Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Maar als die laser van de universiteit van Michigan gebruikt wordt, klopt dat toch niet?
Die 300TW wordt maar een fractie van een seconde aangehouden. Op hun website spreekt men van enkele femtoseconden. Dat is een miljardste van een miljoenste van een seconde als ik mij niet vergis.

Uitgesmeerd over een langere periode verbruikt die laser dus al bij al vrij weinig.

Er ook aardbevingen zijn op andere planeten? Alleen is nog niet helemaal duidelijk of dit dat Marsbevingen, Venusbevingen, ... Zijn

Ik vind het weetje niet echt nutteloos, maar het maakt geen onderdeel uit van ons schools curriculum...
Hitler heeft in 1944 , toen België al grotendeels bevrijd was, België geannexeerd bij Duitsland...

Dat de naam Citroën nogal veel op een fruit lijkt, is geen toeval. De overgrootvader van André Citroën (de oprichter van het automerk Citroën) was een groente- en fruithandelaar. Toen hij in 1811 een achternaam moest kiezen, koos hij voor "Limoenman". Zijn zoon (André zijn grootvader) vond het maar niks, en hij veranderde zijn achternaam naar Citroen.
De ouders van André verhuisden later naar Parijs, en toen André naar school ging hebben ze daar het trema op de naam gezet, en werd het "Citroën".

Voila, weer een weetje rijker om vrouwen weg te jagen als je rustig aan de toog wil zitten. :)

Ferdinand Verbiest, een Vlaamse Jezuïet; ontwierp in 1672 het eerste voertuig met aandrijving (via stoom), een cadeau voor een Chinese keizer . Het kleinood staat beschreven (en getekend) in een boek van hem, daterend uit 1681.

Ferdinand Verbiest, een Vlaamse Jezuïet; ontwierp in 1672 het eerste voertuig met aandrijving (via stoom), een cadeau voor een Chinese keizer . Het kleinood staat beschreven (en getekend) in een boek van hem, daterend uit 1681.
Cool! Volgens Wikipedia zag die er zo uit:

SteamMachineOfVerbiestIn1678.jpg

Als je "het hoogste punt op aarde" definieert als "het punt het verst verwijderd van het middelpunt van de aarde", niet mount everest, maar mount chimborazo de hoogste berg is? En zelfs 2km hoger dan Everest.

Als je "het hoogste punt op aarde" definieert als "het punt het verst verwijderd van het middelpunt van de aarde", niet mount everest, maar mount chimborazo de hoogste berg is? En zelfs 2km hoger dan Everest.
Is de hoogte t.o.v. zeeniveau niet van tel voor de correcte hoogte?

Oprechte vraag want ik ben geen alpinist.

Is de hoogte t.o.v. zeeniveau niet van tel voor de correcte hoogte?

Oprechte vraag want ik ben geen alpinist.
Dat is inderdaad de meest gebruikte manier om hoogte te bepalen. Maar er zijn eigenlijk 3 manieren om dat te bekijken.

1) Tov middelpunt van aarde (wat mij de meest wetenschappelijke manier lijkt)
2) Tov gemiddeld zeeniveau (want dat is ook niet constant), wat meestal gebruikt wordt. Geeft het beste een idee van hoogte tov aardoppervlak.
3) van de basis tot de top (want de "onderkant" van Mount Everest zal ook niet op zeeniveau liggen)

Ook geen alpinist hier, dus misschien dat anderen er meer kennis over hebben. Maar het is zéker een nutteloos weetje :D

Dat is dan omdat de aarde geen bol is, vermoed ik?

Aha! Daar weet ik wel het één en ander over. Google eens the 969th highest summit of Massachusetts.
LOL, waarom krijg je daar zo veel hits van terug (buiten de naam)? :p
Dat is dan omdat de aarde geen bol is, vermoed ik?
Klopt, Hoe dichter bij de evenaar, hoe verder je van het middelpunt zit. Bijgevolg ligt het verste punt dus in Equador.
Al had ik wel geen idee dat het zo'n groot verschil geeft. Zo'n 4km verschil terwijl mount everest ook vrij dicht tegen de evenaar ligt...

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan