WK 2022: Nabeschouwing

Die "niemand" was een relatief begrip, eh. šŸ˜Œ Ik vergeet altijd dat mensen hier alle woorden te letterlijk nemen.
Tuurlijk vind je in Belgiƫ heel wat mensen die echt naar dat internationale voetbal toe leven (ik ben zelf een algemene voetbalfan, maar ben door afkomst niet echt pro pro RD's), maar vergeleken met pakweg Colombia en Frankrijk (dat ik persoonlijk altijd meemaak door familie en vrienden die daar wonen) is de belangstelling in Belgiƫ altijd relatief afwezig (of in ieder geval veel minder). Misschien dat die paar mensen in Kanne die hard sfeermakers en tricolore vlaggendragers zijn, maar dat was hier in Antwerpen toch een stuk minder. Het seizoen doet ook veel, maar bon dat is voor iedereen zo.
Mijn "niemand" was uiteraard net zo goed niet letterlijk bedoeld. Ik denk dat het echt wel leeft in Belgiƫ, maar zoals je zegt het seizoen doet veel en zeker de slechte prestaties. Uiteraard leeft het in Frankrijk harder. Die zijn tot in de finale geraakt.

.Onzin, kijk naar Nederland. Nog 'kouder' dan Belgiƫ (zeker vergeleken met Walen), en toch is dat "oranjegevoel" meestal alom aanwezig.
Ik blijf erbij, het Belgicistisch gevoel bestaat nagenoeg niet, en als het al opkomt tijdens en rond EK's en WK's, dan ebt het al even snel terug weg en keren ze terug naar de wij vs. zij (Walen) circlejerk dat Belgiƫ is geworden de laatste paar decennia.
Waarom is Nederland kouder? Nederlands Limburg is helemaal niet koud en Amsterdam, zo ver ik het ken, ook niet.

Dat Oranje gevoel komt ook maar naar boven wanneer er de opportuniteit bestaat om een groepsgevoel te creƫren. In Nederlands Limburg krijgt een gedeelte ook het vliegend schijt van "die Hollanders". Zodra er ergens succes te halen valt, komen de vlagjes boven. Kijk naar Verstappen bijvoorbeeld. Buiten het politieke gedeelte, en dat geldt ook niet voor iedereen, merk ik heel weinig van het Walen/Vlamingen ding en ik woon er tussenin. Denk je echt dat een Hazard en Vertonghen geen band hebben om die reden? (Namen zijn willekeurig gekozen voor de duidelijkheid).
 
Ik report zelden tot nooit mensen, alleen als men echt teveel op de man speelt. En ik ben absoluut een Nederlander, absurd dat je dat in twijfel trekt.

Verder vind ik het punt dat Lukaku inderdaad het hardste heeft gestreden en De Bruyne niet inderdaad een terecht punt. Maar toch linkt dat ook aan mijn analyse. Ik verwijt dus helemaal niemand wat (mensen denken dat ik de donkere spelers moet hebben) maar ik denk wel dat dit juist ook verband houdt met mijn analyse. Dat een De Bruyne verbondenheid mist bij zijn ploegmaats en niet alles voor zijn land wil geven.
(waarom laat ik me toch ook vangen gvd)

Dus een De Bruyne die in 2021 eigenhandig de ploeg voorbij Denemarken heeft geloodst, die toen bijna de kliniek is ingetrapt tegen Portugal en eigenlijk nog altijd niet wou afgeven en die half geblesseerd heeft aangetreden tegen Italiƫ om toch maar een ronde verder te geraken heeft geen verbondenheid met zijn ploegmaats en wil niet alles geven voor zijn land?
Dit was gewoon een De Bruyne die tactisch is afgemaakt door zijn eigen bondscoach omdat hij in een systeem moest spelen met zoutpilaren rond hem en 1 diepe spits die 95% vd tijd offside stond. Terwijl Kevin een passeur pur sang is...
En het grappige van heel deze situatie is dat het enige half uur waarin KDB wel op niveau kwam net was toen er een blanke "spits" (als je Mertens dat wil noemen) werd vervangen door een zwarte... Want hij had plots een lopende man voor hem die wƩl op de juiste plaats stond als hij een pass strooide en alles ging ineens 2 stappen sneller.

We spreken hier trouwens ook gewoon niet meer over de jaren 70 waar een trip van Hasselt naar Antwerpen als een halve wereldreis werd gezien en iedereen onder zijn eigen kerktoren voetbalde he. Al die jongens spelen in een internationaal team met verschillende nationaliteiten, culturen en huidskleuren. Homogeniteit mag samen met grinta op de brandstapel van mijn part. Beiden gewoon een flauw excuus van mensen die geen hol van voetbal kennen of niet durven zeggen dat onze trainer dit WK eigenhandig de ploeg naar de afgrond heeft begeleid.
 
Hoewel hier goede argumenten passeren om uit te leggen waarom KDB er weinig van bakte dit WK, legt dat nog steeds niet uit waarom zelfs eenvoudige pasjes mislukten bij hem. Ik had zo gehoopt dat hij de rode duivels op sleeptouw ging nemen dit toernooi, maar helaas...

Ik stel de KDB van vorige toernooien uiteraard niet in vraag, maar ondanks het systeem of het niveau van zijn medespelers had ik toch oneindig veel meer verwacht van hem op dit WK. Hij zat echt in vorm bij City, en op het WK lukte werkelijk niks.

Ach ja, hopen op beterschap voor EURO 24 in Duitsland
 
Ik denk niet dat wij de cultuurverschillen onderschatten, ik denk dat jij in de eerste plaats een extremistisch enge blik hebt op wat een echte Belg of Nederlander inhoudt.
Ik denk dat jij een totaal onvermogen hebt om jezelf in te leven in een ander of normaal en inhoudelijk te reageren. Het enige wat jij kunt doen is heel hard 'extremisme' of 'racisme' roepen, niet mee te discussiƫren. (Maar ik ben niet zo kinderachtig om je hierom te rapporteren)
 
Can I get an A-MEN!
meh ik ben een gemiddelde voetbalvolger en Grinta is iets dat ik bij de Belgen (bij sommige meer dan anderen akkoord) al jaren te weinig zie bij de Duivels. Politieke recuperatie ben ik al helemaal niet mee bezig. Grinta zag je bij de Japanners en de Marrokanen maar ook bij heel wat Afrikaanse ploegen die een minder goed WK gespeeld hebben. Nederlanders hebben dat normaal ook maar vond ik dit WK ook stuk minder aanwezig.

Dan zie ik die bv veel meer bij de Belgian Cats bv ook al hebben die ook al een paar keer een net niet gehad, als we naar een Belgisch team willen kijken om te vergelijken.
 
Ik denk dat jij een totaal onvermogen hebt om jezelf in te leven in een ander of normaal en inhoudelijk te reageren. Het enige wat jij kunt doen is heel hard 'extremisme' of 'racisme' roepen, niet mee te discussiƫren. (Maar ik ben niet zo kinderachtig om je hierom te rapporteren)
Grappig komende van iemand die blijkbaar niet in staat is om zich in te beelden dat voetballers een zelfde mate van verbondenheid kunnen hebben met spelers met een andere huidskleur als met spelers met dezelfde huidskleur. Misschien moet je niet continue mensen opdelen in hokjes op basis van hun huidskleur, allerlei stereotype vooroordelen plakken aan mensen hun afkomst, cultuur gelijkstellen met huidskleur, ... als je niet wil dat mensen jouw uitspraken als racistisch bestempelen. Je bestaat er nu zelfs in om spelers in de weegschaal te leggen op basis van naar welke muziek ze luisteren (en of ze graag naar Plopsaland gaan, of all things) om te concluderen dat ze minder patriottistisch zijn. Ik denk dat dat een engheid in het denken verraadt dat behoorlijk extremistisch genoemd kan worden ja.

En de post die ik op je vorige comment gaf, vond ik vrij inhoudelijk. Maar dan ga je er niet op in natuurlijk ... liever Neymariaans neergaan wanneer iemand eens zegt waar het op staat.
 
Laatst bewerkt:
We spreken hier trouwens ook gewoon niet meer over de jaren 70 waar een trip van Hasselt naar Antwerpen als een halve wereldreis werd gezien en iedereen onder zijn eigen kerktoren voetbalde he. Al die jongens spelen in een internationaal team met verschillende nationaliteiten, culturen en huidskleuren. Homogeniteit mag samen met grinta op de brandstapel van mijn part. Beiden gewoon een flauw excuus van mensen die geen hol van voetbal kennen of niet durven zeggen dat onze trainer dit WK eigenhandig de ploeg naar de afgrond heeft begeleid.

Achja, noem het beest 'grinta', voetbalchauvinisme of wat dan ook, maar er blijft wel een wezenlijk verschil met andere 'grote' voetballanden.
"DƩ Belgen" (in hoeverre dat bestaat) zijn nogal een lijdend volk dat alles schouderophalend ondergaat. Of de spelers die reflex delen, geen idee (sommigen wrs wel, anderen totaal niet), maar je zag en ziet in heel veel matchen dat het de Belgen vaak ontbrak aan die 'doorbijtersmentaliteit'. Ok, matchen zoals die tegen Japan in 2018 beweren het tegendeel, maar zo'n matchen waren bij ons - spijtig genoeg - eerder uitzondering dan regel. Beweren dat een grotere 'aanwezigheid' van die mentaliteit (doordat een hele natie er veel harder achter staat) totaal gƩƩn rol speelt, dƔt is pas iets voor mensen die niks van voetbal kennen.
Ik blijf erbij, zes jaar lang Mr. "good game" Martinez als bondscoach, dat had alleen bij ons gepakt.
 
Achja, noem het beest 'grinta', voetbalchauvinisme of wat dan ook, maar er blijft wel een wezenlijk verschil met andere 'grote' voetballanden.
"DƩ Belgen" (in hoeverre dat bestaat) zijn nogal een lijdend volk dat alles schouderophalend ondergaat. Of de spelers die reflex delen, geen idee (sommigen wrs wel, anderen totaal niet), maar je zag en ziet in heel veel matchen dat het de Belgen vaak ontbrak aan die 'doorbijtersmentaliteit'. Ok, matchen zoals die tegen Japan in 2018 beweren het tegendeel, maar zo'n matchen waren bij ons - spijtig genoeg - eerder uitzondering dan regel. Beweren dat een grotere 'aanwezigheid' van die mentaliteit (doordat een hele natie er veel harder achter staat) totaal gƩƩn rol speelt, dƔt is pas iets voor mensen die niks van voetbal kennen.
Ik blijf erbij, zes jaar lang Mr. "good game" Martinez als bondscoach, dat had alleen bij ons gepakt.
Dus wij zijn zowat het meest unieke volk op deze planeet als ik het zo begrijp?
 
Achja, noem het beest 'grinta', voetbalchauvinisme of wat dan ook, maar er blijft wel een wezenlijk verschil met andere 'grote' voetballanden.
"DƩ Belgen" (in hoeverre dat bestaat) zijn nogal een lijdend volk dat alles schouderophalend ondergaat. Of de spelers die reflex delen, geen idee (sommigen wrs wel, anderen totaal niet), maar je zag en ziet in heel veel matchen dat het de Belgen vaak ontbrak aan die 'doorbijtersmentaliteit'. Ok, matchen zoals die tegen Japan in 2018 beweren het tegendeel, maar zo'n matchen waren bij ons - spijtig genoeg - eerder uitzondering dan regel. Beweren dat een grotere 'aanwezigheid' van die mentaliteit (doordat een hele natie er veel harder achter staat) totaal gƩƩn rol speelt, dƔt is pas iets voor mensen die niks van voetbal kennen.
Ik vraag me gemeend af waarom je denkt dat met deze spelers en deze bondscoach het probleem was dat ze er te weinig hun kop voor legden? Of is dat eerder halstarrig terug grijpen naar de vorige generatie die zich meer niet dan wel konden kwalificeren en dan maar de hele natie fier moesten maken met het feit dat ze er wel voor gevochten hebben toen ze kansloos onderuit gingen tegen andere voetbaldwergen?

Je zit hier nu met een aantal spelers die bij absolute topploegen spelen, in een periode waarin de competitie gewoon deze week al terug begint (ik dacht zelfs dat sommige jongens hun eerste match al gespeeld hebben ondertussen)
Als het dan compleet vierkant draait ga je idd al sneller eens je voet intrekken, denkend aan een seizoen dat nog in volle gang is en waar je eigenlijk geen 2 maand uit wil liggen, als wanneer het vlotter loopt en je merkt dat er meer in zit. Ergens perfect begrijpelijk trouwens en imo gaat dat echt het verschil niet gemaakt hebben.

Er wordt hier nu met veel plezier Argentiniƫ en hun zuiderse grinta erbij gehaald maar laat ons niet vergeten dat, hoewel hij nu uiteraard top was, Messi 4 jaar geleden ook gewoon de stenen uit de grond zoog en geen stap teveel heeft gezet.

Ik blijf erbij, zes jaar lang Mr. "good game" Martinez als bondscoach, dat had alleen bij ons gepakt.
Het is inderdaad onbegrijpelijk dat de bond Martinez zolang heeft aangehouden maar ik zie in andere landen nu toch ook niet direct duizenden supporters richting het bondsgebouw trekken met pek en veren om een nationale trainer buiten te zien gegooid worden.
 
meh ik ben een gemiddelde voetbalvolger en Grinta is iets dat ik bij de Belgen (bij sommige meer dan anderen akkoord) al jaren te weinig zie bij de Duivels. Politieke recuperatie ben ik al helemaal niet mee bezig. Grinta zag je bij de Japanners en de Marrokanen maar ook bij heel wat Afrikaanse ploegen die een minder goed WK gespeeld hebben. Nederlanders hebben dat normaal ook maar vond ik dit WK ook stuk minder aanwezig.

Dan zie ik die bv veel meer bij de Belgian Cats bv ook al hebben die ook al een paar keer een net niet gehad, als we naar een Belgisch team willen kijken om te vergelijken.

Jij ziet 'grinta' dan eerder als 'heel veel lopen en blijven lopen tot je er bij neer valt'?
Gewoon ter verduidelijking he, want het is een vage term... :unsure:

Uiteraard zijn er veel ploegen met minder begaafde spelers die als compensatie heel fysiek gaan spelen (ook bv. Canada en de VS). Weet niet of dat echt telt als 'grinta'. Dat woord betekent "hardnekkigheid, doorzettingsvermogen, verbetenheid, karakter, het al of niet kunnen knokken". Dus ja, hoe je dat dan toepast op een voetbalmatch is voor interpretatie vatbaar. Veel lopen? Agressief in duels gaan? Cynisch tijdrekken?

De rode duivels die destijds tegen Japan een 0-2 achterstand ombogen in een 3-2 overwinning in de allerlaatste minuut, dat kan je ook 'grinta' noemen. Of die een 2-1 tegen Braziliƫ vast konden houden. Op dit WK hadden we inderdaad misschien teveel spelers die fysiek te kort kwamen (o.a. trage Witsel, slome Hazard) waardoor er te weinig pit in de ploeg zat. Daarom dat iemand als Onana zo een groot verschil maakte, want plots was er wel fysieke presence op het middenveld. Maar naast 'grinta' misten we ook individuele klasseflitsen (vooral van Hazard, KDB en Lukaku, en ook een beetje Carrasco).

En eerlijk gezegd blijf ik erbij: we zaten jammer genoeg in een moeilijke poule, als je ziet dat Kroatiƫ en Marokko gewoon 3e en 4e geƫindigd zijn. Met iets meer chance hadden we Kroatiƫ geklopt en zaten we toch nog in de knock-out fase. En dan is alles mogelijk (zeker met een fitte Lukaku), kijk maar naar Nederland dat met een minder elftal bijna Argentiniƫ klopte...
 
Jij ziet 'grinta' dan eerder als 'heel veel lopen en blijven lopen tot je er bij neer valt'?
Gewoon ter verduidelijking he, want het is een vage term... :unsure:

Uiteraard zijn er veel ploegen met minder begaafde spelers die als compensatie heel fysiek gaan spelen (ook bv. Canada en de VS). Weet niet of dat echt telt als 'grinta'. Dat woord betekent "hardnekkigheid, doorzettingsvermogen, verbetenheid, karakter, het al of niet kunnen knokken". Dus ja, hoe je dat dan toepast op een voetbalmatch is voor interpretatie vatbaar. Veel lopen? Agressief in duels gaan? Cynisch tijdrekken?

De rode duivels die destijds tegen Japan een 0-2 achterstand ombogen in een 3-2 overwinning in de allerlaatste minuut, dat kan je ook 'grinta' noemen. Of die een 2-1 tegen Braziliƫ vast konden houden. Op dit WK hadden we inderdaad misschien teveel spelers die fysiek te kort kwamen (o.a. trage Witsel, slome Hazard) waardoor er te weinig pit in de ploeg zat. Daarom dat iemand als Onana zo een groot verschil maakte, want plots was er wel fysieke presence op het middenveld. Maar naast 'grinta' misten we ook individuele klasseflitsen (vooral van Hazard, KDB en Lukaku, en ook een beetje Carrasco).

En eerlijk gezegd blijf ik erbij: we zaten jammer genoeg in een moeilijke poule, als je ziet dat Kroatiƫ en Marokko gewoon 3e en 4e geƫindigd zijn. Met iets meer chance hadden we Kroatiƫ geklopt en zaten we toch nog in de knock-out fase. En dan is alles mogelijk (zeker met een fitte Lukaku), kijk maar naar Nederland dat met een minder elftal bijna Argentiniƫ klopte...
Ja dat is natuurlijk de beste vraag he, wat is grinta precies? Absoluut zelfvertrouwen gecombineerd met absoluut geloof en de absolute wil om te winnen. Soort van verbetenheid ook.

Hoe pas je dat toe in een voetbalmatch? Geen idee, ik heb De Bruyne tijdens een match bij City (niet dat ik het weer maar eens over hem wil hebben) ooit een half uur na een wissel nog compleet choco op de bank zien zitten met ijszakken erop, je zag aan alles dat die toen compleet compleet op was. Ik mis dat bij onze duivels (bijna) altijd precies.

Belgiƫ-Japan vind ik wel een goed voorbeeld van grinta ja, toch zeker vanaf de 2-1, dat waren quasi alle dingen die ik opnoem in mijn eerste deel and then some.

Maar natuurlijk heb ik makkelijk spreken, een Lukaku die na de uitschakeling in zak en as zit dat zegt ook veel (en ik zou hem nu als Ć©Ć©n van de weinige durven noemen waarbij ik altijd grinta zag bij de RD).
 
Het is toch wel een feit dat er momenteel in bepaalde landen veel meer grinta zit dan bij ons? Kijk maar naar Argentiniƫ bijvoorbeeld. Hoe die keer op keer aan het voetballen waren, hoewel het er bij momenten losjes overging heeft dat hun toch wel voor een stuk de wereldtitel opgeleverd. Dat is gewoon een kern die voor elkaar door het vuur zou gaan en dat mis ik momenteel toch wel bij de RD. Dat heeft deels met de spelers te maken, maar toch ook vooral met de coach.
 
De Belgisch hockeyspelers hebben toch ook voldoende grinta, gevolg is dat ze de beste van de wereld zijn.
Maar ook daar heb je het dus over een vrij unieke subcultuur. In Nederland bestaan hockeyers uit kakkers, (zo noemen wij die) elitejongens met keurig gekamd haar en met allemaal dezelfde achtergrond. Dat maakt het gewoon een stuk eenvoudiger om voor elkaar en hetzelfde doel te strijden.
 
Het is toch wel een feit dat er momenteel in bepaalde landen veel meer grinta zit dan bij ons? Kijk maar naar Argentiniƫ bijvoorbeeld. Hoe die keer op keer aan het voetballen waren, hoewel het er bij momenten losjes overging heeft dat hun toch wel voor een stuk de wereldtitel opgeleverd. Dat is gewoon een kern die voor elkaar door het vuur zou gaan en dat mis ik momenteel toch wel bij de RD. Dat heeft deels met de spelers te maken, maar toch ook vooral met de coach.
En ondanks dat verliezen ze van Saudi-Arabiƫ en geven ze 2 keer een 2-0 voorsprong uit handen.
 
En ondanks dat verliezen ze van Saudi-Arabiƫ en geven ze 2 keer een 2-0 voorsprong uit handen.
Tsja, lekker boeiend als je op het einde van de rit met de wereldbeker staat te pronken, lijkt me. En eigenlijk is die nederlaag tegen SA gewoon een zegen geweest voor Argentiniƫ.

Kwalitatief zeker niet de beste kern, maar hun 'grinta' heeft dat toch wel deels goedgemaakt. Argentiniƫ heeft imo betere spelers gehad de laatste jaren hƩ, maar dat was toen totaal geen elftal zoals nu.
 
Tsja, lekker boeiend als je op het einde van de rit met de wereldbeker staat te pronken, lijkt me. En eigenlijk is die nederlaag tegen SA gewoon een zegen geweest voor Argentiniƫ.

Kwalitatief zeker niet de beste kern, maar hun 'grinta' heeft dat toch wel deels goedgemaakt. Argentiniƫ heeft imo betere spelers gehad de laatste jaren hƩ, maar dat was toen totaal geen elftal zoals nu.
Natuurlijk maakt dat niet uit als je de beker hebt, het geeft gewoon aan dat "Grinta" (wat dat ook wilt zeggen) eigenlijk ook niet veel wilt zeggen. Uruguay valt ook onder de "Grinta" ploegen (gok ik) en daar is ook helemaal niks uitgekomen. Wij hadden gewoon andere problemen en dat was de niet-verjonging.
 
Grinta brengt je wel aan een eind ver, als je daarbij nog eens een tactisch goede organisatie ploeg kan brengen, met wat talent hier en daar zoals Marroko of Kroatiƫ kan je veel matchen gewoon winnend afsluiten (of door gaan in dit geval)
Kon Marroko of Kroatiƫ al eerder gesneuveld zijn, ja uiteraard, maar ze doen het toch maar, met een vrij beperkte ploeg.

Ik vind dat trouwens ook helemaal niet erg dat zo'n ploegen er door geraken, alsof iedere ploeg moet voldoen aan het mooie voetbal met getik en gebrei. Hell ik vind zo'n City over het algemeen best saai eigenlijk. Atletico is dan een beetje het andere uiterste waar ze geen enkel vuil spel of truc uit de weg gaan, dat is het dan uiteraard ook weer niet, maar een goeie balans daar tussenin levert meestal het meeste op, zeker als je geen eindeloze zak met geld (of talent) hebt.

Helemaal geen Real Madrid fan, maar hoe die vorig jaar door de CL gegaan zijn, daar was geluk mee gemoeid, dat zeker, maar verdomme ook de wil om te winnen of door te gaan, daar kan ik oprecht van genieten.
 
Terug
Bovenaan