de arbeidsomstandigheden waarin de stadions gebouwd zijn, ... het is allemaal dieptriest. Maar los daarvan heb ik wel genoten van het voetbal dat we de afgelopen weken hebben gezien.

Ja, er waren weinig echte topaffiches. Dat is enerzijds jammer, maar anderzijds is het toch net de magie van de Wereldbeker en van het spelletje in het algemeen dat de ploegen met de beste spelers niet noodzakelijk de eindmeet halen. Ik hou van underdogs, en op dat vlak zijn we dit WK echt wel op onze wenken bediend geweest. De overwinning van Saudi-Arabië tegen Argentinië, Japan dat wint van zowel Duitsland als Spanje en de Kroaten tot penalties dwingt, Marokko dat wint van België, Spanje en Portugal en het tot de halve finales schopt, ...

Portugal en Denemarken zijn voor mij de grootste teleurstellingen. Portugal haalde weliswaar de kwartfinales, maar had naar mijn gevoel een van de sterkste selecties dit WK. Denemarken had ik na hun heel erg goede voorbereiding ook veel hoger ingeschat. Duitsland en Spanje hebben natuurlijk ook niet gebracht waar ze toe in staat zijn, maar van beide ploegen is het ook niet geheel onverwacht. Twee jonge ploegen die nog zoekende zijn, die ook in de voorbereiding al alle kanten op gingen. Het zou me wel zeer verbazen als die twee landen op het volgende WK er weer zo snel uit liggen. Er zit echt muziek in die ploegen. Brazilië tenslotte had ik vooraf als eindwinnaar gezet. Bewijzen helaas weer dat ze net zoals de vorige toernooien individueel fantastische spelers hebben, zeker op aanvallend vlak, maar dat de mayonaise toch moeilijk pakt. Een beetje een bizarre conclusie misschien als je ziet wie er vooraan allemaal loopt, maar naar mijn gevoel misten ze creativiteit en inspiratie.

Het was voor mij echt het WK van de underdogs. Niet alleen de prestaties van Japan en Marokko, maar ook hoe Kroatië er met die selectie alweer in slaagt om op het podium te staan ... Ik blijf het herhalen aan al wie de Belgen compleet kansloos acht met het afzwaaien van de gouden generatie, ook dit toernooi bewijzen verschillende ploegen alweer dat dat onzin is. De top 4 dit WK wordt ingekleurd door drie ploegen met selecties waar wij niet voor moeten onderdoen, integendeel.

De finale was in elk geval fantastisch. Zelden zo meegeleefd en gesupporterd voor een andere ploeg dan de Duivels. Twee wereldsterren zien schitteren. En de bekroning van wat echt een missie was voor de Argentijnen. Absolute reclame voor het voetbal, we kunnen alleen maar hopen dat de volgende finales die we zien niet weer van die überzenuwachtige 0-0 wedstrijden worden. Dit was hoe elke finale moet zijn.

De Belgen dan: ondanks dat het helemaal in de lijn der verwachtingen lag, bleef het natuurlijk zeer teleurstellend. Vooral omdat je zag dat wanneer Martinez bijna per toeval toch eens de juiste pionnen zette, er wel nog altijd muziek in de ploeg zit. Het blijft ontzettend absurd hoe je zo lang trainer kan zijn, en zo blind kan zijn voor de problemen in je ploeg. Ik zal wel nog eens een langere analyse maken in het Rode Duivels topic, maar wil wel nog even ingaan op de grinta-comments die hier nu weer passeren. Dat zijn de typische reacties van mensen die zich eigenlijk niet interesseren in voetbal, en die nu wat willen politiek recupereren. Kansloos.
 
20221220-113043.jpg

..
 
Groot verschil van zomer en winter is ook dat er heel veel amateursporten ook gewoon midden in competitie zitten en (terecht uiteraard) gewoon verder gaan.
Ikzelf ben al 3 dagen per week bezet (vooral 's avonds) omwille van trainingen en match.
Vroeger zag ik een pak meer matchen dan nu geweest omdat ik gewoon andere dingen moest doen (teamsport enzo)
 
hou het wel respectvol, die opdeling in huidskleur of herkomst moet niet steeds worden gemaakt
Het zorgen dat alle eersteklassers een VAR hebben zal al tijd en geld genoeg kosten. 😂
Die state of the art technologie zal er wel komen bij sommige rijke clubs, maar niet in onze Jupkes League in ieder geval.



Bwah, ik weet nog zo niet. Je kan in principe alles meten, hetzij direct hetzij (heel) indirect. Je zou de 'intensiteit' van vlaggen die in het straatbeeld hangen kunnen gebruiken als soort proxyvariabele. Dat correleert wrs goed met 'grinta'.

Hoe dan ook, de RD's dat heeft nooit echt geleefd hier. Je hebt hier 0,0 Belgicistisch patriotisme. In landen als Argentinië is voetbal de belangrijkste (hoofd)zaak te wereld, en daar zitten ze echt met de (spreekwoordelijke) messen achter de voetballers. Hier in België kan het quasi niemand iets schelen. Winnen de RD's, dan is het één avond feest, verliezen ze, dan is het asap terug business as usual. Komt daarbij ook nog dat je een trainer had die: 1) buitenlander was, en 2) meer PR-manager dan trainer was. Een buitenlandse coach, daar wordt in de toplanden zelfs niet aan gedacht.
Ik heb hier op het forum nochtans een paar fanatieke Belgische patriotten gezien. ;) Zie ook het RD-duivelstopic waar het minste sprankje kritiek al wordt gezien als aanval op de trotse Belgische natie. :censored:

Maar verder natuurlijk volledig eens met je cultuuranalyse. België is een ingewikkeld land, waarbij het erg lastig is om eenheid te creëren. Er is wel trots op de sportprestaties maar tegelijkertijd mist ook het stukje culturele historie en homogeniteit, die verschillende talen maken dat nog ingewikkelder. Van een natiestaat is niet echt sprake.

Daarnaast (en ook dat onderwerp ligt erg gevoelig) zorgt een minder homogeen team ook vaak voor minder patriottisme, de donkere spelers hebben in Nederland ook minder met de Oranjes die in Holland al sinds 1580 aan de macht zijn en waar een groot deel van onze historie om draait. Overigens begrijpelijk, dus ik zal dat zeker niet veroordelen maar het zorgt wel gewoon voor minder nationale trots. Een Oranje-team met 11 ‘kaaskoppen’ zoals in 1974 of zelfs in 2010 is in dat opzicht vooral praktischer. Die jongens begrepen elkaar, dachten hetzelfde en hadden meer voeling met het land en de historie van Nederland. Dat is nu anders, er zijn allerlei kleine groepjes.

Voor men de racismekaart trekt, dat gaat beide kanten op. Een vrijwel volledig donker team is cultureel gezien denk ik ook beter op elkaar afgestemd en ook die jongens denken meer hetzelfde. De Fransen hebben ook vooral veel donkere jongens en dat gaat uitstekend. Maar bij landen als Nederland, Duitsland of België zie je echt een totale mêlee van culturen en achtergronden momenteel. Leuk vanuit idealisme maar in de praktijk niet enorm bevorderlijk voor de vechtlust en de benodigde dosis chauvinisme en strijdlust die cultureel homogene teams als Argentinië (of bijvoorbeeld ook een Italië of zelfs Kroatië) wel hebben.

Nogmaals, een gevoelig onderwerp en prima als mensen het ermee oneens zijn maar zo sta ik er wel in.
 
Het is niet omdat je zegt dat het beide kanten opgaat, dat je post niet minder racistisch en xenofoob is hoor. Net zoals je vorige posts daarover.
 
De Belgen dan: ondanks dat het helemaal in de lijn der verwachtingen lag, bleef het natuurlijk zeer teleurstellend. Vooral omdat je zag dat wanneer Martinez bijna per toeval toch eens de juiste pionnen zette, er wel nog altijd muziek in de ploeg zit. Het blijft ontzettend absurd hoe je zo lang trainer kan zijn, en zo blind kan zijn voor de problemen in je ploeg. Ik zal wel nog eens een langere analyse maken in het Rode Duivels topic, maar wil wel nog even ingaan op de grinta-comments die hier nu weer passeren. Dat zijn de typische reacties van mensen die zich eigenlijk niet interesseren in voetbal, en die nu wat willen politiek recupereren. Kansloos.
Ik wil echt proberen het keurig te houden maar ik begrijp niet zo goed waarom je op de man speelt in plaats van op de inhoud. Er zijn hier mensen die volop voetbal kijken maar toch een andere cultuuranalyse maken. In plaats van ingaan op die analyse zeg jij nu eigenlijk: Jullie zijn kansloze idioten en begrijpen er niets van. Allemaal zever. Dat is voor de bühne vaak een makkelijke reactie maar het maakt je argumenten er niet sterker door.
 
Ik heb hier op het forum nochtans een paar fanatieke Belgische patriotten gezien. ;) Zie ook het RD-duivelstopic waar het minste sprankje kritiek al wordt gezien als aanval op de trotse Belgische natie. :censored:

Maar verder natuurlijk volledig eens met je cultuuranalyse. België is een ingewikkeld land, waarbij het erg lastig is om eenheid te creëren. Er is wel trots op de sportprestaties maar tegelijkertijd mist ook het stukje culturele historie en homogeniteit, die verschillende talen maken dat nog ingewikkelder. Van een natiestaat is niet echt sprake.

Daarnaast (en ook dat onderwerp ligt erg gevoelig) zorgt een minder homogeen team ook vaak voor minder patriottisme, de donkere spelers hebben in Nederland ook minder met de Oranjes die in Holland al sinds 1580 aan de macht zijn en waar een groot deel van onze historie om draait. Overigens begrijpelijk, dus ik zal dat zeker niet veroordelen maar het zorgt wel gewoon voor minder nationale trots. Een Oranje-team met 11 ‘kaaskoppen’ zoals in 1974 of zelfs in 2010 is in dat opzicht vooral praktischer. Die jongens begrepen elkaar, dachten hetzelfde en hadden meer voeling met het land en de historie van Nederland. Dat is nu anders, er zijn allerlei kleine groepjes.

Voor men de racismekaart trekt, dat gaat beide kanten op. Een vrijwel volledig donker team is cultureel gezien denk ik ook beter op elkaar afgestemd en ook die jongens denken meer hetzelfde. De Fransen hebben ook vooral veel donkere jongens en dat gaat uitstekend. Maar bij landen als Nederland, Duitsland of België zie je echt een totale mêlee van culturen en achtergronden momenteel. Leuk vanuit idealisme maar in de praktijk niet enorm bevorderlijk voor de vechtlust en de benodigde dosis chauvinisme en strijdlust die cultureel homogene teams als Argentinië (of bijvoorbeeld ook een Italië of zelfs Kroatië) wel hebben.

Nogmaals, een gevoelig onderwerp en prima als mensen het ermee oneens zijn maar zo sta ik er wel in.
Dat is zo een beetje als dat gezever van "kijk Italië maar eens meezingen met hun volkslied, dat missen wij!". Dat is dus gewoon gezever he. Allemaal leuk en wel dat overanalyseren van vaderlandsliefde, maar eens die bal rolt, maakt dat 0,0 verschil. Begrijp me niet verkeerd, want ik zou graag hebben dat iedereen mee zou zingen, maar daar win je geen wedstrijden mee. Anders zou Italië gewoon elke keer meedoen voor de prijzen. Tactiek, geluk, een ploeg in vorm, daar draai het om. Sowieso hebben de Zuiderse landen meer "Grinta" (vreselijk mode-woordje), maar toch zijn het vaak de Europese ploegen die het langst meedoen in het tornooi.
 
Dat is zo een beetje als dat gezever van "kijk Italië maar eens meezingen met hun volkslied, dat missen wij!". Dat is dus gewoon gezever he. Allemaal leuk en wel dat overanalyseren van vaderlandsliefde, maar eens die bal rolt, maakt dat 0,0 verschil. Begrijp me niet verkeerd, want ik zou graag hebben dat iedereen mee zou zingen, maar daar win je geen wedstrijden mee. Anders zou Italië gewoon elke keer meedoen voor de prijzen. Tactiek, geluk, een ploeg in vorm, daar draai het om. Sowieso hebben de Zuiderse landen meer "Grinta" (vreselijk mode-woordje), maar toch zijn het vaak de Europese ploegen die het langst meedoen in het tornooi.
Akkoord. Maar waarom hebben die zuiderse landen meer grinta denk je? Toch omdat het meestal teams zijn met meer homogeniteit?
 
Ik wil echt proberen het keurig te houden maar ik begrijp niet zo goed waarom je op de man speelt in plaats van op de inhoud. Er zijn hier mensen die volop voetbal kijken maar toch een andere cultuuranalyse maken. In plaats van ingaan op die analyse zeg jij nu eigenlijk: Jullie zijn kansloze idioten en begrijpen er niets van. Allemaal zever. Dat is voor de bühne vaak een makkelijke reactie maar het maakt je argumenten er niet sterker door.
Nee dat maak jij ervan... Net zoals je steeds verongelijkt doet als iemand jouw argumenten afbreekt.

De reden dat de Rode Duivels niet goed gepresteerd hebben en dat vooral Kevin De Bruyne er enorm gefrustreerd en, naar het einde toe zelfs ,lusteloos bijliep is het tactisch plan. Niks meer, niks minder...
Het feit dat u middenveld onder de voet werd gelopen komt gewoon omdat Witsel fysiek niet meer meekan op die positie en de helft van de tijd geen hulp had omdat Tielemans naast hem moest spelen. Die trouwens ook niet in zijn spel kwam omdat er niemand achter hem stond om zijn steken op te rapen.
Het feit dat De Bruyne niet in zijn spel kwam was omdat er geen lopende mensen naast en voor hem bevonden waar hij zijn bal aan kwijt kon.
Het feit dat het achteraan soms bibberen was, was omdat 2 van u verdedigers 95 jaar zijn en de ander eigenlijk een defensieve middenvelder.
Het feit dat u systeem met wingbacks scheef hing was omdat je geen wingbacks hebt en omdat de linie ervoor enkel denkt aan aanvallen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Dat heeft dus geen ene fuck te maken met
1) huidskleur of origine van de spelers (want Onana liep door een fucking muur en Lukaku is misschien die met de meeste "goesting" van allemaal)
2) Grinta

En sorry, maar als je dat niet inziet en het gewoon wil steken op "die vetbetaalde vedetten lopen gvd niet hard genoeg voor hun land" ken je gewoon oprecht niks van voetbal... En ik geloof dat het niet de eerste keer is dat ik dat zeg dus als je me weer wil reporten dan doe je maar. Het is toch de laatste keer dat ik nog ga reageren op jou posts want ofwel begrijp je er echt geen sikkepit van ofwel vind je het gewoon té leuk om hier wat te komen stoken. Hell, ik geloof ondertussen zelfs niet meer dat jij een Hollander bent maar dat je dat type'tje gebruikt om meer reactie uit te lokken. Kudos dat het u nog lukt trouwens.
 
Omdat toplanden vaak ook topcoaches hebben. Groot verschil. Eriksson is trouwens ook wat jaren coach van Engeland geweest.

Dat het in België niemand kan schelen is toch echt de grootste onzin. Dan zit je toch in het verkeerde deel van België vrees ik of ik zit in een uniek deel, dat kan ook.

Die "niemand" was een relatief begrip, eh. 😌 Ik vergeet altijd dat mensen hier alle woorden te letterlijk nemen.
Tuurlijk vind je in België heel wat mensen die echt naar dat internationale voetbal toe leven (ik ben zelf een algemene voetbalfan, maar ben door afkomst niet echt pro pro RD's), maar vergeleken met pakweg Colombia en Frankrijk (dat ik persoonlijk altijd meemaak door familie en vrienden die daar wonen) is de belangstelling in België altijd relatief afwezig (of in ieder geval veel minder). Misschien dat die paar mensen in Kanne die hard sfeermakers en tricolore vlaggendragers zijn, maar dat was hier in Antwerpen toch een stuk minder. Het seizoen doet ook veel, maar bon dat is voor iedereen zo.

Cultuurverschil.

Onzin, kijk naar Nederland. Nog 'kouder' dan België (zeker vergeleken met Walen), en toch is dat "oranjegevoel" meestal alom aanwezig.
Ik blijf erbij, het Belgicistisch gevoel bestaat nagenoeg niet, en als het al opkomt tijdens en rond EK's en WK's, dan ebt het al even snel terug weg en keren ze terug naar de wij vs. zij (Walen) circlejerk dat België is geworden de laatste paar decennia.
 
Nee dat maak jij ervan... Net zoals je steeds verongelijkt doet als iemand jouw argumenten afbreekt.

De reden dat de Rode Duivels niet goed gepresteerd hebben en dat vooral Kevin De Bruyne er enorm gefrustreerd en, naar het einde toe zelfs ,lusteloos bijliep is het tactisch plan. Niks meer, niks minder...
Het feit dat u middenveld onder de voet werd gelopen komt gewoon omdat Witsel fysiek niet meer meekan op die positie en de helft van de tijd geen hulp had omdat Tielemans naast hem moest spelen. Die trouwens ook niet in zijn spel kwam omdat er niemand achter hem stond om zijn steken op te rapen.
Het feit dat De Bruyne niet in zijn spel kwam was omdat er geen lopende mensen naast en voor hem bevonden waar hij zijn bal aan kwijt kon.
Het feit dat het achteraan soms bibberen was, was omdat 2 van u verdedigers 95 jaar zijn en de ander eigenlijk een defensieve middenvelder.
Het feit dat u systeem met wingbacks scheef hing was omdat je geen wingbacks hebt en omdat de linie ervoor enkel denkt aan aanvallen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Dat heeft dus geen ene fuck te maken met
1) huidskleur of origine van de spelers (want Onana liep door een fucking muur en Lukaku is misschien die met de meeste "goesting" van allemaal)
2) Grinta

En sorry, maar als je dat niet inziet en het gewoon wil steken op "die vetbetaalde vedetten lopen gvd niet hard genoeg voor hun land" ken je gewoon oprecht niks van voetbal... En ik geloof dat het niet de eerste keer is dat ik dat zeg dus als je me weer wil reporten dan doe je maar. Het is toch de laatste keer dat ik nog ga reageren op jou posts want ofwel begrijp je er echt geen sikkepit van ofwel vind je het gewoon té leuk om hier wat te komen stoken. Hell, ik geloof ondertussen zelfs niet meer dat jij een Hollander bent maar dat je dat type'tje gebruikt om meer reactie uit te lokken. Kudos dat het u nog lukt trouwens.
Ik report zelden tot nooit mensen, alleen als men echt teveel op de man speelt. En ik ben absoluut een Nederlander, absurd dat je dat in twijfel trekt.

Verder vind ik het punt dat Lukaku inderdaad het hardste heeft gestreden en De Bruyne niet inderdaad een terecht punt. Maar toch linkt dat ook aan mijn analyse. Ik verwijt dus helemaal niemand wat (mensen denken dat ik de donkere spelers moet hebben) maar ik denk wel dat dit juist ook verband houdt met mijn analyse. Dat een De Bruyne verbondenheid mist bij zijn ploegmaats en niet alles voor zijn land wil geven.
 
Ik wil echt proberen het keurig te houden maar ik begrijp niet zo goed waarom je op de man speelt in plaats van op de inhoud. Er zijn hier mensen die volop voetbal kijken maar toch een andere cultuuranalyse maken. In plaats van ingaan op die analyse zeg jij nu eigenlijk: Jullie zijn kansloze idioten en begrijpen er niets van. Allemaal zever. Dat is voor de bühne vaak een makkelijke reactie maar het maakt je argumenten er niet sterker door.
Ik wil in dit forum discussiëren over voetbalanalyses, niet over van de pot gerukte "cultuuranalyses" van mensen met een politieke agenda.
Ah en nog een beschuldiging van racisme en xenofobie erbij. Het maakt je punt er alleen niet sterker door. Probeer het eens op de inhoud.
Je inhoud is racistisch, stereotiep en xenofoob. Ik begrijp mensen niet die dit soort uitspraken willen doen, zelf al aanhalen dat het "gevoelig" ligt, en dan zitten huilen wanneer iemand hun uitspraken benoemt voor wat ze zijn. Cultuur gelijkstellen met huidskleur, dat zijn negentiende-eeuwse ideeën, dat is zuiver racisme. Ja, de Fransen hebben heel wat donkere spelers in hun selectie. Maar die jongens zijn quasi allemaal geboren en getogen Fransen. En als je al naar hun roots wil kijken, dan liggen die verspreid over heel de wereld. Zéér homogeen hoor.

En grinta ... nogmaals, bullshit. Er zijn landen met een meer patriottistische bevolking dan België, dat lijkt me wiedes. Maar dat gaan gelijkstellen met grinta? Dat begrip is het grootste excuus in de voetballerij. Italië wint het EK met hun grinta, maar halen met dezelfde ploeg en grinta de playoffs niet tegen fucking Noord-Macedonië. Spanje is een land dat een stuk verdeelder is dan België, hell, die geraken het zelfs niet eens over een tekst voor het volkslied, maar werd wel WK en EK. De Marokkanen halen dankzij grinta de halve finale met een ploeg waarvan de helft Marokko enkel kent vanop vakantie.

België won tegen Japan en Brazilië in 2018 op grinta, tegen Portugal in 2021 op grinta. Maar als ze verliezen is het door de verschillen tussen de Belgen en de Walen. Of omdat de ploeg niet wit of zwart genoeg is. Echt.

Dat een De Bruyne verbondenheid mist bij zijn ploegmaats en niet alles voor zijn land wil geven.
Je bedoelt dezelfde De Bruyne die vorig jaar nog maar alles gaf op het EK ondanks dat hij net daarvoor zijn neus en oogkas had gebroken? Die tegen Portugal een enkelblessure opliep maar op grinta toch tegen Italië startte? Die wil niet alles voor zijn land geven? Een grotere QED kan je eigenlijk zelf niet geven over het feit dat je minder bezig bent met voetbal en meer met een politieke agenda op te dringen.
 
Terug
Bovenaan