Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Iets waar ik aan moest denken door deze afbeelding terug te zien, en wat als nutteloos weetje hier past:
YRO9izy.png

Op die vrouw haar rug staat: иди на хуй Путин (~ idi na choei Poetin). Letterlijk is dat: ga/wandel naar de lul, Poetin (oftewell fuck off/fuck you zoiets).
Dat is een vrij gangbare Russische manier om iemand te verwensen. Semi-grappig wordt het wanneer je lul, хуй, terug probeert om te zetten naar ons alfabet. De gangbare manier daarvoor is:

belgium57.jpg

Wat kennelijk voor enige hilariteit zorgt bij de nogal flauwe Russische medemens (in betere tijden):

Een Russin waarmee ik ooit nog op stap geweest ben kon me zo een hoop foto's tonen van Russen die met een brede glimlach bij zo'n verkeersbord staan. Dus, moest je ooit in Hoei zijn en je vraagt je af waarom daar in godsnaam Russische toeristen rondlopen...

Laatst bewerkt:
Nog eentje

Peter Jackson wou absoluut Sean Connery als Gandalff in "The Lord of the Rings".
Maar Sean Connery zag het niet 'I read the book. I read the script. I saw the movie. I still don't understand it".
Dat was ook wel fantastisch geweest: Connery en Lee in een wizard bitchfight.

Podcast is als pampers, het verwijst naar het bedrijf, niet het product.
Het is afgeleid van iPod en broadcast
Ik denk niet dat dit (nog) klopt.

Definitie in Cambridge Dictionary:

a radio programme that is stored in a digital form that you can download from the internet and play on a computer or on an MP3 player

Definitie in Merriam-Webster:

a program (as of music or talk) made available in digital format for automatic download over the Internet

Definitie in de Brittanica:

a program (such as a music or news program) that is like a radio or television show but that is downloaded over the Internet

Allen toch wel woordenboeken die de standaard vormen om definities te... definiëren? :unsure:

a radio programme that is stored in a digital form that you can download from the internet and play on a computer or on an MP3 player

a program (as of music or talk) made available in digital format for automatic download over the Internet

a program (such as a music or news program) that is like a radio or television show but that is downloaded over the Internet

Allen toch wel woordenboeken die de standaard vormen om definities te... definiëren? :unsure:
Zoals Diesel dan he :p

Zoals Diesel dan he :p
Volgens mij niet helemaal, bij Diesel is dat een brandstof gerelateerd aan de dieselcyclus. Dat is min of meer 1 op 1.

Bij een podcast zoals @Niklas aanhaalt is het meer één beroemd geval dat de naam wordt voor een hele groep product, genre Bic of Pampers. Ik meen me vaagweg te herinneren dat zoiets gelinkt was aan een pars pro toto maar ook niet helemaal. Waar zit onze taalkundige, @Loser ?

Volgens mij niet helemaal, bij Diesel is dat een brandstof gerelateerd aan de dieselcyclus. Dat is min of meer 1 op 1.

Bij een podcast zoals @Niklas aanhaalt is het meer één beroemd geval dat de naam wordt voor een hele groep product, genre Bic of Pampers. Ik meen me vaagweg te herinneren dat zoiets gelinkt was aan een pars pro toto maar ook niet helemaal. Waar zit onze taalkundige, @Loser ?
Diesel komt toch gewoon van Rudolf Diesel... de uitvinder van de Dieselmotor? :p
Oké, geen merknaam die synoniem wordt met een product, maar toch zeker heel soortgelijk :p

Ik denk dat "Word Processor" een heel soortgelijk voorbeeld zal zijn :p

Pars pro toto is eerder dat je een deel benoemt om het grotere geheel te benoemen: Het gezelschap was 48 neuzen groot (48 mensen). Of als je je moeder 'een pralientje' geeft, ga je hopelijk ook wel een hele doos geven :D.

Een eigennaam die een soortnaam wordt, is een eponiem. Toevallig past hier ook 'praline' als voorbeeld :D. Maar zowel diesel als podcast zijn daarvan voorbeelden. Maar dat het een eponiem is, betekent niet dat het fout is. Integendeel, zelfs. Het wordt pas een eponiem als het ook echt een soortnaam is geworden, dus een algemene benaming los van het merk of de uitvinder. Los van iPod dus in dit geval.

Edit: Tot zover uw nutteloze infomoment met nonkel Loser

Pars pro toto is eerder dat je een deel benoemt om het grotere geheel te benoemen: Het gezelschap was 48 neuzen groot (48 mensen). Of als je je moeder 'een pralientje' geeft, ga je hopelijk ook wel een hele doos geven :D.

Een eigennaam die een soortnaam wordt, is een eponiem. Toevallig past hier ook 'praline' als voorbeeld :D. Maar zowel diesel als podcast zijn daarvan voorbeelden. Maar dat het een eponiem is, betekent niet dat het fout is. Integendeel, zelfs. Het wordt pas een eponiem als het ook echt een soortnaam is geworden, dus een algemene benaming los van het merk of de uitvinder. Los van iPod dus in dit geval.

Edit: Tot zover uw nutteloze infomoment met nonkel Loser
En ik altijd maar denken dat Mevrouw Praline vernoemd was naar het chocolaatje, nu blijkt het omgekeerd te zijn!

Je moet de etymologie hebben, niet de definitie: https://www.google.com/search?q=ety...3j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8#dobs=broadcast

Eponiemen gaan enkel over eigennamen. Diesel is een eponiem, maar pampers niet (tenzij de pamper is uitgevonden door Freddy Pamper?)

Een merknaam die wordt gebruikt voor alle producten is een metonymie. Dat is wat Sylverscythe bedoelt, vermoed ik (een pars pro toto is ook een metonymie). Zoals pampers dus.

Als de merknaam gebaseerd is op een eigennaam is het zowel een eponiem als een metonymie. Bijvoorbeeld een bic.

Podcast is volgens mij geen van beiden. Het is geen merknaam, en was van in het begin algemeen bedoeld, niet enkel voor ipods.

Een merknaam is toch ook een eigennaam? De naam van een persoon of een zaak. https://taaladvies.net/termen-eigennaam/

Zowel pars pro toto als metonymie zijn stijlfiguren, die op een hoger niveau zitten dan het woordniveau, denk ik?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan