Wist je dat - nutteloze (of juist nuttige) weetjes

Dat is dan ook alleen maar als het systeem erachter je niet locked na bv 5 failed attempts.
Er zijn genoeg websites die niet locken bij het proberen van wachtwoorden. Ik neem aan dat hackers op die plaatsen wachtwoorden proberen te ontfutselen, om nadien te gebruiken op meer interessante websites / accounts.

Laatst bewerkt:
Misschien nog handig om te weten is dat die tijd elke paar jaren (of misschien zelfs elk jaar?) halveert. En ook handig om weten is dat als een hacker even een cloud platform afhuurt (wat niet heel duur hoeft te zijn), dat die tijden al heel rap met een factor 10 of meer naar beneden kunnen.

Er zijn genoeg websites die niet locken bij het proberen van wachtwoorden. Ik neem dat hackers op die plaatsen wachtwoorden proberen te ontfutselen, om nadien te gebruiken op meer interessante websites / accounts.
Wat ook kan is dat ze een website hacken, inclusief de hashes van wachtwoorden (dat is een omzetting die maar in 1 richting kan, zo is bijvoorbeeld een hash van het woord "paswoord" "26d01f0b3dcd7cbddb2de08c3a95a740"). Dat betekent dat ze de wachtwoorden niet kunnen zien, maar ze kunnen wel gaan proberen om een wachtwoord te raden en kijken of de hashes overeen komen. Dat is wat die tabel weergeeft.

Die tabel gaat er denk ik van uit dat een hacker een website gehackt heeft, en alle gehashte wachtwoorden kan zien. En ook de gebruikte hash methode kent (elke methode geeft een andere hash), al zal dat wel zo zijn als de website gehackt is. De gebruikte hash methode zou hij ook nog kunnen vinden door bijvoorbeeld het woord "password" met veel verschillende methodes te hashen, en te kijken of één van de resultaten veel in zijn lijst staat (want er zijn genoeg pipo's die "password" als paswoord kiezen).

Daarom dat ik passwordphrases gebruik voor belangrijke websites, zo'n zin onthoud je ook vrij goed
ikhebdelangstepiemel​
mijnautoiseenBMW4​
gezijtzelfnevetzak​

Ik moet daar dan meestal wel nog speciaalkarakter en hoofletter aan toevoegen achteraan, maar dat is altijd hetzelfde

*Twee van die voorbeelden hierboven lijken heel sterk op paswoorden die ik gebruikt heb, 2-3 jaar geleden, onder meer voor mijn mailaccount.

Daarom dat ik passwordphrases gebruik voor belangrijke websites, zo'n zin onthoud je ook vrij goed
ikhebdelangstepiemel​
mijnautoiseenBMW4​
gezijtzelfnevetzak​

Ik moet daar dan meestal wel nog speciaalkarakter en hoofletter aan toevoegen achteraan, maar dat is altijd hetzelfde

*Twee van die voorbeelden hierboven lijken heel sterk op paswoorden die ik gebruikt heb, 2-3 jaar geleden, onder meer voor mijn mailaccount.
H3bikw3ld3langst3pi3m3l?!

Thank me later.

Voor de mensen met een proximus abo / pack waarin internet maxi zit: de uploadsnelheid is verhoogd van 20 naar 30Mbps. Het volstaat om de modem eens te herstarten om te kunnen genieten van de verhoogde uploadsnelheid.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan