Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Tot aan de Beeldenstorm had men in de kathedraal van Antwerpen - toen nog een kerk - een belangrijk relikwie van Jezus Christus dat werd vereerd. het zogenaamde praeputium Domini. Toen de kerk werd geplunderd door baldadige calvinisten werd het relikwie gestolen, vermoedelijk door de predikant Herman Moded, en na vele omzwervingen is deze beland in het Toscaanse Pitigliano. Bart De Wever heeft tien jaar geleden gezegd om die terug te halen naar Antwerpen, maar daar is nog niets van in huis gekomen.

Maar wat was het relikwie nu eigenlijk? Het gaat om ... de voorhuid van Jezus Christus.

Sappige noot: er zijn een twintigtal voorhuiden van Christus te vinden in Europa. De man moet nogal een leuter hebben gehad.

Thomas Midgley Jr was een ingenieur uit de VS die twee dingen heeft uitgevonden : het gebruik van lood in benzine en Freon.
De man is dus rechtstreeks verantwoordelijk voor heel wat schade aan het milieu.
Hij wordt ook omschreven als een one-man environmental disaster.
Met zijn laatste uitvinding heeft hij zichzelf gewurgd.

Met zijn laatste uitvinding heeft hij zichzelf gewurgd.
Hij overleed in 1944 door toedoen van een zelfontworpen machine die hem moest helpen in bed recht te komen nadat hij kreupel was geworden door polio.

En die machine heeft hem gewurgd :cool:
Dat verklaart de zin inderdaad.

Ik had begrepen dat hij zich gewurgd had om de mensheid te behoeden van nog meer dodelijke uitvindingen.

Maar op zo’n manier verwoord alsof ge te veel lood in uw bloed had, en ne hitteslag door het gat in de ozonlaag.

Wil je online naar uw voorouders zoeken?
Dat kan via Geneanet.
Mijn overgrootmoeder is kennelijk ocharme maar 34 geworden en heeft in die tijd 12 kinderen op de wereld gezet, waarvan er zeven geen 2 jaar geworden zijn (en dat is dan nog maar de effectieve geboortes die er in staan). Wel heel plezant om te snuisteren.

Werkt @makila daar niet aan mee? Of je was toch ook met zoiets bezig, vage herinnering aan een post van jou.
Ik ben geadopteerd. Ik heb mijn biologische moeder gevonden, maar er komt weinig zinnigs uit haar, ze is een beetje mmm hoe moet ik dat zeggen? Een beetje simpel. Haar huidige vriend is van mijn leeftijd, dus dat voelt ook zo'n beetje vreemd aan. :unsure: (Zij is 74 jaar hé). 1 tot 2 x per jaar zie ik haar wel eens.

Mijn biologische vader en broer zijn allang dood, nog voor ik ze gevonden had. De eerste was blijkbaar erg intelligent (zo'n beetje als ikzelf) maar hij was alcoholist en is dan met zijn brommer zwaar dronken ook verongelukt. Mijn broer is onder de trein gesprongen nadat zijn vrouw van hem weg gegaan is. Hij heeft een moeilijke jeugd gekend, heeft nadien zijn best gedaan, maar dat is dan niet gelukt.

De ex-vrouw van mijn broer en zijn 2 zonen leven nog, maar ik spreek ze alleen via facebook, ik denk niet dat wij verder behoefte hebben aan contact met elkaar. Ik neem haar niks kwalijks want ik heb mijn broer nooit gekend dus ik spit de details er van niet uit. T'is wel zwart met mijn biologische moeder maar daar heb ik geen schuld aan hé.

De familie van mijn biologische vader zitten ook wel op facebook. Ik post soms wel eens 'gelukkige verjaardag' of zo en that is it.

Echt veel contact heb ik er allemaal niet mee. Ik weet vanwaar ik vandaan kom en dat is het belangrijkste. Eigenlijk zijn de meeste vreemden voor mij. Ik was eigenlijk alleen nog geinteresseerd in mijn biologische broer, maar helaas is hij er dus niet meer. En ik had ook gehoopt dat mijn moeder iets minder 'simpel' zou zijn. Ik heb er daardoor gewoon geen 'klik' mee.

Laatst bewerkt:
Ik ben geadopteerd. Ik heb mijn biologische moeder gevonden, maar er komt weinig zinnigs uit haar, ze is een beetje mmm hoe moet ik dat zeggen? Een beetje simpel. Haar huidige vriend is van mijn leeftijd, dus dat voelt ook zo'n beetje vreemd aan. :unsure: (Zij is 74 jaar hé). 1 tot 2 x per jaar zie ik haar wel eens.

Mijn biologische vader en broer zijn allang dood, nog voor ik ze gevonden had. De eerste was blijkbaar erg intelligent (zo'n beetje als ikzelf) maar hij was alcoholist en is dan met zijn brommer zwaar dronken ook verongelukt. Mijn broer is onder de trein gesprongen nadat zijn vrouw van hem weg gegaan is. Hij heeft een moeilijke jeugd gekend, heeft nadien zijn best gedaan, maar dat is dan niet gelukt.

De ex-vrouw van mijn broer en zijn 2 zonen leven nog, maar ik spreek ze alleen via facebook, ik denk niet dat wij verder behoefte hebben aan contact met elkaar. Ik neem haar niks kwalijks want ik heb mijn broer nooit gekend dus ik spit de details er van niet uit. T'is wel zwart met mijn biologische moeder maar daar heb ik geen schuld aan hé.

De familie van mijn biologische vader zitten ook wel op facebook. Ik post soms wel eens 'gelukkige verjaardag' of zo en that is it.

Echt veel contact heb ik er allemaal niet mee. Ik weet vanwaar ik vandaan kom en dat is het belangrijkste. Eigenlijk zijn de meeste vreemden voor mij. Ik was eigenlijk alleen nog geinteresseerd in mijn biologische broer, maar helaas is hij er dus niet meer. En ik had ook gehoopt dat mijn moeder iets minder 'simpel' zou zijn. Ik heb er daardoor gewoon geen 'klik' mee.
:( stevig.

Dan denk ik dat ik iemand anders bedoelde, die actief aan zo iets meewerkte. Ik raadpleeg even @Mulan 's Excel.

:( stevig.

Dan denk ik dat ik iemand anders bedoelde, die actief aan zo iets meewerkte. Ik raadpleeg even @Mulan 's Excel
Ik valideer supereeuwelingen. Echt stamboomonderzoek is eerder iets voor een goeie kennis van mij (Dr. 'Michel Poulain') :) en ook nog R.M. (zijn naam kan ik hier niet noemen)

Ik heb al een heuse stamboom uitgebouwd op My heritage.
Oudste voorouder die ik tot nu toe gevonden heb was geboren in 1604 of zo..
Dit is een fictief voorbeeld met maar enkele generaties. Hoe gigantisch moet jouw stamboom er al niet uitzien?

53E12217-5EFC-4D75-BA90-97CE09365D1E.png

Meestal volg je maar een tak bv de familienaam anders is het onoverzichtelijk, hoewel een aantal takken op den duur wel zal overlappen

Om hier eventjes op stambomen en afstammingen verder te gaan, som ik feitjes op uit een passage van Bill Bryson zijn "A Short History of Nearly Everything"

• Om 8 generaties terug te keren, heb je 250 personen nodig.
  • Als we nog dieper de tijdslijn afgaan, tot bijvoorbeeld Shakespeare, zitten we al aan 16 384 voorouders.
  • 20 generaties terug -> 1 048 576
  • 25 generaties terug -> 33 554 432
  • 64 generaties terug, de Romeinse periode en we zitten al aan een getal met 18 nullen! 1,000,000,000,000,000,000
Maar dat laatste cijfers is veel groter dan het totaal aantal mensen die ooit geleefd hebben? Hoe kan dat?
Het simpele antwoord daarop is: geen enkele stamboom is puur. Er is veel vermenging onder families. Incest.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan